Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

berdien85

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:49

Ahh oke! En kan dat de avond van te voren al?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:18

Ik vind kwark ook vies. Nu na een jaar of vier kan ik het redelijk eten als ik er wat yoghurt bij doe. Maar jarenlang werd ik er dus misselijk van! Het is wel de moeite waard om het te leren eten, er zijn maar weinig voedingsmiddelen met zoveel proteïne voor zo'n scherpe prijs :)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:36

Ik heb meestal kefirkwark dat is beter te doen. En de milde magere kwark vd Jumbo is de lekkerste!
Ik deed er eerst ook altijd een banaan door en nu vaak alleen muesli (met soms een klein beetje hagelslag :o )

Havermoutpannekoekjes met banaan en ei maak ik ook weleens. Maak dan een voorraadje en warm Het dan op in de magnetron.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:44

Ik zat vaak kwark met havermout ect s'avonds al klaar. Maar omdat ik niet tegen echt koud eten kan doe ik er in de ochtend een klein scheutje kokend water door. Daar maakt dat de structuur ook verbeterd, vind het op die manier erg goed te doen. :)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:51

Die pannenkoekjes heb ik laatst ook geprobeerd, recept was zonder ei..
Vond ik echt ranzig.. Maar dat kan natuurlijk aan mijn kookkunsten liggen :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 15:05

Ik vind smoothies het lekkerste als ontbijt, alleen heb ik tegen tien uur zo'n honger dat zelfs de postbode moet opletten. Ik ben geen voorstander van melkproducten dus ik ben nog wat aan het zoeken naar iets om het vullender te maken. Alleen havermout voldoet niet genoeg.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:25

Wat zit er allemaal in je smoothie? Ook een vetbron?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:37

Ik maak banaan met een frisse fruitsoort (kiwi, aardbei, iets in die trant) met een scheutje hazelnootmelk, havermout, lijnzaad en chiazaad.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:08

En hoeveel kcal zitten er in? Want wie weet zijn het maar 300 kcal, dan is het logisch dat je meteen weer trek hebt :)
Meer vetten geven ook een meer verzadigd gevoel. Havermout met een klontje boter, daar kon ik vb. 6 uur mee verder itt gewone.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 14:16

Idd, misschien een kwakje kokosvet erdoor blenderen?

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:49

Heey heb even een vraag. Wil heel graag afvallen. Ongeveer 15 kg mag er vanaf. Alleen heb ik helaas maar 50 euro per maand te besteden voor een 2 mans huishouden. Wat dus veel koken is met pakjes.

hebben jullie tips of kookboekjes waardoor je gezond kan koken met weinig geld. Heb zelf totaal geen inspiratie vandaar eigenlijk elke avond met een pakje koken.

Heb gewoon beetje steun nodig en hulp met keuzes voor het eten van de hele dag, dus ontbijt, lunch en avond eten.

Wilt iemand mij daar mee helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:30

Heb je toevallig de mogelijkheid om naar de markt te gaan? Of bij de groenteboer 'afgeschreven' groenten en fruit te halen. Vaak een beetje gebutst maar wel goedkoop en bijvoorbeeld bruikbaar voor verse soepen. Kost weinig.

Vlees vervangen door goedkope tofu en eieren?

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:36

Judith_ schreef:
Heb je toevallig de mogelijkheid om naar de markt te gaan? Of bij de groenteboer 'afgeschreven' groenten en fruit te halen. Vaak een beetje gebutst maar wel goedkoop en bijvoorbeeld bruikbaar voor verse soepen. Kost weinig.

Vlees vervangen door goedkope tofu en eieren?

Markt zou kunnen maar vaak als ik uit ben van school is die al weg :')
Is dat mogelijk dan bij een groente boer dat ophalen? nooit gedaan eigenlijk.

Weet helemaal niks van tofu af wat kan je daarmee?

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:44

Seizoensfruit- en groente kopen! Je hebt ook een kookboek van chickslovefood met gezonde recepten van max. 5 ingrediënten. Stuk makkelijker te maken en je hoeft niet heel veel in te kopen. Ben de naam even vergeten, zou je even moeten googlen.
Tofu is een vleesvervanger, vaak gegeten door vegetariërs/veganisten, maar ook niet duur dus ook goed voor eten met een klein budget. Op google staan veel recepten met tofu. Je moet 'm wel marineren want anders is het niet te eten :+ net een stuk rubber.

Ik had het boek suikervrij eten gekocht maar vindt het niet heel speciaal. De informatie over suiker die erin staat is leuk om te lezen maar er staat een min. aantal recepten in en het suikervrije eten is eigenlijk gewoon gezond eten. Niet echt een aanrader dus. Heeft een van jullie 'm ook gelezen en zo ja, wat vond je ervan?
Wel grappig dat dit topic op 1 jan weer iets drukker wordt. :+ :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:14

Pakjes zijn juist duur joh! Probeer anders van elk pakje dat je wil gebruiken een recept op te zoeken :)

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:03

Heb net een recepten boek gekocht en witlof en bloemkool. Nu in de bus mooi dan even kijken wat we eten vanavond

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:10

Wat hier vroeger de grootste kost was, waren alle troep als koekjes en snoep en chips. Als je echt alleen boodschappen doet met (seizoens) groenten en fruit, iets voor bij de boterham etc, ben je al een stuk goedkoper uit.

