Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannepan

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:26

Ik ben ook geen kindjesmens :D Hier in de familie waren mijn neven etc. er snel bij zegmaar, dan krijg je natuurlijk constant de vraag wanneer de kindjes komen, nou ik weet niet of ik er wel wil eigenlijk haha. Als ik erbij bezoek gaan voor even dan gaat wel en die kunnen we leuk zijn, maar daar houdt het ook op.

Gebruiken jullie iets ter in de plaats van kaas? Dat is het enige wat ik nog echt graag en regelmatig eet (op een pizza, boterham, op een ovenschotel,..), maar zou het toch graag willen proberen vervangen door iets anders, dat ook goed smaakt :+ . Probleem is ook dat er zoveel kaassoorten zijn, de een past al beter bij een gerecht dan het andere, dus dan zou je akl verschillende vervangers nodig hebben zegmaar. Heb iig nog nooit vegan kaas gezien in de winkel, misschien dat ze dat wel ergens gewoon verkopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:55

Hannepan, ik gebruik vaak Wilmersburger kaas. :) Te koop bij Ekoplaza maar ook enkele Jumbo's hebben het (misschien nog wel meer supermarkten).

Ik heb gisteren een vegan versie van dit recept gemaakt: http://www.lekkerensimpel.com/no-bake-malteser-cake/
Met kokosolie in plaats van boter, pure chocola, Verkade nizza kokos en amandelen er in. Erg lekker al zeg ik het zelf. :P

Met kinderen heb ik ook niets. Ik snap ook niet dat mensen maar door'fokken' met zijn allen en op die manier deze planeet ook compleet in de vernieling helpen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:57

RedPassion schreef:
Met kinderen heb ik ook niets. Ik snap ook niet dat mensen maar door'fokken' met zijn allen en op die manier deze planeet ook compleet in de vernieling helpen.

Ik ben het helemaal met je eens, met een kleine nuance: want als iedereen die 'zo' denkt zelf geen kinderen grootbrengt, kun je de boodschap ook moeilijk overbrengen naar een volgende generatie.

Wel ben ik groot voorstander van adoptie. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:01

Hey dames! Ik lees hier al een tijdje mee en zie dat nog een niet 100% veganist zich komt melden, dus daar wil ik graag bij aanhaken :o

Ik eet nu al een tijdje thuis vegetarisch. Ik ben wat dat betreft een beetje een gezelligheidsvleeseter, ik eet wel vlees op bbq's of als anderen het voor me klaarmaken omdat ik het moeilijk vind om de moeilijke eter te zijn die alleen maar een paar happen groenten wilt. Als mensen vragen of ik nog speciale voorkeuren heb vraag ik of ze er rekening mee willen houden, en als ik voor een diner met een vriendin nog samen boodschappen ga doen dan kiezen we ook altijd iets vegetarisch. In de realiteit eet ik dus misschien 1 keer per maand een kleine hoeveelheid vlees.

Als ik kijk naar waar ik vandaan kom (elke dag vlees) dan vind ik dat ik aardig ver ben gekomen, en daar ben ik ook heel trots op. Nou eet ik van mezelf eigenlijk vrij weinig tot geen eieren en dergelijke. Ik ben daarentegen wel een melkdrinker.

Goed, de rede dat ik me hier wil melden is eigenlijk dat ik graag een beetje mee wil spieken hoe mensen dit nou doen. Omdat ik zelf pas kortgeleden de overstap heb gemaakt naar vegetarisch eten vind ik het moeilijk om de boel nou ook om te gooien tot veganisme. Ik ben benieuwd hoe anderen hiernaar kijken en hoe mensen dat aangepakt hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:02

_Nelleke_ schreef:
RedPassion schreef:

Ik ben het helemaal met je eens, met een kleine nuance: want als iedereen die 'zo' denkt zelf geen kinderen grootbrengt, kun je de boodschap ook moeilijk overbrengen naar een volgende generatie.

