Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:26

Misschien dat ik een keer ga proberen om machine alleen het kneden en rijzen te laten doen en dan afbakken in oventje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:42

Imd: Ik wil het zeker delen maar dit is geen no knead recept :) Integendeel, je moet 20 minuten aan de gang :D
Ik heb dus eerst een voordeeg gemaakt en dan gekneed. Heb het gebakken zonder vorm.

Ingrediënten:

500 gr bloem
16 gram verse gist/8 gram droge gist
8 gram zout
15 gram boter
290 ml water op kamertemperatuur

Recept

Afbeelding

En de bloem

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:08

Mooie broden komen er weer voorbij! :9

Als het deeg te veel blijft plakken aan je handen of aan het aanrecht dan kun je je handen en het aanrecht insmeren met olie. Bij echt plakkerig deeg werkt dat beter dan bloem.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:22

Hier een normaal witbrood met krokante korst gebakken. Had niet zoveel ovenrijs als gehoopt dus denk ik volgende keer de 2e rijs iets korter

Qua kruimel wel goed en een heerlijk brood!

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:49

Ik blijf heel tevreden over mijn desem recept, de broden blijven er mooi uitkomen <3 en nu veel vrije tijd dus lekker veel bakken.

Afbeelding

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:26

Wow ziet er goed uit! Had je nou een basisrecept voor je starter van tarwemeel?
Ik heb ook een tarwemeel starter staan maar die wilt nog niet echt geloof ik zo :+ is inmiddels al wel dag 6.

Als je je desemsecrets (recept dus) wilt delen, graag :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:02

Het kan zo 2 weken duren soms met een starter, die van mij was actief na 10 dagen denk ik.
Het recept wat ik gebruik is van foodfromclaudnine:
https://foodfromclaudnine.nl/zuurdesems ... esembrood/
Op deze pagina heeft ze ook een tijdschema uitgeschreven wanneer je wat moet doen om in de ochtend brood te bakken (het gevormde deeg staat dan een nacht in de koelkast).

Ingrediënten
400 gram bloem (Ik doe de helft meel, en vaak nog pitjes of zaadjes erdoor)
260 gram water
120 gram starter
9 gram zout

Instructies
Meng de bloem met het water en laat dit een uurtje staan. DIt noemen we autolyse en zorgt voor goede gluten. Het hoeft niet gekneed te worden tot een soepel deeg, zo lang het maar goed gemengd is en er geen droge stukken bloem in zitten.
Voeg vervolgens de starter en het zout toe. Kneed nu totdat het een soepel deeg is dat, wanneer je het uitrekt, niet scheurt en zo dun wordt dat je er bijna doorheen kan kijken. Dit duurt niet lang omdat je gluten door de autolyse al goed ontwikkeld zijn. Laat in de kom, dek af en laat 4 uur staan.
In deze 4 uur doe je 3 stretch & folds. Dan pak je met vochtige hand een zijkant van het deeg, rek je het uit en vouw je het over het deeg. Dit doe je 2 minuten rondom. Doe dit na een half uur een keer, dan na een uur, dan weer na een uur en dan laat het het 1.5 uur staan.
Bestuif nu je aanrecht heel licht. Keer je deeg om op het aanrecht en vouw de punten helemaal naar binnen rondom zodat er een bol ontstaat. Je kan vervolgens deze bol met de naadkant naar beneden over het aanrecht schuiven (zonder bloem dit keer) zodat er spanning op de bovenkant komt te staan. Hierdoor houdt je deeg zijn vorm.
Bestuif een rijsmand of een kom met een theedoek erin met een ruime hoeveelheid bloem. Leg je deeg hierin met de naadkant naar boven. Dek af en doe in een plastic tas, zet dit in de koelkast overnacht.
Verwarm de oven voor op 250 graden. Heb je een gietijzeren pan, verwarm deze mee. Heb je dit niet, geen probleem. Verwarm dan naast de bakplaat waar je brood op gaat een braadslede onderin de oven mee. De reden dat we dit doen is omdat we stoom moeten creëren. Verwarm de oven minimaal 30 minuten voor.
Kiep je deeg heel voorzichtig om op een vel bakpapier. Snij met een scheermes een rand van 4mm diep van boven naar beneden (dan kan het brood in de oven nog makkelijk rijzen, die je dit niet dan gaat het waarschijnlijk scheuren) en laat heel voorzichtig je brood in de gietijzeren pan zakken. Bak mét deksel op de pan (voor stoom) 20 minuten af. Bak het brood nog eens 25 a 30 minuten zonder deksel. Ik hou van donker gebakken brood dus bak mijn brood lang maar hou het in de gaten, zeker wanneer je zonder gietijzeren pan bakt.
Heb je geen gietijzeren pan, leg het brood dan op de bakplaat. Giet kokend water in de braadslede die we hebben mee voorverwarmd en doe snel de oven dicht. Bak dit brood in 1x 45 a 50 minuten af.
Ik hou van heel donker gebakken brood dus ik bak het altijd minimaal 50 minuten. Haal je brood uit de oven en laat op een afkoelrek helemaal afkoelen voordat je er sneeën van snijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:13

