Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:50

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:58

Even een nieuwsgierige vraag van mij. Ik bewonder vegetariërs en veganisten dat zij geen dieren eten, maar persoonlijk vind ik het vreemd dat je dan wel op een paard gaat zitten. Hoe verenig je dat met elkaar? Als je dieren eten verwerpelijk vindt, waarom mag je dan wel paarden gebruiken voor zaken waar zij niet voor gemaakt zijn?

minikatje

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:00

Wat is in jouw ogen daar onverenigbaar in? :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:22

Mazida schreef:
Even een nieuwsgierige vraag van mij. Ik bewonder vegetariërs en veganisten dat zij geen dieren eten, maar persoonlijk vind ik het vreemd dat je dan wel op een paard gaat zitten. Hoe verenig je dat met elkaar? Als je dieren eten verwerpelijk vindt, waarom mag je dan wel paarden gebruiken voor zaken waar zij niet voor gemaakt zijn?

Snap je vraag hoor, de manier waarop wij paarden houden is ver van het natuurlijke. Ook als je paard in paddock paradise staat.
De andere kant is voor mij wel dat er nu eenmaal paarden zijn, en als je ze hebt je er maar zo goed mogelijk voor kan zorgen.
Of rijden daarbij hoort, ik denk het heel eerlijk gezegd niet. Heb dat zelf ook altijd gedaan hoor, totdat ik daar echt over na ging denken en dat nu al een tijd niet meer doe. Of ik dat ooit weer ga doen, ik betwijfel het sterk.
Paarden kunnen ons mensen wel ontzettend veel leren, dat vind ik wel prachtig. Ze mogen ons spiegelen wat wij allemaal niet eerlijk doen.

Ik moet wel zeggen dat de laatste pony waarop ik heb gereden, dat na een hele lange tijd grondwerk, zelf heel ok leek te vinden, helemaal blij ervan werd. Dat doet me soms wel twijfelen. Maar heb ook gelezen dat paarden pijn zouden hebben van rijden.
En omdat het prooidieren zijn, zullen we dat nooit helemaal zeker kunnen zeggen, prooidieren laten pijn (tenzij te erg) liever niet zien.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:26

Die mislukte cake zou kunnen komen doordat het niet luchtig genoeg was, of je te grote bananen hebt gebruikt. Ik doe altijd een snufje baking soda + scheutje appelazijn (die combi maakt dat het gaat rijzen) bij een cake, dan lukt ie vrijwel altijd. Ligt ook aan de meelsoort die je hebt gebruikt, sommigen zijn zwaarder dan anderen, glutenvrij meel rijst sowieso moeilijker.
En tijdens het proces de deur van de oven niet opendoen, dat kan ook zorgen voor instorten van de cake. :D Volgende keer beter hihi

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:41

Mazida schreef:

Ja, hoe kan je jezelf verantwoorden om met een partner te dansen als je hem opeten verwerpelijk vindt?

Mijn statement is totaal overtrokken natuurlijk, maar ik zie het verband van jouw opmerking ook niet. Ik vind wat jij noemt een heel ander soort ethisch vraagstuk. Daarbij zijn er ontzettend veel andere redenen om vegatarier/veganist te zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:05

Voor wat betreft de knolselderijgebraad: het is geen heel zwaar gerecht, en ook nog goed als restje te bewaren en daarna op te eten (invriezen niet geprobeerd).

Ik vond de combinatie van smaken heel erg lekker en de overige disgenoten ook.
Nu zijn wij wel mensen die van verrassingen houden met eten en niet van 'wat de boer niet kent... Etc'

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:14

Mazida schreef:

Er zijn meerdere soorten 'op een paard gaan zitten'. Imo is het al onacceptabel wanneer het paard bij beleren aangeeft hier niet gediend van te zijn. Maar zo zijn er ook paarden die mak geboren zijn en gewoon een rondje lopen wanneer jij er op kruipt.

