Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 11:52

_Nelleke_ schreef:
Om nog even terug te komen op de discussie van eerder. Ik denk dat je altijd een stap vooruit doet als je vegetariër bent t.o.v. Vlees eten. Het scheelt in elk geval een hoop plofkippen en vleesvarkens hun leven. Daarnaast pak je als vegetariër toch sneller een vleesvervanger waar niet altijd zuivel of ei in zit. Als normale ‘huis-tuin-keuken’ vegetariër vervang je over het algemeen je vleesproducten niet 1 op 1 met zuivel en ei. En vergeet niet dat de vleeseter over het algemeen naast vlees ook nog eens een hoop zuivel en ei nuttigt.

Het kwam eerder over alsof het niet veel beter is om vegetariër te zijn ten opzichte van vlees te blijven eten maar daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Ben zeker met je eens dat het al een stap vooruit is t.o.v. een vleeseter. Ging er meer om dat mensen soms er echt niet bij stilstaan wat er bij de zuivel en eieren industrie komt kijken. Dacht daar een paar jaar terug zelf ook niet over na :o .

Persoonlijk vind ik iedere stap in de richting van minder dierlijke producten al goed, want hopelijk komt dan het besef dat je ook prima kunt eten zonder :) .

Caily

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:11

Ik mis anders de melk in de thee nog steeds enorm :=
En de chocoladeroom, maar die kan ik zelf nog wel maken :j

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:28

Sharani schreef:
8nnemiek schreef:
Kan prima, ik maak er vaak chocomel mee :9 Heerlijk!

En jeej, coop vivera actie *\%/* Ik heb toevallig weer veel ruimte in de vriezer

Zou ook net zeggen: net nog warme chocomelk mee gemaakt, ging prima :j . En vanmorgen havermout. Was verse gezoete amandelmelk.

Soyamelk geeft super goede melkschuim, zulke mooie heb ik met gewone melk nooit weten te maken.

Wat is je geheim?? Ik heb gisteren koffie gemaakt ermee, eerst even beetje opgewarmd in de magnetron en toen bij de koffie, maar werd toch iets bitter, en toen de fout gemaakt om te denken dat er dan wat extra amandelmelk in moest en even terug in de magnetron met gevolg dat die smaak die mij aan kunstmatige zoetstoffen doet denken nog erger was.

Nog geprobeerd vanillesaus te maken zoals ik hier aangaf, maar die was oneetbaar door die 'metaalsmaak' zoals ik hem zou omschrijven. Na speurwerk op internet begrijp ik dat dat toch met het verhitten te maken heeft. Daarom nu een ijskoffie gemaakt en jaaa dit lijkt goed te gaan, ik proef nu gewoon de nootachtige smaak van de amandelmelk en niet dat bittere. Maar zou hem toch ook wel graag warm willen kunnen gebruiken -O-

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:48

Ik gebruik liever havermelk voor de koffie. Dat grijze pak van Oatly is geweldig en schuimt beter dan iedere andere cappuccinomelk ooit. Love it! Chocolademelk van Oatly vind ik overigens ook heerlijk. Smaak is een mix tussen Nutricia en chocoladevla. Vind ik echt een perfecte vervanger.

Sharani, daar dacht ik een aantal jaar geleden ook helemaal niet over na. Zeker niet toen ik 6 jaar was en besloot geen vlees meer te eten. Toen ik er wel over ging nadenken wist ik het allemaal niet meer en kon ik voor mezelf ook niet bedenken of ik dan beter een plakje kaas kon nemen of een plak biologische kipfilet. Zeker als je wil kiezen voor dierenwelzijn EN milieu. Met een soja-intolerantie was het een aantal jaar geleden nog best lastig kiezen.

Tegenwoordig puilen de supermarkten uit van de amandel/haver-producten en humus en andere vegan broodsmeeralternatieven. Daar ben ik super blij mee want eet dus nu alweer maanden grotendeels vegan.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 15:48

@Lilchar, ik ben bang dat die met kaas er dan uit gaan. Bovendien zullen ze anders lang niet zo lekker meer smaken denk ik. De meeste vegan kaas is nou niet echt om naar uit te kijken vind ik...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:59

Er zijn al vegan kaas dingen te krijgen in het vega schap die prima eetbaar zijn.

Vegafit heeft de cordonblue die echt lekker is
Maar ook een ander merk wat me nu even compleet ontschoten is heeft ook vleesvervangers met kaas die vegan zijn
Dus het is prima mogelijk dat ze gewoon de receptuur aanpassen

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:39

Vivera gaat idd volledig vegan, volgens mij gaan ze proberen om alles te vervangen. :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:47

Murthul schreef:
Vivera gaat idd volledig vegan, volgens mij gaan ze proberen om alles te vervangen. :j

Klopt, ze zouden het dit jaar al doen maar door een brand in hun fabriek/onderzoekscentrum (?) is het even op de lange baan geschoven. Begrijpelijk ook. Ik geloof dat ze het nu plannen voor ergens deze zomer

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 00:17

Ze mikken nu op half mei! :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 00:27

