Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yonker

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:42

Nee dan laat ik honing wel even achterwege :Y)
Ik doe t wel gewoon met kwark en muesli waar zo min mogelijk suiker in zit.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:33

Oke lady's, hier komt een heerlijk gezond receptje!

Nodig voor twee pers
2x zalmmoot, 150-200gr
peper, zout, citroensap, pesto
sperziebonen zoveel als je wilt
aluminiumfolie
wat rijst?

Eerst de sperziebonen koken, heel laten, wel de kantjes er even af en 5 minuten koken.
1m aluminiumfolie per persoon afscheuren en dubbelvouwen.
Daar de sperziebonen op verdelen, kan in een mooi stapeltje voor het oog ;)
Dan de zalmmoot erop, ruim citroensap en wat peper en zout, en een FLINKE klodder pesto bovenop de zalm.
De aluminium dichtmaken als een pakketje.

Er hoort wat rijst/aardappeltjes/stokbrood bij maar ik eet het altijd zonder.

15-18 min in de oven in een ovenschaal. Even een minuutje laten staan, en uitpakken maar!

Ik vind dit echt een van de lekkerste dingen om te eten, als ik weer eens khd arm eet! En het ziet er ook nog eens prachtig uit. Recept is van Jamie Oliver en kan eigenlijk niet mislukken! Wie gaat m proberen?!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:51

Misschien als je het eerder had gepost :P Heb net gegeten :P

Faraon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:55

Ik! Klinkt heerlijk!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:48

Century schreef:
Misschien als je het eerder had gepost :P Heb net gegeten :P

Gelukkig moet je iedere dag eten :Y)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:52

Echt waar :oo Wat een ontdekking! *rent de keuken in* :P
Maar het klinkt inderdaad goed, zal het onthouden!
Ik heb zelf net linzenballetjes voor de lunch gemaakt morgen. Probleem: ik eet ze nu allemaal op. :Y)
Ze kunnen beter maar smaken best prima voor een eerste keer.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:07

Wat zijn linzenballetjes?

Ik heb een keer geprobeerd een dag niet te eten, tevergeefse moeite :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:58

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:17

Je kunt ook heeeele lekkere linzenballetjes maken van linzen (duh), havervlokken, ei, doperwtjes, worteltjes en een beetje sojasaus. Gegarandeerd succes hier :).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:34

Klinkt ook goed! Vond het een goed alternatief, het vulde wel enigszins, waren lekker, niet duur en ook nog gezond :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:27

Even een vraagje. Wat eten jullie als tussendoortje wat je makkelijk kunt meenemen naar werk? Ik eet nu vooral veel fruit, komkommers en ongezouten noten. Maar dat gaat vervelen (en fruit vult niet echt). Ik lust overigens geen worteltjes of tomaten dus die vallen af.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:27

Ik neem studentenhaver mee, fruit kan je natuurlijk meenemen, paprika rauw eet ik veel, magere kwark of yoghurt kan, een gekookt ei met rookvlees, salade met bvb tonijn of mozzarella en pesto...

Je kan ook een fruitsalade maken met meer soorten fruit, dat vult beter. Of wat fruit met noten of yoghurt combineren, dat plenst ook lekker je maag vol!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 23:11

Ik heb een goed afsluitbaar bakje gekocht en daarin neem ik kwark met fruit en wat honing mee. Heel makkelijk :) En verder verschillende soorten fruit, paprika, pompoenpitten, een gekookt eitje, een boterham, een speltcracker, enz. :) Maar de laatste tijd zweer ik echt bij kwark, dat vult echt en daarmee kom ik de dag door :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:52

Wij maken zelf wel eens healthyrepen, lijkt op vijgenbrood.

Doe je noten, vijgen, kokosrasp en dadels in de blender. Plat drukken in een bakje met bakpapier en een paar uur in de koelkast hard laten worden.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:41

Of zelf haverkoeken bakken :)

400 gram meel naar keuze
400 gram havermout
400 gram water
beetje zout
Doorheen gooien wat je lekker vind zoals bij. nootjes, rozijnen, beetje honing, banaan (dan wel water minderen anders worden ze zompig)

oven op 200 graden en 20 min/halfuurtje bakken.

Vult als een malle, alleen wel genoeg water bij drinken.

Nieuwe vraag, hoe kook je gierst het best?

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:36

Ik kom wederom even binnenvallen met een vraag.

