de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:27

Autumnn schreef:
Marisje76 schreef:
I love it!!!!! Wat een kick toch oogsten uit eigen tuin <3
[ [url=m/mprD0T.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze aardappels komen van 1 frieslander. En heb alleen geoogst die ik makkelijk tegen kwam er zitten er nog meer maar dit is genoeg voor het avondeten. (Ik vind het best veel maar ik heb dan ook geen verstand van aardappels :D )

Wat gaaf! Wanneer heb je de aardappels geoogst? Bij mijne komen nu bloemetjes aan

Bij mij ook, ben ook wel benieuwd hoe de plant eruit zag op het moment van oogsten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:39

Autumnn schreef:
Wat denken jullie, is dit het begin van een citroen? [ [url=m/aU7R95.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat wordt een citroen :j Als ie bevrucht is, en zo niet dan valt ie er binnenkort af.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:42

Marisje76 schreef:
I love it!!!!! Wat een kick toch oogsten uit eigen tuin <3
[ [url=m/mprD0T.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze aardappels komen van 1 frieslander. En heb alleen geoogst die ik makkelijk tegen kwam er zitten er nog meer maar dit is genoeg voor het avondeten. (Ik vind het best veel maar ik heb dan ook geen verstand van aardappels :D )

Ik ga zo verse eigen krieltjes klaarmaken (eerst 4 minuten koken en dan even op bakken).

Let wel op niet direct na het oogsten eten beste is 2/4 dagen laten afsterven op een donkere plek. Lichte plek worden ze groen en dus giftig. ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:43

Marcella schreef:
Let wel op niet direct na het oogsten eten beste is 2/4 dagen laten afsterven op een donkere plek.

Waarom is dat?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:24

Oeps..ze liggen nu in de frietpan...
Ze komen van deze plant die in de moestuin staat...hebben geen bloemetjes nog in gezeten. Plant is op diverse plaatsen afgebroken met die harde regen
Afbeelding

Deze aardappels staan in de volle grond ben benieuwd wat voor aardappels hier aan zitten maar deze laat ik nog iets langer staan planten zijn ook minder groot

Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:52

8nnemiek schreef:
Autumnn schreef:
Wat denken jullie, is dit het begin van een citroen? [ [url=m/aU7R95.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat wordt een citroen :j Als ie bevrucht is, en zo niet dan valt ie er binnenkort af.

Dankjewel :) of hij bevrucht is kan je denk ik niet weten, behalve door af te wachten?

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 23:24

Inderdaad afwachten..

Hier vandaag kersen geplukt. Nog niet alles is rijp. En nog niet de hoogste ladder gepakt, dus er hangt nog genoeg aan. Morgen vast jam maken en dan dinsdag weer eens verder plukken. Ze zijn veel lekkerder dit jaar <3

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:55

Mag ik mij hier ook melden. Hier begonnen aan een kleine moestuin. Wel in potjes. Vroeger altijd wel in de kas en de tuin gehad maar voor nu in potten. Afbeelding
Gebruik de kas nog wel daar staat momenteel een witte braam in een pot.
Heb nu tomaat (rood/geel) , paprika, Winter andijvie, radijsjes, tuinkers en Parijse worteltjes staan. Oh en natuurlijke aardbeien!
Andijvie ga ik straks (als ze wat groter zijn) wel verpoten of ze toch in de volle grond zetten. Moet ik nog even over nadenken.
Ik lees dus graag mee met jullie :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:09

Hoe weet je of je aardappels kan rooien dan? Ik dacht dat de bladeren dood moesten gaan? Ik heb als test wat krieltjes de grond in gedaan. Gewoon eens uitgraven dan..?

En heerlijk Idinn, hoeveel heb je nodig om jam te maken?

Welkom Lenaa_tje! Heb je je potten altijd op de tuintafel staan?

Ik heb een enorme uit de klauwen gegroeide cherry tomaat op het balkon staan, kan ik naast dieven ook zijtakken afknippen? Vooral onderaan wordt ie breed, terwijl ie de bak zou moeten delen met een pepertje en sugarsnaps...

Verder begint het hier nu ook lekker te gaan, de slakken blijven een uitdaging, maar daar hebben we op het balkon gelukkig geen last van :D
Afbeelding

We hebben flink veel tomatenplanten en hopelijk straks ook veel opbrengst. Ook de pepers gaan goed, de tuinbonen heel goed (al ken ik achteraf weinig lekkere recepten ermee..) en ook bieren en radijzen lijken goed te gaan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Maar de sugarsnaps vind ik misschien wel het aller leukste, en vooral lekkerste :9

Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:16

RianneH schreef:
Hoe weet je of je aardappels kan rooien dan? Ik dacht dat de bladeren dood moesten gaan? Ik heb als test wat krieltjes de grond in gedaan. Gewoon eens uitgraven dan..?

En heerlijk Idinn, hoeveel heb je nodig om jam te maken?

