De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:26

4 meter is toch niet heel groot, staat hij er al zo lang?
Vaak valt dat uitgraven best mee, je moet hem daar alleen weg zien te krijgen en dat is vaak lastiger.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:37

Geen idee hoe lang hij er al staat en hoe hoog hij precies is :)

Het was al een aardig boompje toen ik het huis in 2006 voor het eerst zag.

Nu heeft hij echt wel een stam van een cm of 20 doorsnede denk ik, en de tegels komen een eind er omheen ook omhoog door de wortels.

Van mij mag hij er ook best uit maar ik heb er gewoon echt geen zin in om dat ding uit te graven / af te voeren / aan bonken te zagen en dan ook nog eens de tuin opnieuw bestraten zeker :n

Afvoeren zou op zich geen probleem zijn, hij staat direct naast het begin van de achterom, die is een meter of 2 breed en je kan de auto er praktisch naast zetten. Maar het uitgraven.... geen idee hoe ver je de wortels uit moet graven.

De bestrating is niet bijzonder, gewoon 30x30 tegels dus dikke kans dat een eventuele koper er toch iets anders in gaat leggen.
Ligt ook helemaal niet mooi vlak meer door die wortels en een kuiltje hier en daar, maarja nog beter scheve simpele bestrating dan een zandput met een gat erin waar ooit een boom stond :P

Laat de volgende bewoner maar beslissen of die boom er uit moet en of de druif echt weg moet...als hij nu al niet het loodje legt door het grove snoeiwerk :=

Ik had de druif ook erg graag meegenomen...schitterend ding, heerlijke druiven, hoeft ze ook niet te krenten...niet er naar omkijken en toch lekkere druiven en weelderig groen, wie wil dat nou niet :9

Ben er gewoon heel erg klaar mee, küthuis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:46

Hier zie je hem trouwens staan, komt een stukje over de schutting heen, dat hoge stuk groen rechtsachter op de foto (links er tegenaan zie je een stuk boom die een eind verder naar achteren staat bij de achterburen, en ervoor zie je de oranje voetbalvlaggetjes van de klagende buurman, deze zaten daar over de 2 meter brede brandgang heen gespannen tussen onze dakgoten) zit elk jaar stampvol met kersen:

Afbeelding

En hier net nog een stukje links zichtbaar, boven het net:
Afbeelding

Is dus echt een flinke boom :)

Ik zie ook wel dat die boom direct tegen de schutting aan staat dus voor een deel boven de gezamenlijke brandgang hangt, daarom moet hij dus weg vindt de buurman -O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:20

Dan knip je toch alleen de tak die over de brandgang hangt eraf?
Dat kan die boom wel hebben hoor, moet je wel nu doen of wachten tot het voorjaar, anders vriest hij in.
En als je de druif nu gekort hebt, kun je hem toch meenemen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:46

Buurman heeft al wat gesloopt aan de zijkant, maar de boom staat echt direct naast de schutting dus als je alles eraf zaagt dat er overheen hang krijg je een halve boom...ook niet echt fraai :)

Ik heb de druif bijna helemaal kaal gemaakt. Daarmee wordt het wortelstelsel toch niet compacter :P

Het bovengrondse deel was voor mij geen probleem om mee te nemen, het gaat juist om het ondergrondse deel dat uitgegraven zal moeten worden :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:16

Ach dat is toch niet zo'n ramp, je kunt het gewoon proberen en zien of hij het overleeft.
En druiven kun je ook makkelijk afleggers van maken.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:24

Inmiddels heb ik mijn eerste courgette's geoogst *\o/* *\o/*
2 stuks!
En zijn er 3 aan het groeien die ik binnen een weekje oid ook wel kan oogsten :)

Tijdens mijn speurtochten op zoek naar bramen ben ik ook meer om me heen aan het kijken, speurtocht is een groot woord hierbij btw er staan zo achterlijk veel bramen dat je dagelijks meerdere kilo's kan plukken. Ik drink dan ook dagelijks verse bramenlimonade.

Wel op de boerse manier lol, men neme een paar handjes bramen, goed wassen, gooit ze in een litermaat, staafmixer erdoor, afvullen met water, even laten staan, gooit het mbv een theezeefje over in een andere litermaat, wat suiker erdoor en voila!

