De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:47

Overvloed, heet dat zo? :P

Die struikboontjes die ik heb dat schiet dus echt gewoon niet op, blijft een heel iel plantje met weinig groen, hooguit 30cm breed en hoog en 5 boontjes :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:49

daar had ik er vorig jaar een paar van, maar gelukkig wel zoveel gezaaid dat er wel ene paar maaltjes van te halen waren.
nu heb ik er al aardig van kunnen eten en heb ik een aantal porties in de vriezer zitten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:50

En welke vind je dan een aanrader om gewoon lekker stevige, glade supermarktsperciebonen zeg maar van te krijgen?

Die ik nu heb zijn ook wel heel erg Franse spercieboontjes zeg maar, zo dun dat je ze amper ziet hangen :P

Nu zijn die heule dikke ook weer niet lekker maar gewoon een normaal formaat spercieboon is toch wel lekker :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:32

Dan moet je een spekboon halen, die worden groot en dik.
Maar nooit te lang laten hangen, klein en dun zit er meer smaak aan en erg groot worden ze meer dradig en taai.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:14

Hee wat een leuk topic! Ik heb ook een moestuintje thuis, maar helaas geen groen vingers :) Geen top combinatie, maar ik vind het zo gaaf als ik uit eigen tuin kan eten.

Vorig jaar wel veel makkelijke groenten gehad, courgette, rabarber, aardappel en boontjes. Dat ging goed.
De groentje die iets meer aandacht nodig had (asperge en tomaat) gingen niet zo goed. Alle tomaten werden bruin voor ze rood werden en de asperge plantjes werden belaagd door de konijnen...

Dit jaar een hekje om de over gebleven asperges gezet. Rode bietjes gezaaid, boontjes, aubergine en tomaat.
Boontjes kwamen niet op, aubergine zijn mooie planten geworden zonder 1 vrucht. Bietjes zijn nog erg klein en de tomaat is weer mislukt :D Maar.... er waren op de plek van de boontjes wel weer een paar aardappelplantjes opgekomen. Waarschijnlijk had ik vorig jaar niet alle aardappels uit de bodem gehaald. Die heb ik vandaag opgegraven en ik heb zeker 5 kilo aardappel!
Nu nog wachten op de bietjes.

Volgend jaar toch maar weer anders aanpakken.

We hebben de paarden niet meer thuis staan, dus ik wil hun kleine paddock vol aardappel en boontjes stoppen :) Nu ook sparen voor een kasje. Dan kijken of ik de tomaten wel een keer kan laten groeien :D

Hebben jullie tips voor groenten die ik kan planten waar je weinig aan hoeft te doen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:39

de tomaten in de volle grond die buiten staan doen het hier beter dan de tomaten in de kas :+
maar dat ligt vrees ik ook een beetje aan de kas, ik krijg het klimaat niet helemaal lekker geregeld.
de aubergines die op papier in de kas moeten , die doen het ook beter buiten dan in de kas, in de kas geen enkele vrucht ondanks dat de planten vol bloemen zitten
de twee die ik buiten heb staan hangen vol :+

volgend jaar nog een poging , maar dan buiten met de tommies en de aubergines.
maar komende week eerst weer bij een huis kijken, dus wie weet heb ik volgend jaar weer een verse moestuin en een grotere

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 23:00

Mijn moestuin heeft even minder aandacht, want ik heb een paard erbij gekocht!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:07

vraagje...
Ik heb heerlijke snijbonen van de buurman gekregen. een grote emmer vol en wil ze graag invriezen. kan ik ze snijden en gewoon invriezen? of kan ik ze beter blancheren (heb een molentje van hem te leen gekregen erbij)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:28

Ik denk dat je beter kunt blancheren maar als ik een zak wokgroente oid over heb, kiep ik dat ook zo de vriezer in.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 06:21

Ik heb mijn bonen geblancheerd, 2 minuten :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 07:11

suuzepuus schreef:
vraagje...
Ik heb heerlijke snijbonen van de buurman gekregen. een grote emmer vol en wil ze graag invriezen. kan ik ze snijden en gewoon invriezen? of kan ik ze beter blancheren (heb een molentje van hem te leen gekregen erbij)

Ik heb eens snijbonen ingevroren (ja, en eerst geblancheerd).
Maar taai dat ze werden! De kippen hebben ze uiteindelijk opgegeten. In de vriezer gaan bonen hier niet meer.
Ik maak ze liever in.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:14

Snijbonen blancheer ik niet, die maak ik klein en mik ik meteen de vriezer in per portie. Als ik ze dan nodig heb dan mik ik een portie in kokend water, paar minuutjes in t water en het is klaar én knapperig.

Ik wil het de volgende keer ook zo proberen met de bloemkool, want de bloemkool die ik had geblancheerd en ingevroren was lekker, maar slapjes.

Overigens is mijn mysterieboom geen mysterie meer!!

Er zijn al ongeveer 10 heerlijk sappige perziken afgekomen, dus hij mag blijven. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:54

Oeh, gaaf!!

