Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karlijnxxx schreef:Ik heb de ‘No knead’ broodrecept gemaakt van Laura’s bakery, met verse gist. Deze heeft eerst 12 uur en daarna 2 uur gerezen. Brood is er vrij zwaar uitgekomen. Iemand tips voor een poging 2?
[ [url=m/W5ae1w.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/g2Vf7d.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dorien66 schreef:lenaa_tje schreef:Als je gewone olijfolie gebruikt, proef je dat niet. Ik gebruik deze voor bakken: https://www.ah.nl/producten/product/wi58043/ah-olijfolie-extra-viergeOlie zou ook moeten kunnen maar heb ik zelf nog nooit gedaan. Olijfolie ga je proeven gok ik.
Paloedie schreef:Ik bak sinds ruim een jaar mijn eigen brood, in de broodbakmachine. Ik heb een Inventum BM121B, daar is een groot bakblik bij en een blik voor twee 'halve' broodjes. Nu ik alleen ben gebruik ik dat blik vaker, 1 broodje gooi ik dan in de vriezer.
Ik heb een zak bloem en een zak meel van ieder 25 kilo besteld en daar bak ik nogsteeds van. Verder voeg ik iets broodverbeteraar toe aan het recept, blijft het net wat langer lekker.
Ook pizzadeeg, hamburgerbollendeeg e.d. draai ik in de broodbakmachine.
Ik vind het bakken nogsteeds een feestje, zeker het wakker worden met de geur van vers brood! Bezoek krijgt ook regelmatig een brood(je) mee.
Dorien66 schreef:Potjandikkie, zo verging het mij ook bij mijn 2e poging (over de 1e zullen we het maar helemaal niet hebben![]()
Ik verdenk de verse gist... ik wil graag droge gist hebben om te proberen, maar kon het nog niet vinden tot nu toe.
Dorien66 schreef:Potjandikkie, zo verging het mij ook bij mijn 2e poging (over de 1e zullen we het maar helemaal niet hebben![]()
Ik verdenk de verse gist... ik wil graag droge gist hebben om te proberen, maar kon het nog niet vinden tot nu toe.
Marije_jiplover schreef:Dorien66 schreef:Potjandikkie, zo verging het mij ook bij mijn 2e poging (over de 1e zullen we het maar helemaal niet hebben![]()
Heb je wel omgerekend van droge gist naar verse gist?
Wij zijn een aantal jaar geleden over gestapt van droge gist naar verse gist (voor oliebollen en pizzadeeg) en wil echt niet meer terug. Verse gist is lekkerder naar mijn mening.
Maar je moet idd wel andere hoeveelheden aanhouden dan van droge gist.
Ik heb mijn eerste no knead deeg gisteravond gemaakt. Straks om 11 uur mee verder. Het ziet er tot nog toe goed gerezen uit, flink in volume toegenomen en veel belletjes te zien net onder 't oppervlak.
Ben heel benieuwd of die gaat lukken.