Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sjolvir schreef:Ben nu pan vol tomatenprut tot pastasaus aan het laten pruttellen.
(olijf olie, uitjes, knoflook, verse basilicum, verse ehhhhh, van die sprietjes..., berg Italiaanse kruiden, peper en sufje zout en pan met gehakt balletjes)
Zo zonde altijd van je tomaten afval.. dat met die pitjes. Heeft iemand daar nog ideeën voor?
En ja, ook hier bijna alle tomaten te groot voor hun jasje.
Dungen, volgend voorjaar, prima start!
masja schreef:Bij ons stond de rabarber al in de tuin toen we het huis kochten. 1e jaar deed hij het matig. Het jaar erop hebben we hem in de winter verplaatst omdat er een paddock moest komen.
Dat jaar deed hij het super. Jaar erna minder en dit jaar waren de stengels heel lang en heel dun. Niet zo lekker.
Hoorde dat ik hem moest splitsen. Dan blijft hij het beter doen? Klopt dat of heb ik hem gewoon teveel verwaarloosd?
bertie schreef:masja schreef:Bij ons stond de rabarber al in de tuin toen we het huis kochten. 1e jaar deed hij het matig. Het jaar erop hebben we hem in de winter verplaatst omdat er een paddock moest komen.
Dat jaar deed hij het super. Jaar erna minder en dit jaar waren de stengels heel lang en heel dun. Niet zo lekker.
Hoorde dat ik hem moest splitsen. Dan blijft hij het beter doen? Klopt dat of heb ik hem gewoon teveel verwaarloosd?
Toen we hier zo'n 11, 12 jaar geleden kwamen wonen vonden we ergens een wat vreemd plantje. Echt een niksje. We bekeken hem eens goed, zou het rabarber zijn?
En ja hoor! Dus nieuw gat gegraven, heleboel paardenmest er in. Het lijkt wel alsof de planten (2 nu) het met het jaar steeds beter doen, zelfs nu nog. Vroeg in het voorjaar mesten we weer bij.
Je moet er wel voor zorgen dat je niet alle stengels plukt. De plant heeft de voedingsstoffen uit de na juni overgebleven bladeren weer nodig. En je moet de bloemstengels er altijd snel uithalen, want die putten de plant uit. Je kunt natuurlijk wel een bloem laten staan, voor het decoratieve effect.
bertie schreef:Vruchtenkaas is natuurlijk geen 'kaas', maar wordt zo genoemd omdat het lijkt op de structuur van kaas. Je kunt er plakjes of blokjes van snijden.
Het smaakt trouwens heel lekker mét een stukje kaas.
Je kunt er na het maken van gelei de pulp voor gebruiken:
heet water toevoegen aan de pulp, roeren tot het een zachte puree is, en dan zeven. Daarna zoals hieronder.
Met hele vruchten:
500 g vruchten
kristalsuiker
5 dl water
evt wat citroen of andere smaakmakers (wij doen puur)
vruchten klein snijden (voor bessen hoeft dat natuurlijk niet)
breng vruchten en water aan de kook (deksel op de pan tot de vruchten niet meer knappen, zoals cranberries dat kunnen doen)
1 uur zachtjes laten koken tot zachte brij
druk het vruchtenmengsel door een fijne zeef (liefs van nylon wegens smaakjes)
weeg de puree, doe in schone pan
voeg evenveel suiker toe
verwarm het mengsel al roerend op laag vuur tot de suiker is opgelost
draai het vuur iets hoger en laat het mengsel zo lang koken tot het zo dik is dat je er met een pollepel een duidelijke streep in het mengsel kunt trekken (indikken kan wel een half uur duren)
schep de vruchtenkaas in gesteriliseerde potten of in een vorm
volgens het boek 'Handboek Inmaken' zou de kaas in vorm een maand in de koelkast houdbaar zijn. Maar onze ervaring is dat hij ook na twee jaar nog heel prima is!
Je kunt hem serveren in blokjes, met een beetje poedersuiker erover, anders pikt het zo.
suuzepuus schreef:Je mag van mij een stuk rabarber hebben hoor!! ik spit altijd de helft eruit omdat het zo'n grote plant wordt.
Iemand een lekker recept met vlierbessen? bij de buren staat een enorme struik..... zonde om niks mee te doen. Ik ga vanmiddag met emmertje en schaar oogsten daar.