Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:40

Nee inderdaad niet kopen dat is een goede.
Want wat ik in het weekend niet opgegeten heb eet ik zo doordeweeks verder op.
Als ik weet dat het in de kast lig....

komkommer eet ik al elke dag.
Staat het op de verpakking da thet ongebrande noten zijn?

Japanse mix kan toch ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 00:25

In japanse mix zit geloof ik suiker, bovendien zijn het geraffineerde koolhydraten.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 00:49

Ik ben ook aan mijn eetgewoonten aan het werken. Ik ben wel slank, maar zit toch wel een kleine love handle die nu echt wel weg mag.. :o (afgelopen half jaar gewoon te veel gesnoept dus 3 kg kan er wel af)

Ik zit alleen met het feit dat ik de hele dag door honger heb en dan met name rond een uur of 11 savonds.. Groente als tussendoortje vind ik echt niet lekker helaas. Fruit heb ik dan meestal overdag al gehad om het hongergevoel even tegen te gaan.
Daarnaast ook gewoon veel trek in zoetigheid of juist daarna weer in iets hartigs om te snacken.

Het scheelt nu iig dat ik doordeweeks op kamers woon en dan gewoon geen troep in huis heb. Mn ouders hebben dat dus wel...

Ik sport ook nog eens erg veel en ben net begonnen met een selectie dus ik wil liever niet drastisch minderen op koolhydraten.

Gezond eten lukt op zich wel maar die eeuwige honger is gewoon echt verschrikkelijk! Heb half uur geleden een dikke plak waldkorn met rosbief gegeten en mn maag knort nu gewoon..

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:19

Lioony, wat eet je op een gemiddelde dag? En hoeveel beweeg je?

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:15

Ja dat ligt er heel erg aan. Sommige dagen veel lekkers en vandaag (zoals ik het gewoon vol moet blijven houden) bijv.:
O: 2 dikke plakken waldkorn met rookvlees en een gekookt ei. + kop thee
L: Appel, banaan en 2 mandarijnen en flesje water.
T: 1 of 2 rijstwafels + kop thee
A: nog geen idee
T: ook nog geen idee bij deze ga ik meestal de fout in.

En verder eten we vaak pasta's en ik eet smiddags ook weleens kwark met klein handje muesli en heb havermout in huis.

En qua beweging zit ik wel goed. Ik roei en daar trainen we meestal 3 x per week mee op ergometers of in de boot en daarnaast nog 1 hardlooptraining per week en ik probeer zelf nog 1 x per week hard te lopen. En ik doe eigenlijk iedere dag wel wat core oefeningen.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:07

Het is natuurlijk lastig oordelen vanaf één eetlijstje, maar ik denk dat je simpelweg overdag te weinig eet, waardoor je 's avonds gaat snaaien. Juist omdat je zoveel beweegt mag je wel wat meer eten. Verder zie ik in je lijstje heel veel koolhydraten en weinig eiwitten, wat kan verklaren waarom je snel weer trek krijgt nadat je hebt gegeten. Een lunch van alleen maar fruit veroorzaakt een giga piek in je bloedsuikerspiegel waardoor je daarna 'crasht' en weer trek krijgt. Je zult merken dat als je luncht met kwark, je maag minder snel weer gaat rommelen.

Voor je eigen beeldvorming kan het misschien handig zijn om een paar dagen een eetdagboek bij te houden op bijvoorbeeld valtaf.nl of via Myfitnesspal (die is er ook als app). Dan zie je hoeveel kcal je binnenkrijgt en hoeveel je verbrandt. Ik vermoed dat dat je nog wel eens kan verbazen en dat je veel meer mag gaan eten, zelfs nu je een paar kilo wilt afvallen. Kijk anders eens in het 'Wat heb jij vandaag gegeten?'-topic hier op Voedertijd, daar zitten een heleboel bokkers die hun kcal bijhouden. Dan kun je eens zien wat zij zoal op een dag eten en hoeveel kcal dat zijn, en je vindt er heel veel inspiratie voor lekkere en gezonde maaltijden of tussendoortjes, mocht je dat leuk vinden :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:26

:j
Ik sluit me helemaal aan bij deze hele mooie post. Je hongergevoel komt allicht doordat je lichaam je duidelijk maakt dat je nu gewoon te weinig eet. Omdat je nog wat vetjes kwijt wil probeer je het toch te negeren, en hopsakee, 's avonds snaai je.

