Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:01

Ik had zelfs wormen bij mijn rozijnen, ieuw :=

Alles maar weggooien dag... En wellicht minder lang bewaren.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:55

Heb ik een keer in mijn havermout gehad! Ik had het niet echt door, heb er nog van gegeten... Heb nu potjes die luchtdicht worden afgesloten. Dat lijkt te helpen. Wat vreemd dat ze bij jou in zelfs afgesloten bakken komen!
Laatst bijgewerkt door Century op 08-10-14 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:55

Hihi ontzettend goor is dat he; als je die ontdekking doet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:59

Arisca2005 schreef:
Iemand een lekker en simpel recept voor een salade met rode bietjes?

Ja! Mijn favoriet :). Stukjes biet, stukjes avocado, stukjes feta en couscous. Evt dressing over van balsamico-azijn, peper en zout.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:19

Ik denk dat je ze eerst moet 'uitroeien' voordat je dingen veilig weer kunt bewaren - op welke manier dan ook. :)
Ranzig he...

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:13

Ontzettend vies ja! := Ik heb daardoor een hele zomer geen trek gehad in havermout. Begin ik er weer aan, en zijn die krengen daar weer.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:02

Die dingen geraken echt overal in.. Wij waren er na een half jaar strijd eindelijk van af!
Deed ik 2 weken later een gloednieuwe zak rijstemeel van de biowinkel open, zaten ze daar in!

Opletten dat je ze niet je eigen huis binnen smokkelt dus, ze 'ontstaan' niet uit het niets in je meel!

Maar nu eerst uitroeien die handel, wij zijn er ook achter gekomen dat je echt alles weg moet doen om ervan af te raken. :(

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 02:57

Ook gesloten pakken, vb. een nieuwe ongeopende zak havermout? Balen hè, die krengen!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 07:13

Wat zijn zijn motten?? Toch niet letterlijk de beesten? :wow:

Ik doe altijd meerdere maanden met mijn noten en granen, heb dan wel de zakjes dicht met een wasknijper of heb ze in een bakje. Het blijft altijd goed?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:09

Wow Bhri gatver@!!
Nog nooit van gehoord. Hier nooit laat van. Ik heb steeds de bakjes van de body en fit shop. Ze staan er al een poos maar zoiets nog niet gehad. Eerder dat ze wat taai worden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:35

VogeltjeM schreef:
Wat zijn zijn motten?? Toch niet letterlijk de beesten? :wow:

Ik doe altijd meerdere maanden met mijn noten en granen, heb dan wel de zakjes dicht met een wasknijper of heb ze in een bakje. Het blijft altijd goed?

Ja de beesten! Ik had dus maden in mijn havermout...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:04

Soms zie je de vieze beesten zelf niet eens, maar als je haver vlokken met draadjes aan elkaar hangen dan heb je dus al een probleem.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:56

Bovenstaande problemen heb ik gelukkig nog nooit gehad. Lijkt me erg vervelend.

Heeft iemand hier misschien een lekker en gezond recept voor een milde curry met groenten en kip :) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:30

Niet per se een recept, maar wij maken hier regelmatig curry van kokosmelk (veel) en rode curry pasta. 1 theelepeltje vind ik qua scherpte vaak wel genoeg, af en toe even proeven en dan stukje bij beetje nog wat meer toevoegen. Wij hebben er qua groente altijd sugarsnaps doorheen, lekker zoet en gaat het scherpe van de curry wat tegen :j

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:13

Jep dames, de beesten :')

Phor, dat was dus ook aan de hand met mijn pijnboompitten. Alles begon met draadjes aan elkaar te hangen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:54

phormicola schreef:
Soms zie je de vieze beesten zelf niet eens, maar als je haver vlokken met draadjes aan elkaar hangen dan heb je dus al een probleem.

Ik begreep maar niet waar die draadjes vandaan kwamen... Best smerig als je eraan terug denkt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:12

Goor he? Ik ben er inmiddels gelukkig al een tijdje van af, geen draadjes meer hier :D Ik zie afentoe wel zo'n beest lekker creperen op de muren.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:29

Bahhhh als ik ooit draadje heb dan raak ik denk ik nooit meer havermout aan _O-

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:50

Bhriseis schreef:
Ook gesloten pakken, vb. een nieuwe ongeopende zak havermout? Balen hè, die krengen!

Ja, daar geraken ze ook soms in -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:38

KarinvdM schreef:
Heb je het al geprobeerd Gast7391?
Het is overigens ook erg lekker met hazelnootmelk. :9

Gisteren choco gemaakt met havermelk en 4 blokjes 72% choc - smaakte super! (En ouderwets mijn tong verbrand ;) )

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:24

Dames, hoe staan jullie eigenlijk tegenover het dierlijke eiwitten v. kanker verhaal?

Ik weet dat vooral personen van middelbare leeftijd geviseerd worden, maar ik ben hier hoe dan ook benieuwd naar.
Blijft het risico altijd bestaan, of hangt het er vanaf of je lichaam de proteïne daadwerkelijk nodig heeft door vb. krachttraining?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:29

Waar de wetenschap onderscheid maakt tussen bewerkt vlees en onbewerkt vlees, komt er uit dat onbewerkt vlees geen kanker veroorzaakt.
Eet dus geen salami, maar wel kipfilet, bijvoorbeeld.

Ik neem aan dat dit door getrokken kan worden naar niet-vlees eiwitten. Zelf ben ik er niet zo bang voor, in mijn familie krijgt niemand kanker.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:38

Dat klinkt logisch Phor.

En hoe sta je tegenover kwark en cottage cheese en dergelijke? Of whey shakes?

Ik kan het me momenteel niet permitteren om alles plantaardig aan te schaffen, maar misschien is dat in de toekomst wel interessant.

Er wordt in artikels de standaard zeer lage norm eiwitten aangeraden. Maar dan kan ik niet meer degelijk stappen van de spierpijn na een dagje dansen :+

Ik vraag mij ook af in welke mate men rekening houdt met het feit dat vlees sowieso in enige mate kankerverwekkend is, doordat de darmen nauwelijks moeite moeten doen met de vertering.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:48

Gewoon vlees is echt niet kankerverwekkend. Het menselijk lichaam is kwa vertering prima gemaakt voor vlees consumptie.

Ik vind hüttenkäse, kwark en whey prima, ik kan me wel voorstellen dat iemand vraagtekens zet bij whey. Idealiter zou ik geen whey gebruiken, maar het is nu eenmaal een zeer goedkope eiwit bron :)
En ik eet ook gewoon salami en enorm bewerkte ham. Kortom, ik let er niet echt op omdat ik weet dat ik waarschijnlijk m'n genen mee heb.
Als ik prima zou kunnen ademhalen zonder astma enzo zou ik ook nog roken :+

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:52

Oh nevermind, ik leerde dat eens op school, en ging er maar vanuit dat het waar was. En het paste perfect in mijn vegetarisch straatje :))

Haha, dat snap ik wel Phor. Zoals met zoveel moet het wellicht ook gewoon in een ruimer kader bekeken worden (gezonder voeding met veel voedingsstoffen, zonder dagelijkse kilo's geraffineerde suiker en veel sporten).