Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Valerie93

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:02

Set_elkol waar volg je die opleiding? En is het lichamelijk zwaar? Lijkt me hardstikke leuk maar door chronische ziekte kan ik absoluut geen zwaar werk meer aan...

Bedankt voor de reacties dan haal ik binnekort even bastardsuiker

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:06

ladyflame ik volg m aan het MBO, vind ik wel jammer maar er zijn bijna geen andere opties, alleen peperdure particuliere scholen. In Wageningen is een grote afdeling van de bakkers.
H'stede is dat Harkstede? In dat geval, ik heb school aan het Noorderpoort, in de Euroborg. Je begint met niveau 2 en kan daarna nog niveau 3 en 4 doen. Ik ben van de universiteit dit gaan doen omdat ik heel graag wilde.

Lichamelijk is het vergelijkbaar met werken in de horeca, heel erg veel staan..
De stages zijn het zwaarst, 8 uur op de dag meedraaien binnen een bedrijf, bijna alleen maar staan. Dus rug, voeten en benen krijgen dan het meest te verduren.
Op school valt het mee, theorielessen en praktijklessen, de praktijk duurt maximaal 3,5 uur.
Daarnaast komt nog het inademen van bloem, broodbakkerijen zijn ook nog eens warm, en de luchtvochtigheid hoog. Banketbakkerijen zijn weer anders :) als je meer vragen hebt mag je ze altijd stellen!

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:45

H'stede staat voor heemstede. Ligt naast haarlem. Balen dan kan ik het niet aan.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 01:04

Set_elkol, was jij niet diegene die het topic vorig jaar plaatste met de vraag van wo naar mbo?
Leuk dat je het gewoon gedaan hebt! _/-\o_ Nog wat gehad aan mijn tip om bij het NBC aan te kloppen?

Ik zat laatst op de site te kijken van een bakkersopleiding. Maar de werkgelegenheid was niet al te best, voor banketbakkers nog minder. Nu heb ik werk en zal ik er waarschijnlijk financieel op achteruit gaan als ik switch, maar beetje fantaseren mag altijd toch :D een eigen bakkerijtje, altijd verse broodjes, lekkernijen, :z

Hoorde hier iemand over t rutger bakt boek. Die wil ik ook! Ik heb wel het Heel Holland Bakt boek, die is ook leuk! Vandaag ben ik voor t eerst in mijn leven :') in de toko geweest. Ik zocht maïsmeel, maar dat is leuk zo'n toko!

Verder vandaag met mijn neefje van bijna 3 een taart gemaakt. Had nog een pak biscuit deeg staan, slagroom die op moest en fruit. Een waar kunstwerk is het geworden, heb hem maar meegegeven voor thuis :+

Vorige week heb ik ook nog een brood gebakken en brownies uit het new york bakboek (die is ook heel leuk!).

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 08:02

Saskia dat was ik met dat boek.

Zeker kopen!!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 08:34

Wie heeft er ervaring met no knead bread?

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:08

Ken het niet, ga zo eens googelen.

Ik had broodmix van soezie. Die kunnen ook gewoon in de oven. En je bent geen hele dag kwijt.
Lekker met cranberry's en noten :9

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:03

Ik heb er wel eens een gemaakt Phor, was best goed gelukt! Ik had de versie die je zo in een voorverwarmde pan moet gooien nadat het gerezen is, dan krijgt hij een mooie vorm. Was een heel rustiek brood geworden!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:04

Oeh, klinkt goed :D

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:07

Dit was het geworden:

Afbeelding

Zal eens kijken of ik het recept nog kan vinden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:08

Jaaaaaaam :~ Ik ga denk ik proberen om zo'n brood in mijn römertopf te bakken, ik ben erg benieuwd!

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:11

Het deeg is wel enorm plakkerig dus je moet goed uitkijken dat het niet helemaal vast blijft zitten aan je romertopf. Of voorkom je dat door hem te weken? Ik had bakpapier in de pan en moest na het bakken het papier helemaal van het brood afpielen. :Y)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:21

Je moet een römertopf inderdaad weken, maar volgens mij kun je er ook gewoon bakpapier indumpen naast het weken. Ik ga er nog even over nadenken :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:38

Is het sodabrood?

