Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:45

liespower94 schreef:
Resistance schreef:
Hier gisteren kikkererwten-zongedroogde tomaat balletjes met halloumifrietjes gemaakt... echt ongelofelijk lekker! Vooral die frietjes.

Heb er een yoghurtdipje met granaatappelsiroop en wat za'atar bijgedaan, en nog een beetje munt erbij...

Het water loopt mij in de mond! Receptje?

Van de haloumifrietjes? :)

Ik had voor met zijn drieën 400 gram haloumi, en die snijd je echt in frietjesvorm. Ongeveer 7 mm bij 7 mm dik. Die rol je vervolgens door de bloem, totdat ze allemaal een laagje hebben.

Dan frituur je de frietjes 3 minuten (niet allemaal tegelijk) totdat ze goudbruin zijn. Als ze uit de frituur komen strooi je er wat sumak overheen en hussel je even. Als je van pittig houdt ook nog wat chiliflakes.

Sausje is letterlijk griekse yoghurt met za'atar en een flinke scheut granaatappelsiroop (hebben ze bij de toko). Dan strooi je er nog wat munt en granaatappelpitjes overheen, en klaar is kees! :)

Ilsey

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:55

Wij gebruiken verschillende soorten 'melk'. In de koffie maakt het mij eigenlijk niet veel uit, meestal doe ik de vanillesoyamelk er in. Bij cornflakes neem ik die ook wel, of kokosmelk. Havermelk vind ik goed passen om chocolademelk van te maken, maar de soyachocolademelk lust ik ook. Ik denk ook dat dat een kwestie van gewenning is, je moet van die smaken die je niet gewent bent x-aantal keer drinken/ eten en vaak vind je het dan wel lekker - en het oorspronkelijke product niet meer, ik had het echt moeilijk om te wennen aan soyayoghurtsmaak bijvoobeeld, en nu verkies ik die boven de gewone yoghurtsmaak (die ik nu wel niet meer eet). Als je het na x-aantal keer nog steeds niets vindt, dan zal je het wss gewoon niet lekker vinden natuurlijk. Maar na 1x proeven kan je dat volgens mij dus nog niet zeggen.

Deze ochtend/middag gebrunched met koffiekoeken van bij een bakkerij die er vegan heeft, mmmm, zalig! We hebben ook wel geluk, de bakkerij ligt héél dichtbij mijn vriend zijn werk. Zoveel bakkerijen bestaan er nog niet met een vegan aanbod, dus we mogen echt in onze pollekes wrijven daarmee.

Gisteren broccoliburger met aardappel-knolselderpuree en prinsessenboontjes gegeten.

Vandaag is onze veganfriendly frituur om de hoek laatste dag open voor hij in verlof gaat, dus ik ga proberen vriendlief te overhalen om vandaag om een vegan cheeseburger met frietjes te gaan :D

De gnocchi met witloof, paprikasaus en walnoot die voor vandaag voorzien was kan ook morgen nog hé :+ (ook heel lekker gerechtje trouwens)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:17

Klinkt heel lekker, die Haloumifrietjes!

Ander vraagje: als je sojamelk/havermelk gebruikt, doen jullie er dan nog wat bij voor de calorieën? Ik zag dat het veel minder had dan koemelk. Dan eet je je toch helemaal suf om aan voldoende calorieën te komen?

Sowieso vind ik dat best lastig in een vegan dieet. Ik weet dat noten en peulvruchten veel hebben, en avocado, maar verder?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:19

Meelspijs als pasta enzo bevat ook veel.
Je kunt het natuurlijk zo veel maken als je zelf wilt :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:26

Sheran schreef:

Ander vraagje: als je sojamelk/havermelk gebruikt, doen jullie er dan nog wat bij voor de calorieën? Ik zag dat het veel minder had dan koemelk. Dan eet je je toch helemaal suf om aan voldoende calorieën te komen?

