de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:53

Oh jee, de keuze is reuze merk ik!

We hebben mest gemengd met hooi liggen, dat ligt nu een maand. Dat is nog geen geschikte compost lijkt me? Sowieso wil het met hooi natuurlijk niet zo lekker composteren.

Zouden jullie in mijn geval dan toch mijn eigen 'compost' door de grond mengen of koe/tomatenmest kopen oid?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:59

Even voelen of ie nog erg warm is binnenin. Als de broei er uit is dan is de paardenmest goed bruikbaar voor planten die voedingsrijke grond nodig hebben.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:00

Ik zou sowieso geen compost met hooi willen, dat composteert echt beroerd en slaat je grond dicht. Alleen paardenmest is prima bruikbaar, zelfs als het nog behoorlijk vers is.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:23

Ik heb op aanraden van de boer waar ik sta, eerst de oude aarde uit mijn bakken gehaald.
Toen onderop 1/3 verse paardenmest met stro, toen 1/3 aarde oude aarde erboven opgedaan,
en bovenop 1 of 2 zakken moestuinaarde.
Mijn broccoli/ andijvie en veldsla plantjes goeien gigagoed. Heb ik wel als stekjes gekocht bij Ranzijn.
De andere bakken met wat ik zelf gezaaid heb, gaan ook heel goed.
Ik ben benieuwd hoe het de rest van de zomer zal gaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:13

Hi! Een vraagje: ik heb van die IBC bakken waar ik de paarden uit voerde... vind het ondingen, maar wil er wel iets mee doen.
Nu wil ik ze gebruiken voor de pompoenen en de courgette.... maar hoe vul ik ze? Ze hebben aardig wat voeding nodig he? Oude (-re) mest en stro en aarde?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:57

Kijk wat ik vond <3
Afbeelding

Ninx, pompoenen en courgette hebben inderdaad flink voeding nodig. Die groeien hier zelfs prima op puur verse mest.
Ik zou inderdaad gewoon wat mest mengen met aarde, en dan elk jaar weer aanvullen met mest.
Pompoenen gaan wel kruipen en maken meters, dus het zal lastig worden om ze in de kuip te houden.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:39

Ik ben benieuwd hoe de zeekraal het gaat doen. Het is een zoutminnende groente.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:51

Klopt :j ik wil hem in een aparte pot zetten, wie weet neem ik wel wat grond uit zeeland mee :D En ik ga hem zo nu en dan zoutwater geven, naast het regenwater. Dat kan schijnbaar gewoon door zout zonder jodium op te lossen in water in de juiste verhouding, hoeft niet perse zeewater te zijn, dus ik ben heel benieuwd of dat gaat lukken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:09

8nnemiek schreef:
Kijk wat ik vond <3
[ [url=m/RsIbdu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ninx, pompoenen en courgette hebben inderdaad flink voeding nodig. Die groeien hier zelfs prima op puur verse mest.
Ik zou inderdaad gewoon wat mest mengen met aarde, en dan elk jaar weer aanvullen met mest.
Pompoenen gaan wel kruipen en maken meters, dus het zal lastig worden om ze in de kuip te houden.

Vorig jaar hadden wij uitgekomen courgette op de mesthoop. Die deden het super. Begrijp ik het goed dat dit met pompoen ook prima kan?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:44

DeMolenhoek schreef:
8nnemiek schreef:
Kijk wat ik vond <3

Vorig jaar hadden wij uitgekomen courgette op de mesthoop. Die deden het super. Begrijp ik het goed dat dit met pompoen ook prima kan?

Bij mij waren er spontaan pompoenen en tomatenplanten op de composthoop opgekomen vorig jaar. Helaas hebben de geiten dat toen opgevreten dus ik weet niet wat de oogst geweest zou zijn maar het groeide geweldig :P

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:46

8nnemiek schreef:
Kijk wat ik vond <3

Mmmm, dus zelfs verse mest kan?

Ik begrijp wel dat Courgette en Pompoen elkaar niet leuk vinden en zelfs giftige stoffen aanmaken om bestuiving te voorkomen? Misschien niet helemaal correct begrepen en verwoord, maar dit was ongeveer de strekking.

Ze hoeven op zich niet perse in die bak te blijven, maar het leek me een aardig startpunt....

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:55

Ninx schreef:
8nnemiek schreef:
Kijk wat ik vond <3

Mmmm, dus zelfs verse mest kan?

Ik begrijp wel dat Courgette en Pompoen elkaar niet leuk vinden en zelfs giftige stoffen aanmaken om bestuiving te voorkomen? Misschien niet helemaal correct begrepen en verwoord, maar dit was ongeveer de strekking.