De stekjes zijn nu wel ineens in prijs gestegen zeker :P

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:20

Snijbonen worden hier gewoon in stukjes gesneden en ingevroren. Op 't werk doen we dat ook. Gezien bij de cliënten de snijbonen hun neus uit komen. (en geloof me gezien het dementerenden zijn is het heel apart dat ze dat nog wel kunnen onthouden :') )

Hier veel tomaten geoogst, veel soep gemaakt en ingevroren.
Punt paprika's ook geoogst. van 't werk ook nog een stuk of 30 mee genomen. Daar wil amper iemand die hebben en paprika soep is heerlijk.

Suikermaïs smaakte ook erg goed. Verder radijsjes gezaaid maar niemand hoeft ze, van 1 plant inmiddels al 10 courgette's gehad := en er komen er nog meer aan.

volgend jaar gaan we die ook inmaken en wil ik toch 2 planten. Heerlijk voor de soep hebben we ontdekt. Op werk genieten de mensen hier ook van maar daar hebben we al 5 cougette's voor 1 soep nodig.

iemand ervaring met knoflook? dit wil ik volgend jaar proberen :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:42

Wat is dan het nut van blancheren als het er niet lekkerder op wordt?

Knoflook kun je het beste nu planten, dan kun je volgend jaar oogsten.
In één seizoen knoflook krijgen is lastig en meer weggelegd voor ervaren tuinders en profs.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:53

Kun je dat ook met gewone knoflook uit de winkel? Misschien toch maar wat planten :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:06

Ja volgens mij wel. Wegleggen en wachten tot ze uitlopen, dan planten.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:39

Je kunt natuurlijk wel knoflook uit de winkel gebruiken. Of die in ons klimaat goed aanslaat is de vraag.
Misschien is het leuker een keus te maken uit verschillende rassen. Veel informatie over knoflook kun je ook op de knoflooksite vinden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:16

Ik ben al een rare snijboon, dus bij die ene hou ik het maar.

Wel helemaal blij met mijn tomaatjes, van de week pasta saus gemaakt, met eigen lenteuitjes, tomaten en oke.. verse gekochte basilicum en tijm etc...
Lekker!!!

En zojuist dit in de pan gestopt..
Deel wordt tomaten soep met 3 cm grote gehakt balletjes en deel spagetti saus met gehaktballetjes.
Het staat nu af te koelen om in te vriezen.

(en de struiken zitten nog vol!)
Afbeelding

Nog een tip van een beginner die foutje had gemaakt...
Lenteuitjes op tijd oogsten, anders rotten ze weg en zitten er ieeekkksss enge kleine wurpjes in.

Moeten jullie ook de tomaten al oogsten net voor ze eigenlijk mooi donker rood en jummie zijn?
Hier moet ik ze net ervoor al plukken anders worden ze opgegeten door ik denk slakken?

Antheman, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, wat voor 1?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:26

Heeft iemand ervaring met het eten van vogelkers?
Ik had hier een boom staan, inmiddels gekapt omdat de top eruit gebroken is. Nu zit hij vol met vruchten en ik las op internet dat ze eetbaar zijn maar dat de plant en pitten giftig zijn.
Heeft iemand ervaring met het eten of verwerken ervan?
Als ik er nu goed jam van kan maken bv, dan pluk ik nog ff gauw alle vruchten eruit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:27

Geen idee, Maar als er een deel giftig is, kijk er mee uit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:32

Het blad en pitten van alle soorten prunus schijnt giftig te zijn, ook van kers en pruim.
Ik weet overigens niet of het een gewone of een amerikaanse is, denk de eerste gezien de bloemen ruiken en we geen last hebben van woekeren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:00

Weet wel dat merels gek zijn op vogelkers, maar ja... die eten ook vuurdoorn..

Heb overigens nu behalve tomaten niets eetbaars meer in mijn tuin.

Aalbessen niet geworden, andere bessenstruik staat verstopt achter 2 meter hoge tomaten, dus geen idee.
(Zaten geloof ik 4 sprietjes met besjes aan)
Nog wat snijbonen plantjes die niet groter willen worden dan 5 cm..

Oh!! Ik vergeet mijn paprika's! Heb er 2, 2 aan elk struikje, heb nog 3 struikjes met niets.
Maar die hangen er nog netjes.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:28

pmarena schreef:
Oeh, gaaf!!

:)) :$ Nu ga ik éindelijk binnen lopen!!

_O- _O- _O- _O-

De schuine boom ben ik waarschijnlijk al kwijt, en anders is er mss iemand uit dit topic of een ander topic die hem alsnog wil hebben nu ie zich bewezen vruchtdrager heeft getoond. :D

Ik heb van de week trouwens paprikasoep gemaakt Jolandaa, en die is idd heeeerlijk! Helaas niet uit eigen tuin, maar goed hoop doet leven voor volgend jaar.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:39

Breghje schreef:
pmarena schreef:
Oeh, gaaf!!

:)) :$ Nu ga ik éindelijk binnen lopen!!

_O- _O- _O- _O-

De schuine boom ben ik waarschijnlijk al kwijt, en anders is er mss iemand uit dit topic of een ander topic die hem alsnog wil hebben nu ie zich bewezen vruchtdrager heeft getoond. :D

Ik heb van de week trouwens paprikasoep gemaakt Jolandaa, en die is idd heeeerlijk! Helaas niet uit eigen tuin, maar goed hoop doet leven voor volgend jaar.

Wou net vragen hoeveel paprika's je dan wel niet had...

Ben even kwijt wat de mysterie boom nou uiteindelijk was, amandel of abrikoos?