Persoonlijk doe ik het niet meer. Het zat me niet lekker dat het paard iets 'moest', dat soms heel moeilijk vond, mij probeerde te pleasen, maar tegelijkertijd ook gigantisch in de stress zat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 19:36

Ik heb er eentje hier staan die niet graag loopt, maar mijn tinker vindt buitenritten geweldig. Dat is een paard met een enorm sterk karakter en als meneer geen zin heeft of hem iets dwars zit dan merk je het wel := In de bak rijden doen we dan ook niet meer, maar zodra ik dan met het zadel aan kom dan gaat hij er echt bij staan meestal, wachten totdat ik hem opzadel, en daarna stapt hij direct richting de poort aan de straatkant en gaat daar staan wachten :+
Ik heb dit jaar hooguit 4x gereden, en dat is eigenlijk gewoon te weinig voor hem als ik zie hoeveel hij ervan geniet om buiten te komen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 19:54

Ik wil ook een Boni supermarkt in de buurt :oo
Afbeelding

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:09

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek om dit topic niet te laten verzanden in een discussie vegetariër versus veganist. Beide levensovertuigingen kunnen naar mijn inziens prima naast elkaar blijven bestaan. Dit topic staat immers ook op VT.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:26

8nnemiek schreef:
Ik wil ook een Boni supermarkt in de buurt :oo
[ [url=m/7NIr39.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier zit ook geen Boni in de buurt, maar heb morgen een verjaardag van iemand die er wel een vlakbij heeft dus die gaat morgen inkopen doen voor mij :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:30

Wat lief! Er zitten er 2 in Utrecht heel dicht bij elkaar, oneerlijk dit :')

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:27

Zo wordt de vegaslager nog betaalbaar! Helaas zit die supermarkt hier ook nergens.

Mijn vriend is de komende week in Hongarije met zijn studie dus ik ga dan proberen de hele week vegan te eten! Als het een succes is kan ik het ook makkelijker implementeren in ons dieet. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:34

Oja, mocht iemand pompoen klaarmaken binnenkort: die pitjes kun je gewoon bewaren en roosteren. Lekker! En een stuk goedkoper dan in de supermarkt :j

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 01:12

8nnemiek schreef:
Mariett, het topic is zeker niet alleen als discussietopic bedoeld, maar zoals ook in de OP staat mogen er wel discussies gevoerd worden mits het netjes blijft. Veganisme en vlees eten zijn natuurlijk behoorlijk beladen onderwerpen waarbij emoties nogal snel hoog kunnen oplopen en discussies snel uit de hand lopen.
Ik denk dat we nu wel op een punt zijn gekomen dat de discussie weinig vooruitgang meer boekt, en we inderdaad beter weer verder kunnen gaan met het delen van recepten en gewoon weer gezellig kletsen over vegetarisch en veganistisch eten :j

Sanne, een van mijn favoriete mini-gerechtjes voor feestjes of bij de maaltijd: mini pesto broodjes :9
[ Afbeelding ]http://www.foody.nl/recepten/mini-pestobroodjes-8965.html

ooooh die broodjes zien er echt heerlijk uit! Dankje!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 10:53

Magrathea schreef:
Oja, mocht iemand pompoen klaarmaken binnenkort: die pitjes kun je gewoon bewaren en roosteren. Lekker! En een stuk goedkoper dan in de supermarkt :j

Ik doe ze altijd poffen (of is dat hetzelfde? :o? ), in de oven op 200 graden of in een schotel/pan op de houtkachel en dan wachten totdat ze beginnen te knallen :D Dan zijn de schilletjes er heel makkelijk vanaf te halen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:03

Uhm, helemaal aan de andere kant van het spectrum...
Wat doen jullie aan sport? (behalve het wel/niet paardrijden :P)

