de eetbare tuin vervolg

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 23:16

leuk hoor , je balkon vol lekkers , wat hebben jullie allemaal mooie tuinen zeg <3
wij hebben vanavond de eerste snijbiet gegeten , hmmmm, heerlijk :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:25

Kan je trouwens een aardbei die vrucht heeft verhuizen? , moet zeer binnekort een pad komen recht door het aardbeien veld .. . Zou het zo zonde vinden die planten te moeten weggooien


Afbeelding

Het stuk voor het zandpad,aansluiting op het pad bij de vlinderstruik

Adamootje

Berichten: 6220
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 00:05

Goed om te weten van die cherrytomaten. :D Er is nog wel ruimte om te zitten, hoor. Al is het wel wat krapjes. :o Inderdaad geen last van konijnen, slakken of katten. We hebben wel vogels, maar die komen eigenlijk altijd alleen het balkon spin-vrij maken.

Lekker, jolandje.

Rebecca, ik heb zelf een aardbeienplantje geadopteerd van mijn schoonmoeder en die doet het op mijn balkon in een pot prima en geeft nu ook vruchten. Ik neem aan dat je je aardbeien dus prima kunt verplaatsen. Probeer zo min mogelijk wortels te beschadigen en geef de planten extra liefde als ze verplaatst zijn.

Marcella, leuk om jouw moestuin te zien. Dat lijkt mij best wat werk om zo'n oppervlak bij te houden. Je hebt het in ieder geval leuk opgeknapt en het ziet er ook netjes uit.

Mara, wat een oogst! Heerlijk.

Bananenmunt? Chocolademunt? Wat klinkt dat lekker! Die kunnen natuurlijk niet op mijn balkon ontbreken. O:)

Macs

Berichten: 7658
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 00:12

Mooi balkon. Ik val dan nog wel mee hihi. En hier ook geen last van ongedierte! Dat is een voordeel.
Mijn tomaten hebben knoppen maar de bloemen willen niet komen? Knoppen zitten er al ruim een week. Misschien toch meer zijtakken wegknippen? Heb hem in ieder geval al meer in de zon gezet. Zelfde geldt voor de paprika.

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:58

Mijn tomaat is nog super klein, dus dat gaat denk ik nog wel even duren voordat 'ie knoppen krijgt.. M'n sla, spinazie en wortels gaan wel best goed.
En mijn druif heeft mini-druifjes :D Als die groen zijn, is het dan een groene druif? Of worden blauwe druiven later pas blauw? Ik weet namelijk niet meer welke ik gekocht had :+

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:02

Nou heb alweer -2 andijvie (wortels verdwenen) en een aantal bietje die geen wortels meer hadden.

mystery1980
Berichten: 4256
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:55

pff, hier even ellende in de tuin. Alles zit onder de witte zooi (de peultjes het ergste, maar ook sla word ziek). Geen idee wat het is maar het waait door de lucht, lijkt op die pluizen van de paardebloemen, maar vervolgens vormt het een soort spinrag in de planten. Onderste bladeren worden geel. Ik vind in de planten, kleine groene wormpjes (hooguit 3 mm) echt heel klein en hele kleine zwart rode spinnetjes. Iemand enig idee wat het is of beter nog wat ik eraan kan doen?

AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:04

Wij hebben ook veel last van pluizenstrengen die overal in blijven steken, die komen uit bomen, volgens mij zijn het populieren... Hier gaan mijn plantjes echter niet dood van, dus misschien is dat bij jou dan nog iets anders of ze gaan niet dood door de pluisjes...

Maar het is wel verschrikkelijk irritant. Ik ben zo lang bezig met alles schoonmaken, het blijft helemaal plakken aan de aardbijen, sla en spinazie -O- We hebben er nog nooit zo veel last van gehad, misschien net pech met de windrichting dit jaar...

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:10

Balen zeg van een aantal tegenslagen. Hier weinig last van ongedierte ect.

Wat doen jullie met de moestuin als jullie op vakantie zijn? Over 1,5 maand gaan wij 3 weken weg. Mijn schoonzusje past op het huis. Als het goed is, is het watergeefsysteem dan volledig automatisch dus dat is gelukkig geen probleem.