Welkom Lenaa_tje! Heb je je potten altijd op de tuintafel staan?

Ik heb een enorme uit de klauwen gegroeide cherry tomaat op het balkon staan, kan ik naast dieven ook zijtakken afknippen? Vooral onderaan wordt ie breed, terwijl ie de bak zou moeten delen met een pepertje en sugarsnaps...

Verder begint het hier nu ook lekker te gaan, de slakken blijven een uitdaging, maar daar hebben we op het balkon gelukkig geen last van :D
[ [url=m/FfIt6S.jpg]Afbeelding[/url] ]

We hebben flink veel tomatenplanten en hopelijk straks ook veel opbrengst. Ook de pepers gaan goed, de tuinbonen heel goed (al ken ik achteraf weinig lekkere recepten ermee..) en ook bieren en radijzen lijken goed te gaan.

[ [url=m/zyUUTx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jgx9rA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oWtuft.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar de sugarsnaps vind ik misschien wel het aller leukste, en vooral lekkerste :9

[ [url=m/e3o6Rr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wauw wat gaaf! Zijn de onderste ook bonen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:22

Deze tuintafel zou eigenlijk weg omdat we een nieuwe tafel/tuinset hebben dus het is nu mijn moestuin tafel geworden :+ het maakt mijn plantjes niet uit dat er een hapje uit is aan de zijkant van de tafel :')
Het was de hele tijd zo druk bij de stort maar eigenlijk vind ik het ook wel praktisch zo!

Ziet er gaaf uit! Mooie opbrengst van de sugarsnapps!
Je moet bij je cherry tomaat vooral kijken of je de plant niet te veel verwondt als je zij takken weg haalt maar het moet zeker wel kunnen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:28

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:29

Gaaf! Volgend jaar ga ik ze ook planten *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:54

Heerlijke foto’s!

Geweldig om elke dag een maaltje uit eigen tuin te kunnen halen he <3
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:26

Sucker snaps zijn te gebruiken als peul of als erwten. :9

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:54

Ik zal trouwens ook even wat meer laten zien van mijn tuintje :)

Afbeelding
Bloemkool. Helaas veel last van slakken :(

Afbeelding
Aardappelen

Afbeelding
Begin van de spruitjes

Afbeelding
Kruidenbak met munt, bieslook, oregano, tijm, rozemarijn, peterselie en binnen heb ik nog basilicum :) op het lege plekje komt een kerrieplantje

Afbeelding
Citroenboom

Ik heb ook nog broccoli geplant maar een foto daarvan is alleen maar aarde nog dus dat bespaar ik jullie :')

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 18:07

@RianneH, ik verwijder ook wel eens zijtakjes van de tomaat. Zeker als ze geel zijn, of gewoon 'niet nodig'. Heb liever dat die energie naar de vrucht gaat.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:10

Hallo allemaal, een stilte meelezer hier, die al enkele hele fijne tips uit dit topic heeft gehaald.
Wilde nu toch graag een beetje van onze tuin laten zien.
We zijn dit jaar begonnen met het planten van verschillende fruitstruiken en groenten soorten. Het is een beetje puzzelen, omdat we in een bos zitten en de zon soms ver te zoeken is. Na enkele zonnige dagen van observeren hebben we de tuin kunnen verdelen in verschillende zones, aan de hand van de zonuren.
We waren behoorlijk verbaasd toen we er achter kwamen dat één stuk toch wel 6 - 8 uur zon krijgt per dag, hier staan dan ook de tomaten :).
Ook was de grond een uitdaging; soms kei en keihard, andere momenten super zanderig. Een deel hebben we los gehakt (niet omgeschept) en op andere plakken juist eigen compost toegevoegd.
Het meeste doet het redelijk, al hebben we wel een luizen probleem in de rabarber (van de 3 planten leken er 2 verloren, maar die zijn met kleine scheuten al weer bezig) en een groot vogel en andere beesten probleem. Het is natuurlijk te verwachten in een bos (overal eigenlijk), maar sommige planten beginnen nu te knappen / omvallen onder het dierlijk geweld... Maar ja, het hoort er ook wel een beetje bij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als ik zo deze foto's vergelijk met 1.5 maand geleden groeit het best aardig! (ook de klaver, die wil ook wel).

Nu komt in juli onze hond (geen puppie) en we vragen ons af in hoeverre de planten "gevaar" lopen. Ik hoor namelijk erg wisselende verhalen in hoeverre honden de moestuin overhoop halen. Wat is jullie ervaring hiermee?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:29

Hangt er vanaf hoe je de hond opvoedt, en hoeveel tijd je daarin wil steken.

Ben je bereid om er in het begin echt als een havik bovenop te zitten of niet?

Want dát is hetgeen dat het verschil gaat maken.

