De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 14:38

Ok, het is niet eetbaar, maar t komt wel uit de tuin :D

Ik heb net zalf gemaakt van de goudsbloemen. *\o/*

Afbeelding

Sjolvir

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:47

Niet eetbaar, maar wel bruikbaar is ook goed!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 19:33

Sjolvir schreef:
Niet eetbaar, maar wel bruikbaar is ook goed!

En het meeste smeer ik toch op de paarden. :D

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:48

Mag ik mee kletsen?
Ik heb sinds twee weken een tuin en wil heel graag iets eetbaars in de tuin hebben.
Wat zou nu nog kunnen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:30

LIiza, welkom hier als nieuwbakken tuinierder.
Ik heb geen idee, ben zelf ook beginnend tuin planter, heb hier al veel tips weg.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:40

liiza schreef:
Mag ik mee kletsen?
Ik heb sinds twee weken een tuin en wil heel graag iets eetbaars in de tuin hebben.
Wat zou nu nog kunnen?

Niks voor in de tuin iig. De vorst komt er weer aan ;)

Vanaf januari kan je weer van alles voor zaaien voor in de vensterbank. Hoeveel ruimte heb je in je tuin en komt alles in de volle aarde of in bakken?
Wel zou je al kruiden binnen kunnen kweken.

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:37

Ik kom even binnenvallen :)

Grote opruiming hier in huis en ik heb ongeveer 40 (!) :+ Landleven bladen liggen van verschillende jaargangen.
Misschien kan ik iemand van dit topic er blij mee maken ?

Vooral voor de beginnende tuinders hier staat er van alles in om straks weer aan de slag te kunnen.

Zucht.......was het maar weer voorjaar !

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 20:09

Twinklestar schreef:
Ik kom even binnenvallen :)

Grote opruiming hier in huis en ik heb ongeveer 40 (!) :+ Landleven bladen liggen van verschillende jaargangen.
Misschien kan ik iemand van dit topic er blij mee maken ?

Vooral voor de beginnende tuinders hier staat er van alles in om straks weer aan de slag te kunnen.

Zucht.......was het maar weer voorjaar !

ohhhhhh, maar dat is enorm zwaar ;)

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:20

Volgens mijn htk weegschaal weegt het zo rond de 21 kilo dus zoiets van 12,40 verzendkosten zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:56

Hoe is het verder met iedereen, nog ergens mee bezig? :)

Ik wil gaan uitzoeken of / hoe ik in de winter nog sla kan kweken, binnen in de vensterbank gaat het niet echt top :P

En ik vind het wel leuk om te kijken of ik met minder gasgebruik kan koken :)
Heb een hooimadam gekocht en dat is wel geinig.

Maar we hebben hier ook een haard, hier heb ik van de week draadjesvlees op laten garen en dat heeft ook goed gewerkt +:)+

Ik zou wel wat meer willen koken op de haard maar weet niet goed hoe of wat :P
Zou eigenlijk ook wel groentes willen kunnen stomen op de haard :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:21

Ik ben bang dat er in de winter gewoon te weinig licht is om groente te laten groeien..

Koken op de kachel, dat lijkt me ook ideaal! Ik heb er ook al vaker aan gedacht, en wij gaan volgend jaar zo'n kachel kopen voor in de nieuwe tuinkamer :D
Afbeelding
..voor brood, pizza, ovenschotels..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:40

Ik heb binnen luzerne groeien, dat groeit nog verbazingwekkend hard ook. Goed, het was een ongelukje (de bak aarde is naar binnen gegaan omdat ze het balkon moesten schoonspuiten en het begon opeens te groeien), maar ik ga het zeker doorzetten. Dan heb ik straks gewoon een bak gras (ok. luzerne) binnenstaan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 13:50

pmarena schreef:
Hoe is het verder met iedereen, nog ergens mee bezig? :)

Ik pluk nog sla/boragie en andere blaadjes als salade.
Verder nog snijbiet, mijn boerenkool was volledig opgegeten door de rupsen. Door nog wat warme dagen zijn die weer uitgelopen! Heel gaaf. Samen met palmkool heb ik er stamppot van gemaakt.
De rest pak ik uit de schuur, ik gebruik veel uien/knoflook/appel/pompoen en pattison. Ik heb savooiekool, maar die is zo klein, misschien dat het voorjaar een groeispurtje geeft.
Ohja, ik heb natuurlijk ook nog rucola en veldsla. <3

Mijn man is weken geleden begonnen aan een koude bak voor me te maken, maar dat vlot allemaal niet zo..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:18

Hier ook nog spinazie, bladbiet en iets van veldsla ofzo in de tuin :)
En vorige week nog pompoensoep gemaakt, die dingen kun je ook best lang bewaren volgens mij...?

Maar ik vind het niet zo leuk zo dat alles aangevreten wordt door slakken steeds :(

Heb een rol insectengaas staan om het van het voorjaar beter aan te gaan pakken: afsluiten die hele boel :j

Ik heb een klein kasje op poten, dat is dan principe ook een koude bak denk ik?
Zou ik daar nou nog wat mee kunnen qua sla of iets in de winter...?

