Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:28

hallo, mag ik hier als (voorlopog nog) niet-vegetariër/vegan ook wat advies vragen?

Naar aanleiding van een "discussie" over koolhydraat arm dieet, heb ik mijn eetpatroon eens onder de loep genomen. En kom tot de conclusie dat ik veel te weinig eiwitten eet. Echter wil ik niet meer en vaker vlees/vis eten dan ik nu doe (gemiddeld 2x/week een 100g). Broodbeleg eet ik zelden of nooit, kaas alleen verwerkt in bepaalde gerechten.
Dus...wat kan ik nog proberen naast vleesvervangers zoals seitan, soya-schnitzel/nuggets en groentenburgers? Tofu en quornstukjes lust ik niet...

En voor melk: soyamelk gewoon vind ik ok, maar in de koffie krijg ik het echt niet weg. Welke andere melk is hier wel geschikt voor maw "neutraal" van smaak?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:33

petitparis schreef:
hallo, mag ik hier als (voorlopog nog) niet-vegetariër/vegan ook wat advies vragen?

Naar aanleiding van een "discussie" over koolhydraat arm dieet, heb ik mijn eetpatroon eens onder de loep genomen. En kom tot de conclusie dat ik veel te weinig eiwitten eet. Echter wil ik niet meer en vaker vlees/vis eten dan ik nu doe (gemiddeld 2x/week een 100g). Broodbeleg eet ik zelden of nooit, kaas alleen verwerkt in bepaalde gerechten.
Dus...wat kan ik nog proberen naast vleesvervangers zoals seitan, soya-schnitzel/nuggets en groentenburgers? Tofu en quornstukjes lust ik niet...

En voor melk: soyamelk gewoon vind ik ok, maar in de koffie krijg ik het echt niet weg. Welke andere melk is hier wel geschikt voor maw "neutraal" van smaak?

Er zijn echt enorm veel bronnen om eiwitten uit te halen, als je op eiwitten uit planten zoekt op google vind je veel links. Hoef je zeker geen vleesvervangers voor te eten.

Mijn vriend heeft wat melksoorten geprobeerd en drinkt nu liever havermelk in zijn koffie dan koemelk :j

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:49

Havermelk is heel neutraal vind ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 13:52

Peulvruchten zijn volgens mij toch de beste bron van eiwit. Dat zijn niet alleen soja-stukjes en tofu, maar ook bv linzen, erwten, kikkererwten, kidney/tuin/blackeyed/sperziebonen.. zwarte bonen, witte bonen, capucijners.. en ook pinda's behoren tot de peulvruchten.
En een andere goede bron van eiwitten zijn noten en zaden en granen, en dan vooral de volkoren variant.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:42

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 16:35

Ik heb vandaag lekker ingeslagen bij de Coop :D Een stuk of 15 verpakkingen, maar wel vooral kipstukjes. Verder hadden ze bijna alleen burgers en balletjes en daar hou ik niet zo van.
Ik had graag nog wat cordon bleus en lupine spul en de visburger en vissticks en pulled veggie geprobeerd, maar die hadden ze niet helaas.
Wel een pakje gerookte tofu meegenomen, en die ruikt zooooo lekker <3 Ligt nu klaar om straks bacon van te maken :D

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 16:55

Is dat een beetje lekker, daar bacon van maken? Ik vind de bacon en spekjes enzo die te krijgen zijn niet helemaal waar ik naar verlang..

Ik ga ook eens inslaan bij de coop deze week, moet er alleen wel n half uur voor rijden := gelukkig komt mijn vriend er zowat langs op weg van zn werk terug. :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 17:02

Zal dit vegan zijn? :D
Lekker groente stoofpotje! :D
Afbeelding

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 17:04

Bij de Boni hebben ze vanaf woensdag de Alpro plantaardige melksoorten in houdbare variant voor 1 euro. Dus die wil ik even in gaan slaan :) Iemand ervaring of de houdbare amandelmelk qua smaak veel verschilt van die uit het koelvak?

Heb trouwens gisteren ijs gemaakt van bevroren banaan met een beetje amandelmelk. Jeetje zo simpel en de smaak vind ik echt in de buurt van roomijs komen, en dan nog zoveel variatie opties. Wat een uitvinding zeg!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 17:29

De zelfgemaakte bacon vind ik echt veel lekkerder dan de spekjes uit de winkel idd :j
Deze gerookte van vivera ruikt naar de rookworst van de Hema :wow: Echt heel lekker. En met flink wat sojasaus wordt het lekker zout. Je moet de tofu wel eerst goed laten drogen, en na het marineren in redelijk veel olie op laag vuur een hele tijd laten bakken zodat de spek ook echt knapperig wordt. Dat is het lekkerst. Als ie net niet zwart is :)) De marinade maak ik van sojasaus met een beetje tomatenpurree, beetje stroop en een scheutje olie, en eventueel wat edelgist.