Wel ben ik groot voorstander van adoptie. :)

Ja, dat blijft een heikel punt. :) Maar ook dan weet je niet of je jouw normen en waarden mee kunt geven of dat een kind een totaal andere richting op gaat in het leven. Mijn man en ik zijn al zo verschillend, ik zou niet weten wat dat moet worden. :D Nog afgezien van de ruzie die we zouden krijgen omdat ik een kind veganistisch zou willen opvoeden en hij het best vind kunnen om langs de McDonalds te gaan. :P

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:31

Emmaa_ schreef:
Hey dames! Ik lees hier al een tijdje mee en zie dat nog een niet 100% veganist zich komt melden, dus daar wil ik graag bij aanhaken :o

Ik eet nu al een tijdje thuis vegetarisch. Ik ben wat dat betreft een beetje een gezelligheidsvleeseter, ik eet wel vlees op bbq's of als anderen het voor me klaarmaken omdat ik het moeilijk vind om de moeilijke eter te zijn die alleen maar een paar happen groenten wilt. Als mensen vragen of ik nog speciale voorkeuren heb vraag ik of ze er rekening mee willen houden, en als ik voor een diner met een vriendin nog samen boodschappen ga doen dan kiezen we ook altijd iets vegetarisch. In de realiteit eet ik dus misschien 1 keer per maand een kleine hoeveelheid vlees.

Als ik kijk naar waar ik vandaan kom (elke dag vlees) dan vind ik dat ik aardig ver ben gekomen, en daar ben ik ook heel trots op. Nou eet ik van mezelf eigenlijk vrij weinig tot geen eieren en dergelijke. Ik ben daarentegen wel een melkdrinker.

Goed, de rede dat ik me hier wil melden is eigenlijk dat ik graag een beetje mee wil spieken hoe mensen dit nou doen. Omdat ik zelf pas kortgeleden de overstap heb gemaakt naar vegetarisch eten vind ik het moeilijk om de boel nou ook om te gooien tot veganisme. Ik ben benieuwd hoe anderen hiernaar kijken en hoe mensen dat aangepakt hebben!

Hey leuk welkom! Tsja, je moet het gewoon op je eigen tempo doen en kijken wat voor jou werkt. Er is nooit iemand 100% vegan, er is altijd wel iets wat je onbewust eet wat toch niet helemaal vrij is van dierlijke producten. Je moet gewoon streven naar een soort evenwicht met zo min mogelijk dierlijke producten waarbij je je toch nog 100% lekker en gelukkig voelt, want dat is ook belangrijk natuurlijk.

Qua melk zou ik dan kokosmelk of rijstmelk pakken, die zijn lekker om zo te drinken vind ik. Net als hazelnootmelk, maar daar moet je van houden. Kaas kan je vervangen door Willemsburger en andere exotischere kazen kan je vaak met tofu namaken. (Alles wat ik opnoem is bij de Jumbo verkrijgbaar overigens).
Eieren at ik ook niet vaak, die heb ik gewoon achterwege gelaten. Ik heb alleen No-Egg om bijvoorbeeld een cake te bakken, maar meer ook niet. Experimenteer met wat je lekker vind en schaam je niet om bijvoorbeeld toch een keer een ei of kaas te kopen als je het even moeilijk hebt met de overgang. Het is al super goed dat je bewust hier mee bezig bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:35

Fijn dat ik zo ontvangen word! Er heerst toch een soort beeld van de veganistische cultuur waarin iedereen die niet 100% veganistisch eet of even moeite heeft met de overgang gelijk op de brandstapel gegooid wordt, ik heb al langer het idee dat dit niet klopt en ik vind het heel prettig dat het op deze manier nog even bevestigd wordt :) Eieren eet ik heel zelden, ik zal vooral moeite hebben met het helemaal laten verdwijnen van bepaalde kaassoorten en wat andere zuivelproducten, waaronder magere kwark en room/creme fraiche. Het is dus gewoon even aftasten en kijken hoe ik het beste kan omgaan met die overgang!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:43

Emmaa_ schreef:
Fijn dat ik zo ontvangen word! Er heerst toch een soort beeld van de veganistische cultuur waarin iedereen die niet 100% veganistisch eet of even moeite heeft met de overgang gelijk op de brandstapel gegooid wordt, ik heb al langer het idee dat dit niet klopt en ik vind het heel prettig dat het op deze manier nog even bevestigd wordt :) Eieren eet ik heel zelden, ik zal vooral moeite hebben met het helemaal laten verdwijnen van bepaalde kaassoorten en wat andere zuivelproducten, waaronder magere kwark en room/creme fraiche. Het is dus gewoon even aftasten en kijken hoe ik het beste kan omgaan met die overgang!