Sowieso vind ik dat best lastig in een vegan dieet. Ik weet dat noten en peulvruchten veel hebben, en avocado, maar verder?

Ik heb er geen problemen mee. :')
Ben nu in een maand tijd ca. 5 kilo afgevallen, blijf daar nu even hangen, zit ivm tentamens leren erg veel achter mijn bureau en dat helpt natuurlijk niet echt. Hoewel ik nooit calorieën heb geteld denk ik niet dat het een issue is bij mij :o

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:37

Nee kcal eten is super simpel :P Ik val heel langzaam af door vegan eten. Maar het liefst eet ik iedere avond een reep pure chocolade of een zak noten leeg. Voldoende kcal binnen krijgen vind ik niet moeilijk :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:45

Het kan wel zo zijn, zeker als je van vlees naar vegan gaat, dat je dan moet wennen aan grotere porties eten. Maar tenzij je echt iemand bent die bij vlees eten al moeite had met voldoende eten gaat dat je met vegan niet ineens wel gebeuren. En als het toch zo is dan ligt dat niet per se aan veganisme, meer aan je eetpatroon in het algemeen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 19:22

Haha mooi dat het voor jullie wel werkt! Ik vind het lastig :). Ik kan niet heel veel tegelijk eten dus ik eet vaak kleinere porties. En hoe meer hoe beter voor mij, dus het voelt tegennatuurlijk om de optie met minder calorieën te pakken. Ik lag op internet dat je bv ook goed notenpasta door je curry kan mengen. Dat ga ik ook eens proberen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 19:25

Whahaha vandaag “courgetti bolognese” gemaakt met de kruimgehakt van Vivera. M’n vriend was de hele maaltijd dolblij dat ik gehakt door het eten had gedaan en niet iets ernaast voor hem (hij weigert z’n eten te eten als er geen vlees bij zit :x )

Hij vond het heerlijk en zei dat we vaker weer gehakt konden eten. Heb hem nog niet verteld dat de maaltijd 100% Vegan was.. _O-

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:18

Hahahaha geweldig!
Vind het knap dat ze het tegenwoordig zo goed kunnen namaken.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:21

Dat trucje halen we hier thuis ook nog wel eens uit ja :+

Pff, donderdag moeten we op school kalfshersenen gaan ontleden. Ik heb meteen gezegd dat ik het absoluut niet ga doen :n Een filmpje van de binnenkant van hersenen, oké. Maar zelf in hersenen gaan snijden terwijl het onnodig is..
Mijn docent begon een hele preek over dat de hersenen overblijfselen waren en dat de dieren al dood waren, dat ik zeker weer zo’n vegetariër was en als ik dit niet deed, ik nooit geneeskunde kon gaan doen, .. Ik wil niet eens geneeskunde studeren :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:30

Sheran schreef:
Haha mooi dat het voor jullie wel werkt! Ik vind het lastig :). Ik kan niet heel veel tegelijk eten dus ik eet vaak kleinere porties. En hoe meer hoe beter voor mij, dus het voelt tegennatuurlijk om de optie met minder calorieën te pakken. Ik lag op internet dat je bv ook goed notenpasta door je curry kan mengen. Dat ga ik ook eens proberen.

Noten, bonen is een goed idee, daarnaast veel graanproducten ook. Kan je niet zoveel eten om medische redenen of omdat je het niet gewend bent? Want in het laatste geval is het een kwestie van aanwennen. Heel simpel gezegd: gewoon meer eten :j

Yentaah, pff ik zou echt weigeren hoor :n gadverdamme. Is het verplicht? Wat als je het niet doet?

