Dat is 100 % je eigen keuze of je dan een zak chips opentrekt of niet. Niet te lief zijn voor jezelf hoor. Na mijn ballettrainingen ben ik met de trein pas thuis om 22.00/23.00 uur. Dan eet ik zo rond 16.00 uur een flink tussendoortje, eet ik mijn avond-T (kwark) al op de trein, en thuis eet ik mijn avondmaal. Ik eet op zo'n dag eerder minder dan meer. Gewoon spelen met je porties en tijdstippen dus.
Mag ik me hier ook melden. Ik ben sinds 4,5 maand moeder, geef borstvoeding en ben te zwaar. Ook al voor de zwangerschap. Ik ben hiervoor bij een dieetiste geweest maar dat was een strikt dieet waar iedere afeijking zichtbaar was op de weegschaal. Mijn zoontje heeft een melkeiwit allergie en kan niet tegen rijstmelk, en rijstebloem. Ik eet nu dus geen yoghurt of kwark meer in de ochtend maar brood, ik merk nu dat ik meer vermoeid ben continue honger heb en soms draaierig, licht in mijn hoofd. Ik heb het advies gekregen voldoende eiwitten te eten, maar mag het niet vervangen door noten soja en ei, ivm allergie zijn verwante eiwitten aan melk. Hebben jullie nog tips. Ik ontbijt nu met 2 sneeen brood met vlees, open belegd op advies van dietist daarbij een glas water en ee kop thee of vruchtensap, en een stuk fruit Om 10 uur een snee brood Lunch 3 sneen brood met vlees en fruit of rauwkost Om 15 uur fruit Avondeten meestal een keer per week frietjes, met snacks, verder een dag een vullende soep met brood erbij en 5 keer per week groente met vlees en Aardappel, rijst, deeg of dergelijke. Eerder at ik vaak een of 2 keer per week vegetarisch, maar dat trek ik nu niet. Overdag drink ik water en thee en meestal 2 of 3 kopjes koffie. Sinds ik zo eet wil ik s avonds snacken en cola drinken. Ik probeer dan thee te drinken daar smaken chips niet bij, maar dat lukt vaak niet. Ik wil mijn dagmenu aanpassen zodat ik het s avonds niet nodig heb.
Kwark en magere yoghurt heb ik nu ook in huis. Run keeper is gedownload. Nog geen hardloop maatje gevonden. Ga liever niet alleen in het donker. Naast paard rijden heb ik denk ik ook extra beweging nodig.
Sonjim denk dat je net als mij discipline mist in de avond.
Heb zelf ook nog veel tips nodig. Maar veel water drinken kan geen kwaad en bewegen. Daar ga ik zelf nu mee beginnen.
"But recently, doctors have begun to question whether chronic inflammation is more than just a symptom of metabolic syndrome: Could it, in fact, be a major cause?"
Vorige week zonden ze op een Belgisch net een hele interessante docu uit ook over wetenschappelijk onderzoek naar micro organismen in de darmen en hun functie. Ze hebben een bacterie ontdekt die ervoor zorgt dat er een dikkere binnenlaag in de darmen ontstaat, waardoor er minder vet doorgelaten wordt. Vet wordt dan dus gewoon niet/minder opgenomen en weer afgescheiden. Daar zijn ze nu supplementen/medicijnen mee aan het ontwikkelen. Uit dat onderzoek kwam ook voort dat vezels erg belangrijk zijn en sowieso het hebben van een stabiele darmflora.
Ik heb inmiddels het punt bereikt dat ik mezelf niet meer kan motiveren. Waarom? Sinds oktober doe ik om de dag aan hardlopen. Begonnen met 2 km inmiddels 3,5 (langzaam anders verlies ik mijn motivatie daarin).. Ik let op mijn eten. Resultaat is 0. Ik blijf op hetzelfde gewicht. Als ik iets extra's eet kom ik meteen aan..
Ik zal dus ook iets aan mijn eetpatroon moeten doen denk ik? Hebben jullie tips? Of een verklaring?
Ik ben begonnen met: O 2 x boterham appelstroop M idem T ontbijtkoek met boter A wisselend (wel veel pasta )
Activiteit 20/30 min hardlopen of 30/40 min hond uitlaten
Ontbijt heb ik al eens vervangen door magere yoghurt met havermout Of over de hele ochtend/middag crackers (craqottes?) met smeerkaas.. En nu weet ik even niet meer wat ik wel/niet moet eten.