Tijdens mijn speurtocht ben ik ook op meerdere struiken/bomen met vlierbessen gestuit, die al behoorlijk aan het rijpen zijn. De momenteel rijpe trossen hangen helaas buiten mijn bereik >.<
Ook kwam ik meerdere andere bessen tegen die ik met behulp van internet heb kunnen benoemen :)
We hebben hier een krentenboom/struik staan, hebben we lijsterbes en meidoorn staan en kwam ik tot mijn stomme verbazing in de wildernis cranberries tegen.

Ik heb echt tig plaatjes bekeken en vergeleken maar het zijn toch echt cranberries en geen kleine veenbessen (die erop lijken). Beide soorten zouden hier eigenlijk niet voor moeten komen lol

Ook een ernstig lekenmoment...
Terwijl ik weer naar binnen kwam met een takje met (rode) besjes eraan en dit checkte op internet kwam ik erachter dat ik met nachtschade in mijn handen stond >.<

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:28

Oeps, misschien daar maar geen siroop van maken :=

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:40

tenzij je iemand om zeep wilt helpen natuurlijk <<)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:34

Owjee, goed dat je het nog even gecheckt hebt.
Meeste van wat in het wild groeit/onkruid dus, is giftig.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:36

Bedankt voor de bramenlimonadetip Annemiek80! Wij komen net van een feest af waar we de bramenstruiken mochten plunderen. Van die heerlijk grote zwarte... alleen helaas niet echt heel zoete, dus zo uit de hand...brrrrr.... maar die limonade klinkt lekker!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:53

Als ze niet zoet zijn zijn ze niet rijp, óf het zijn tamme bramen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:58

Nachtschade, nee, dat zou ik niet doen nee.

Jammer van die druif, wat een zeur, ik zou eerder gevraagd hebben of ik de trosjes aan mijn kant er dan af mocht halen of zo. Jammie..

Kers ook zonde als die zou moeten sneuvelen, maar ja...

Courgettes komen bij mij nog niet verder dan leuke bloemen voor in de salade.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:29

Gelukkig ben ik nog net niet zo blond dat ik ze al in mijn mond gestopt had om te proeven lol

Kan wel lachen om mezelf dat ik in iedere bes iets eetbaars zag nadat ik frambozen, cranberries, vlierbessen, krenten en wilde rucola 'gevonden' heb.
Maar met de vlierbessen wil ik wel nog limonade gaan maken om te proeven :)

Vooral de cranberries fascineren me, ten eerste omdat deze hier dus helemaal niet behoren voor te komen. Alleen op de waddeneilanden (en dat nog niet eens van origine... was een ongelukje met een vat cranberries bij Terschelling lol), en via waarneming.nl kwam ik erachter dat er 10 km verderop, 2 jaar geleden ze zijn 'waargenomen'.
Zoals ik al eerder zei... het is hier een wildernis, op de kavels is vorig jaar zand gestort om de grond te verhogen (wat nu moet inklinken), dus ik vermoed dat dat zand van 10 km verderop gekomen is... of van de waddeneilanden lol, nu maar eens kijken of ik ze leuk op de foto kan krijgen zodat ik het ook in kan voeren op waarneming.nl

@Breghje, ervaringstechnisch (lol zo kan ik het onderhand wel noemen) kan ik zeggen dat alleen degenen die veel zon hebben gezien en groot en glanzend zijn ook echt zoet zijn, de kern is dan ook heel zacht, bij grote bramen die minder zon hebben gezien blijft de kern wat harder en zijn ook wat zuurder. Uit het vuistje eet ik ze ook niet zoveel ondanks de overvloed omdat ik ze al snel wat te zuur vind.
Ik moet wel zeggen dat je de limo niet lang kan laten staan, ik had het over de nacht in de koelkast gezet en toen ik de volgende dag weer een glas wilde nemen was hij niet lekker meer. Dus alleen klaarmaken wat je 'nodig' hebt, daarom hier dagelijks verse limo :P

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:34

anneliesdj schreef:
Als ze niet zoet zijn zijn ze niet rijp, óf het zijn tamme bramen.

de mijne zijn ernstig wild ~~}>
Ofwel incl. doorns :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:40

Ja, bramen moeten echt geplukt willen worden om zoet te zijn. Dus dat je geen "kracht" hoeft te zetten om ze van de struik te krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:13

En pas dan zijn ze ook echt rijp, bij aanraken moeten ze eigenlijk vanzelf in je hand vallen. Lukt dat niet dan moet je ze laten hangen want zijn ze nog niet lekker.

