Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Tanya schreef:Ik vind het vooral lastig om veel variatie aan te brengen in ontbijt en lunch.. Vaak zijn het bij mij waldkorn crackers van bolletje met verschillend beleg, maar dat raak je ook zat.
Varieer wel heel veel met welk fruit ik erdoorheen gooi. Maar gek genoeg word ik het nooit echt zat. Soms in het weekend als we bij mn vriend zn vader zijn eet ik brood 's morgens, maar dan heb ik altijd na 2 uur alweer heel veel trek. Sinds ik havermout eet kom ik veel vrolijker de ochtend door
En ik heb meteen mn eerste fruitportie al binnen.
ik heb ook een ander boek 'de voedselzandloper' en die raad juist aan om echt iets als havermoutpap te eten in de ochtend, en juist geen dingen als crackers en brood. Havermout is echt een vezelboost, superlaag in suikers en met fruit erbij een goede start van de dag. Ik gooi er vaak nog extra tarwezemelen en gebroken lijnzaad doorheen, dan zit je helemaal goed. En met (spelt)brood voel ik me gewoon niet verzadigd genoeg en krijg ik rond 10-11 uur alweer zin in iets. Zelfde met yoghurt of crackers, dat werkt voor mij niet 's ochtends
en verder met lunch en avondeten probeer ik zoveel mogelijk verschillende dingen in de week te eten/maken.
Maris schreef:En doe jij dan nog iets met de havermout ivm dat fytinezuur ?
Die 40 gr havermout per dag tikt niet aan. Je moet echt flinke hoeveelheden van hetzelfde eten om daar echt de nadelige gevolgen van te ondervinden. In de meeste westerse landen is het eetpatroon dusdaning gevarieerd dat je je daar echt niet druk over hoeft te maken. Citaat:Gunstige eigenschappen van fytinezuur
Vanwege de belemmering van de opname van onder andere ijzer en zink wordt fytinezuur vaak afgeschilderd als "antinutriënt". Dit is volgens een recente (2009) publicatie in het wetenschappelijke tijdschrift Moleculair Nutrition & Food Research niet terecht omdat fytinezuur ook een aantal zeer goede eigenschappen bezit. Zo is fytinezuur een krachtige antioxidant. Verder zijn er aanwijzingen voor een rol van fytinezuur bij een goede bloedglucose- en cholesterol-regulatie, bij de preventie en behandeling van nierstenen en bij de preventie van aderverkalking. Ook zijn er aanwijzingen voor een mogelijke rol van fytinezuur bij de preventie van kanker.
En lijnzaad inderdaad.
Ben benieuwd hoe het zal smaken!

Sentido schreef:Lijnzaad is ook zoiets trouwens. Geef dat nu eens per week aan mijn paarden en dan kook ik het bijna een uur lang. Word zo'n vieze gelei achtige puddinkje haha. Maar dat doe je omdat er blauwzuur in zit. Toen ging ik eens zoeken waarom je het als mens dan rauw eet en het bleek ook voor ons schadelijk te zijn. Aangezien lijnzaad wel heel goed spul is gaan wij het nu afwisselen, nu hebben we een potje chiazaad en gebruiken we dat een tijdje. Als dat op is doen we weer een tijdje lijnzaad.
Blauwzuur zit ook in sommige noten en is behoorlijk giftig als het omgezet wordt in ehm een of andere stof met een onuitspreekbare naam
Zo zie je maar, variatie is toch wel belangrijk
) dan vind je heel veel adviezen om het toch echt te koken. Dat je veel van het goede eruit kookt had ik ook al bedacht, maar aangezien vrijwel iedereen zegt dat het juist ongekookt schadelijk is vanwege het blauwzuur en ik dat ook het meeste tegenkom via internet. Zo stom dat ik het zelf niet kan uitzoeken, maar daar heb ik toch echt niet voor gestudeerd helaas