Klinkt heel verleidelijk, maar idd het is te hoog en te breed. Er moet bij mij nog steeds één helft van de tweelingmysterieboom uit, anders is dat al te groot.
pmarena
Geplaatst: 04-09-13 10:52
Hoe gaan bij jullie de sperciebonen?
Ik vind het allemaal nogal tegenvallen... verschillende keren gezaaid dit jaar en elke keer komen er maar klein flutplantjes van een cm of 30 met een stuk of 5 bonen En laat dat nou juist de groente zijn die we het vaakst eten
Hoe kom ik volgend jaar aan flinke struiken vol met bonen die gewoon flink omhoog klimmen en van die mooie supermarktbonen worden zeg maar? Iemand tips qua soort die goed is?
Ze blijven gewoon te klein om te klimmen, het is echt een prutsplantje dat met een cm of 30 op zijn top zit blijkbaar
De Sugar Snaps en erwten en andere bonen gaan als een tierelier en groeien boven m'n hoofd uit, maar die spercies zijn echt een sof....die kun je net zo goed op de vensterbank zetten als potplantje zo flut blijven ze
hebben jullie wel stokbonen? struikboontjes blijven maar heel laag , half metertje en dan heb je het wel gehad ik heb ook wel moeite gehad om de bonen dit jaar goed boven te krijgen , maar inmiddels heb ik de bonen alweer boven in de caravan stalling van de buurvrouw hangen
Sperziebonen uit het zakje van de Lidl... geen idee of dat stokbonen zijn. Maar ik klaag niet hoor, kan er goed van eten, of ze nou klimmen of niet maakt mij dan weer niet zoveel uit.
Heb ook nog courgettes van de Lidl, die doen het ook perfect, en een watermeloen! Bloemkool en broccoli deden het ook goed, tot er een kudde rupsen voorbij kwam... Aardbeitjes gaan maar matig, maar op zich zijn ze wel lekker en best veel, alleen heel klein. Tomaten zijn heeeeeel groot, maar dragen geen vrucht (nog?) wel gele bloempjes. Paprika heb ik helaas zelf teveel verwaarloosd om nog wat van te verwachten, die moet ik volgend jaar eerder in de volle grond gooien
Neej
Geplaatst: 04-09-13 17:15
Mag ik hier in het topic even een vraagje komen stellen?
Aangezien mijn bloembakken op het balkon echt allemaal hemelen zijn, begint mijn balkon nu toch wel ernstig kaal te worden. Vroeger heb ik bij mijn ouders in de tuin ooit wel tomaatjes gehad en een aardbeienplantje en dat vond zo leuk, dus nu zoek ik tips van leuke, eetbare dingen die in balkonbakken kunnen groeien.
Ik heb een piepklein balkonnetje op het noordwesten, waar de zon zeker 's zomers wel komt maar eigenlijk maar heel kort direct want we zitten verstopt tussen andere flats en vooral grote bomen Die de gemeente afgelopen juni zou komen kortwieken maar wat goddank nog steeds niet gebeurd is
Er hangen momenteel twee lege (okee, ze zitten vol met mos ) bakken aan mijn balkonrand en het liefst wil ik er nog eentje bij, en er is ook wel iets ruimte voor een flinke losstaande pot-met-iets. Maar weer niet TE groot, want het balkonnetje is echt maar 1 bij 2,5 ofzo, en anders pas ik er zelf niet meer bij Zijn er leuke eetbare plantjes die op mijn balkon zouden kunnen gedijen?
Ik heb echt bakken vol tomaten ik had eigenlijk in het begin wat meer water moeten geven, dan waren ze waarschijnlijk nog wat dikker geworden, maar het zijn er wel heel veel ik heb nu nog 3 kilo binnen liggen waar ik morgen soep van ga maken. De paprika's groeien ook goed. En de pepers moeten allemaal nog rood kleuren, vraag me af of dat nog goed gaat komen..
Neej
Tomaten lijken me echt weer helemaal leuk want ik eet die dingen bij het leven (begon al rood uit te slaan ) maar dat werkt natuurlijk niet op een balkonnetje Misschien kan ik wel een plantje aan de zijkant van het huis zetten tegen een plantenklimrekding aan ofzo, gewoon in de volle grond...
Slaatjes en kruidjes zijn inderdaad wel een leuk plan ja! En radijsjes Nom! Ik ben wel echt een totale tuinier-noob, wanneer is het dan handig om die dingen te zaaien bijvoorbeeld?
8nnemiek
Geplaatst: 04-09-13 21:29
Tomaten doen het super op een balkon, vooral als je zon op je balkon hebt. Mijn oma had een tomatenplant op d'r balkon die tot aan het plafond groeide, met giga grote tomaten ding hing helemaal vol!
Als je maar een flinke grote pot hebt om ze in te zetten en zoveel mogelijk zon, dan doen tomaten het wel. Denk dat juist een balkon nog geschikter is gezien het daar minder vochtig zal zijn en ziektedruk lager is.
Mijn tomaten gaan als een trein, voorheen werd het eigenlijk nooit wat, nu hangen er enorme bossen heel grote tomaten aan. Is het een idee alle blad er nu af te knippen zodat ze meer zon krijgen?
Neej
Geplaatst: 04-09-13 21:55
Hmm.. Toch eens over nadenken Ik verslind echt bakken van die dingen op wekelijkse basis
Ik zou niet al het blad eraf knippen, maar eventueel rondom de tomaten kan wel. Vergeet niet dat je plant ook de fotosynthese nodig heeft en deze voornamelijk uit de bladeren haalt.
Sonja_vR
Geplaatst: 04-09-13 23:56
pmarena schreef:
Weten de mensen met grote bonenoogsten wellicht ook soortnamen?
Neej: is gewoon sla / radijsjes / peentjes / kruiden enzo niet iets?
Ligt er een beetje aan wat je kunt gebruiken / lekker vindt
Ik vermoed trouwens dat mijn mysterieboom toch echt niet meer mysterie is.. De vruchten zijn nu meer dan een handvol groot en verkleuren langzaam naar rood, en houden dat fluwelen velletje. Ik trek elke dag zachtjes aan een andere vrucht om te kijken of ze al loslaten, zodat ik kan proeven hahahah!!
Hebben er hier ook mensen venkel, prei, ui ed geplant? Een neef van me had uitjes geplant, maar die zijn zoo gruwelijk sterk geworden dat ze bijna niet te eten zijn.
mijn uien zijn mislukt dankzij uienvliegen. mijn zomerprei is prima. voor vanmiddag nog een lekker groentensoepje mee gemaakt (julienne met enkel groentjes uit de tuin )
ik heb neckargold, overvloed, neckarkonigin en nog 1 met een paarse tekening op de peul. maar wel allemaal stokbonen, dat geeft meer boon per vierkante meter omdat ze gewoon zo 3 meter de lucht in gaan tov struikboontjes, struikboontjes zijn leuk als je er een flink aantal kan planten op aardig wat opp.