De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:33

Jup, had je al ontdekt, ik was vanaf begin van dit topic al helemaal blij met dit topic als beginnend tuinvrouwke.

Kijk bij jou ook al op eethoogte, dat is zo handig!

Dit WAS mijn slabak, voor ik hem leeg had gegeten.
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 21:38

bertie schreef:
Antheman schreef:
De aardbeien zijn allemaal door de kippen opgegeten ..

Bij ons zijn de courgetteplanten waarschijnlijk door de kippen opgegeten. Of waren het de slakken?
We hebben twee weken geleden opnieuw opgekweekte plantjes gepoot. Ze dragen wel bloem, maar of het alsnog wat wordt .. :=
De buren hebben weer joekels, gelukkig krijgen we er van mee om soep te koken. Maar we willen méér. We maken in, zodat we er een heel jaar van kunnen eten.
Wecken, dat doen we. We vinden het geweldig! Die potten, gesteriliseerd, in de kelder. Net zo goed als in blik. Maar dan wel zelf gemaakt. *\o/*

Mijn kippen laten de courgettes gelukkig met rust. Van de rucola hebben ze wel lekker gesmuld. Ik tuinier nl niet alleen in de moestuin, maar ook op de composthopen. :+

Sjolvir

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:50

Courgettes.. praat me daar niet van.. hier nooit verder gekomen dan geel bloempje bij mijn sla.
Die plant ik dus niet meer volgend jaar.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:51

onze kippen hebben de mestbult helemaal afgevlakt en de omvang ervan zo ongeveer 8 keer zo groot gemaakt. Ik weet eigenlijk niet of ik daar zo blij mee ben. Wél ben ik blij met die super-romig-smakende eieren! <3
Rucola - dat hebben we wel, maar dat smaakt ons net weer iets te nadrukkelijk. Leuk als 'erbij' in de salade, wat ons betreft. En vooral niet meer.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 21:54

bertie schreef:
onze kippen hebben de mestbult helemaal afgevlakt en de omvang ervan zo ongeveer 8 keer zo groot gemaakt. Ik weet eigenlijk niet of ik daar zo blij mee ben. Wél ben ik blij met die super-romig-smakende eieren! <3
Rucola - dat hebben we wel, maar dat smaakt ons net weer iets te nadrukkelijk. Leuk als 'erbij' in de salade, wat ons betreft. En vooral niet meer.

Ohnee, ik ben stapelgek op rucola. Door de sla, door de pasta, pesto van maken, jammie jammie. Die groente moeten ze een medaille geven.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:55

Sjolvir schreef:
Courgettes.. praat me daar niet van.. hier nooit verder gekomen dan geel bloempje bij mijn sla.
Die plant ik dus niet meer volgend jaar.

Soms helpt het als je zelf bevrucht. De vrouwelijke bloemen hebben al iets van aanzet tot een micro-courgette, de mannelijke bloemen hebben dat niet, die zijn alleen maar bloem.
Met een kwastje kun je de vrouwelijke bloemen eventueel bevruchten. Ik denk dat ik
dat nu ook moet doen, omdat er nu waarschijnlijk zo tegen de herfst geen bijen meer zijn voor de natuurlijke bevruchting.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:57

Ik ben helemaal om wat betreft rucola, ik heb het niet zelf in de tuin en vond het ook nooit lekker, maar sinds een paar maanden ineens wel :S.
Heerlijk met witte kool/wortel rauwkost of met gerookte zalm en oude kaassnipers en een dressing van sesamolie, ketjap, honing en mosterd.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 22:00

anneliesdj schreef:
Ik ben helemaal om wat betreft rucola, ik heb het niet zelf in de tuin en vond het ook nooit lekker, maar sinds een paar maanden ineens wel :S.
Heerlijk met witte kool/wortel rauwkost of met gerookte zalm en oude kaassnipers en een dressing van sesamolie, ketjap, honing en mosterd.

Met jou kan ik praten {:}

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:01

Antheman schreef:
bertie schreef:

Ohnee, ik ben stapelgek op rucola. Door de sla, door de pasta, pesto van maken, jammie jammie. Die groente moeten ze een medaille geven.

Pesto maken van rucola?
Die maken we alleen van basilicum. MJAM!
Hoe maak jij pesto van rucola? Dat is wel een idee, want we hebben natuurlijk veel te veel van dat spul!
En door de pasta, dat gaan we ook proberen!

Oh, en ineens lees ik ook
Citaat:

Nooit gedacht aan zoveel mogelijkheden! :?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:03

De druiven doen,of beter gezegd deden het erg goed dit jaar.......de trosjes verdwenen echter als sneeuw voor de zon.....eerst kregen de kinderen de schuld,maar dezen bezwoeren me dat ze ze niet hadden opgegeten.
Zouden het dan vogels zijn.....idd....kippen zijn gek op druiven......LOL......
Ennuh....rucola is heerlijk met gerookte vis....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:05

Had een hommelnest in de tuin en er werd vrolijk gehommeld in alle bloemetjes.
Heb ook nog lopen prutsen met een wattenstaafje in de hoop courgettes te krijgen, mocht niet baten -O- .
Heb daarna besloten de bloemen maar gewoon op te eten :D .
Heb ook maar klein tuintje, dus ze staan hier in een bak, allicht dat dat ook niet helpt.
Maar in de planning voor volgend jaar zijn ze geschrapt.
En komen er MEER doperwten! Die vond ik zo lekker!

