Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:33

Ja aan grote potten komt er ook niks meer bij, heb ik maar besloten.. maar er is ook nog een schutting waar ik wel het een en ander aan kan hangen..

Ik hou het wel op kleine potjes met tomaten en kruiden e.d, voor ik straks bij de onderbuurman in de badkamer zit :D

anneliesdj

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:39

Misschien handig om eerst eens je dak 'begaanbaar' te maken?
Straks ga je er alsnog doorheen :=

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:59

anneliesdj schreef:
Misschien handig om eerst eens je dak 'begaanbaar' te maken?
Straks ga je er alsnog doorheen :=

Dat kan niet, de huisbaas gaat er geen geld in steken om mij een "officieel" dakterras te bezorgen := ik zou het graag willen, maar dat zit er niet in.. helaas
Ik mag sowiso op één gedeelte zitten, want daar liggen vlonders op, waardoor het dak niet lek kan raken (er liggen steentjes op, als je er op staat kunnen ze volgens de huisbaas gaatjes prikken..) de vlonder verdeelt de druk. Er kunnen daar max. 2 personen op.

De rest van het dak draagt momenteel 3 lavendelplanten en een kuipplant, lijkt me dat dat nog wel moet gaan.. (en anders had mn vader het mis :P)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 00:51

Lavendel is ideaal :j Véél zon, weinig water en wind maakt niks uit.

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 02:49

mijn moeder heeft sinds kort naast ons huis ook een stukje moestuin.ze is er niet meer weg te slaan haha :D
wij hebben,
rucola,ijsberg sla, augurk(die echt vies zijn,huge zijn en naar kruising komkommer smaken), aardbeien, blauwe bes, nog verschillende soorten sla, basilicum, .....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 03:09

Augurken zijn ook familie van komkommers en vers smaken ze natuurlijk heel anders dan verzopen in zo'n zure smurrie ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 04:07

Waar gebruiken jullie lavendel voor? Snij je dat gewoon fijn en gooi je het door het eten ofzo? :D

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:35

lavendel gebruik ik alleen voor de geur in huis eigenlijk, lekker hoor, bosje lavendel :j

mijn courgette plant is zo vreselijk groot, de vrouwelijke bloemen zijn al aan het open gaan. De mannelijke bloemen wachten nog even. Ik denk dat ik ze wel even ga helpen met bestuiven

mijn tomaten plant is bijna een meter hoog :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:04

Vanmiddag mijn eerste eigengeteelde komkommer gegeten.
Wauw zeg, wat was die sappig. Ze worden niet zo heel lang maar wel dik en gewoon echt erg lekker. En dat is niet mijn bevooroordeelde mening maar een collega vond dat :D

Gisteren weer sla uit eigen tuin gegeten en de snijbiet is ook wekelijks aan de beurt. De spitskolen staan er goed bij en dat geldt ook voor de groene- en boerenkool.
De wortel gaan ook goed maar heb ernstig het idee dat ik meer gezaaid heb dan is opgekomen >;)
Zelf eten doe ik ze niet want wordt er straalmisselijk van maar de paarden zullen het zeker waarderen als ze wat lekker krijgen uit het stukje weiland wat ze hebben moeten opofferen. M'n man heeft zondag wel een extra stroomdraadje boven over de palen gemaakt want de 2 jarige kon er met z'n lange hals zo overheen rekken en stond m'n slaplanten op te kanen :=
Ik hoop dat het extra draadje hem nu buiten bereik kan houden. Zij hebben 2 weilanden vol groen en daar moeten zij het maar mee doen maar van het mijne blijven ze af. :Y)

Lavendel is idd lekker voor een heerlijk zacht geurtje in huis.

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:11

Met Lavendel kun je ook een heerlijke bavarois maken!!

Ik heb gisteren mijn eerste rode paprika geoogst de witte moeten nog even ... de radijsjes zijn heerlijk.
Voor de rest is het momenteel vooral nog onkruid wieden en water (heel veel) geven hier.

