Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tanya

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 08:30

Ik heb haar eerste boek besteld, ben heel benieuwd!

Ik vind het vooral lastig om veel variatie aan te brengen in ontbijt en lunch.. Vaak zijn het bij mij waldkorn crackers van bolletje met verschillend beleg, maar dat raak je ook zat.

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 08:55

Hier komt morgen het nieuwe boek binnen. Ben erg benieuwd!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:21

Tanya schreef:
Ik vind het vooral lastig om veel variatie aan te brengen in ontbijt en lunch.. Vaak zijn het bij mij waldkorn crackers van bolletje met verschillend beleg, maar dat raak je ook zat.

Dat herken ik hoor.
ik kom niet verder als speltboterham of speltmuesli met soja-yoghurt als ontbijt. Ooh nee, ik heb ook nog crackertjes van amandelmeel.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:28

Ik ben een hele makkelijke ontbijter, ik eet elke ochtend havermoutpap :Y) Varieer wel heel veel met welk fruit ik erdoorheen gooi. Maar gek genoeg word ik het nooit echt zat. Soms in het weekend als we bij mn vriend zn vader zijn eet ik brood 's morgens, maar dan heb ik altijd na 2 uur alweer heel veel trek. Sinds ik havermout eet kom ik veel vrolijker de ochtend door :j En ik heb meteen mn eerste fruitportie al binnen.
Dus wellicht je brood/crackers af en toe afwisselen voor pap of (soja)yoghurt? En als je wat meer tijd hebt staan er in Ambers kookboek ook wat leuke en lekkere ontbijtrecepten. Van amandelquinoa tot omeletten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:29

Eliine, dat heb ik ook. Gewoon iedere ochtend hetzelfde eten. Maar eigenlijk "mag" dat niet van Amber, je moet varieren !

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:37

Ja nou ik varieer voor mijn gevoel gedurende de dag wel genoeg hoor :j ik heb ook een ander boek 'de voedselzandloper' en die raad juist aan om echt iets als havermoutpap te eten in de ochtend, en juist geen dingen als crackers en brood. Havermout is echt een vezelboost, superlaag in suikers en met fruit erbij een goede start van de dag. Ik gooi er vaak nog extra tarwezemelen en gebroken lijnzaad doorheen, dan zit je helemaal goed. En met (spelt)brood voel ik me gewoon niet verzadigd genoeg en krijg ik rond 10-11 uur alweer zin in iets. Zelfde met yoghurt of crackers, dat werkt voor mij niet 's ochtends :n en verder met lunch en avondeten probeer ik zoveel mogelijk verschillende dingen in de week te eten/maken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:38

En doe jij dan nog iets met de havermout ivm dat fytinezuur ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:39

Kwark met vruchten en/of muesli
Quinoa met amandelmelk en banaan
Havermoutpap
Brood met gezond beleg
Pannenkoekjes van de vorige dag...
Groene smoothie met kwark of yoghurt erdoor

Ik eet graag ontbijt :Y)

Ik had vandaag een natuurdesem boterham met humus, zelfgemaakt, had ik nog nooit gegeten.
Ik vind het wel lekker, maar: ga je met dit eten niet enorm uit je plaat stinken?
Hoelang kan je het bewaren? Op de boterham is het niet snel op. Waar kan je het nog meer mee eten?

Trouwens, natuurdesem uit de jumbo maar zit ook gewoon tarwebloem in... Zucht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:42

Maris schreef:

Huh?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:44

in havermout schijnt een stof te zitten die niet gezond is, en als je dat nou iedere dag eet..... Ik dacht misschien doe je er dan wat mee om dat fytinezuur te verwijderen.