Er zijn vast wel genoeg vega(n)s die zo zijn, maar gelukkig is dat maar een klein gedeelte! Ik ben ze nog niet echt tegengekomen in ieder geval. Zeker niet op Bokt!

Er is wel yoghurt op plantaardige basis in de supermarkt te koop van Alpro, die zijn echt heel lekker! Sinds kort hebben ze ook drinkyogurt en ook hun magarine is plantaardig. Zij hebben ook room, die staat meestal bij de niet gekoelde melk. Ook plantaardig.

Ook kan je het gemakkelijk zelf maken met plantaardige melk naar keuze! Dan is het ook een heel stukje goedkoper ;)

Als je vragen, inspiratie of hulp nodig hebt kan je altijd in dit topic terecht (:
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 11-08-15 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:43

Nee hoor. :) Ja, bij sommige FB-groepen waar ik mee lees is dat wel zo, heel jammer. Maar ik geloof dat veel veganisten toch blij zijn met iedereen die bewuster omgaat met het consumeren van dierlijke producten, ik wel tenminste.

Van vrijwel alle zuivelproducten is tegenwoordig wel een vegan alternatief trouwens. Ik ga zo bv. wraps maken met een sausje van de zure room van Soyananda, dat koop ik bij de Ekoplaza. Zelf maken kan ook.
Maar zoals gezegd, elke stap is er eentje! :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:13

Helemaal mee eens hoor!
Zo lig ik er ook helemaal niet wakker van dat vriendlief op feestjes en barbecues nog wel eens vlees eet, want ik ben al lang blij dat hij voor de rest bijna helemaal vegan eet.
En zelf wil ik het inderdaad ook niet té moeilijk maken voor mensen als we ergens mee-eten, en vind ik het ook geen probleem om wat kaas of een eitje mee te eten.

Voor thuis zoek ik nog steeds een goede vervanger voor oude kaas. Jonge kaas heb ik nooit lekker gevonden, maar oude kaas, vooral brokkelkaas, heerlijk! En dat hebben ze dus niet van Willemsburger.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:24

Emma! Welkom :) Ik ben ook geen 100% vegan (zelfs niet vega) omdat ik door intolleranties vaak een beetje in de knoop zit, maar ik probeer zo bewust mogelijk met dierlijke producten om te gaan. :) (En dit topic geeft toch weer inspiratie!)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:27

Welkom inderdaad! Ik sluit me ook aan bij Nelleke.

Ik heb gisteren zomaar veganistisch gegeten met mijn ouders! Mama had lekker gekookt. Wat ben ik trots op ze <3

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:17

xMercury schreef:
Welkom inderdaad! Ik sluit me ook aan bij Nelleke.

Ik heb gisteren zomaar veganistisch gegeten met mijn ouders! Mama had lekker gekookt. Wat ben ik trots op ze <3

Oh wat lief zeg! Wat had je moeder gemaakt?

Ik merk trouwens ook dat mijn weerstand nu echt beter is. Ik had wel vaker dat ik me gewoon niet goed voelde, maar ook niet echt ziek, dat heb ik nu totaal niet meer. Ook had ik vaak aften, maar dat heb ik nu nog maar heel zelden.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:25

Lief he. Ze had salade gemaakt met paprika, noten en komkommer. Daarnaast aten we gekruide aardappeltjes en van die goddelijke groentenschijven <3

Wauw dat is super!! Wat is er vooral veranderd in je dieet?

Ik heb helaas af en toe veel last van mondhoek eczeem :( Ik weet niet waar dat aan ligt.... Vind dat zeer vervelend.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:28

xMercury schreef:
Lief he. Ze had salade gemaakt met paprika, noten en komkommer. Daarnaast aten we gekruide aardappeltjes en van die goddelijke groentenschijven <3

Ik heb helaas af en toe veel last van mondhoek eczeem :( Ik weet niet waar dat aan ligt.... Vind dat zeer vervelend.