Maar wat te doen met de oogst? Laten invriezen? En hoe dan? Kunnen tomaten, paprikas en pepers in zn geheel de vriezer in? Of moet ik mijn schoonzusje aan het werk zetten? :P Of alles laten weggeven? Sla ect lijkt mij dat dat direct moet worden opgegeten maar wat is allemaal goed in te vriezen? Waar ik veel oogst in die periode van verwacht zijn tomaten, paprika, peper, courgette, komkommer, aardbeien, frambozen en boontjes.

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:16

SpeechLess schreef:
Mijn tomaat is nog super klein, dus dat gaat denk ik nog wel even duren voordat 'ie knoppen krijgt.. M'n sla, spinazie en wortels gaan wel best goed.
En mijn druif heeft mini-druifjes :D Als die groen zijn, is het dan een groene druif? Of worden blauwe druiven later pas blauw? Ik weet namelijk niet meer welke ik gekocht had :+


Blauwe druiven zijn in het begin ook groen.

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:50

Weissjee schreef:
Balen zeg van een aantal tegenslagen. Hier weinig last van ongedierte ect.

Wat doen jullie met de moestuin als jullie op vakantie zijn? Over 1,5 maand gaan wij 3 weken weg. Mijn schoonzusje past op het huis. Als het goed is, is het watergeefsysteem dan volledig automatisch dus dat is gelukkig geen probleem.

Maar wat te doen met de oogst? Laten invriezen? En hoe dan? Kunnen tomaten, paprikas en pepers in zn geheel de vriezer in? Of moet ik mijn schoonzusje aan het werk zetten? :P Of alles laten weggeven? Sla ect lijkt mij dat dat direct moet worden opgegeten maar wat is allemaal goed in te vriezen? Waar ik veel oogst in die periode van verwacht zijn tomaten, paprika, peper, courgette, komkommer, aardbeien, frambozen en boontjes.

Courgetten weet ik dat mama invriest. Aardbei en framboos lijkt me ook kunnen. Ik koop ook bevroren vruchten om sapjes van te maken :+ Andere durf ik niet zeggen...

Manou

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:09

Tomaten en paprika kan je invriezen maar ze worden dan wel slap na ontdooien, dus nog wel geschikt om bijvoorbeeld een pastasaus te maken, maar niet meer zo aantrekkelijk om rauw te eten. Tomaten kunnen heel ingevroren worden, paprika in kwarten met de zaadjes er uit.
Zo doen mijn ouders het al heel lang, maar dat zijn geen zelf gekweekte groentes, maar van de biologische tuinder/kas verderop in hun straat.

Pepertjes invriezen kan ook.

xMathilde
Berichten: 1012
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:13

Het meeste kan je denk ik wel invriezen maar inderdaad het zal niet lekker zo fraai meer zijn om zo te eten, wel geschikt om ergens in te verwerken. Ik zou wel aan je schoonzusje vragen of ze alles wilt wassen voor ze het invriest. Dat is na het invriezen een stuk onhandiger.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:50

Bedankt voor de tips allemaal :D.

Tomaten wil ik later verwerken in saus dus dat is prima. Kan ik die saus dan later weer invriezen?
Van die paprikas ga ik dan paprikapoeder maken of in een saus oid verwerken.

Macs

Berichten: 7658
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:52

Kan je niet direct de saus maken en dan invriezen?

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:18

Bij mij passen mijn ouders op het huis, de planten en de dieren en in ruil oogsten ze gewoon wat rijp is voor eigen gebruik. Ouders tevreden en ik ook. :)

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:34

Ah dankje Kaygee :) Dat wordt nog even afwachten dan.

Mij lijkt twee keer invriezen niet zo'n probleem. Vooral als je die saus nog goed verhit voordat je het eet.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:45

Ik heb altijd geleerd iets wat eenmaal ontdooit is gelijk op gebruikt moet worden.

Behalve zoals met vlees wat rauw ingevroren is gebakken word en kan je daarna wel weer invriezen (even als voorbeeld dus inderdaad met verhitting).

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:57

Je kunt groenten rauw of geblancheerd invriezen
Uit de vriezer halen en verwerken in een gerecht of saus of
En dan kun je het gewoon weer invriezen indien nodig

Bijvoorbeeld paprika in stukjes snijden en invriezen
Later door een saus verwerken
Of soep van maken of of of
En dan dat weer invriezen is geen enkel probleem
Maar als ik ingevroren rauwe paprika gebruikt dan gaat het bevroren de pan in , anders word de structuur een beetje ...Erm ... jammer

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:49

Ik heb afgelopen maandag wortels snijbiet en radijsjes gezaaid. Kijken wat er van komt.