Zie b.v. : Havermout is een bron van Fytinezuur en van Fytinezuur weten we dat het de opname van essentiele mineralen en metalen verhinderd.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:50

Maris schreef:

Nee daar maak ik me eerlijk gezegd niet zo druk om :) Die 40 gr havermout per dag tikt niet aan. Je moet echt flinke hoeveelheden van hetzelfde eten om daar echt de nadelige gevolgen van te ondervinden. In de meeste westerse landen is het eetpatroon dusdaning gevarieerd dat je je daar echt niet druk over hoeft te maken.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:54

Ik wil hier toch ook weer iets actiever mee aan de slag! Kwa ontbijt neem ik altijd al een fruit smoothie maar ik wil dit wat gaan afwisselen met muesli/soja yoghurt of overnight oats bv.
Dit weekend heb ik al zelf een speltbroodje gebakken. Viel me kwa werk erg mee! Maar vooral m'n avondeten mag zo nu en dan nog wel wat beter. Ik neem wel altijd 200 gram groenten maar vaak wel en vis/kaas en pasta/rijst. Dat zou ik liever niet meer zo doen, die combinatie van eiwit met koolhydraten.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:56

Citaat:
Gunstige eigenschappen van fytinezuur

Vanwege de belemmering van de opname van onder andere ijzer en zink wordt fytinezuur vaak afgeschilderd als "antinutriënt". Dit is volgens een recente (2009) publicatie in het wetenschappelijke tijdschrift Moleculair Nutrition & Food Research niet terecht omdat fytinezuur ook een aantal zeer goede eigenschappen bezit. Zo is fytinezuur een krachtige antioxidant. Verder zijn er aanwijzingen voor een rol van fytinezuur bij een goede bloedglucose- en cholesterol-regulatie, bij de preventie en behandeling van nierstenen en bij de preventie van aderverkalking. Ook zijn er aanwijzingen voor een mogelijke rol van fytinezuur bij de preventie van kanker.

Zo slecht is het dus ook weer niet.

Volgens mij heeft elke stof (elk voedingsmiddel) een slechte en een goede kant. Daarnaast hangt het ook nogal van je eigen lichaam af wat wel of niet goed is.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:58

Ik heb het kookboek van Amber ook besteld, ben benieuwd. Ondertussen heb ik al een hele verzameling boeken, maar het blijft erg interessant.
Ik ontbijt graag met havermout, (groene) smoothies of verse jus met yoghurt gemengd. Ik merk ook als ik 's morgens boterhammen eet dat ik daarna veel trek heb. 's Middags eet ik wel brood ivm met school.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:59

Wist ik niet. Ik heb 1 a 2 keer in de week havermout

Ik heb trouwens pastinaak gekocht. En nu?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:25

[***] schreef:
Kwark met vruchten en/of muesli
Quinoa met amandelmelk en banaan

Lijkt me lekker! Doe je er stukje banaan door? Ik meestal bosvruchten uit de diepvries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:27

Ik deel een banaan met mijn zoontje. Snij ik in stukjes, lijnzaad erbij en dan de warme quinoa pap erover
Rozijnen erdoor kan ook

Ik heb idd ook blauwe bessen in de vriezer

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:50

ik gooi er appel, banaan, blauwe bessen, druiven, bosfruitmix uit de diepvries, rozijnen, ehh nouja en eigenlijk alles wat je er maar door zou willen doen :)) En lijnzaad inderdaad.

Overigens zit dat zuur in praktisch alle graansoorten. Juist nu ik 's ochtends havermout eet en 's middags zoveel mogelijk 'warm' heb ik het idee dat ik er minder van binnen zou krijgen dan toen ik nog elke ochtend en middag boterhammen at.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:55

Pastinaak frietjes zijn lekker :9
In dunne repen snijden, olijfolie en zeezout erop en evt. nog andere kruiden die je lekker vindt en dan een half uurtje bakken in de oven!

Bij mij staat nu het roselinzenpotje uit het nieuwe boek op het vuur te pruttelen, alleen had ik niet alle ingrdienten in huis dus het is een groenelinzen stoofpotje geworden met een wat andere samenstelling :)) Ben benieuwd hoe het zal smaken!