Dat zien er 3 lekkere broden uit!

Hier kwam vriend thuis en die heeft direct een snee brood gegeten omdat het er zo goed uit zag :D Hoor ik opeens: Hmmm, nostalgie. Dat smaakt zoals de bakker bij mijn bomma het vroeger maakte. Gooi dat broodbakmachine maar buiten :D

Heeft hij zijn snee gedeeld met onze bijna 2 jarige dochter. At die opeens haar korsten mee op :wow: Wij zijn dus om :D

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:21

Ik heb de ‘No knead’ broodrecept gemaakt van Laura’s bakery, met verse gist. Deze heeft eerst 12 uur en daarna 2 uur gerezen. Brood is er vrij zwaar uitgekomen :( . Iemand tips voor een poging 2?

Afbeelding

Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:32

Karlijnxxx schreef:
Ik heb de ‘No knead’ broodrecept gemaakt van Laura’s bakery, met verse gist. Deze heeft eerst 12 uur en daarna 2 uur gerezen. Brood is er vrij zwaar uitgekomen :( . Iemand tips voor een poging 2?

[ [url=m/W5ae1w.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/g2Vf7d.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had het zelfde recept en was wel.luchtig maar maar krap an gaar en snel droog

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:01

Potjandikkie, zo verging het mij ook bij mijn 2e poging (over de 1e zullen we het maar helemaal niet hebben 8)7
Ik verdenk de verse gist... ik wil graag droge gist hebben om te proberen, maar kon het nog niet vinden tot nu toe.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:12

Ik had wel een droge :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:00

Dorien66 schreef:
lenaa_tje schreef:
Olie zou ook moeten kunnen maar heb ik zelf nog nooit gedaan. Olijfolie ga je proeven gok ik.
Als je gewone olijfolie gebruikt, proef je dat niet. Ik gebruik deze voor bakken: https://www.ah.nl/producten/product/wi58043/ah-olijfolie-extra-vierge

Vorige week een brood gebakken met een beetje neutrale olijfolie, maar de smaak is onmiskenbaar.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:03

Paloedie schreef:
Ik bak sinds ruim een jaar mijn eigen brood, in de broodbakmachine. Ik heb een Inventum BM121B, daar is een groot bakblik bij en een blik voor twee 'halve' broodjes. Nu ik alleen ben gebruik ik dat blik vaker, 1 broodje gooi ik dan in de vriezer.

Ik heb een zak bloem en een zak meel van ieder 25 kilo besteld en daar bak ik nogsteeds van. Verder voeg ik iets broodverbeteraar toe aan het recept, blijft het net wat langer lekker.

Ook pizzadeeg, hamburgerbollendeeg e.d. draai ik in de broodbakmachine.

Ik vind het bakken nogsteeds een feestje, zeker het wakker worden met de geur van vers brood! Bezoek krijgt ook regelmatig een brood(je) mee.

Oké

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:57

De broodbakmachine is gisterenavond gebracht door mijn vriendin. Moet alleen even type opzoeken want er zit geen gebruiksaanwijzing bij. Is wel een mooi kleintje. Dus dan ga ik vandaag weer eens een broodbakmachine gebruiken, eens kijken of ik er verschil in op merk.

Dorien66 schreef:
Potjandikkie, zo verging het mij ook bij mijn 2e poging (over de 1e zullen we het maar helemaal niet hebben 8)7
Ik verdenk de verse gist... ik wil graag droge gist hebben om te proberen, maar kon het nog niet vinden tot nu toe.

Welkoop heeft verse gist, en ze bezorgen thuis ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:35

Dorien66 schreef:

Heb je wel omgerekend van droge gist naar verse gist?

