De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:08

Sjolvir schreef:
Wou net vragen hoeveel paprika's je dan wel niet had...

Ben even kwijt wat de mysterie boom nou uiteindelijk was, amandel of abrikoos?

Perzik. :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:10

Perzik!!! Oh dat is wel heel lekker!

Waren ze ook nog lekker, of waren het niet eetbare perzikjes?

Mopper
Zijn de diepvries zakjes van de Ikea met dubbele sluiting lek, dat is fijn.. met tomaten prut overal.
Nu dubbele zakjes gedaan en dan nog in een plastic bakje tot het bevroren is.
Lekker handig.
Maar het smaakt wel jummie!
Zakjes gemaakt met ieders 4 gehaktballetjes en 1 1/2 grote soeplepel saus/tomatensoep.

pmarena

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:12

Hoe maak je paprikasoep dan? :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:46

Goede vraag, tomaten soep wist ik ook niet tot gisteren, maar even gegoogled...

Wat ook lekker is is pattison soep, dat zijn toch die ufo vormige pompoenen?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:08

Sjolvir, ze zijn heeeeel erg lekker! Sappig en groot genoeg. Er hangen er nog, die gaan vandaag of morgen eraf. Zodra ze met lichte druk van de tak komen zijn ze precies goed. Heb er zelfs al een aantal weggegeven.

Ik had de paprikasoep van Jamie Oliver gemaakt uit zijn Amerika kookboek, al zal ik er de volgende keer geen rode wijnazijn bij doen, die vond ik te sterk. Maar verder was die heel lekker, en eigenlijk koud bedoelt maar daar kon ik niet op wachten. :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:43

ik gebruik de diepvrieszakjes van de lidl, tot nu toe nog niks lek gehad :n en gewoon alles in enkele zakjes (veel tomatenprut ingevroren)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:35

Hier gister ook megaveel tomaten geoogst en nog een komkommer.
Nieuwe lading bonen komt er ook al aan.

Perzik is wel heel lekker, jammie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:40

Tomaten zijn bij mij nog niet helemaal rijp maar ik heb afgelopen week al wel een keer macaronisaus ermee gemaakt, was erg zoet.
Wijnbessen had ik maar een paar, heb de struikjes vorig jaar geplant en dit voorjaar nog een keer verplaatst. Bosbessen waren erg lekker, helaas heeft de buurvrouw het gras gemaaid toen wij een paar dagen weg waren en is vol over een van de struikjes gereden, dus ik baal behoorlijk. Hopelijk komt hij volgend jaar wel weer omhoog maar dat is nog afwachten.
Wat er wel aan zat aan bosbessen en wijnbessen was in 2 minuten op toen de kinderen erbij waren, vooral de jongste werkt het achter elkaar naar binnen. (ze is 3)
De bessenstruikjes die ik van een bokker had gekregen doen het wel goed, maar hadden nog geen vruchten dit jaar, dus ben benieuwd naar volgend jaar.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:08

Mijn boom is leeg, zag net een kleinere perzik op de grond liggen dus alles er maar afgehaald voor de wind ze opeet. :D

Tuin is verder ook leeg op de vaste kruiden zoals thym en rozemarijn na, tomaten zijn leeg en hebben amper wat opgebracht, volgend jaar dus geen Lidl tomaten. De aardbeien zijn aan t vermeerderden, dus dan heb ik extra plantjes en evt over voor de liefhebbers als mijn bakjes gevuld zijn. Voor de liefhebbers: het zijn Ostara's.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:10

Ow mijn paprika blijkt alweer een peper te zijn, voor het 3e jaar achteraan. Eerst 2x van de aldi, deze is van de lidl.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:13

anneliesdj schreef:
Het blad en pitten van alle soorten prunus schijnt giftig te zijn, ook van kers en pruim.
Ik weet overigens niet of het een gewone of een amerikaanse is, denk de eerste gezien de bloemen ruiken en we geen last hebben van woekeren.

Dat onderscheid kun je heel makkelijk zien aan de structuur van de bladeren. Gewone heeft zachte bladeren, net als bv berk/linde/es(doorn). Amerikaanse heeft stuggere bladeren, meer zoals een laurier of eik. Amerikaanse houden hun blad ook langer vast in de herfst/winter.

Volgens mij woekeren ze allebei wel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:18

anneliesdj schreef:
Ow mijn paprika blijkt alweer een peper te zijn, voor het 3e jaar achteraan. Eerst 2x van de aldi, deze is van de lidl.

Heb ik als amateur beginner een gelukkie, blijkbaar, ik heb ze ook van de Lidl en ze zien er toch echt uit als paprika.
(althans de in totaal 4 paprika's die ik aan 2 van de 5 struikjes heb hangen)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:29

Via het moestuinforum worden wel raszuivere (nou ja, wat heet) zaden aangeboden. Ook kleine hoeveelheden.
Zelf heb ik super ervaringen met Diana met haar mooie moestuin.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:06

Miun ostaras geven nog altijd aardbeien. Wel maar enkele per dag... vandaag wat opkuiswerk in de tuin en spinazie gezaaid. Had dat al iets vroeger willen doen, maar helaas nog geen tijd gehad.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:51

bertie schreef:
Via het moestuinforum worden wel raszuivere (nou ja, wat heet) zaden aangeboden. Ook kleine hoeveelheden.
Zelf heb ik super ervaringen met Diana met haar mooie moestuin.

Handig om te weten voor volgend jaar, voor de vergissings zakjes.

