De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

masja

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:07

Onze kippen zijn dol op de pitjes van de tomaten.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:27

Sjolvir schreef:
Ben nu pan vol tomatenprut tot pastasaus aan het laten pruttellen.
(olijf olie, uitjes, knoflook, verse basilicum, verse ehhhhh, van die sprietjes..., berg Italiaanse kruiden, peper en sufje zout en pan met gehakt balletjes)
Zo zonde altijd van je tomaten afval.. dat met die pitjes. Heeft iemand daar nog ideeën voor?

En ja, ook hier bijna alle tomaten te groot voor hun jasje.

Dungen, volgend voorjaar, prima start!

de kippen lusten wel pitjes. :) En de pitjes kunnen natuurlijk op de composthoop. Volgend jaar uitzaaien heeft niet zoveel zin, want ze zijn waarschijnlijk niet meer raszuiver, en dan ben je helemaal niet zeker van je opbrengst. Of wat denk je van bouillion maken van het 'afval'?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:30

masja schreef:
Bij ons stond de rabarber al in de tuin toen we het huis kochten. 1e jaar deed hij het matig. Het jaar erop hebben we hem in de winter verplaatst omdat er een paddock moest komen.
Dat jaar deed hij het super. Jaar erna minder en dit jaar waren de stengels heel lang en heel dun. Niet zo lekker.

Hoorde dat ik hem moest splitsen. Dan blijft hij het beter doen? Klopt dat of heb ik hem gewoon teveel verwaarloosd?

Toen we hier zo'n 11, 12 jaar geleden kwamen wonen vonden we ergens een wat vreemd plantje. Echt een niksje. We bekeken hem eens goed, zou het rabarber zijn?
En ja hoor! Dus nieuw gat gegraven, heleboel paardenmest er in. Het lijkt wel alsof de planten (2 nu) het met het jaar steeds beter doen, zelfs nu nog. Vroeg in het voorjaar mesten we weer bij.
Je moet er wel voor zorgen dat je niet alle stengels plukt. De plant heeft de voedingsstoffen uit de na juni overgebleven bladeren weer nodig. En je moet de bloemstengels er altijd snel uithalen, want die putten de plant uit. Je kunt natuurlijk wel een bloem laten staan, voor het decoratieve effect.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:50

De kipjes zitten wel in de toekomst planning, maar zijn er nog niet.
(wyandotten krieltjes, buff en zilvergezoomd)

Dus bouillion maar eens proberen.

Zo'n vreselijk fout AH blaadje meegenomen.... 25 taarten.. hoe je ze moet maken.

Ik had 1 zwarte bes!!! aan mijn struikje vond ik achter de te grote te veel tomaten.
Helaas weet ik nu dat ik zwarte bessen eigenlijk niet lekker vind... maar aalbesjes des te meer.
(heb ik 3 struikjes van, maar tot op heden met 0 bes opbrengst)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:23

We hebben geen aalbessenomdat ze maar zo kort aanwezig zijn. Van zwarte bessen maken wij gelei, of zwartebessenkaas (heerlijk!). Puur zijn ze inderdaad veel te sterk van smaak.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:44

Zwartebessen kaas?
Ik zat te denken aan cake met zwartebessen of zo, zeker als er dan kipjes zijn volgend jaar, eitjes genoeg.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 06:48

Vruchtenkaas is natuurlijk geen 'kaas', maar wordt zo genoemd omdat het lijkt op de structuur van kaas. Je kunt er plakjes of blokjes van snijden.
Het smaakt trouwens heel lekker mét een stukje kaas.

Je kunt er na het maken van gelei de pulp voor gebruiken:
heet water toevoegen aan de pulp, roeren tot het een zachte puree is, en dan zeven. Daarna zoals hieronder.