Martina

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:21

Leuk dit topic!
Zolang ik leef hebben wij al een groentetuin. In ons oude huis hadden we er '2'. Eentje met boompjes en struiken (frambozen, appels, peren, aalbesjes enz.) De andere was lage plantjes en bonen enz.

Nu hebben we een stuk kleiner. Maar wel met kas! In de kas hebben we ijsbergsla, rode? sla, tomaten en paprika's. Er buiten hebben we bieslook en aarbeien langs het paadje. Er naast ligt de mesthoop met daarvoor peultjes, bieten, bonen, uien, charlotjes en een soort frambozen struikje.

We hebben ook wel eens courgetten gehad (heerlijke soep!) en pompoenen en meloen. Vast en zeker nog meer wat ik mij even niet kan bedenken. Owja, munt! Lekkere thee, wel beetje slap.

Verder in de tuin hebben wij ook lavendel. Hoe kun je daar dan de bavarois mee maken? Ik kan eigenlijk niet echt tegen de geur van lavendel. Als we het gesnoeid hadden maakte mama er zakjes van voor in de kast. Maar ik kreeg er hoofdpijn van.

Gr.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:09

xXLiekeXx schreef:
Verder in de tuin hebben wij ook lavendel. Hoe kun je daar dan de bavarois mee maken? Ik kan eigenlijk niet echt tegen de geur van lavendel. Als we het gesnoeid hadden maakte mama er zakjes van voor in de kast. Maar ik kreeg er hoofdpijn van.

Gr.

Huh? Lavendel wordt juist ervaren als verlichtend bij hoofdpijn! :=
Niet dat het bij mij ooit heeft geholpen trouwens :roll:

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:35

Hoe staat het met jullie komkommers en tomaten en de rest van het lekkere spul?
Zag gisteravond dat mijn 1e tomaat aan het rijpen is :)
Komkommers heb ik al een paar van op en de paprika's zijn nog piepklein maar komen er aan.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:30

ik heb vanochtend mijn eerste komkommers gegeten :D:D
en het eerste paprikaatje hebben we ook al ervanaf gehaald...
Weet iemand of ze gekleurd moeten zijn(bij mij dus geel) als e ze plukt of dat je ze in de zon moet leggen?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:06

Neem er geen gif op in maar volgens mij moeten ze narijpen dus verkleuren ze als ze eraf gehaald zijn.
Behalve als je groenen hebt gekweekt natuurlijk - als die verkleuren is er wat anders aan de hand :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:54

Ik weet iig wel zeker dat ik pepers heb ipv paprika's, dat wordt nog wat dan want er zitten er al veel aan en nog veel meer in de maak.
Ze zijn nu nog groen ondanks dat er al een paar van een cm of 10-12 aan zitten, dus ben bang dat het groene pepers zijn....

Mijn radijzen zijn ook bijna rijp denk ik, lijkt iig goed ondanks dat maar de helft is opgekomen.
Morgen ga ik ook nog even nieuwe bonen zaaien want er zijn van de ruim 100 boontjes die ik gezaaid heb zijn er welgeteld 2 opgekomen. Dus ik heb nieuwe gekocht want ik denk dat het gewoon aan de bonen zelf ligt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:48

anneliesdj schreef:
Ik weet iig wel zeker dat ik pepers heb ipv paprika's, dat wordt nog wat dan want er zitten er al veel aan en nog veel meer in de maak.
Ze zijn nu nog groen ondanks dat er al een paar van een cm of 10-12 aan zitten, dus ben bang dat het groene pepers zijn....

Mijn radijzen zijn ook bijna rijp denk ik, lijkt iig goed ondanks dat maar de helft is opgekomen.
Morgen ga ik ook nog even nieuwe bonen zaaien want er zijn van de ruim 100 boontjes die ik gezaaid heb zijn er welgeteld 2 opgekomen. Dus ik heb nieuwe gekocht want ik denk dat het gewoon aan de bonen zelf ligt.