Na het eten drink ik doordeweeks alleen nog thee zonder suiker oid.
Many
Geplaatst: 16-12-14 10:49
Als ik afga op dit lijstje, zie ik voornamelijk veel koolhydraten. Nu is met koolhydraten helemaal niks mis, maar de snelle koolhydraten in dingen als appelstroop en ontbijtkoek zullen een flinke piek in je bloedsuikerspiegel veroorzaken. Als gevolg daarvan krijg je ook sneller weer trek. Verder vind ik dat je vrij weinig eet, maar dat kan ik niet helemaal goed beoordelen, omdat ik natuurlijk niet weet hoe groot je portie avondeten is. Je ontbijt van yoghurt met havermout is prima, daar zou ik misschien nog een stuk fruit aan toevoegen. Lunchen met boterhammen is prima, maar probeer daar een wat eiwitrijker beleg op te doen: een gekookt ei, een plakje kaas, kipfilet, etc. Eventueel kun je daar wat rauwkost aan toevoegen. Ontbijtkoek zou ik, zo lang je wilt afvallen, gewoon schrappen. Eet in plaats daarvan een stuk fruit, rauwkost, een cracker of roggebrood met beleg (zie hierboven), een gekookt eitje, enzovoort. Eet je bij je avondeten pasta, kies dan voor de volkoren variant. Zorg verder altijd voor veel groenten en denk aan eiwitten: een stukje vlees, vis of een vleesvervanger. De moraal van mijn verhaal is eigenlijk: probeer vooral veel verse dingen te eten. Geen 'processed foods' zoals dingen uit pakjes of zakjes of gezond lijkende koekjes als mueslirepen of Liga. Want vooral dat soort dingen zijn stiekeme dikmakers. En, ook niet onbelangrijk, eet niet te weinig! Want juist als je te weinig eet, zul je niet afvallen. Zorg dat je verbranding lekker op stoom komt door regelmatig iets gezonds te eten en blijf natuurlijk genoeg bewegen. Ik denk dat je op deze manier een heel eind komt
[edit] In dit topic [VT] Wat heb jij vandaag gegeten? Deel IV zitten veel mensen die bewust en gezond eten. Misschien kun je daar wat inspiratie opdoen voor lekkere maaltijden of tussendoortjes!
Wauw dankjewel voor je uitgebreide antwoord, daar kan ik wat mee! Ik ga me in het andere topic ook even aanmelden. Nogmaals, dank
Urielle
Geplaatst: 28-12-14 08:47
Nieuw jaar nieuwe voornemens. Een ervan is na dit pak cola geen cola meer in huis halen (ben verslaafd dus het wordt nog een flinke dobber) . De andere is gezond gaan eten.
Een ding waar ik tegenaan loop is dat ik zowel voor mezelf als voor de kinderen snoep wil vervangen door fruit. Maar met vijf personen gaat er al heel wat fruit door op een dag en het is zo vreselijk duur! Hebben jullie advies waar je tegen gunstigere tarieven fruit kan kopen of wat eten jullie?
Een ander punt is: ik werk twee dagen per week. Tussen de middag moet ik al rijdend in de auto eten. Wat kan ik meenemen wat: - niet in de middag al muf smaakt of slap wordt of. .. - niet kliederig is om op te eten - makkelijk met een hand naar binnen te werken is - veel energie geeft, mijn werk is fysiek zwaar en ik voel me makkelijk slap en misselijk worden als ik te weinig binnen heb gekregen. - zo klaar te maken is, ik moet in de ochtend al stressen met broodtrommels en schooltassen en heb écht geen tijd om voor mezelf te staan kokkerellen.
Steenbok12
Geplaatst: 28-12-14 13:27
Hmm fruit is inderdaad duur, ik ben blij dati k maar voor mezelf boodschappen hoef te doen. Ik eet eigenlijk voornamelijk seizoensfruit. Ik ben echt blij als de zomer er is en dan de meloenen, aardbeien e.d. goedkoop zijn. Maar dat is nue cht niet te doen. Peren appels en bananen zijn nu relatief goedkoper. Weinig afwisseling maar maak het vaak warm, door mijn toetje of met kaneel dus dan smaakt het steeds anders. Verder op de markt aan het einde van de dag kun je vaak leuke dealtjes scoren. Voor mij is het niet heel relevant maar kan me voorstellen als je voor 5 man wilt halen dat je daar wel goedkoop terecht kunt. Zeker als ze je beter kennen?
