De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:03

Moest je knoflook niet zo rond deze tijd planten (een teentje) en dan volgend jaar een heel bolletje knoflook oogsten?

Ik gebruik nooit knoflook en met die kruiden doe ik toch ook nog steeds niks....heb nog heel veel zaad ervan, het groeide hartstikke goed maar de planten die ik geplant heb heb ik dood laten gaan / door laten schieten omdat ik er niks mee doe :o

Iemand nog interesse om van die (biologische) kruiden-zaden te ruilen wellicht, voor groentes of een fruit-stekje ofzo?

De perenboom hier doet het ook weer super dit jaar.
Hebben al zeker meer dan 50 peren geplukt en hangen er nog makkelijk meer dan 100 aan. Staat naast het huis, is niet eens zo groot maar heerlijke peertjes komen eraf hoor en dat op slechts 10 liter compost....die brengt zijn geld wel op +:)+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 18:47

Knoflook plant je idd in oktober! Ik heb geen zaad van kruiden, wel bloemenzaad.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:52

Knoflook wordt hier heel veel gebruikt.
Nu pas planten ja?
Haha oeps :+
Heb ze van de zomer al in de tuin geduwd, waren al behoorlijk uitgelopen toen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:29

Ik heb dus juist wel zaden van kruiden, maar geen behoefte aan kruiden en dus ook niet aan die zaden :P

Daarom zou ruilen zo handig zijn. Iemand nog iets in de aanbieding? Ik heb ook nog Orach Red Ruby zaden over :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:30

als je knoflook wilt planten, gebruik dan vooral géén teentjes knoflook die je in de winkel als de eetbare bolletje hebt gekocht.
Die bolletjes knoflook zijn vaak behandeld met een middel om NIET te kiemen. En kiemen, dat is juist wat je wilt.
sorry - ik wil je dolgraag een link geven, maar dat lukt me wegens andere activiteiten nu niet. want dan moet ik er naar zoeken, en dat lukt me nu niet.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:22

Het is gelukt, ik schuif door op het volkstuincomplex naar een grotere tuin.
Ik heb behalve de sperziebonen ook pronkbonen liggen te drogen, degene die er wat wil hebben, kan een pb sturen hoor.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:08

Eén aardbeiplantje kreeg twee weken geleden opeens weer bloemen, nu zitten er drie kleine groene bolletjes aan, hopelijk wordt het nog wat, maar ik vrees ervoor. Van mijn frambozen kwam ook een tweede oogst, al een paar van opgegeten maar de rest haalt het niet meer denk ik.

Verder heb ik nog rucola staan en zitten er nog Oosterse groenten in de koude kas. Ook maar een experiment. En er hangen nog wat peultjes, mijn eigen sloegen niet aan, maar die uit het vogelzaad des te meer :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:26

de meeste knoflook die ik in willekeurige supermarkten koop kiemt juist als een gek :+
wij eten aardig wat knoflook, maar de laatste uit de verpakking zijn meestal flink uitgelopen :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:20

Gefeliciteerd met de grotere tuin +:)+

Als het echt lekkere spercies zijn met een fatsoenlijke hoeveelheid bonen zou ik heel graag wat boontjes willen, ik PB je even :j

Aardbeien heb ik hier ook nog wat groentjes inderdaad :P

Frambozen zijn nog volop bezig, zowel de rode als de gele, maar het eind is nu wel in zicht.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:56

Ik ben een knoflook fan, dus ik ga dan nu ook maar knoflook in de grond stoppen. Wanneer kun je die dan oogsten? Maakt het uit waar je het in de tuin zet?
Ik zit nu te denken om het op de plek te zetten waar de aardappels gestaan hebben. Daar heb ik een mooi onkruidvrij stukje.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:07

masja schreef:
Ik ben een knoflook fan, dus ik ga dan nu ook maar knoflook in de grond stoppen. Wanneer kun je die dan oogsten? Maakt het uit waar je het in de tuin zet?
Ik zit nu te denken om het op de plek te zetten waar de aardappels gestaan hebben. Daar heb ik een mooi onkruidvrij stukje.

Ik heb het zelf nog nooit gedaan hoor, maar hier staat er wel wat over http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteel ... /knoflook/
Misschien moet ik het zelf ook eens proberen, lijkt me wel grappig.

Ik heb de deksel maar op de koude kas gedaan, een beetje regen mocht wel maar wat er nu aankomt, is mij teveel van het goede.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:01

ayo schreef:
masja schreef:

Ik heb het zelf nog nooit gedaan hoor, maar hier staat er wel wat over http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteel ... /knoflook/
Misschien moet ik het zelf ook eens proberen, lijkt me wel grappig.

Ik heb de deksel maar op de koude kas gedaan, een beetje regen mocht wel maar wat er nu aankomt, is mij teveel van het goede.

Thanks! Zij heeft het ook over de knoflook van de Aldi. Moet ik snel maar eens langs gaan en knoflook halen. Wij eten best veel knoflook, dus dat is zeker de moeite.

Leuke site trouwens! Ze heeft ook een dagboek, dat ga ik ook maar eens lezen. Ik moet nog zoveel leren. Heb ruimte zat, maar ben echt nog te onhandig. Veel gaat hier dood of komt niet op.