Haha, das wel lachen. Geen paprika's maar pepers :D
Heb je niet goed op het zakje gekeken?

Hier rijpen de eerste tomaten. Ik denk nog 1 of 2 dagen en dan kan ik ze plukken.
Mijn komkommers doen wel gek.
De eerste vruchten zijn heel goed gegroeid maar alles wat daarboven groeit sterft al af terwijl het nog maar hele kleine komkommers zijn >;)
Verder heb ik in de meeste spitskoolplanten gaten zitten maar zie geen slakken of rupsen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:11

Ik heb ook voor het eerst pepers dit jaar, hahaha, geen zakje maar gekweekt door mijn vader.
Ik ben benieuwd, volgens mij worden het er nogal veel, ach ja, dan ga ik zelf sambal maken.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:33

Mijn courgettes krijgen bloemen *\o/*

Voor de rest groeit ook alles voorspoedig, moet het wel goed bijhouden met water geven.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:42

Ik meld me ook eventjes hier, ik had zelf aardbeien staan maar helaas is mijn schattige
wederhelft vergeten ze water te geven vorige week(toen ik weg was voor mijn werk)
5 dagen lang -O- conclusie is dus : dood..

Maar ook ik heb een peperplantje met daadwerkelijk een peper eraan *\o/* , en nog vele
groeiende zijn!.. tenminste.. dat hoop ik
hij heeft de vorm van een paprika en is nog steeds groen. En ik dacht toch echt een rode gekocht
te hebben... (rode pepers dan he)
Als ik hier een foto plaats, kan iemand mij dan vertellen wat het echt is? want dan ga ik morgen gelijk
foto's maken want ben nu op mn werk..

Oja ook heb ik een tomatenplantje.. wil nog veel meer, maar heb helaas alleen een balkonnetje met
2 bakken.. :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 01:53

Niet weggooien hoor! 5 dagen moeten ze kunnen overleven, als je ze in een pot had; pot in een emmer met water zetten zodat ongeveer de helft van de pot boven het water uitsteekt en dat 2-3 uur laten staan. Heb je ze in de volle grond dan gewoon een paar gieters water erover maar dan lijkt het me wel vreemd dat ze verdroogd zijn.

Als je een foto hebt kan ik je wel vertellen of ie hetzelfde is als mijn peperplant := Of ie rood wordt of niet dat is gewoon afwachten, lekker in de zon zetten.

Ik heb hem trouwens als plant gekocht en op het kaartje stond echt wel dat het een rode paprika was, met plaatje en al.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 01:54

ranna schreef:
Verder heb ik in de meeste spitskoolplanten gaten zitten maar zie geen slakken of rupsen.

Koolvliegen?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:39

anneliesdj schreef:
ranna schreef:

Koolvliegen?

Koolvliegen? Nog nooit van gehoord! Dat moet ik eens even opzoeken.
Heb afgelopen zaterdag wel een tip van mijn moeder gevolgd, een beetje zout in de kool strooien. Zou je mooie dichte kroppen van krijgen. Deed mijn oma ook altijd vertelde ze.
Mss worden ze dan ook oneetbaar voor whatever het is dat ze op zit te vreten grrrrrrrr

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:42

Zout houden slakken iig niet van.
Heb je een beschrijving van hoe het eruit ziet? Of beter nog een foto?
Edit; koolvliegen maken geen gaten trouwens, daar wordt het blad meer bruin van.

Zijn het gaten in het midden v/h blad of worden ze aan de randen aangvreten?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 06-07-09 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:45

Nou, aardbeien en tomaten gaan goed, paprika dus niet.. Er komen bloemen aan, maar dan vallen de bloemen met steeltjes en al van de plant af... -O- Dus dat worden geen paprika's voor Tallie ben ik bang.. -O-