Ah lekker zeg! Fijn dat ze je op zo'n manier ondersteunen, dat is echt super lief!

Nja, ben geen vlees en dierlijke producten meer gaan eten en véél meer groenten en een stukje minder koolhydraten. Ik zeg het nu omdat ik toevallig een aft heb nu, en ik weer herinnerde hoe irritant dat wel niet was. Toen besefte ik dus dat ik me nu een stuk beter voel vergeleken met mijn 'vleeseettijdperk' :')

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:32

Oh hahaha! Nou super fijn toch dat je er zoveel beter bij voelt. Dat is nog meer motivatie om zo door te gaan!

Minder koolhydraten... Betekent dat ook minder brood? Ik vind het heel moeilijk om brood te vervangen :(

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:33

xMercury schreef:
Oh hahaha! Nou super fijn toch dat je er zoveel beter bij voelt. Dat is nog meer motivatie om zo door te gaan!

Minder koolhydraten... Betekent dat ook minder brood? Ik vind het heel moeilijk om brood te vervangen :(

Ja precies!

Ja brood, pasta, rijst, suikers, koekjes etc.

Op zich is het niet zo moeilijk, 's ochtends maak ik een smoothie, 's middags salade en 's avonds gewoon meer groenten dan koolhydraten.

Maar als je van brood houdt zou ik het gewoon lekker zo laten hoor ;)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:45

Bedankt voor je opheldering :)

Had jij toevallig ook last van een 'broodbuik' of kan dat eigenlijk helemaal niet?

Normaal eet ik 's ochtends altijd Alpro Soya yoghurt met granola of cruesli. Dit heb ik een tijd niet gedaan, toen at ik 4 crackers 's ochtends en 's middags 6 boterhammen. Nou mijn buik stond een hele dag strak en bol... Daarnaast had ik ook nog een super veel buikpijn!

's middags een salade is eigenlijk zoveel lekkerder dan brood <3 Moet ik ook echt gewoon gaan doen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:47

xMercury schreef:
Bedankt voor je opheldering :)

Had jij toevallig ook last van een 'broodbuik' of kan dat eigenlijk helemaal niet?

Normaal eet ik 's ochtends altijd Alpro Soya yoghurt met granola of cruesli. Dit heb ik een tijd niet gedaan, toen at ik 4 crackers 's ochtends en 's middags 6 boterhammen. Nou mijn buik stond een hele dag strak en bol... Daarnaast had ik ook nog een super veel buikpijn!

's middags een salade is eigenlijk zoveel lekkerder dan brood <3 Moet ik ook echt gewoon gaan doen.

Heb nooit echt last van koolhydraten gehad, zeker niet zoals jij het benoemt. Maar ik hoor zoiets wel vaker, dus het zou heel goed kunnen. Lijkt me niet fijn in ieder geval!

Salade vind ik inderdaad ook lekkerder, zit zoveel meer smaak aan ;)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:07

xMercury schreef:

Mijn zusje heeft ook last van mondhoek eczeem, komt bij haar door chocola -O-

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:26

Nelleke, je breekt mijn hart met je reactie :'( Oh wat erg... Dat lijkt me vreselijk! Heeft ze het vaak? En is het meteen als ze chocolade eet of alleen soms? En hoe is ze er achter gekomen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:56

Hee welkom nieuwelingen :wave:

Ik ga even wat tips spammen :)

Makkelijk ei vervangen: http://veganchallenge.nl/vegan-bakken-ei-vervangen/
Alternatieven voor kaas: http://www.veganchallenge.nl/wp-content ... /Dag22.php
(vooral edelgist zijn veel mensen helemaal lyrisch over, heb het helaas nog niet gevonden hier in de buurt maar ik ben heel erg benieuwd :) )

Wat ik zelf een heerlijk alternatief voor kaas op pasta (maar het werkt vast ook op salade, pizza etc.) vind is wit broodkruim gebakken in veel olie met veel knoflook. Zo krijg je een lekker smeuiige smaakvolle topping waardoor de meesten de kaas echt niet missen (sterker nog, als je er nog extra kaas bovenop doet voegt dat eigenlijk helemaal niks toe, aldus eters bij mij :) )

