Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:50

Normaal mik ik altijd een klein bakje creme fraiche door mijn risotto (hoort niet, ik weet het, maar het is wel lekker O:) ). Ik zal eens kijken wat ik aan plantaardige room kan krijgen. Anders is cashew room ook wel een optie denk ik, dat past best bij paddenstoelen. Dankjulliewel!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:28

De creme fraiche daar vind ik de cashewcream echt een super vervanger voor

Op de website van osheglows staat een recept
Ik vervang alleen de appelciderazijn met gewone witte of extra citroensap omdat ik de smaak van appel azijn echt verschrikkelijk vind :+

maava

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:40

Ik begin vandaag met een vegan "challenge" Aka mezelf bewijzen dat vegan eten niet alleen maar saai is en ook makkelijk kan zijn.

Ga zowiso dit topic door lezen, heb al boodschappen gedaan maar natuurlijk nog een hoop vergeten.
ben wel vegetarisch met het avond eten ivm het makkelijker te maken voor me ouders.

Hebben jullie nog tips, tricks en dingen die ik moet weten?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:08

Hee maava, leuk! Doe je "de" vegan challenge, of heb je zelf iets bedacht?

Is er iemand anders die het wel eens opvalt dat mensen echt obsessief met kaas omgaan? Las net een thread op Facebook waarin mensen hun dagelijks leed delen omdat ze lactose intolerant zijn maar wel kaas willen eten dus dan maar gewoon de maagpijn/diarree accepteren. Echt? Waarom zijn mensen zo raar? :')

Ik zoek trouwens nog een lekker gerecht met rode bietjes, iemand tips?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 12:14

Oh dat heb ik ook een tijdje gehad.. schouders en hals vol pukkels, maar je bent toch te verslaafd aan kaas :+
Zelfde heb ik met chocolade, vol pukkels maar het is zo lekker :')

Maar als mensen dat niet weten, dat die trek in kaas gewoon voor een groot deel weg trekt, dan heeft het voor veel mensen denk ik ook geen zin om er heel streng een aantal weken vanaf te blijven.
Zal niet veel anders zijn dan roken, iedereen weet dat het slecht is, maar zo’n verslaving schijnt toch niet makkelijk te zijn om vanaf te komen.

Rode bietjes lust ik alleen in couscous salade <3

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:35

Van de week hebben we kikkererwten in de keukenmachine gedaan met olie en een beetje sojamelk. Dat werd heerlijk zacht romig. Die pasta hebben we bij de risotto in gedaan. Het werkte heel goed maar blijft we een heel klein beetje korrelig.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:03

@Magrathea
Toen ik begon te googelen kam ik de challenge tegen, maar ik volg mijn eigen.

Ik snap trouwens niet die vega/vegan iconen van de AH. Grote groene V op een zak kaas staan. Dus ik denk die is vegan, want kaas is toch al vegetarisch? (of ik ben in de war met de definitie van benamingen) Dus mee genomen zonder op de ingredienten te kijken, kwam ik thuis was het natuurlijk echte kaas. -O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:05

Dat v-tje is vegetarisch is mijn ervaring
Nooit vegan(bij de appie en andere supers)

Magrathea
Kaas is verslavend
Pure logica dat er zo over gedaan word
Net zoiets als roken idd
Je gaat er dood aan... heel slecht voor je , foei niet doen(zei zij terwijl ze er weer aan aan stak)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:16

Magrathea, ik eet de laatste maand bijna dagelijks bietjes. Zo goddelijk :P
Vanmiddag maak een salade met bieten, wortel, komkommer en een appeltje. Geen dressing meer nodig :9

Ik eet ze bijv. ook in wraps met bonen lekker pittig gekruid.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:38

De v op kaas betekend dat er geen dierlijk stremsel in zit en dat het dus vegetarisch is. Voor zover ik weet heeft de AH geen veganistische kaas.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:41

Ons mam heeft echt een fantastisch recept voor rode bieten risotto, maar dat is met walnoten en geitenkaas. Misschien kun je daar een variant op bedenken? In risotto is het sowieso yummie <3
En je kunt er ook rode bietjes appel compote mee maken :9 Zou niet meer weten wat ik toen heb uitgespookt, maar het was lékker!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:51

Malenka schreef:
De v op kaas betekend dat er geen dierlijk stremsel in zit en dat het dus vegetarisch is. Voor zover ik weet heeft de AH geen veganistische kaas.

Ah heeft ,net als de jumbo trouwens Vegan kaas van het merk, wilmersburger.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:55

Maava, dat v’tje staat altijd voor vegetarisch. Je hebt kaas met dierlijk stremsel (uit de maag van een kalfje) en kaas met microbieel stremsel, wat vegetarisch is. Niet alle kaas is dus vegetarisch. Als je een blok kaas wil kopen als vegetarier kun je het best kijken bij de biologische kaas. Mijn AH heeft ook geen vegan kaas, nog nooit gezien ook, maar er schijnen zeldzame appies te zijn die wel vegan kaas hebben. Voor vegan kaas kun je beter naar de jumbo, die hebben (meestal) de wilmersburger gewoon tussen de andere plakken kaas liggen.