Rucola moet je ook niet als hoofdsla eten, maar op je broodje eiersalade bv heleboel veldsla doen en dan paar sprietjes rucola, dat is wel jammie.
En in een wrap kan je het met roomkaas en beetje peper ook lekker stoppen.
(voor de niet vegetariërs, met kipfilet ook heel lekker... en tomaatje..)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:08

DOPERWTEN
ook hier elk jaar een must!
WOW, WAT LEKKER!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:52

Ik vind rucola prima te doen als 'hoofd', heerlijk! En dus bijzonder heerlijk met die gerookte zalm en oude kaas.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 07:22

bertie schreef:
Pesto maken van rucola?
Die maken we alleen van basilicum. MJAM!
Hoe maak jij pesto van rucola? Dat is wel een idee, want we hebben natuurlijk veel te veel van dat spul!
En door de pasta, dat gaan we ook proberen!

Rucola pureren, knoflook erdoor, pecorini erdoor, walnoten erdoor en flinke scheut olijfolie. En een tikkie zout.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 08:50

Ik heb ook altijd het idee dat die Rucola-lekkerbekken een hele andere Rucola bedoelen dan die smalle, getande en veels te bittere blaadjes zoals ik ze ken uit de gemengde supermarkt salades...ik vind het echt smerig spul dat alleen in kleine hoeveelheden goed verstopt tussen ander spul lekker is :P

De reuze-doperwten die ik dit jaar had waren ook erg lekker, en deden het supergoed +:)+
Volgend jaar dus weer :j

Sugar Snaps waren ook wel lekker alleen die draden vind ik jammer.

Krootjes en peentjes komen er volgend jaar meer, errug lekker :9
Uitjes vond ik geen succes, duurt veels te lang en kwam ook niet veel bijzonders van...
Aardappels vond ik ook niet zo...veel water geven (in gewone potgrond gedaan) en klinkt heel lüllig maar ik vind het veels te veel werk om ze schoon te schrobben :o Haal wel lekker af en toe een zak Biologische aardappeltjes bij de Lidl :P

Ik ben nu bezig met het aanleggen van een vensterbank-tuintje met sla enzo :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:03

Ik bedoel wel die supermarkt rucola, tot een paar maanden terug vond ik het ook niet lekker.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:29

anneliesdj schreef:
Ja dat is idd een paprika, bij mij zijn ze 10cm lang en een cm doorsnee en de meesten worden al rood. Heb er één geproefd en ja hoor... daar was ik niet blij mee :')

Mijn tomaten barsten allemaal uit hun voegen, enig idee hoe dat komt?

komt door de hoeveelheden water die er gevallen zijn,
dan klappen de tomaten uit hun jasjes :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:31

Oja?
Apart, nuja, scheelt moeite doen om dat jasje eraf te krijgen :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:32

dat dan weer wel idd :d

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:34

O, ja is idd. van teveel water :j

Vroeger in de tomatenkas deed ik altijd de telling / controle van de zetting van de trossen elke vrijdagmiddag, en elke ochtend controle van de watergift.

Daar kregen ze per mat van ik dacht 5 planten zo'n 1,5 tot 2 liter water op een dag :)

Maar daar hing dan ook gerust een tros of 15 per plant aan hoor, van zo'n 4-6 tomaten per stuk, mooie volle trostomaten.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:39

oh mmmm rucola! er is dus gewoon vanzelf een plant rucola komen groeien in de tuin he; op een andere plek als waar ik hem in het voorjaar geplant had :D

tomaten ben ik nu ook volop aan het oogsten; ga blij zijn als de planten weg kunnen, want ik wil mijn rabarber naar daar verzetten. die heeft dit jaar mijn aardbeien versmacht en ik wil volgend jaar echt 3 rijen mooie aardbeienplanten MET opbrengst. Dit jaar was het dagelijks zo'n 5 a 10 stuks en dus telkens te weinig om jam te maken...

er staan mij nog 2 reuzenpompoenen te wachten, enkele reuze rode kolen, wat normale formaat witte kolen en dan binnenkort spuitjes! ow ja en selder (wit en groen)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:53

Als je rabarber wilt planten, zorg dan voor een enorm diep gat, dat je met paardenmest opvult.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:51

Bij ons stond de rabarber al in de tuin toen we het huis kochten. 1e jaar deed hij het matig. Het jaar erop hebben we hem in de winter verplaatst omdat er een paddock moest komen.
Dat jaar deed hij het super. Jaar erna minder en dit jaar waren de stengels heel lang en heel dun. Niet zo lekker.

Hoorde dat ik hem moest splitsen. Dan blijft hij het beter doen? Klopt dat of heb ik hem gewoon teveel verwaarloosd?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:44

Hallo allemaal, ik zet hier even een stipje.
We zijn nu nog druk aan het verbouwen in ons huis. Maar zodra al het bouwmateriaal verdwenen is wil ik een moestuin beginnen. Dus de komende tijd lees ik lekker mee om informatie op te doen :))

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:48

Ben nu pan vol tomatenprut tot pastasaus aan het laten pruttellen.
(olijf olie, uitjes, knoflook, verse basilicum, verse ehhhhh, van die sprietjes..., berg Italiaanse kruiden, peper en sufje zout en pan met gehakt balletjes)
Zo zonde altijd van je tomaten afval.. dat met die pitjes. Heeft iemand daar nog ideeën voor?

En ja, ook hier bijna alle tomaten te groot voor hun jasje.

Dungen, volgend voorjaar, prima start!