Ze hoeven op zich niet perse in die bak te blijven, maar het leek me een aardig startpunt....

Ze kunnen kruisbestuiving doen, waardoor de vruchten giftig zijn, die worden dan bitter. Maar of dat dan gelijk dit jaar is, of pas nadat je ze voor volgend jaar gezaaid heb met zaad van dit jaar, weet ik niet meer zeker. Ik dacht het laatste.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:56

Nee, kruising geeft giftige vruchten als je de zaden ervan zaait (die zaden smaken ook vies trouwens).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:04

Dat geldt vooral voor courgettes; als een eetbare courgette bestuift wordt door een niet-eetbare soort, en je plant die zaden, dan kunnen de vruchten uit die zaden giftig zijn.
Pompoenen kunnen ook gekruist worden met sierpompoenen, maar die zullen niet snel dodelijk giftig worden las ik laatst. Smaken alleen niet lekker.
Courgettes moet je altijd even rauw proeven voordat je ze klaarmaakt, ook die uit de winkel. Smaken ze bitter, dan gooi je ze weg.
Toch vind je op internet ook waarschuwingen over pompoenen, dus voor de zekerheid kun je die ook even proeven voordat je ze klaar maakt.

En inderdaad, ook pompoenen groeien prima op de mesthoop. Wel zorgen dat ze genoeg water krijgen, dus bij droogte moet je ze extra sproeien.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:21

Ik heb vorig jaar soep gemaakt van een kruising courgette pompoen (beide eetbaar) en die smaakte prima!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:06

Als het goed is en als het lukt dit jaar kalebas en Turkse mutsen gewoon voor de fun. <3 :')

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:00

Wij hebben paardenmest gebruikt (met stro) en daarna nog biologische grondverbeteraar gestrooid.
Mijn vriend is nu aan het kijken hoe hij de grond voor volgend jaar beter kan krijgen.
Is jaren verwaarloosd en nu wel wst verbeterd maar zit nog wel werk aan.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:40

Gister nog even naar de moestuin, vrijwel alles heeft de eerste dagen overleefd (hadden met koningsdag de zaailingen naar buiten verhuisd) behalve 2 van de 4 pompoenen. Ik had ze nog niet gezien, maar die slakken zijn 100% aanwezig :')
Nu thuis maar weer nieuwe pompoenen gezaaid, en plastic potjes om de pompoenen op de tuin gezet. Hopelijk helpt het!

@Marcella, kalebassen zijn zo leuk! En die turkse muts moest ik even googlen, maar die is ook tof. Scheelt als je zo'n grote tuin hebt, dan kun je ook gewoon dingen voor de fun zaaien :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:46

Zonde zeg! Sneaky slakjes :+
Ik ga vandaag ook weer een flink deel uitplanten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:58

Op deze moestuin stikt het van de naaktslakken jammer dat de kippen die niet zo lekker vinden. :')

Eerste kleine stukje opsluitbanden zit erin. Vandaag even begin maken met palen erin ruimt gelijk weer op. :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:56

Hebben jullie wel eens aardappeltorens gemaakt? Dus verticaal gekweekt ipv van horizontaal?
Hoe beviel dat?
Wordt nu wel tijd om ze te gaan maken..... dus was benieuwd!!!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:59

Ninx schreef:
Hebben jullie wel eens aardappeltorens gemaakt? Dus verticaal gekweekt ipv van horizontaal?
Hoe beviel dat?
Wordt nu wel tijd om ze te gaan maken..... dus was benieuwd!!!

Ik gebruik een paar oude tonnen als aardappeltoren, zo'n 60 cm hoog. Laagje aarde, aardappels erop en laagje aarde. Zodra het flinke planten zijn nieuwe laag aarde eroverheen, totdat de ton vol is. Levert zo 15 kg aardappelen op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:24

Iemand een idee wat dit voor plant is?

Hij is best wel hoog en sprietig..
Afbeelding
Gekartelde blaadjes..
Afbeelding
En de stammetjes zien er zo uit..
Afbeelding

Kwam onder de bramen vandaan tevoorschijn. Er staan ook paar jonge scheuten in de buurt:

Afbeelding

Ik heb geen idee of het wat eetbaars voor moet stellen of niet. Iets verderop heb ik wel een aalbes ontdekt. En er groeit nog een struik, waarvan het nog een raadsel is of het fruit geeft of niet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 23:04

Misschien kun je 'm vinden met de app plantnet. Daarmee maak je een foto en komen er suggesties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 07:53

Die dacht een iep.. maar had dan meer een dikke boomstam verwacht. Maar er komen denk bloemen aan, misschien is de herkenning dan makkelijker..