Wij zijn een aantal jaar geleden over gestapt van droge gist naar verse gist (voor oliebollen en pizzadeeg) en wil echt niet meer terug. Verse gist is lekkerder naar mijn mening.

Maar je moet idd wel andere hoeveelheden aanhouden dan van droge gist.

Ik heb mijn eerste no knead deeg gisteravond gemaakt. Straks om 11 uur mee verder. Het ziet er tot nog toe goed gerezen uit, flink in volume toegenomen en veel belletjes te zien net onder 't oppervlak.

Ben heel benieuwd of die gaat lukken.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:29

Grmbl.. Gisteravond nog begonnen aan een spelt-notenbrood. Voor de tweede rijs in de koelkast overnacht, maar nadat ik die eruit haalde werd het niets meer.. Hij bleef plat, niet luchtig en is ook als plat brood uit de oven gekomen. Voordat het in de oven ging was het deeg ook niet soepel maar leek wat uitgedroogd.
Vorige keer dat ik dit probeerde hetzelfde, ik dacht toen dat ik 'm niet lang genoeg op kamertemp had laten komen. Maar nu zeker wel, en nog steeds niet gelukt.

Ik hoor veel mensen die het wel lukt om de rijs te vertragen dmv koelkast, iemand enig idee wat ik hier fout doe?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:31

1e rijs kan lang, 2e rijs is max. 2 uur, is wat ik geleerd heb qua no-knead brood.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:35

Mijn no knead probeersel voelde na 12 uur rijzen super aan! Leek kwa structuur erg op een filmpje dat ik over het maken van no knead brood heb gezien en ik kon het filmpje goed nadoen met het dubbelvouwen enzo.
Staat nu voor de 2e rijs, ik ben echt super benieuwd hoe dat straks uit de oven gaat komen.
Het wordt nu nog wel gewoon een witte, want ik had alleen bloem in huis.
Als dit nu lukt en smaakt, dan ga ik ook wel wat proberen met meel en volkoren.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:38

Het was een kneedbrood speltvokoren/tarwebloem wat ik heb gemaakt. 10 minutjes met de standmixer, dan een uur rijzen, vormen en overnachten in de koelkast voor de 2e rijs.. en toen nog bijna 2 uur op temperatuur laten komen, maar bleef een plat, droog gedrocht..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:40

Ik weet niet of het aan je koelkast- rijd ligt eigenlijk, ik zet de mijne ook voor 11 uur in de koelkast en die gaat zelfs zo vanuit de koelkast, even insnijden of decoreren, de oven in.
Pak je hem goed in in plastic in de koelkast? En is het deeg wel mooi voordat het de koelkast in gaat?
Misschien de eerste rijs wat langer maken want hij krijgt nu wel weinig tijd om te ontwikkelen misschien.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:44

Mijn pizzadeeg rijst uitsluitend in de koelkast, zonder voor rijzen buiten de koelkast.
En dan laat ik het over het algemeen tenminste 18-20 uur rijzen, soms >24 uur.
Dan op kamer temperatuur laten komen, nog eens doorkneden en dan uitrollen tot pizzadeeg.

Dus op zich moet koud rijzen ook wel kunnen, maar wat voor effect dat op het eindresultaat van brood heeft, weet ik dan weer niet.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:09

Gisteren toch nog gist kunnen scoren, eerste brood staat in de oven.
Spannend! En ruikt zo lekker. :9
Afbeelding

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:16

Marije_jiplover schreef:
Dorien66 schreef:

Heb je wel omgerekend van droge gist naar verse gist?

Wij zijn een aantal jaar geleden over gestapt van droge gist naar verse gist (voor oliebollen en pizzadeeg) en wil echt niet meer terug. Verse gist is lekkerder naar mijn mening.

Maar je moet idd wel andere hoeveelheden aanhouden dan van droge gist.

Ik heb mijn eerste no knead deeg gisteravond gemaakt. Straks om 11 uur mee verder. Het ziet er tot nog toe goed gerezen uit, flink in volume toegenomen en veel belletjes te zien net onder 't oppervlak.

Ben heel benieuwd of die gaat lukken.

Ja hoor, ik heb wel 4x nagekeken of ik goed had omgerekend.
Ik ga morgen wel even naar de Welkoop hier in de buurt. In een klap een pond in huis, kan ik even vooruit :D
Ben benieuwd naar jouw brood :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:20

Afbeelding
Mijne is net de oven uit.
Staat af te koelen.
Later meer over de structuur en de smaak.