Ook heb ik 6 van m'n meloen planten in de tuin/plantenbak gezet kijken hoe die het vinden.

Mijn suikermais die ik een week geleden zaaide is al een dikke 5 cm hoog nu! Die gaat hard!

Als iemand wat te ruilen heeft tegen meloen plantjes dan sta ik daar voor open :D (liefst iets wat ik nog niet heb)

Op dit moment staat er bij mij:
2 kersenboom en 1 super zoet(kordia) en 1 zuur(morel)
6 meloen plantjes (en nog een stuk of 10 in potjes)
5 Tomaten plantjes
1 iniminie puntpaprika
Een paar rijen suikermais
En hopelijk straks snijbiet, wortel en radijsjes erbij.

Ik twijfel of ik nu nog komkommer binnen zaai.. Zou dat nog kunnen?

mirtedl

Berichten: 830
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:03

Ik heb inmiddels al flink wat lambada aardbeien geoogst (en gegeten!), aantal keer sla en ook al een aubergine.
De eerste komkommers kan ik bijna oogsten en mijn tomaten planten zijn gigantisch en hangen ook al vruchten aan!.

Helaas stormt het nu nogal en zijn er gisteren 2 ramen uit de kas gewaaid. Nu is de kas ingepakt met een groot zeil en hoop ik dat de storm snel over is en ga ik kijken voor nieuwe ramen...

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:04

Hier is de japanse wijnbes doormidden gescheurd door de storm. Niet normaal. Maar ach dat groeit wel weer aan
Branca het is jammer dat je zo ver weg woont anders had ik wel framboos voor je.
Zitten er in dit topic eigenlijk ook mensen uit de kop van noord-holland?

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:37

Nou, ik val even binnen!
Ik ben Nele, 24 jaar en heb eindelijk mijn eerste moestuin :D Mijn vriend heeft een mini serre voor mij gemaakt en ik beschik over 8 meter op 0.5 meter grond. Het moment dat we de tuin verder aanleggen komt er een grote serre en verbreed het stuk naar 1 meter breed :) Voor de moment ben ik nog een echte prutser. Mijn basilicum is zo goed als kapot, de tomatenplanten ben ik uit het oog verloren en probeer ik momenteel te reanimeren ;) Ondertussen hebben wij wel al heerlijke aardbeien uit eigen tuin gegeten :)

Momenteel heb ik gezaaid: Spinazie en voederbiet
Momenteel heb ik zaailingen geplant van: Knolselder, bloemkool, torentjesbloemkool, koolrabi, groene en gele courgette.
Momenteel heb ik als vaste beplanting: Aardbeien, munt, tijm, rozemarijn, koriander.

Voor de moment loop ik wat tegen het probleem dat mijn courgette het in volle grond niet zo heel goed doet. Ik vrees of een te arme grond, of te weinig water. Maar ik blijf maar water geven, dat lijkt direct weg te lopen.

Nou goed, wat ik eigenlijk wou vragen: Ik heb dus paarden en daardoor ook vrij veel mest. Dit is hele goede mest, want komt van de weide. Kan ik deze nu nog gebruiken voor de plantjes? Hoe lang moet die eigenlijk liggen verteren voor die goed genoeg is?

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:42

Als de grond geen water vast houd kan je compost of potgrond om de plant heen leggen dit zal dan wat water vast houden en geeft ook gelijk eventueel wat voeding aan de grond. Paardenmest is goede mest, maar kan het best een poos gelegen hebben anders verbranden je planten. Je kan vers gebruik maar dan bijvoorbeeld een heel klein schepje op een volle gieter opgelost.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:18

Ik zal de mest in het najaar in/op de grond leggen, en dan kan dat intrekken en dan heb je een goed bemeste grond voor je planten als je die gaat zaaien.
Nu kun je het beste speciale kunstmest bij de plantjes leggen/in de grond werken.

Wij hebben op de plek waar de moestuin staat erg slechte grond. Dit komt denk ik door de bamboe die er naast staat, en die we niet weg krijgen |o
En ik heb grondverbeteraar bij de plantjes gedaan. En bij de zaadjes zaai en stek grond. Volgend mij werkt het heel goed, want de plantjes groeien veel beter dan verwacht :j