Verder voor onderweg wraps of pannekoeken (volkoren, boekweit, havermout). Die kun je bereid koud prima eten en kun je in een aluminiumfolie rollen en zo opeten
Ik heb salade ongeveer even snel klaar als dat ik boterhammen smeer Aan het begin van de week sla en langer houdbare groentes (tomaatjes, stukjes paprika, zwarte bonen, kikkererwten e.d.) in een hele grote tupperwarebak doen, en dan sochtends gewoon in een kleiner bakje scheppen en nog wat verse dingen erbij zoals tonijn of een eitje oid (die je ook van tevoren al kan koken). Op die manier kan ik altijd voor 3 of 4 dagen salade maken. In een koeltasje blijft dat prima zou dan wel kijken dat je je salade genoeg vult voor jouw fysieke werk.. Ik zit hele dagen te praten op een stoel
Voor zoveel man lijkt het me ook lastig om gezond te eten ja.. Veel seizoensfruit kopen enzo? En je hebt bij de AH tegenwoordig van die kleine portiezakjes noten/zaden/gedroogd fruit, nutty fruity oid, die zijn keilekker of gewoon rozijntjes. Of als je wat meer tijd hebt zelf gezonde koekjes bakken (zie via de zoekfunctie "het gezonde receptentopic", staat echt heel veel in). En tomaatjes/worteltjes/komkommer zijn ook best wel lekker
Momenteel zijn appels goedkoop en bananen kun je altijd voor 99c de kilo krijgen bij Lidl, Aldi en Jumbo! Verder zijn groenten vaak goedkoper bij de Turkse of Marokkaanse supermarkt, net als kipfilet als je niet tegen halal slachten bent. Verder vooral met de aanbiedingen mee eten, valt altijd wel een mooi weekmenu van te knutselen!
Bedankt voor de tips! De markt had ik bijv nog niet aan gedacht
Suus__
Geplaatst: 30-12-14 12:09
Weet iemand nog een lekker gezond ontbijt? Ik ontbijt nu met kwark, lijnzaad, havervlokken en gesneden appel. Maar soms heb ik hier helemaal geen zin in en neem ik iets ongezonds.... Ik lust echt geen havermout (en ei) en alles wat er op lijkt. Havervlokken zonder dat er iets mee gedaan is vind ik dan weer niet vies.
Ohh ja dat is makkelijk wanneer ik haast heb Wat kan ik daar behalve havervlokken en lijnzaad nog meer in doen? Belangrijk is voor mij dat het een verzadigd gevoel geeft, met de kwark smorgens merk ik dat ik door de eiwitten een tijd lang ook geen honger meer heb
Dan gooi je wat kwark in je smoothie En verder gewoon vers fruit, groenten... Genoeg recepten op het internet!
Tirzaah
Geplaatst: 30-12-14 15:42
Mag ik me ook aanmelden?
Naar aanleiding van een filmpje wat ik een paar weken terug zag op de invloed van toegevoegde suiker op je smaak en lichaam, wil ik toch wat gezonder gaan eten. Dus met name even terug naar de basis, niet te veel kant en klare producten, en gezondere tussendoortjes. O en meer beweging is ook een punt om aan te werken
Suus__
Geplaatst: 31-12-14 11:07
Emmaa_ schreef:
Dan gooi je wat kwark in je smoothie En verder gewoon vers fruit, groenten... Genoeg recepten op het internet!
Die is slim...!
berdien85
Geplaatst: 31-12-14 11:38
Oef.. vanochtend begonnen met muesli en kwark ipv yoghurt.. Maar ik vind het helemaal niks, brr.. Hoewel ik inderdaad wel langer een verzadigd gevoel heb..
Berdien gooi je kwark in de blender met een halve banaan en een klein beetje water of melk. Dan verandert de structuur heel erg vind ik. Veel lekkerder.