Hier wel alfalfa in het raam, dat werkt gewoon prima. Maar ik doe graag alfalfa + sla + komkommer op brood ertussen en zou eigenlijk alles wel het hele jaar uit eigen tuin willen :P

Inmiddels trouwens een Tajine besteld om te kunnen slowcooken op de haard :9

Zo'n haardje is ook leuk inderdaad Annemiek +:)+

Wij hebben gewoon een Franklin haard / allesbrander, zat al in het huis.
Is meer een haard dan om op te koken, maar is allemaal gietijzer en het draadjesvlees stond gewoon er op te pruttelen van de week :P

We hebben best veel gesloopt in huis dus zijn al een paar jaar aan het stoken van al dat hout...ruimt lekker op, geen kosten van afvoer van dat hout, scheelt stookkosten (gas) en toch leuk als het ook gas (en tijd) in de keuken scheelt en dan bovendien lekkerder eten dat zo langzaam gegaard is :)

We hebben ook al eens tosti's gebakken in de haard, en er zijn ook een grill-roosters en kookpot voor te krijgen, best wel geinig :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:00

Wat een leuk kachel/haardje!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:51

mijn snijbiet is ook terug opgeleefd?? grappig

en ik heb ook 1 broccoli die maar blijft doorgaan :D

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:10

Mijn tuin gaat helemaal op de schop dus hier is het even rustig.
De oudbewoner was zo vriendelijk geweest de vijver vol te gooien met keien met een laagje grond eroverheen zonder er eerst de bak uit te halen... Gelukkig heb ik de woningbouw kunnen overtuigen het voor me uit te graven zodat ik dat niet zelf hoefde te doen, die gasten zijn met een graafmachientje toch binnen een paar uur klaar, als ik het zelf had moeten doen had het wss nog wel een jaar geduurd ;)

Nu eens een plan uitdenken en dan aan de slag, sowieso alle tegels er eerst uithalen, zoveel mogelijk onkruid met wortel en al uittrekken en dan pas opnieuw tegelen. Maar even een praktische indeling bedenken aangezien er een heel eind schuin loopt...

Zal binnenkort eens een tekening maken, dan kunnen jullie misschien wel helpen met creatieve inrichting O:)
Maar hier van de winter dus niks uit eigen tuin.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:18

Ben eigenlijk een stille meelezer (beginnend tuinierder zeg maar, dit jaar voor het eerst een `gelukte` moestuin) ;)

Heb nu nog prei en boerenkool. Oh, en wat vergeten bieten, en laat geplante sla.

Met name de prei heb ik eigenlijk geen idee of het een zomergroente is, of dat het ook nu nog gegeten wordt. Zolang het niet bruin is blijf ik het maar oogsten. :)

Sla begint te bevriezen, dus wat glazig te worden aan de randen, dus verwacht dat ik nog 1x kan oogsten en de rest naar de nijnen kan.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:38

Hier zijn al mijn pompoenen verpieterd... ;( Maar de andijvie gaat nog als een speer! Ik heb nu al zin in februari/maart; kunnen we weer beginnen *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:39

Je hebt zomerprei en winterprei. In het veld vlak bij ons huis staat een heel veld vol prei, die is in het najaar geplant, en daar wordt de hele winter en lente van geplukt :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:03

8nnemiek schreef:
Je hebt zomerprei en winterprei. In het veld vlak bij ons huis staat een heel veld vol prei, die is in het najaar geplant, en daar wordt de hele winter en lente van geplukt :)

Hm, heb ik misschien geluk, het staat er nog vrij groen bij... :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:20

Ik wil ook graag meer met m'n tuin doen, ik haal nu alleen pruimen, appels en peren van de bomen.
De tuin is heel groot, maar aan alle kanten omsloten door hoge bomen en ik heb dus ook altijd en overal veel schaduw in de tuin. Niet bepaald geschikt om dingen in te gaan verbouwen helaas.
Ik wil wel pompoenen gaan proberen te kweken op de mestvaalt. :D Ik heb zaadjes van een hokkaido en van een flespompoen gedroogd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:08

Zomer en winterprei, oke, weer wat nieuws geleerd.

Karin, maar jij hebt dus allemaal fruitbomen, zalig! Zelf gemaakte appel compote en appeltaart, jammie!
Flessen pompoen is ook wel grappig.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:57

Worden appelbomen groot?

Wij hebben een grpte bamboe in de tuin die alles overschaduwt en die moet er eigenlijk weg en daarvoor in de plaats een boompje. maar niet te groot dat hij 5 meter wordt haha.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:13

Afbeelding
Nee, valt wel mee.
Dit is onze achtertuin. Rechts vooraan een pruimenboom, daar achter eentje met stoofperen en conference.
De middelste rij eerst een soort kersenboom en daarachter appels. En links pruimen met daarachter weer appels.
En dus veel schaduw...