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:22

Ik lees al een tijdje mee :) ben zelf sinds een paar jaar (sinds ik uit huis ben langzaam geworden) vegetarier, als enige in mijn familie. Ben met de kerstdagen weer bij m'n ouders, dus moet nog even iets verzinnen/overleggen om te koken, dit topic is leuk als inspiratie :) Ben ook niet echt een keukenprinses dus op m'n eigen creativiteit kan ik niet vertrouwen :D

Mijn partner is gelukkig ook vegetarier en we willen beiden graag op den duur meer veganistisch gaan eten. 'Hier' in Edinburgh, in mijn kringen, is het ook heel gebruikelijk om vega(n) te eten, is heel fijn :j kaas lust ik zelf sowieso niet en veel melkproducten vind ik ook niet zo lekker, alleen yogurt en dat vind ik best lastig en prijzig om te vervangen. Melk heb ik eigenlijk alleen in thee, maar vind ik op zichzelf ook niet lekker.

Pompoenpitten hebben wij laatst geroosterd, gewoon in de oven en de schilletjes erbij opgegeten :') helemaal niet bij stil gestaan dat je die eraf zou moeten halen? := was wel heel lekker!

Wat betreft sport, paardrijden doe ik alleen nog een beetje als ik bij m'n ouders ben, verder doe ik aan krachttraining. Maakt het wel lastig om voldoende eiwitten e.d. uit voeding te halen, zeker met mijn gebrek aan kookkunsten en tijd. Ik supplementeer met 'Huel' en veganistisch proteinepoeder :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 11:34

Yoghurt maak ik meestal zelf van sojamelk. Erg makkelijk, en je hebt dan een liter yoghurt voor dezelfde prijs als de sojamelk, ongeveer een euro als ik die van AH gebruik.
Leuk dat jullie allebei vegetarisch eten Lien! Als je veel krachttraining doet zou ik sowieso niet te zuinig zijn met de peulvruchten, dat zijn echt eiwitbommetjes :j

Minikatje, ik doe naast paardrijden redelijk veel zeilen, maar wel op een grotere boot dus wat minder intensief dan op de kleine wedstrijdbootjes. En verder vooral wandelen. Vroeger nog lang atletiek gedaan, ook een leuke sport.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:49

Coby schreef:
Bij deze het verzoek om dit topic niet te laten verzanden in een discussie vegetariër versus veganist. Beide levensovertuigingen kunnen naar mijn inziens prima naast elkaar blijven bestaan. Dit topic staat immers ook op VT.

Lezen moderators de openingspost niet? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:05

Hoe maak jij je yoghurt Annemiek?

Ik heb laatst een pompoen geslacht :+ want ik eet ze graag. Maar reageerde flink allergisch op de rauwe. Mn hele handen waren misvormd gezwollen en jeukend :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:05

Zijn er nog mensen met lekkere (budget) veganistische pastarecepten. Ik houd erg van pesto en roomsaus. :D

Wil toch proberen om langzaam aan te minderen met zuivel. Eerst ga ik yoghurt vervangen en kookroom. En alleen maar biologische kaas eten. Doel is eerst maar eens 3 dagen vegan eten. Maar ik houd echt heel veel van mijn broodje kaas. |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:07

Er is geen veganistisch alternatief voor gorgonzola zeker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:34

MarlindeRooz schreef:
Zijn er nog mensen met lekkere (budget) veganistische pastarecepten. Ik houd erg van pesto en roomsaus. :D

Wil toch proberen om langzaam aan te minderen met zuivel. Eerst ga ik yoghurt vervangen en kookroom. En alleen maar biologische kaas eten. Doel is eerst maar eens 3 dagen vegan eten. Maar ik houd echt heel veel van mijn broodje kaas. |(

Ik vind onderstaande pasta's heerlijk!
http://yupitsvegan.com/2016/04/16/vegan ... sto-pasta/
http://minimalistbaker.com/creamy-vegan ... -tomatoes/
http://www.produceonparade.com/broccoli-walnut-pesto/
http://minimalistbaker.com/vegan-green- ... -n-cheese/