Verder, ondanks dat ik echt walg van de smaak van kokos ben ik helemaal verliefd geworden op kokosmelk/kokosroom voor in gerechten. Het is zo heerlijk romig! En het heeft zo'n lichte kokossmaak dat die eigenlijk wegvalt tegen de andere kruiden die je gebruikt. Ik maak nu regelmatig vegan (gele) curry: men neme groenten, een pakje kokosmelk (in het Oosterse schap van de super), kerriekruiden en rijst. Rijst koken, alles bij elkaar gooien en even laten pruttelen en klaar. Echt heerlijk <3
Je kunt trouwens ook op allerlei manieren zelf vegan kaasjes maken als je een beetje handig bent in de keuken en wel in bent voor een experimentje :) Zoals cashewkaas, sojakaas... In dit topic vind je een hoop ideeën: http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... =21&t=9397
Tosti's: http://www.degroenemeisjes.nl/recept-vegan-tostis/ (de groene meisjes zijn sowieso leuk om te lezen)

Oh en trouwens, de Wilmensburger, als ze die niet verkopen bij jouw Jumbo kun je een verzoek daarvoor indienen (7 zekerheden) :) Zeker voor dat product lijkt dat me best goed te doen, het wordt toch al bij veel Jumbo's verkocht... Ik ben er geen fan van voor op brood maar gesmolten en op tosti's is het heerlijk <3 Jumbo verkoopt trouwens ook de plantaardige mayo van de Remia die ook echt verrukkelijk is en waar ik vorige week lekker knoflooksaus van heb gemaakt (zo van, pot nemen, drie tenen knoflook erin jassen, een berg peterselie, zout & peper en een paar nachtjes laten staan... *kwijl* ) En die is niet eens zo duur, gewoon de prijs van een A merk. 1,10 voor een pot ofzo.

Zo dat is een heel verhaal, ik wilde niet betweterig overkomen ofzo maar ik zag wat vragen en misschien hebben jullie hier wat aan. :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:32

xMercury, sorry... := Zij is erachter gekomen door een allergietest bij de dermatoloog. Maargoed, m'n zusje had ook standaard zo'n clownsmond toen ze klein was. Geen chocola = geen clownsbekkie. Matig chocola = kapotte mondhoeken. Redelijke hoeveelheid chocola = clownsmond. :+

Edelgistproducten vind ik een beetje 'eng' om te gebruiken omdat ik heel bang ben voor candida in m'n darmen. M'n darmen zijn al een zooitje en elk 'overmatig' gebruik zorgt voor onregelmatigheden. Omdat ik ook al tartex (= ook gist) en marmite (= ook voedingsgist) eet durf ik eigenlijk niet ook nog edelgist te gebruiken.

Die broodkruim ga ik een keer proberen. Zal vast ook werken met paneermeel?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:35

Ah ja. Maar ik weet van edelgist dat je er maar een heeeel klein beetje van nodig hebt hoor. :) En misschien een keer proberen kan toch geen kwaad, als je dan de marmite even laat staan ofzo. Misschien is het wel veel lekkerder.

Paneermeel, hmm... Ik weet het niet eigenlijk. Misschien dat het dan wat te fijn wordt. Je kunt het allicht een keer proberen, als het mislukt heb je een hele euro weggegooid :+ Dat is nog wel te overzien.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:45

Van edelgist had ik idd wel al eens gehoord ja, maar nog nooit ergens gezien en vind het ook een beetje vreemdom te gebruiken, waarschijnlijk gewoon omdat ik het niet ken.
Broodkruim ga ik ook wel eens proberen. Brood, olie en knoflook is toch altijd wel in huis (omnomnom knoflook <3 ) :)

Geen idee waar hier in de buurt een Jumbo is, in maastricht moet die wel te vinden zijn denk ik? Dat is 15 min. met de bus voor mij (Ik woon in België).

Ik eet wel graag eens brood, heb er nooit last van eerlijk gezegd maarja dat zijn er dan ook geen 6 snedes elke dag ofzo. Zal ook wel afhangen of het zelfgebakken is en welk soort brood. Volgens mij eet ik in het algemeen best veel koolhydraten.

En jeetje ik krijg hier honger van :~