[Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:03


MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:06

Sjimmy schreef:
Voor boltaartjes hoeveelheden kijk op http://www.deleukstetaarten.nl bij tabellen.

Daar kwam ik ook nog niet uit. Die gaan uit van mix namelijk en ik doe het op de ambachtelijke manier *proest*. ;) Maar uiteindelijk heb ik gewoon gekeken hoeveel water er in een gewone springvorm van 24 cm gaat en hoeveel in zo'n bolletje en heb ik daar mijn conclusies uit getrokken.
Nog 5 minuten en dan is de biscuit (het biscuit?) klaar. Ben erg benieuwd of die grote bol al wel goed is. De kleine zal sowieso wel goed zijn. Hoe zat het ook alweer? Met een satéprikker testen? Of kan je het ook nog ergens anders aan zien? (Wow, ik geloof dat ik echt last heb van alzheimer light, heb toch echt al wel eerder taarten gebakken! := )

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:18

Met iets van hout erin prikken, is íe schoon dan zijn ze goed. Zijn ze plakkerig dan moeten ze nog :)

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:20

Jeuj, schoon! Nu maar even rustig laten afkoelen in de oven met het deurtje open. Inzakken lijkt iets erger geworden, maar goed, omgedraaid en gedecoreerd zal het wel meevallen.

Naomi_Haffie

Berichten: 6948
Geregistreerd: 18-02-07

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:23

Hoe ga je hem decoreren :) ?

moeshie

Berichten: 1143
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:24


MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:35

Naomi_Haffie schreef:
Hoe ga je hem decoreren :) ?

Ik heb nog witte marsepein en een beetje roze en groene. Ga hem helemaal bekleden met de witte en dan of kleine bloemetjes erop maken (heb ik al eens eerder gedaan) of met kleine klei-uitstekertjes er kleine vormpjes op plakken. Het is voor de leidsters op het kinderdagverblijf waar mijn zoontje donderdag voor het laatst heen gaat, dus misschien is dat laatste wel het leukste. Dan kan hij namelijk zelf meehelpen met decoreren. Hij heeft laatst zelf toevallig een heel leuk setje vormpjes gekregen, met mini-autootjes, poppetjes etc. Dus daar zit een hoop leuks bij!
Vulling wordt waarschijnlijk lemon curd (als ik dat in de winkel kan vinden, heb deze keer geen zin om dat zelf te maken - al was dat de vorige keer wel errrrg goed gelukt :9 ) of anders botercrème-extra.

Naomi_Haffie

Berichten: 6948
Geregistreerd: 18-02-07

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:38

Oke, leuk :D .

melanie_h

Berichten: 2989
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Kingswood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:30

Ik ga vandaag een poging ondernemen, wilde eerst maandag maar toen was ik even vergeten dat de bakwinkel dicht was :+
Heb gisteren moscovisch biscuitmix gekocht, multi bavaroise en afdekgelei. Heb verder nog wat fondant liggen en wat kleurstof en versiersels, dus kan me uitleven vandaag :D
Heb nog verschillende rode vruchten uit de diepvries gehaald gisteravond en die zijn nu ook mooi ontdooit daar wil ik de bavarois van maken.
ik ga beginnen met een boltaartje, eerst maar eens oefenen voordat ik aan zo'n kunstwerken zoals sommige van jullie maken begin :')

Trouwens hoelang moet zo'n boltaartje eigenlijk in de oven?
Op de biscuitmix staat voor 400 gram op 180 gr 30 minuten en voor een vlaaibodem 200 gram 15 min.
maar een vlaaibodem is weer heel dun dus misschien dat ijn taartje dan van binnen nog niet gaar is.
Hoelang hebben jullie hem in de oven?

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:06

Heb nu bij e-bay van die leuke wrappers gezien maar heb dus pay-pall rekening nodig.. kan je die gewoon aanmaken??? weet iemand dat?
Scheelt echt in de kosten die wrappers!