En een weekplan maken helpt ook goed, dan koop je niets te veel :)
Edit:

Wie van jullie voelt effecten van gezonde voeding op haar hormonen? Ik ben er enorm mee aan de rommel, en laat over twee weken de boel eens controleren. Geen idee echter of het komt door mijn voedingspatroon, sport of stress (waar ik ook heel veel last van heb). Ik had het gevoel dat de boel wat stabiliseerde toen ik een maand én mijn zin at, én niet danste, én geen stress had, maar nu ben ik maar terug bij af.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:22

Eet je veel sojaproducten?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:30

Nee, een jaar geleden wel, en dat heeft bijgedragen dat ik toen een oestrogeenbom werd, samen met een zwaardere pil. Ik ben toen met die pillenrommel gestopt, hetzelfde geldt voor sojaproducten. Ik heb zes weken laag in vetten gegeten en toen werd alles weer normaal; een paar maand geleden zo'n drie weken laag in vetten. En ik denk dat die gewoonte er ook wel wat is in geslopen, om niet te veel vetten te eten. Daarom eet ik nu alweer een maand wat meer vetten, want doordat ik geen vlees eet eet ik er onbewust gauw te weinig.

Het zou best kunnen dat het een combinatie is van én heel veel stress, én het beoefenen van een soms vrij extreme sport (qua stress voor mijn lichaam) én eerder laag in vetten zitten in mijn voedingspatroon. Maar ik heb er nu wel eens genoeg van; ik zie rondom mij de gekste en bizarste ongezonde diëten, en ik probeer zo goed voor mijn lichaam te zorgen en toch ben ik aan het rommelen >;)

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:01

Ik heb de afgelopen jaren heel veel problemen gehad met mijn hormoonhuishouding, met name stress is funest. Zodra ik at wat ik lekker vond (en daar mij niet druk over maakte) ging het beter. Dat was wel altijd heel ongezond eten, troost eten zeg maar. Zodra ik dan weer heel goed op mijn eten ging letten, of dit nu veel, gezond of extreem weinig was ging het weer mis. Voor mij lag het dus echt puur aan de stress en het ook druk maken over wat ik wel en niet mocht eten. Nu eet ik inmiddels een stuk gezonder, veel groente en fruit weinig suiker en geen vette happen meer, maar heb ik besloten mij er ook niet meer druk over te maken en dat helpt mij wel om alles in balans te houden.
Hormoonproblemen zijn, naar mijn idee, het lastigste om op te lossen want er is altijd wel wat stress in je leven. Ik ga nu wat meer yoga doen om mijn hoofd gezond te houden zeg maar.

Succes!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:05

Is het een optie om even een week niet te dansen?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:24

Ik heb bijna zes weken niet gedanst; toen kwam de hele ramtamtam weer in orde. Nu dans ik twee weken niet (op 2 dagen na), maar geen idee hoe ik veranderingen in mijn hormonen zo snel kan voelen. Ik houd weer vet vast rond mijn navel, heb al zo'n vijf maand last van puistjes en ben onregelmatig in mijn menstruatie, maar verder voel ik me al maanden hetzelfde: energiek en normaal. Ik las inderdaad dat het bij dansers vaak voor komt, maar mijn elf uur per week dansen leek mij niet zooo extreem veel :P Maar misschien verschilt dat dan weer per lichaam?

Toen ik 9 maand geleden aan de sukkel was had ik trouwens ook de indruk dat ik niet echt spiermassa meer aanmaakte; ik werd overal 'zacht'. Nu creëer ik dan weer wel flinke beenspieren. Daar tegenover staat dan weer dat ik toen heel wat minder trainde dan nu.

Ik had het even aan mijn juf voorgelegd, en zij kent nog twee meisjes die er last van hebben, al zijn die wel vel over been, en heb ik nog wel een gezonde dosis vetjes zitten.

Dank je voor je uitgebreide antwoord Marjolein! Het is wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben die hier tegen aan loopt :) Bij jou was het dus ook 'gewoon' stress? Wel sneu om te horen dat jij er al jaren tegen aanloopt... Ik dacht: ze geven me wel wat pilletjes en gaan met die banaan, maar mispoes dus.

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:24

Hallo iedereen!
Ik kwam via de zoekfunctie uit op dit topic toen ik zocht op afvallen, dus ik hoop dat ik hier goed ben. Ik ben namelijk op zoek naar sport/gezond eten maatjes, om elkaar te motiveren. Het lijkt mij leuk om een whatsapp groep met een aantal dames op te richten, zodat we elkaar direct kunnen steunen of tips geven maar ook wat gezelligheid.
Ik hoop dat er een aantal dames enthousiast zijn!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:25

Dat is leuk! Dit topic is alleen niet bedoelt voor afvallen :)