Met hele vruchten:
500 g vruchten
kristalsuiker
5 dl water
evt wat citroen of andere smaakmakers (wij doen puur)

vruchten klein snijden (voor bessen hoeft dat natuurlijk niet)
breng vruchten en water aan de kook (deksel op de pan tot de vruchten niet meer knappen, zoals cranberries dat kunnen doen)
1 uur zachtjes laten koken tot zachte brij
druk het vruchtenmengsel door een fijne zeef (liefs van nylon wegens smaakjes)
weeg de puree, doe in schone pan
voeg evenveel suiker toe
verwarm het mengsel al roerend op laag vuur tot de suiker is opgelost
draai het vuur iets hoger en laat het mengsel zo lang koken tot het zo dik is dat je er met een pollepel een duidelijke streep in het mengsel kunt trekken (indikken kan wel een half uur duren)
schep de vruchtenkaas in gesteriliseerde potten of in een vorm

volgens het boek 'Handboek Inmaken' zou de kaas in vorm een maand in de koelkast houdbaar zijn. Maar onze ervaring is dat hij ook na twee jaar nog heel prima is!

Je kunt hem serveren in blokjes, met een beetje poedersuiker erover, anders pikt het zo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:20

bertie schreef:
masja schreef:
Bij ons stond de rabarber al in de tuin toen we het huis kochten. 1e jaar deed hij het matig. Het jaar erop hebben we hem in de winter verplaatst omdat er een paddock moest komen.
Dat jaar deed hij het super. Jaar erna minder en dit jaar waren de stengels heel lang en heel dun. Niet zo lekker.

Hoorde dat ik hem moest splitsen. Dan blijft hij het beter doen? Klopt dat of heb ik hem gewoon teveel verwaarloosd?

Toen we hier zo'n 11, 12 jaar geleden kwamen wonen vonden we ergens een wat vreemd plantje. Echt een niksje. We bekeken hem eens goed, zou het rabarber zijn?
En ja hoor! Dus nieuw gat gegraven, heleboel paardenmest er in. Het lijkt wel alsof de planten (2 nu) het met het jaar steeds beter doen, zelfs nu nog. Vroeg in het voorjaar mesten we weer bij.
Je moet er wel voor zorgen dat je niet alle stengels plukt. De plant heeft de voedingsstoffen uit de na juni overgebleven bladeren weer nodig. En je moet de bloemstengels er altijd snel uithalen, want die putten de plant uit. Je kunt natuurlijk wel een bloem laten staan, voor het decoratieve effect.

He watte??? Bloemen?? Zitten die in rabarber??? :o

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:49

aja tuurlijk. er komt zo'n rechte steel in groeien waar een bloem op opengaat als je dat er niet uitsnijdt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:49

Nou ik heb afgelopen jaar geen bloem gezien :P

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:59

ze beginnen behoorlijk diep in de plant, met een soort verdikking:

Afbeelding

En dan worden ze echt enorm groot als je niet uitkijkt:

Afbeelding

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:00

Ik wil volgend jaar ook heel graag rabarber in de tuin. Kan ik daar zaadjes voor halen of moet ik bij iemand een stekje bietsen? (en zo ja, bij deze ;) )

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:35

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:35

Thanks voor de info! Een vriendin van mij heeft in de tuin, die is ook redelijk zuur, maar wel lekker, denk dat ik daar een stek van ga vragen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:41

Je mag van mij een stuk rabarber hebben hoor!! ik spit altijd de helft eruit omdat het zo'n grote plant wordt.

Iemand een lekker recept met vlierbessen? bij de buren staat een enorme struik..... zonde om niks mee te doen. Ik ga vanmiddag met emmertje en schaar oogsten daar.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:05

bertie schreef:
Vruchtenkaas is natuurlijk geen 'kaas', maar wordt zo genoemd omdat het lijkt op de structuur van kaas. Je kunt er plakjes of blokjes van snijden.
Het smaakt trouwens heel lekker mét een stukje kaas.

Je kunt er na het maken van gelei de pulp voor gebruiken:
heet water toevoegen aan de pulp, roeren tot het een zachte puree is, en dan zeven. Daarna zoals hieronder.