Haha die hamster :') wat lief

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 17:33

gerookte tofu, moet ik onthouden. Als je het zo hard bakt als jij omschrijft, mss dat ik het dan wel lust...

ik ken eigenlijk alleen maar de houdbare versies van amandel-, rijst-, haver en hazelnootmelk.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:15

Maar is die tofu dan al gerookt? Ik heb nog nooit gerookte tofu gezien... Ik wil dat nl ook graag proberen te maken!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:30

MarlindeRooz schreef:
[ [url=m/mqEnD0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een snoezig stoofpotje <3

Ik ga eerst de vriezer leegeten zodat ik hem daarna weer kan aftoppen _O-

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:59

MarlindeRooz schreef:
[ [url=m/mqEnD0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nope :n :') , maar wel het schattigste stoofpotje dat ik ooit gezien heb <3 .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:12

Alwiene, ik gebruik vrijwel alleen de houdbare varianten van haver,amandel etc melk
Ik gebruik trouwens ook altijd de ongezoete versies
Die vind ik al zoet zat

Maar het verschil tussen vers en houdbaar is niet zo heel groot
Niet zoals bij koemelk dat vers lekker is en houdbaar niet binnen te houden :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 19:20

Mona81 schreef:
Maar is die tofu dan al gerookt? Ik heb nog nooit gerookte tofu gezien... Ik wil dat nl ook graag proberen te maken!

:j gerookt op beukenhout staat er bij, dus ook geen chemisch rookaroma maar gewoon echt gerookt :9
En nu voor 1 euro bij Coop :D

Afbeelding

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:18

Lekker! Ga ik inslaan !
Vanavond voor het eerst iets met tofu gedaan, in de vulling voor quiche. Ik heb geprobeerd het vocht eruit te halen door het op een snijplank te leggen en daar nog een plank bovenop en dan drukken. En toen bleef er tofu blubber over :(
Wat doe ik verkeerd? Blijkbaar duw ik te hard, maar hoe krijg je het vocht er dan mooi uit?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:20

Toen ik nog de hoop had tofu eetbaar te kunnen krijgen
Legde ik het tussen twee snijplanken met een niet pluizende theedoek bovenop en onder de tofu en dan een paar pakken drinken of wat boeken er op leggen en laten staan voor een x aantal uur

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 20:23

Niet te hard duwen inderdaad.
Ik leg er een dubbelgevouwen theedoek onder, dan een schoon vel keukenpapier, dan de dunne tofu plakjes, en die weer afdekken met keukenpapier en theedoek. En daar de plank bovenop. Paar zware boeken erop, en dan even rustig de kans geven om te drogen. Eventueel de theedoek nog even omdraaien of wisselen.
*edit, net als sonja dus :D
Wat ook goed werkt; de dag van tevoren al snijden, even droogdeppen en dan gewoon in een warme ruimte aan de lucht laten drogen.
Het scheelt ook veel als de tofu eerst ingevroren is geweest. Dan verandert de structuur een beetje en laat ie tijdens het ontdooien al direct meer vocht los.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:56

Ik pak het gewoon in in een theedoek, eventueel in blokjes gesneden ofzo. Net wat ik ermee wil gaan doen. Dan een paar uur in een vergiet laten staan met iets erop. Werkt prima :j
Wel knijp ik het van tevoren even met mijn handen uit, dat scheelt vaak al. Niet dat het stuk gaat, maar dan komt er ook veel vocht uit :j

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:03

Ik ga binnenkort eens proberen een tofu smoothie te maken, ben benieuwd! Heeft iemand het weleens geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:16

Hier gisteren kikkererwten-zongedroogde tomaat balletjes met halloumifrietjes gemaakt... echt ongelofelijk lekker! Vooral die frietjes.

Heb er een yoghurtdipje met granaatappelsiroop en wat za'atar bijgedaan, en nog een beetje munt erbij...

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:20

Resistance schreef:
Hier gisteren kikkererwten-zongedroogde tomaat balletjes met halloumifrietjes gemaakt... echt ongelofelijk lekker! Vooral die frietjes.

Heb er een yoghurtdipje met granaatappelsiroop en wat za'atar bijgedaan, en nog een beetje munt erbij...

Het water loopt mij in de mond! Receptje?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:33

Haloumifrietjes? Is dat niet een super zachte kaas?
Ik ga het waarschijnlijk niet eten want kaas maar het klinkt wel apart :=

Ik heb vandaag lekker simpel gegeten, bloemkool met kaassaus (de standaard bechamel-achtige edelgistsaus), bloemkool geroosterd in ovenschaal, mengen met saus en gebakken krieltjes en om het af te maken nog wat geraspte vegan kaas :Y) Met ernaast de vissticks van Vegafit
Ik vond ze wat droog maar dat kan komen doordat ze wat lang in de oven hebben gelegen. Ze zijn iig wel lekker :) de bloemkool was ook goed te nassen, normaal houd ik daar niet zo van maar ik wil wat meer uit mijn comfortzone stappen wat eten betreft :=

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:38

Haloumi is een bak/braadkaas en super lekker. Maar niet heel erg vegan nee :+
Sausje klinkt goed!

Wij hadden auflauf (hence: ovenschotel met pasta. Ook nommie.) Gisteren waren we uiteten en toen had ik een zuurkuul-bataat-quiche (maar dan zonder quiche bodem :P ), dat was ook een leuke combi!