Momenteel let ik m.b.t. m'n eten op de verhoudingen eiwitten, koolhydraten en vetten. Bepaalde percentages van mijn kcal komen uit die stoffen. Het viel me al een tijd op dat ik nooit alles op 100% kreeg. Nu kom ik er net achter dat dat komt, omdat de hoeveelheid stoffen niet overeenkomen met de kcal.

Een voorbeeld. Een voedingsmiddel heeft de volgende verhoudingen: 3,3 gr eiwit, 18 gr koolhydraten, 2,4 gr vet (waarvan 0.5 verzadigd) en 112 kcal. Als ik het zelf nareken kom ik uit op 106.8. Geen groot verschil, maar toch een verschil. Bij zowat elke voeding die ik heb, heb ik een afwijking. Dit resulteert erin dat ik (voor vandaag bijv.) op 97% van m'n eiwit zit, 100% van m'n koolhydraten, 81% van m'n vetten en toch 101% van m'n kcal heb genuttigd. Maar omgerekend zou ik dus 183 kcal missen.
Nu vind ik 183 per dag best veel, maar weet ik niet meer waar ik nou vanuit moet gaan. Heeft iemand een idee, of een advies?

Oh ja, mijn informatie haal ik grotendeels van etiketten. Voor voedingsmiddelen zonder etiket gebruik ik http://www.voedingswaardetabel.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:54

Ik denk dat het goed is om dit los te laten. Op het etiket gaat hem om gemiddelde voedingswaarden per 100 gram. Afwijking zijn er altijd, afwijkingen in het gewicht (niet elke weegschaal geeft 100 gram exact als 100 gram) afwijkingen van het gemiddelde en dan heb je ook nog het afronden van waardes.
En weet jij 100% zeker dat je ergens exact 100 gram van hebt gegeten en niet 99,8 gram? Dat zijn toch dingen die berekeningen niet helemaal nauwkeurig maken.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:17

Ik heb zo'n lijst voor mezelf nodig om zowel niet te overeten als te onder eten. Tuurlijk is mijn lijstje een schatting, maar een afwijking van pak m beet 10% in mijn lijstje alsmede een afwijking van 10% in de berekening zorgt bij elkaar voor een 20% afwijking, wat op 2000 kcal dan op 400 kan zitten. Dat idee vindt ik niet prettig en ik zou daarom graag tips willen voor een wellicht betere berekening.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:47

Neem een plakje rookvlees en een hap kokosolie of roomboter...
Het lijkt me zo ongeveer onmogelijk om alles op exact 100% te krijgen. Ik zou ook niet weten waarom je dat zou willen en of je dat überhaupt wel moet willen, want dan ben je tamelijk obsessief bezig, vind ik.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:47

ik gok even dat kcal niet alleen van uit vet, proteine en khd bestaan, er zitten natuurlijk ook andere stoffen in voedsel dan alleen maar vetten , khd en proteine.

waarom je het zou willen of het wel moeten willen...sja, dat is iets wat ieder voor zich uit moet maken denk ik (zo lang je idd niet compleet doorslaat)
ik herken de vraag wel, want ik probeer ook een bepaalde verhouding na te streven en kom er ook niet aan ivm kcal die niet verantwoord kunnen worden door de drie genoemde macro's
en dat is irritant :+

en trust me, obsessief ben ik niet, net nog ene halve zak m&ms weg zitten knagen

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 02:08

Ik snap er geen k*t van :+

Een gedeelte van je probleem kan komen doordat vezels ook kcal bevatten, maar die tel je nu niet mee. Hoe hou je het bij, zelf, of met een app of website?
Op valtaf wordt het aantal kcal namelijk aangepast aan de hand van de macro's en is dus vaak accurater dan het labeltje op het product zelf.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:37

Oh, nooit geweten dat vezels ook voor kcal telde. Dat kan wel iets verklaren. In het begin heb ik met valtaf gewerkt, maar miste daar bepaalde producten, omdat ik in Schotland woonde. Toen ben ik zelf via excel gaan rekenen en daar ben ik eenmaal terug in Nederland mee doorgegaan. Maar ik zal het weer eens via valtaf bekijken. Dank je wel :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:42

In valtaf kun je zelf producten invoeren :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:45

Ja, ideale site is dat :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:49

Heeft een van jullie een lekker recept voor chocolademelk die ik kan maken met amandel/haver/spelt-melk?