Dorus

Berichten: 13273
Geregistreerd: 06-04-04

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:32

Pay-pall kan je gewoon aanmaken. Ik weet alleen niet precies waar en hoe het werk, maar dat kan je vast op die site vinden. Het is wel een soort van pre-paid ding. Je moet dus eerste geld op je pay-pall rekening storten voordat je er iets mee kan kopen.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:35

Ik laat m'n biscuit heel goed afkoelen en dan in een transparante pedaalemmerzak losjes er omheen en wegzetten, bij mij is dat ergens waar de katten niet bij kunnen :D De ene keer is dat even in de magnetron of in het kastje waar ik m'n brood bewaar.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:36

Falona, dat is niet waar. Je kan je bankrekening en/of je creditcard rechtstreeks koppelen aan je PayPal, dan wordt het rechtstreeks afgeschreven. Ik heb nog nooit geld hoeven storten en ik koop al heel wat jaartjes met PayPal ;)

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:41

Zou je met botercreme-extra ook een taart kunnen afsmeren? Dus met een mengsel van boter, poedersuiker en banketbakkersroom? Ik heb het tot nu toe wel als vulling gebruikt, maar nog nooit voor afsmeren.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:05

Ja hoor :j , ik gebruik botercreme altijd voor het afsmeren :) . Gaat prima!

Naomi_Haffie

Berichten: 6948
Geregistreerd: 18-02-07

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:07

ik zit te denken of ik m'n biscuit mix bewaar tot een vruchen of slagroom taartje tot de volgende keer..

Ik denk dat ik het maar met het c1000 huismerk doe :) .

Dan ga ik zo aan de slag :)) .

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:24

Mayo schreef:
Falona, dat is niet waar. Je kan je bankrekening en/of je creditcard rechtstreeks koppelen aan je PayPal, dan wordt het rechtstreeks afgeschreven. Ik heb nog nooit geld hoeven storten en ik koop al heel wat jaartjes met PayPal ;)


Owwww, haha en ik maar denken dat ik geld op een bepaalde rek. moest gaan storten.
Ha! dan maak ik er eentje aan.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:25

Let erop dat je bij een bankrekening 2 bedragen in centen gestort krijgt en deze moet bevestigen in PayPal, anders activeert je account niet ;) Tenminste zo ging het bij mij :D

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:27

Vanes schreef:
Heb nu bij e-bay van die leuke wrappers gezien maar heb dus pay-pall rekening nodig.. kan je die gewoon aanmaken??? weet iemand dat?
Scheelt echt in de kosten die wrappers!

Waar gebruik je die wrappers voor?

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:28

Om een cupcake in te zetten :D Ziet er wat luxer uit.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:42

Is dat stevig genoeg? Ben benieuwd hoe dat eruit zou zien :)

Naomi_Haffie

Berichten: 6948
Geregistreerd: 18-02-07

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:56

Ik heb nog best wat beslag over.. wou dat in de cupcakjes doen, maar kwam toen tot de conclusie dat hetniet kan, want dat ding wat wij in de oven hebben is stuk.. dus moet maar wachten tot een andere keer :) .

De 2 bolletjes staan nu wel in de oven.. heb er 30 min op gezet..

Laten jullie je botercréme ook echt een uur rusten? ik moet nu poedersuiker gaan kopen anders lukt het niet ben ik bang.. :=

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:05

Dat ding in de oven is stuk? Welk ding? :D

Ja ik meng de mix, poedersuiker en het water en laat het echt minstens een uur rusten, ondertussen de roomboter (ongezouten) (tip van iemand van hier, weet even de naam niet :+ Absoluut lekkerder dan met Blue Band) in blokjes in een bakje op het aanrecht op kamertemperatuur laten komen en na minstens een uur de blokjes erbij en 10 minuten mixen op de hoogste stand (3).

Er staat dat je de boter romig moet mixen en dan het mengsel in delen er bij doen steeds, maar daar ben ik te lui voor en maak het mengsel aan in de mixerbowl en gooi daar de boter bij, mixer op de standaard en hoppa :D

Naomi_Haffie

Berichten: 6948
Geregistreerd: 18-02-07

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:06

Okee :)) .

Ja wij hebben er zo een stenen ding in staan, waar je dan je cakjes op moest zetten.. want die kunnen niet op de grond anders verbranden ze denk ik :+

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:07

Wat voor een oven hebben jullie?

Ik heb gewoon bakplaten en een rooster in mijn oven :D