Aankomend jaar ga ik alleen maar makkelijke dingen in de tuin zetten :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:34

Iemand misschien nog een tip om heel erg makkelijk alfalfa te kweken trouwens? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:12

de site van Diana is idd erg leuk, staat een hele hoop leuke en goeie info op :j

alfalfa...wat wil je er mee?
je zou het op iets als glas/steenwol kunnen laten groeien zodat je een veldje hebt wat je kunt knippen, of gewoon kiemen in een weckpot

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:57

Vandaag de knoflook in de tuin gezet. Ik heb 5 teentjes gepakt van de AH knoflook die ik nog had liggen en was nog even op jullie advies naar de Aldi gereden en daar een zakje gehaald met 6 bollen. In totaal heb ik 40 teentjes in de grond gestopt. Bij mij komt normaal 1/3 van wat ik in de tuin zet op. Dus als dat nu ook gebeurd heb ik tussen de 10 en 15 bolletjes knoflook volgend jaar. Ben benieuwd :)

Asperges net ook onder het onkruid uit gehaald. Volgend jaar kunnen ze in van die bergjes gezet worden. En dan kunnen we eindelijk genieten van de asperges :) Het zijn er niet veel meer (had 5 rijen gezaaid, maar in totaal nu 1 rij over met echte plantjes na 3 jaar wachten).

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:08

ik heb intussen de pompoenplant verwijderd (3 reuzepompoenen van 1 plant gehad) en al 1 courgetteplant die de geest gegeven heeft.
gisteren nog heerlijke wortelpuree gemaakt met verse worteltjes uit de tuin. denk dat ik nog voor 1x wortelen in de grond heb steken...
Selderij heb ik wat overschat, dus ik moet eens gaan bedenken wat ik daar nog mee kan make :D

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:31

Zijn er naast knoflook nog andere dingen die je nu kunt planten?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 12:19

masja schreef:
Zijn er naast knoflook nog andere dingen die je nu kunt planten?

uien.

Het najaar is ervoor om de moestuin weer gereed voor de lente te maken. Dus plannen maken, de grond van mest voorzien, zodat dit nog lekker kan inwerken. :j Evt paadjes of bakken aanleggen, zodat je in het voorjaar direct kunt beginnen.

Zelf mulch ik, dus ik voorzie de moestuin van een dikke laag organisch afval. Hiermee voorkom ik onkruid.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:51

Ík heb nog 1 box die leeg moet thuis. Laatste stalbedekking. Paarden staan nu elders. Is dus nu de tijd om dat te doen....

Is het ook handig om de grond nu vast te gaan omspitten en los te maken of moet dat juist pas na de vorst?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:54

Ik zit hier ook te twijfelen wat te doen... wil volgend jaar de hele boel slak-vrij overdekken maarja... misschien overwinteren die slakken er nu al in en sluit ik ze dan juist op van het voorjaar :P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 19:38

masja schreef:
Ík heb nog 1 box die leeg moet thuis. Laatste stalbedekking. Paarden staan nu elders. Is dus nu de tijd om dat te doen....

Is het ook handig om de grond nu vast te gaan omspitten en los te maken of moet dat juist pas na de vorst?

Kan prima nu :j Werkt ook makkelijker.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:56

pmarena schreef:
Ik zit hier ook te twijfelen wat te doen... wil volgend jaar de hele boel slak-vrij overdekken maarja... misschien overwinteren die slakken er nu al in en sluit ik ze dan juist op van het voorjaar :P

Google even op slakkeneieren. Dan krijg je prima plaatjes waardoor je slakkeneieren kunt herkennen. En vervolgens verwijderen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:40

Knoflook, super idee!
Laatste tomaatjes liggen in de vensterbank bij te kleuren.

Verder is mijn tuin een puinhoop, ben niet geschikt als tuinierder geloof ik.
Volgend jaar herkansing!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 21:03

vandaag pastinaak, wortels, venkelzaad en kruiden geoogst. Alles in de stal opgehangen. Vrijdag verder, oa met bemesten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:48

Het is herfst....
Kortom, de maple leaf bomen van de gemeente zijn ernstig in de rui.
Tevens verhaart de vreemde op den, maar niet den zijnde boom van de achterbuurman weer als een gek.
Vorig jaar had ik een laag van 4 cm overal in mijn tuin na 1 weekeind storm, maar hij is nu nog niet bruin, dus verhaart nog maar een beetje.

Boom plaatje gejat van internet.
Denk dat de achterbuurman zo'n boom heeft en ja, ook dit formaat.. zucht...het is blijkbaar een sequoia achtige.
uit de http://www.bomengids.nl
Afbeelding Afbeelding
De boom van de achterburen is op deze foto van april kaal (huis was toen nog niet van mij, toen behalve de coniferen echt geen plant in de achtertuin.) foto is door het vliegengaas gemaakt, vandaar het rare effect.

Achterin mijn tuin waar de uien stonden zit een horde witte vlieg?
Allemaal van die kleine irritante mini vliegjes.
Hoe kom ik daar van af?
En als ik daar mijn knoflook plant, heeft die dan een kans, of kan ik die dan beter 2 meter verderop neerzetten?
(klein tuintje om te beplanten achter dus niet veel uitwijkmogelijkheden)