Annemiek, je klinkt als mijn kinderen (3 en 5 jaar oud) die denken ook dat alles eetbaar is want ze mogen toch ook van de wijnbes, aalbes en bosbes eten? Gelukkig heb ik het er nu aardig in gekregen, heb nml ook een vogelkers (?) staan en een soort vlier met heel veel oranje bessen, kunnen ze goed bij maar ze weten inmiddels dat die niet eetbaar zijn.
Over bosbes gesproken, die van mij zijn zuur, pluk ik dan te vroeg?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:21

Dan zullen het tamme zijn waarschijnlijk (ik neem aan dat de wilde variant gewoon doorns heeft, en t schiet me nu te binnen dat deze doornloos waren) want ze vielen idd als rijpe appeltjes in mijn handen. :D

Ik ga een soort van bramen experiment doen, heb ze net gekookt met een heul klein beetje water en daarna door een zeef gehaald, staat nu af te koelen. Dan wilde ik kijken hoeveel ik met water moet verdunnen om lekkere limo te krijgen met zo min mogelijk suiker en dan per portie invriezen in ijsblokjesvorm. Leek me wel grappig, dan heb je bramenijsblokjes, water erbij en tadaaa limo. Degenen met een zoet tandje kunnen dan zelf wat suiker of honing toevoegen.

Of het iets wordt weet ik dus nog niet, wordt vervolgd. :)

Overigens is vlierbessensiroop zaaaaaalig!!!! Ik ben stiekem ernstig jaloers Annemiek80 op jou besjes ontdekkingen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:14

aubergine zou in de kas moeten , maar buiten heb ik er twee in een bak staan die hangen vol met vruchten, die in de kas(5 planten) daar heb ik veel bloemen en geen vruchtje te bekennen...
volgend jaar dus gewoon buiten, evt onder het peper afdak,

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:15

Mijn tomatenplant wordt bruin aan zijn bovenste bladeren, het wordt bruin/roestig en krult wat naar binnen, wat kan dat zijn?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:42

Geen idee, hier tomaten planten gewoon helemaal groen.
(en steeds meer rood!)

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:20

anneliesdj schreef:
Mijn tomatenplant wordt bruin aan zijn bovenste bladeren, het wordt bruin/roestig en krult wat naar binnen, wat kan dat zijn?

de tomatenplaag :( . of aardappelziekte ook wel genoemd. Als je dat hebt gaan de tomaten ook kapot. Hier ook zo bij mijn ouders alles gaat echt kei snel kapot zo eenmaal ze de paag hebben

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:23

Nee dat is het niet, dat maakt echt gele of zwarte vlekken op het blad en 'verschroeit' het blad, begint ook meestal onderin.
Bij mijn plant zit het juist bovenin, blad wordt donker, roestbruin, gaat het blad wat bol staan en zijn de nerven heel duidelijk zichtbaar (donker). Ziet er verder niet heel naar of ernstig uit, nog niet tenminste.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:36

Jemig, heb een paar weken festivals, feestjs en vakantie achter de rug en ben nu pas bij met bijlezen (in mijn verdediging, heeeel druk met werk en opleidin e.d.

Ik ben alleen wel heel benieuwd, Tinky was jij nog bij Woodstock dit jaar :+ .

En natas_joy , ik had het nog niet eerder gezien in dit topic maar jij hebt alpaca's, zo leuk!!! Ik heb nog steeds plannen als ik toch een keertje de ruimte heb, dan komen ze!

Na mijn vakantie heb ik een beetje een moestuindip; mijn zusje is vergeten om alles water te geven dus mijn dakterras en moestuin is half overleden... ;(

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:44

Sjolvir schreef:
missnynke, de overbuurman woont blijkbaar in Belgie en komt af en toe even langs, heb hem nog maar 2 x gezien in het jaar dat ik hier woon.
Boom is inderdaad reuze groot, zoiets past echt niet in mijn tuin.

Maar het rook ook zo lekker bij die boom in de buurt, echt om van te watertanden.
Ondertussen liggen de meeste pruimen op de grond weg te rotten, maar feesten er wel wespen en vlinders van het lekkers.

Bedankt voor je aanbod, maar hi.. 7 meter.. hmmm, die van hem is denk ik meter of 5 hoog, dat is ook al veels te groot.
Of kan je zo'n boom ook in een kuip plaatsen, toch vruchten krijgen en hem klein houden?
Soort bonzai boom idee.

Ik kan hem op de st. Julien A onderstam enten, dan wordt de boom 4 meter hoog en 4 meter breed.
Als je een pit in de grond stopt, dán wordt de boom 7 meter hoog, en heb je ws ook minder lekkere pruimen.

Wil je eens een foto maken van de pruimen?