Met veel kh is niets mis als je flink sport, maar als je er een vetbron en wat eiwitten bij eet zit je zo veel langer vol. Ik kan gerust lunchen op een bak fruit met kwark er over heen, maar geef mij een schaaltje fruit en een half uur later knort mijn maag zo hard dat ik er tuureluut van word.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:43

Vandaag was qua eten wel een minimaal dagje, ivm werk. Normaal eet ik dan als lunch kwark (met banaan) en muesli met gedroogd fruit en spelt erdoorheen. Of brood met pindakaas/hagelslag (heb nog even niks anders in huis). Van kwark zit ik inderdaad ook snel en lang vol, maar dan als nog ontstaat hetzelfde probleem na het avondeten.
Heb net 2 pitabroodjes vol met shoarma op nu is dat niet echt top vullend, maar toch wel een volwaardige maaltijd maar zou nu zo nog uit eten kunnen gaan bij wijze van.. Het maakt verder ook niet uit wat ik savonds eet, na 2 borden pasta/spinazie/kip/creme fraiche heb ik daarna ook gerust weer trek gevolgd door echt honger.. Dus ik moet eigenlijk iets gaan vinden voor savonds, maar dan niet met zoveel koolhydraten denk ik (zoals als brood wat ik nu dan doe).

Morgen is misschien een iets beter voorbeeld:
O: twee broodjes met waarschijnlijk rookvlees of kaas. (eet niet zo heel vroeg)
L: kwark met banaan en muesli
B: uurtje trainen
A: Zalmmoot met broccoli, spaghetti en waarschijnlijk creme fraiche.
En dan komen we weer bij een tussendoortje: tja geen ideeën voor :+

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:50

Waarom eet je dan geen tussendoortjes overdag?
Ik heb een tijd snaaitrek gehad in de namiddag. Ik was gewoon onverzadigbaar. Bleek dat het kwam doordat ik geen T at in de voormiddag en makkelijk zes uur wachtte na mijn ontbijt.
Heb je daar al even mee geëxperimenteerd?

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:58

Nou morgen gewoon weg omdat ik waarschijnlijk ga uitslapen dus dan vervalt die eerste T eigenlijk al. Dan ga ik richting de stad en als ik daar dan ben ga ik die kwark eten en even opruimen. En dan ben ik van half 3 tot kwart voor 5 zoet met trainen en douchen dus dan gaan we daarna gelijk naar de supermarkt en koken.

Ik heb al wel een beetje geëxperimenteerd met tussendoortjes maar kom niet echt verder dan fruit/rijstwafel/broodje/kracker. Alleen groente als tussendoortje krijg ik niet weg.

Misschien moet ik dan bij een dag als morgen het ontbijt wat uitbreiden.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:05

Hallo! Ik kom hier even binnenvallen! Ik probeer gezonder te eten maar ik heb wat tips nodig!

Wat kan je het beste eten als ontbijt? Ik ontbijt nu meestal met 2 crackers met avocado omdat ik moeite had met ontbijten maar op mijn stage heb ik pas om 1 uur tijd om te eten dus niets tussendoor. Nu vraag ik me af wat is nou een gezond, snel klaar te maken (en vooral lekker) ontbijt wat goed vult waarmee ik tot 1 uur door kan zonder een hongergevoel of dat ik draaierig wordt? Ik hoorde dingen over havermoud maar geen idee hoe je dat combineerd etc. Heeft iemand tips?
Laatst bijgewerkt door Britt_Sisi op 23-11-14 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:07

Omelet is ook lekker daar kun je vanalles doorheen gooien (groente, champignon etc.)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:22

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:26

Heb je overgewicht, lioony?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:32

Lioony, ik zou toch proberen om overdag wat meer te eten. Heb je echt geen tijd om een tussendoortje te eten, dan kun je je hoofdmaaltijden groter maken om te zorgen dat je toch wat meer binnenkrijgt.

Britt_Sisi, havermout is dan inderdaad een goed idee, maar zorg er dan wel voor dat je daar iets van eiwitten + vetten bij eet, zodat je langer verzadigd blijft. Denk aan havermoutpap met banaan, noten en een lepel pindakaas. Omelet is ook een goede, eventueel kun je die al de avond van tevoren klaarmaken om 's ochtends tijd te besparen. Kwark met fruit en noten vult ook goed.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:45

phormicola schreef:
Heb je overgewicht, lioony?