Mijn hond weet exact waar ze wel en niet mag komen in de tuin.
Dat heb ik haar keer op keer uitgelegd, er is nu dan ook 0,0 discussie meer over.
Maar dan moet je er dus wél energie in steken.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:56

@ Autumn: die citroenboom is leuk! Ik verhuis over een maandje naar een huis met (oa) balkon op het zuiden. Daar wil ik misschien ook zo’n boompje. Hoeveel betaal je voor zo’n boompje?

Nu toch even wat plaatjes van mijn tuintje showen. Het warme weer in combinatie met regen deed wonderen :)

Deze courgetteplant was (ongelogen) 2 weken geleden nog klein en op sterven na dood. Nu:
Afbeelding

En de sla ging zo goed, dat ik gisteren alweer de laatste krop uit de tuin viste. Lekker!! Meteen nieuwe rijtjes sla tussen de bietjes gezaaid :)
Afbeelding

Een paar weken geleden stond dat vak er nog zo bij, met kleine bietjes en grote kroppen (inclusief doorgeschoten spinazie :') ). Sla en spinazie zijn al op... het gaat zo snel!
Afbeelding

En mijn balkon is een oerwoud. Staat vol met tomaat (15 potten), paprika (4 potten), kruiden, bosui. Krijg het niet op 1 foto, maar dit geeft een aardig beeld:
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag maar even ruimte maken, zodat we er zelf komende week met de hitte ook kunnen zitten :')

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 17:00

leeslampje schreef:
@ Autumn: die citroenboom is leuk! Ik verhuis over een maandje naar een huis met (oa) balkon op het zuiden. Daar wil ik misschien ook zo’n boompje. Hoeveel betaal je voor zo’n boompje?

Nu toch even wat plaatjes van mijn tuintje showen. Het warme weer in combinatie met regen deed wonderen :)

Deze courgetteplant was (ongelogen) 2 weken geleden nog klein en op sterven na dood. Nu:
[ [url=m/XmMMSM.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de sla ging zo goed, dat ik gisteren alweer de laatste krop uit de tuin viste. Lekker!! Meteen nieuwe rijtjes sla tussen de bietjes gezaaid :)
[ [url=m/MPC9BG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een paar weken geleden stond dat vak er nog zo bij, met kleine bietjes en grote kroppen (inclusief doorgeschoten spinazie :') ). Sla en spinazie zijn al op... het gaat zo snel!
[ [url=m/2cWgyd.jpg]Afbeelding[/url] ]

En mijn balkon is een oerwoud. Staat vol met tomaat (15 potten), paprika (4 potten), kruiden, bosui. Krijg het niet op 1 foto, maar dit geeft een aardig beeld:
[ [url=m/v8spMx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/cZBTei.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag maar even ruimte maken, zodat we er zelf komende week met de hitte ook kunnen zitten :')

Dankje! Ben er ook echt blij mee. Heel veel mensen vinden m ook echt heel leuk :D
Oei ik gok dat ik er rond de €20/€30 heb betaald bij de Praxis. Moet wel zeggen dat dit het eerste jaar is dat hij waarschijnlijk citroenen gaat geven (heb hem nu 3 jaar) Als tip: zet hem in een terracotta pot. Heb ik eens gelezen nadat hij 2,5 jaar in een kunststoffen pot heeft gestaan en sinds hij in de terracotta pot zit is hij opeens aan het bloeien!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:34

Citroenbomen zijn geweldig ja <3
Die van ons staat al jaren in kunststof potten, gaat gelukkig goed tot nu toe. Dat ding bloeit het hele jaar door, heerlijk!
Afbeelding
Afbeelding

En onze sinaasappelboom:
Afbeelding

Mijn moestuin had zo in het land van ooit kunnen staan.. man daar komt een reuzenspul vanaf dit jaar :=
Een bloemkool van 2,5 kilo na het schoonmaken (een normale uit de supermarkt zal nog geen kilo wegen)
Afbeelding

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:21

Ohhh mooie oogst! Hoe vaak ga je daar van eten?
Die citroenbomen zien er erg leuk uit, dat gaat goed in een kunststof pot? Verpotten ook nodig of enkel zorgen voor voldoende voeding?

Vanavond onze eerste oogst sugarsnaps gegeten, heerlijk <3

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:32

Oh heerlijk, sugarsnaps uit eigen tuin <3

Zo'n bloemkool eten we met ons tweeën in twee dagen op meestal. En soms een paar roosjes voor de hond :))
Als we zo veel hebben dan maak ik daar meestal niks bij verder, hooguit wat saus en soms een halve aardappel of een klein handje vega spekjes voor het idee.
Maar misschien maak ik van een helft gewoon bloemkoolrijst, of bloemkoolpizza.

Onze citroenboom hebben we nu drie keer verpot. Gekocht als een klein boompje van een halve meter, en inmiddels zit ie tegen de twee meter aan, dus dan moet je wel verpotten, anders zou die omkiepen met pot en al bij de eerste windvlaag :))
Die van ons krijgt vooral paardenmest als voeding. Doet ie het erg goed op!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:11

En laat je de citroen het hele jaar door buiten staan?