Met hele vruchten:
500 g vruchten
kristalsuiker
5 dl water
evt wat citroen of andere smaakmakers (wij doen puur)

vruchten klein snijden (voor bessen hoeft dat natuurlijk niet)
breng vruchten en water aan de kook (deksel op de pan tot de vruchten niet meer knappen, zoals cranberries dat kunnen doen)
1 uur zachtjes laten koken tot zachte brij
druk het vruchtenmengsel door een fijne zeef (liefs van nylon wegens smaakjes)
weeg de puree, doe in schone pan
voeg evenveel suiker toe
verwarm het mengsel al roerend op laag vuur tot de suiker is opgelost
draai het vuur iets hoger en laat het mengsel zo lang koken tot het zo dik is dat je er met een pollepel een duidelijke streep in het mengsel kunt trekken (indikken kan wel een half uur duren)
schep de vruchtenkaas in gesteriliseerde potten of in een vorm

volgens het boek 'Handboek Inmaken' zou de kaas in vorm een maand in de koelkast houdbaar zijn. Maar onze ervaring is dat hij ook na twee jaar nog heel prima is!

Je kunt hem serveren in blokjes, met een beetje poedersuiker erover, anders pikt het zo.

Oehhh klinkt lekker!

Ik ga mijn rabarber dit jaar maar eens pesten door hem in stukken te hakken en dan een berg mest erbij (hebben genoeg :) )

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:59

suuzepuus schreef:
Je mag van mij een stuk rabarber hebben hoor!! ik spit altijd de helft eruit omdat het zo'n grote plant wordt.

Iemand een lekker recept met vlierbessen? bij de buren staat een enorme struik..... zonde om niks mee te doen. Ik ga vanmiddag met emmertje en schaar oogsten daar.

Niet van de vlierbessen, maar wel van de vlierbesbloesem. Daar kun je heerlijke ranja van maken. In Oostenrijk op het idee gekomen, daar drinken ze op elke berg Holunder (vlierbesbloesemsiroop dus). Met ijskoude spa erdoor is dat een heerlijke dorstlesser.
Idee voor volgend jaar misschien? :D

RABARBER, oh lekker. De wilde konijnen hebben mijn 3 plantjes opgevreten. Had ze in een niet gebruikte hoek, in de wei naast de schuur gezet....niks meer van over.
Ik wilde voor volgend jaar maar een plant dichter bij huis zetten, in mijn border. En dan maar iets erom heen maken zodat de nijntjes het niet weer opeten.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:40

Ik woon in Noord Limburg. Je mag bij mij wel Rabarber komen halen. Ik ga hem begin volgend jaar dan weer opsplitsen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:20

Vlierbessen wil ik hier ook nog oogsten, bij mij gaan ze door de stoomextractor, dan heb ik meteen gepasteuriseerd sap (gaat zo de fles in). Schijnt goed te zijn bij verkoudheden enzo, zitten veel vitamientjes in. Alleen puur drinken is niet zo, mengen met ander sap of bv door de yoghurt.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:58

hier maak ik siroop met de bessen: eerst alle besjes in kom doen, dan koken op zacht vuurtje tot ze open gaan. erna door zeeft of neteldoek zodat je mooi sap bekomt. En als laatste doe je op 1 liter sap 500 gr suiker. Dat breng je zachtjes aan de kook, niet laten doorkoken maar er direct af en zo in potten doen. Is heel lopend, maar heel goed voor verkoudheden!! Ik doe bij sommige potjes ook kruidnagel en tijm en rozemarijn voor het ontsmettende effect!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 20:45

morgen ga ik ermee aan de slag. s morgens plukken en in water leggen zodat de beestjes eruit kunnen en dan s middags verwerken. ik wil appelvlierbes moes gaan maken en stroop! ben benieuwd!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:31

Wat apart, die bloeiende rabarber! Mijn moeder had vroeger ook rabarber in de tuin, geen idee wat voor soort, maar die heb ik nooit zien bloeien.
Toen hield ik er niet van, maar nu ben ik dol op rabarber, maar het staat helaas niet in mijn tuin,

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:12

ja, wat grappig. Rabarber is kennelijk iets wat je jong moet leren waarderen. Net zoals grapefruit, bijvoorbeeld. Of karnemelk. <3

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:10

mm, vroeger lustte ik het ook nooit, net zoiets als spruiten. nu zijn het twee favorieten :D

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:13

Schijnt dat je smaak elke paar jaar veranderd. Ik luste spruiten ook niet, nu vind ik het "acceptabel". Mijn man is er dol op, dus af en toe eet ik ze toch.

Rabarber lustte ik ook niet. Nu eet vind ik het heeeeeerlijk :)

Vooral met lekker veel suiker en kaneel. Jum!