Ik eet ook praktisch elke ochtend hetzelfde: Havermout met amandelmelk, gebrokenlijnzaadjes, appelstukjes en een snufje kaneel, vindt het super lekker en ik houd sowieso niet van brood.
Als afwisseling maak ik als ik tijd heb wel eens de courgettepannenkoekjes uit een van de eerdere boeken.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:00

jaa die zijn ook superlekker! Die maak ik soms als toetje, en wat er dan over is eet ik dan ook 's ochtends :j

Ik ga zo een gewone groentepannenkoek maken :9 Met boekweitmeel en amandelmelk en een eitje. En dan een stapel groente roerbakken en erin rollen en eten maar :9

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:01

Oooh lekker! Ik heb ook meteen zo'n zin om alles uit te proberen uit het nieuwe boek krijg er meteen zoveel trek van! :))

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:05

Lijnzaad is ook zoiets trouwens. Geef dat nu eens per week aan mijn paarden en dan kook ik het bijna een uur lang. Word zo'n vieze gelei achtige puddinkje haha. Maar dat doe je omdat er blauwzuur in zit. Toen ging ik eens zoeken waarom je het als mens dan rauw eet en het bleek ook voor ons schadelijk te zijn. Aangezien lijnzaad wel heel goed spul is gaan wij het nu afwisselen, nu hebben we een potje chiazaad en gebruiken we dat een tijdje. Als dat op is doen we weer een tijdje lijnzaad.

Blauwzuur zit ook in sommige noten en is behoorlijk giftig als het omgezet wordt in ehm een of andere stof met een onuitspreekbare naam :+

Zo zie je maar, variatie is toch wel belangrijk :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:58

Sentido schreef:
Lijnzaad is ook zoiets trouwens. Geef dat nu eens per week aan mijn paarden en dan kook ik het bijna een uur lang. Word zo'n vieze gelei achtige puddinkje haha. Maar dat doe je omdat er blauwzuur in zit. Toen ging ik eens zoeken waarom je het als mens dan rauw eet en het bleek ook voor ons schadelijk te zijn. Aangezien lijnzaad wel heel goed spul is gaan wij het nu afwisselen, nu hebben we een potje chiazaad en gebruiken we dat een tijdje. Als dat op is doen we weer een tijdje lijnzaad.

Blauwzuur zit ook in sommige noten en is behoorlijk giftig als het omgezet wordt in ehm een of andere stof met een onuitspreekbare naam :+

Zo zie je maar, variatie is toch wel belangrijk :j

ik geef lijnzaad ongekookt aan mijn paard. Als je het kook, kook je alle omega vetzuren eruit......
Blauwzuur ontstaat alleen als de 2 componenten in lijnzaad bij elkaar kunnen komen en dat gebeurd dus juist door het koken.....

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:06

Dat standpunt ben ik nog niet eerder tegen gekomen Maris, heb je daar bronnen van? Als je zoekt via google (niet altijd betrouwbaar nee :+ ) dan vind je heel veel adviezen om het toch echt te koken. Dat je veel van het goede eruit kookt had ik ook al bedacht, maar aangezien vrijwel iedereen zegt dat het juist ongekookt schadelijk is vanwege het blauwzuur en ik dat ook het meeste tegenkom via internet. Zo stom dat ik het zelf niet kan uitzoeken, maar daar heb ik toch echt niet voor gestudeerd helaas :')

Ik vind ook artikelen over menseneten waarin aangeraden wordt om lijnzaad niet dagelijks te eten vanwege het blauwzuur.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:19

Wat lijnzaad betreft, ja er zit blauwzuur in maar de mate waarin moet je niet vergeten. Mensen, en ook paarden trouwens, kunnen prima een kleine hoeveelheid lijnzaad per dag nuttigen zonder daar de schadelijke gevolgen van te ondervinden. Een eetlepel per dag door de yoghurt of pap is absoluut onschadelijk. En het zit bomvol goede vetzuren. Overigens zijn chiazaadjes ook supergezond dus afwisselen is helemaal niet slecht, maar je hoeft het niet te doen omdat je bang bent anders vergiftigd te worden.