Hier zakje anti slakken zaad lint, zou 50 a 60 cm hoog worden, oepsie, groeide mij boven het hoofd uit.
Afrikaantjes van 45 cm hoog hier.
Dwergasters van 60 cm? Ook absurd, maar die in de bloembak zijn keurige 30??

Maar mijn Lidl paprika's! Zijn toch echt PAPRIKA'S!
Afbeelding

En tomaten struiken alweer ingestort.. zucht.. nu ga ik ze ook niet meer opheisen, wel steeds kaler plukken.
En de daders van de aangevreten tomaatjes ontdekt, slakken, grrrrrrrrrr.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:24

kynshiri schreef:
Miun ostaras geven nog altijd aardbeien. Wel maar enkele per dag... vandaag wat opkuiswerk in de tuin en spinazie gezaaid. Had dat al iets vroeger willen doen, maar helaas nog geen tijd gehad.

welke spinazie heb je nu nog gezaaid?
Afgelopen zomer heb ik héél veel spinazie gezaaid omdat we dat héél lekker vinden. <3
Er is niet meer dan 2 cm opgekomen. -O-
Vermoedelijk hebben we zaad gebruikt dat geen kiemkracht meer had. Een goede les! :oo

Daarom ben ik zo benieuwd naar welke spinazie je nu nog gezaaid hebt.

We willen nu wel veldsla gaan zaaien. Met nieuw zaad, dat wel. :=

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 06:50

Deze heet winterreuzen en moet in augustus of septmber gezaaid worden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:23

Ja dat is idd een paprika, bij mij zijn ze 10cm lang en een cm doorsnee en de meesten worden al rood. Heb er één geproefd en ja hoor... daar was ik niet blij mee :')

Mijn tomaten barsten allemaal uit hun voegen, enig idee hoe dat komt?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:49

Gisteren direct de spinazie winterreuzen gekocht, en ook nog veldsla. Lekker!
Zondag 8,5 liter appelmoes gemaakt. Het merendeel van de appels was naar de paarden gegaan, we wilden zelf ook nog graag wat overhouden. :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 12:21

Hier heb ik ook weer wat tuintijd gevonden.

De aardbeien zijn allemaal door de kippen opgegeten, die heb ik nu verplant naar achter het hek.
Verder heb ik nu alle pompoenen geoogst en ik zal zo nog een courgette en patisson check doen. De regen doet ze niet goed.
Ik had een maand geleden al wat rucola en veldsla gezaaid, dat is mooi opgekomen. Daarbij ook een regeltje raapsteeltjes, die kon ik gisteren al eten. Gisteren heb ik ook flink wat compost nog door de moestuin gewerkt, op de plekken waar ik nog wilde zaaien. En daarnet heb ik wederom rucola en veldsla gezaaid. Ik wilde mijn grote radijzen ook zaaien, maar ik kon t zakje niet vinden :D Verder weer een poging gewaagd met de winterpostelein, wat is dat een lastig plantje zeg.
Nu even een weekmenu met zomerpostelein, koolrabi, snijbiet, tomaten, courgette en rucola bedenken. :9

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:53

Veldsla was hier ook overheelijk! Rucola ook, die had ik beiden van het tuincentrum.

Spinazie is totaal niet mijn lievelings groente, dus ga ik niet zaaien.

Jummie, zelfgemaakte appelmoes en dan niet helemaal tot moes koken maar met appelstukjes en
dan verse (liefst eigen geteelde) doperwtjes erbij.. Smullen!

Dat openknappende tomaten probleem heb ik hier ook ik heb beredeneerd te veel water te weinig zon.
Dan groeien ze uit hun jasje :') Geen idee of het waar is.
Morgen weer eens kijken wat er rijp is en weer aan de slag, lang leve de diepvries met pastasaus!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:03

Antheman schreef:
De aardbeien zijn allemaal door de kippen opgegeten ..

Bij ons zijn de courgetteplanten waarschijnlijk door de kippen opgegeten. Of waren het de slakken?
We hebben twee weken geleden opnieuw opgekweekte plantjes gepoot. Ze dragen wel bloem, maar of het alsnog wat wordt .. :=
De buren hebben weer joekels, gelukkig krijgen we er van mee om soep te koken. Maar we willen méér. We maken in, zodat we er een heel jaar van kunnen eten.
Wecken, dat doen we. We vinden het geweldig! Die potten, gesteriliseerd, in de kelder. Net zo goed als in blik. Maar dan wel zelf gemaakt. *\o/*
Laatst bijgewerkt door bertie op 17-09-13 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:11

Vandaag Veldsla 'Grote Noordhollandse' en Spinazie Winterreuzen gezaaid.
Ik hoop dat we voor de spinazie een glasplaat kunnen vinden ter bescherming tegen sneeuw.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:17

Oh, bah! Nou vind ik dat ik ook weer wilde veldsla moet gaan zaaien, maar dan moet ik eerst even mijn slabak, op zijn kant zetten.
Want dit klinkt weer veels te lekker.
(kweek de rucola en veldsla in/op soort tafeltje met grote bak, dan heb ik er tenminste geen miljoen slakken inzitten die mee eten)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:24

hoi Sjolvir! <3
zo komen we elkaar zomaar weer tegen. :)
Ik heb alleen maar vierkante bakken, op stapels stenen, zodat ik niet hoef te bukken.
De courgettes staan aan de basis van de mestbult, dat dan weer wel. Nu met een hekje erom heen. :+