Nee dat niet. Heb een strakke buik alleen aan de zijkanten nog wat vet wat ik gewoon graag weg wil hebben (love handles). Die zijn er het afgelopen half jaar gekomen doordat ik iets te veel chocola etc dagelijks heb weggewerkt. Daar ben ik wel al echt mee gestopt al overigens aantal maanden. Maar dit gaat er maar niet af.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:51

Bedankt voor de tips! Ik ga eens uitzoeken wat voor mij handig, makkelijk en lekker is! Ik ben een moeilijke eter en eet hierdoor vooral lekkere dingen, dus slechte dingen..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:32

Klinkt alsof er hormonaal iets scheef kan zitten, maar op deze manier kan ik er helaas niet veel zinnigs over zeggen.
Had je deze honger ook voordat je begon met snoepen?

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:14

Ja dat wel hoor, alleen door verkeerde studie keuze vorig jaar wat meer toegegeven aan voornamelijk de trek.
Dat snoepen doe ik nu niet echt meer in die mate dus dat scheelt al een hoop.

Moet er wel bij zeggen dat ik gewoon dol ben op eten. Ik kan er oprecht van genieten om gewoon alleen al rond te lopen in de bio supermarkt :o

Het is ook vooral lastig om vooraf een beetje in te plannen wat ik ga eten doordat ik toch wel een behoorlijk bruisend studentenleven leef. Eet vaak samen met vriendinnen en dan moet het wel liefst zo goedkoop mogelijk, makkelijk en snel dus dan komen we al vaak op pasta pesto etc uit..

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:11

Vandaag niet zoveel honger geleden! Ben begonnen met 3 eieren in een omelet, smiddags even snel een broodje hagelslag (wel erg goed, vullend brood) tussendoor even snel een grote kop thee. Savonds 140 gram zalm met veel broccoli en wat spaghetti met creme fraiche.. Net nog een grote kop thee (vooral die thee doet het goed tegen trek/honger) en beetje kwark met een banaan en klein beetje muesli..

Nu heb ik nog een vraag over die eieren.. Het is toch al lang al achterhaald dat dagelijks eten van eieren slecht zou zijn?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:48

Fijn Lioony! Dat dagelijks eieren eten slecht zou zijn voor je cholesterol is inderdaad achterhaald :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:51

Ik ben al een tijdje bezig maar het lukt mij niet de knop om te zetten.

1.60m en 68 kg. Te zwaar dus.

Maak inderdaad veel uit pakjes en eet pasta.
Al minder geworden 1x in de week pasta.
Eet ook veel uit pot en blik.
Werk fulltime daarna gelijk naar de paarden dus laat thuis en me zusje ligt regelmatig in het ziekenhuis. Dus uit me werk ook daar op bezoek.
Niet veel gezond eten in het ziekenhuis.
Maar nu wee 1 kg erbij wil ik er wat aan doen.

Maar waar beginnen.
Wat eten jullie allemaal vers savonds dus geen pakjes en uit pot.
Ik ben geen keuken prinses. En ben niet creatief in de keuken.
Wie heeft er tips en/of goede recepten voor gezond eten.
Om mij op weg te helpen zodat ik de knop echt om ga zetten.
Mag ook via de pb.
Ben geen moeilijke eter lust alles.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:57

Je hebt op eerdere posts van je al reacties gehad hier. Wat heb je daarmee gedaan?
Wat eet je tegenwoordig zoal op een dag?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:02

Ochtend 2 broodjes

nu zo in de pauze kiwi en een appel

lunch 2 brood en komkommer en cherry tomaatjes

pauze middag 15uur liga evergreen

half 5 2 broodjes

dan ga ik naar de paarden en ik kom thuis half 8 en dan avond eten.

En dat avondeten wil ik dus nog aanpassen.
Op al me brood zit eigenlijk altijd plakjes kipfile

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 16:07

Vandaag bij de groenteboer eten voor komende week gehaald.

Dus geen pakjes of uit pot.
Bloemkool
Sperziebonen
Witlof
Zuurkool

Zal niet alle avonden aardappels bij eten.

Als iemand tips heeft voor avondeten wat gezond is en niet veel calorieën hoor ik het graag.

Half 5 vertrek ik weer richting ziekenhuis naar me zusje.
In het ziekenhuis vind ik altijd moeilijk wat ik daar moet eten.
Staan bv geen salades.

Als ik ervoor eet heb ik vanavond erge trek en wat eet je dan weer zo laat?
Zal heel moeilijk zijn dan geen zak chips open te trekken.