Paulina, leuk zeg :) Doet me denken aan een kaartje van de Vegetarische Slager:
Afbeelding
:=
Ga je het hem wel vertellen? Heb je gezegd dat het vlees was of heb je hem gewoon niet tegen gesproken? :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:37

Weigeren tenzij vlees daar ben ik heel simpel in
Niet goed genoeg?
Je weet waar de keuken is: succes

Maar wij eten nog wel iets vlees , hoewel we vaker zonder als met eten
Ik kook complete maaltijden, of er nu wel of geen vlees in zit of uberhaupt dierlijke producten
Moet en zal er wat wat anders (erbij) gegeten worden
Dan geld bovenaan getypte regel :+

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:02

Magrathea schreef:
Yentaah, pff ik zou echt weigeren hoor :n gadverdamme. Is het verplicht? Wat als je het niet doet?

Mijn docent heeft het maar te accepteren, ik heb nog steeds een ‘trauma’ van het trekken aan de pezen van een afgehakte kippenpoot van 3 jaar terug :r

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:37

Sheran schreef:

Havermelk bevat niet minder kcal dan gewone melk. Sterker nog, zelfs iets meer! 50 kcal per 100ml.

Tekort aan kcal geen last van. Kook veel met bonen, noten, peulvruchten en I love koolhydraten zoals granen, rijst, pasta etc.

Verder veel pindakaas (die natuurlijke pindakazen zijn vloeibaarder en ik dip er mijn komkommer in als snack), Tahini door de lunchsalade. Boterham met pindakaas en banaan. Banaan door mn ontbijt.

Lijnzaad door mn ontbijt. Zet ook lekker aan. Van die notenrepen tussendoor. Die van zonnatura vind ik heerlijk.

Kokosmelk door het eten. Maak regelmatig curry met kokosmelk.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:40

En vaker eten als je geen grote porties in 1 keer kwijt kunt.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 08:39

Vraagje, weet iemand van jullie een goede vegan zo goed als smaakloze of met een lekker smaakje proteïne?

Ik sport 8 x per week en heb niet genoeg aan mijn gewone eten.
Nu gebruik ik altijd de biologische naturel erwtenproteine maar ik blijf het toch vies vinden.

Wat ik niet wil zijn goedkope, onecologische proteïnen of soja proteïne. Verder sta ik voor alles open!

Wie o wie helpt :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 10:54

Ben je al eens bij de Holland & Barett langs geweest? Die hebben veel soorten proteïnepoeder en ze hebben ook verstand van zaken (als het goed is :D )

Toevallig zag ik vandaag een filmpje met tips voor proteïnerijke maaltijden (waar je vast ook inspiratie uit kunt halen voor andere gerechten door anders te combineren)
https://www.facebook.com/tastyvegetaria ... gzlmHgGHqA

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:29

interessante link, al "lust" ik de helft niet :+

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:41

Bedankt voor de link. Ik ben echt op zoek naar eigen ervaringen.
Ik weet wel waar ik het mee zou kunnen mengen maar t is gewoon niet te pruimen :+

Holland &barret wist weinig te vertellen. Bij de G&W hetzelfde verhaal :)
Daarom zoek ik persoonlijke toppers! :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:12

Ah je was me dus al voor :+ Prima hoor!
Misschien kun je wat vegan sportbloggers opzoeken? Zoals http://www.squatcilla.nl
Die vertellen vaak ook over wat zij gebruiken en soms hebben ze nog kortingscodes ook :oo

Noukie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:27

Noukie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:51

Weet iemand waar je non dairy ijs van Ben&Jerry's kunt kopen? Ik wil namelijk graag Coffee Caramel Fudge en Caramel Almond Brittle, maar bij vmarkt utrecht hebben ze deze smaken niet :(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 18:54

Ik zag wel dat er een vegan cornetto onderweg is :j

Ik heb vandaag de twee vegan pizza’s van lidl getest. Die met spinazie was best goed te eten :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:11

Noukie22 schreef:
Weet iemand waar je non dairy ijs van Ben&Jerry's kunt kopen? Ik wil namelijk graag Coffee Caramel Fudge en Caramel Almond Brittle, maar bij vmarkt utrecht hebben ze deze smaken niet :(

Nou ze hebben maar 4 smaken hoor :')