Ik snap trouwens mensen die kaas missen echt heel goed, maar ik ben dol op kaas en dingen met kaas erdoor enzo :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:08

Hier ligt de wilmersburger idd in de koeling tussen de plakjes kaas (en dat voor een durp ;) )
Helaas vind ik hem smerig en word ik er misselijk van :+

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:10

Ik vind hem koud niet zo, maar in een tosti ofzo, heerlijk!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:11

Helaas
Heb nu van no muh wat dingen liggen on te proberen
Maar de vegan kaas experimenten tot nu toe zijn nog niet echt succesvol:=
Dus ben nog moed aan het verzamelen voor de no muh

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:15

Wij gebruiken de wilmersburger alleen om te smelten, niet om zo te eten. En dan is het prima te doen. :j

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:15

Heb idd goede dingen gehoord over no-muh maar nooit geprobeerd, dus laat zeker even weten wat je vond! :D

Zijn er hier ook mensen die wel eens liquid smoke gebruiken? Ik ga het vrijdag gebruiken in n recept van zo’n FB pagina, ben heel benieuwd. Schijnt dat veel vegetariërs/veganisten het een fantastische uitvinding vinden :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:16

Liquid smoke niet
Heb hier wel gerookt zout liggen

Ben er trouwens nog niet achter waarom ik misselijk word van de wilmersburger
De ingredienten zitten geen rode vlaggen tussen waar ik sowieso op reageer

Als ik de no mu getest heb roep ik wel ;)
De positieve ervaringen van anderen zijn idd de reden dat ik dat merk heb gekocht
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 10-01-18 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:17

Grappig trouwens, sinds ik een vriendin heb die vegan is ga ik ook heel anders kijken naar mijn eetgewoontes. Eet een stuk minder vlees en zit er zelf over te denken om het vlees helemaal te schrappen. Vis wil ik wel graag behouden, maar dat is misschien ook een beetje ontkenningsgedrag.. :))
Heb nooit echt van vlees gehouden maar de rest van het gezin zijn echt vleeseters, dus vega was echt een no-go.

Bij haar eet ik overigens echt vegan, al liet ze laatst wel vallen dat als ik een keertje een eitje wil oid dat ik die gewoon mag bakken. Maar dat voelt nog niet helemaal goed :) Zij kiest er immers bewust voor, dan zou ik in haar keuken het tegenovergestelde doen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:33

Murthul schreef:
Heb idd goede dingen gehoord over no-muh maar nooit geprobeerd, dus laat zeker even weten wat je vond! :D

Zijn er hier ook mensen die wel eens liquid smoke gebruiken? Ik ga het vrijdag gebruiken in n recept van zo’n FB pagina, ben heel benieuwd. Schijnt dat veel vegetariërs/veganisten het een fantastische uitvinding vinden :)

Toevallig die tasty vegetarian? Ik heb hem gemaakt en gepost op Lisa Goes vegan recepten :)
Maar dat was echt een toevoeging van t gerecht!

Ik heb niet zoveel met kaas, mijn vriend wel.
Ik heb nu steeds zulke lekkere lunch wrapjes!
Ik deel t wel eventjes :)
- 2 volkomen wraps
- pompoen-/ zongedroogde tomaten of zelfgemaakte humus
- 8 plakjes komkommer
- spinazie
- zoete aardappel
- geroosterde kikkererwten (de zoete aardappel en kikkererwten rooster ik altijd t weekend voor de week)
- kiemgroenten.

Even wrapje besmeren met humus erop, dan alle ingrediënten erop en dan opvouwen.
Zo lekker en voedzaam!

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:42

Weer wat geleerd over kaas. Dat word een uitstapje naar de jumbo.
@muurp dat heb ik nu ook! Heb een vriendin op facebook die vegan is en zij heeft me aan het denken gezet. Zeker nu ik deze challenge al doe ben ik wel van plan om vaker dierlijke producten weg te laten.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:46

Als je die lasagne bedoelt dan wel ja _O-

Was nog best moeilijk om eraan te komen, dus uiteindelijk maar online besteld en direct jackfruit en seitan besteld daar, heb ik gelijk geen excuus meer om dat niet te proberen _O-

Muur/mava, dat zie je veel vaker hoor, mensen zijn geneigd om hun kop een beetje in het zand te steken en vast te houden aan gewoontes, maar als het kwartje eenmaal valt, dan zie je eigenlijk weinig mensen die teruggaan naar kop in het zand. Zeker omdat het met veel dingen gewoon echt heel makkelijk is, melk vervangen door haver/sojamelk en ei in recepten vervangen door eivervanger enzo, zijn hele simpele stappen die uiteindelijk een hoop helpen. :j

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:15

Dat dus :j En helemaal vegan worden vind ik nu nog wat te vroeg. Ben er wel echt mee bezig en zal NOOIT vragen aan mn vriendin om iets voor me klaar te maken of te halen wat niet vegan is. Dan haal ik dat zelf, of ik eet het ergens anders wel. En ik eet idd al een stuk minder dierlijke producten.
Maar vega wil ik wel. :j Is nu nog wat lastig nu ik nog moet eten wat de pot schaft, maar zodra ik weer mijn eigen plek heb wil ik zeker vega gaan eten.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:23

Hallo allemaal. Ik ben vegetarisch opgevoed en sinds aantal weken weer wat meer bewust vegetarisch gaan eten. Heb hier totaal geen aanbod van vegetarische burgers oid dus het is een beetje creatief aan de gang. Ik volg dus graag hier!