Ziet er wel lekker uit :j

Saskia ik was dat ja, vorig jaar deed ik nog universiteit! Ik heb niet meer bij NBC aangeklopt maar heb het gewoon gedaan! Ben ook dit jaar in Wageningen geweest om te kijken waar de examens zullen zijn. Mijn eerste examen heb ik vervroegd gedaan dus waarschijnlijk ben ik ook eerder klaar met niveau 2.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:14

morgen even naar de ikea *\o/*
nieuwe voorraad potten halen, heb 2 1l potten maar die zijn net te klein om heel pak bloem/zelf rijzend bakmeel erin te kunnen doen dus maar ff een slag groter halen. kan ik de 2 kleine (1l) potten gaan gebruiken voor mijn basterd suiker, de witte en bruine.

even mijn vriend lief aankijken of die met zo'n lettertang op zijn werk even stickertjes kan maken emt wat in de potten zit

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:00

Gisteren een lekker frisse citroen kwarktaart gemaakt. Simpel, maar wel lekker met dit warme weer.
En had nog 1 ei en een plat reepje chocola wat bijna over datum is en wat maak je dan? Juist, 6 vanille muffins met stukjes chocolade :D

Al die voorraad potten staat vast gezellig ladyflame!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:03

FuGeLiCu schreef:
Gisteren een lekker frisse citroen kwarktaart gemaakt. Simpel, maar wel lekker met dit warme weer.
En had nog 1 ei en een plat reepje chocola wat bijna over datum is en wat maak je dan? Juist, 6 vanille muffins met stukjes chocolade :D

Al die voorraad potten staat vast gezellig ladyflame!

Stuur even een stukje op :')

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:27

Helaas staan de potten zielig in de voorraadkast haha. Hebben niet zo'n grote keuken helaas..

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:15

Long time no see, ik heb het zo onwijs druk met alles. Organisatie van een groot voedselevenement en ik ben een nieuwe blog gestart waar je mijn ontdekkingsreis door de wereld van voedsel kan volgen. http://www.levenomteeten.nl Mijn bakblog ben ik gestopt, maar alle recepten zullen nog wel op mijn nieuwe site te vinden zijn. Gisteren heb ik bijvoorbeeld Weespermoppen gebakken. Super simpel en heerlijk, ze zijn al allemaal op. :+ http://levenomteeten.nl/2014/06/11/weespermoppen/

Ook weer een nieuwe poging to Lemon merengue pie, al een stuk beter dan mijn eerste poging maar de 'curd' was nog veel te nat en ook de verhoudingen waren veel te scheef. (Lees: veel te veel curd ten opzichte van de bodem.) Recept kwam uit het Hummingbird bakboek, vind het een beetje een wisselend boek want sommige recepten zijn briljant (mijn bananenbrood komt hier uit) maar anderen werken dus gewoon niet. (De cupcakes werken niet bij mij en ook de brownies waren niks.) Iemand anders ervaring met het Hummingbird bakboek?

Hoe is het in Australië SF? ZO jaloers!

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:01

Hummingbird, volgens mij komt de frambozenbrownie daarvan? Daarvoor moest je 2 lagen brownie bakken en die door midden snijden zodat je 4 plakken hebt. Nou het leek wel beton, niet doorheen te komen. Dus dat was wel een beetje jammer. Verder geen ervaring mee.

Alles gaat hier zn gangetje! Lekker warm overdag, afgelopen nacht was het sterveskoud :P Verder iedere dag lekker taarten bakken. Heb nog een aantal foto's maar die staan op de telefoon van mn collega, hoop die snel te krijgen. Probeer ook van alle taarten foto's te maken, de meeste ga ik thuis ook weer verkopen.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:41

Tijdje geleden alweer dat ik wat plaatste.
Mijn eerste baksel weer sinds de operatie.
Mijn eerste schnitte, en hij is lekker :P

Afbeelding

Ben benieuwd naar je foto's SF :)

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:44

Oeewh ziet er lekker uit! :9

Morgen ga ik de witte chocoladekokostaart van Rudolph verder in elkaar zetten. Had donderdag geen tijd meer en was vandaag vrij. Helaas nog geen foto's ontvangen, dit weekend denk ik wel :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:58

Mooie schnitte!

Ik heb Kaneelbroodjes gemaakt met een vulling waar ook amandel inzit (Kanelbullar). Eigenlijk een heel makkelijk recept!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:04

Hmm ziet er lekker uit! Waar heb je dat recept vandaan?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:22

http://www.foodiesmagazine.nl/recepten/ ... llar/4445/

in plaats van amandelen te hakken heb ik amandelmeel bij de bio winkel gehaald, dat is al gemalen amandel. Wel zo makkelijk. Het vlechten heb ik zelf gedaan zoals ik het op school heb geleerd, Reep van 2 cm breed snijden, en die dan insnijden maar de zijkanten vast laten zitten.

Afbeelding

het rode is dan je snijlijn. Als je dan de reep twee kanten opdraait draaien de twee gesneden repen mee waardoor je extra effect krijgt!