Er is idd brand geweest, maar dat was in de fabriek zelf.
Hoop dat ze nu genoeg veiligheidsmaatregelen gaan nemen tbv het personeel :)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 00:41

minikatje schreef:

Ik weet er het fijne niet van, maar de brand had weinig te maken met veiligheid rondom personeel toch?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:09

Zo weer een lijstje aan het maken voor boodschappen. Ga proberen toch mijn brood met kaas te vervangen door vegan producten. Het probleem is dat ik heel lastig brood eet en dan gewoon niks eet tot een uur of 4. :=

Hou zelf van hartig! Heb nu:
- Hummus van lidl
- Tartex spread (AH hoop ik)
- spinazie spread (AH)
- pure hagelslag
- walnoot becel boter

Ideetjes? :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:18

MarlindeRooz schreef:
Zo weer een lijstje aan het maken voor boodschappen. Ga proberen toch mijn brood met kaas te vervangen door vegan producten. Het probleem is dat ik heel lastig brood eet en dan gewoon niks eet tot een uur of 4. :=

Hou zelf van hartig! Heb nu:
- Hummus van lidl
- Tartex spread (AH hoop ik)
- spinazie spread (AH)
- pure hagelslag
- walnoot becel boter

Ideetjes? :D

Chocoladepasta, pindakaas, vegetarische spreads van de Aldi.
Momenteel eet ik ook (iets te vaak) instant noodles als lunch. Bij voorkeur beef of eend, komt geen beest bij in de buurt maar gezond is het ook niet :+
Die spreads van de AH ga ik eens opzoeken, klinkt intressant.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:19

Die spreads zijn van zonnatura, in pompoen, rode biet en spinazie. :D
En welke vega spreads bij de aldi? Kan er wel even langs rijden haha.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:20

Ik weet niet hoe praktisch hrt in jouw situatie is maar: soep als lunch? Kan je ook meenemen in een thermosfles

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:21

Murthul schreef:
minikatje schreef:

Ik weet er het fijne niet van, maar de brand had weinig te maken met veiligheid rondom personeel toch?

Je hebt pb

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:22

Pindakaas of andere 'notenkaas'? Er zijn zeer veel varianten te vinden.zelf een pasta maken van cashewnoten en edelgist gaat ook heel goed in de keukenmachine. En volgens mij is er ook sandwichspread die vegan is. Van de vegetarische slager zijn er vast ook vegan vleesvervangers voor op brood.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:23

Magrathea schreef:
Ik weet niet hoe praktisch hrt in jouw situatie is maar: soep als lunch? Kan je ook meenemen in een thermosfles

Is teveel moeite haha. Ik heb deze week "niks" want ik zit thuis. Maar normaal zit ik op school, stage, werk etc. Maar het liefst heb ik brood zodat ik het kan eten wanneer ik wil. Maar soep is af en toe wel lekker ja! Ga sowieso even een zak soep meenemen. :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:23

MarlindeRooz schreef:
Die spreads zijn van zonnatura, in pompoen, rode biet en spinazie. :D
En welke vega spreads bij de aldi? Kan er wel even langs rijden haha.

https://www.aldi.nl/aldi_vegetarische_s ... 34871.html

Ik eet momenteel vooral smaakjes hummus van de AH op brood, als ik al brood eet :')

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:38

Die spread zag ik van de week nog bij de Aldi bij m'n pa in de buurt Marlinde, dus daar kan je m sowieso halen :)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:55

Niet hartig, maar vlokfeest van de Ruijter! <3

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:07

Petit filet van de vegetarische slager is ook lekker op brood. EkoPlaza heeft veel keuze in groentespreads.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:40

Terugkomend op m'n eigen post van gisteren, maar ook ten dele als antwoord op bovenstaande vraag naar hartiger broodbeleg (want ik loop tegen hetzelfde aan, wil ook niet zoveel zoet).

Gisteren twee pompoenspreads gemaakt. Ze zien eruit als kots, maar wel lekkere kots :Y)
Heel basaal, gewoon alles in een pan geflikkerd met een klein laagje water om te sudderen/stomen en noten/zaden pas aan het einde toegevoegd.
Eentje met:
Pompoen/wortel/geroosterde paprika/rode biet/gember/rode peper/knoflook/rode uit/peterselie/lijnzaad/zonnebloempitten
en de andere met:
Pompoen/gember/kaneel/(stoof)peer/rode ui/geroosterde knoflook/lijnzaad/hazelnoten

Als alles (behalve de noten) zacht is, noten toevoegen en door de blender, maar ik heb het niet gemalen tot het helemaal fijn was, meer met brokjes ertussen. Beetje zout/peper toevoegen en voilà, klaar. Goed gelukt, staan nu weer 8 potjes in de vriezer voor de komende twee maanden of zo. Ik denk dat ze ook chill zijn om zo door de warme rijst te gooien als je te lui zou zijn om te koken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:05

Klinkt goed hoor. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:09

Klinkt goed! Ik heb nu gehaald:

Zonnature spread tomaat (35% korting) en spinazie. Beide in de bonus
Tartex zongedroogde tomaat en basilicum. En hummus zongedroogde tomaat met basilicum haha. Ik hou van italiaans eten etc. :')