De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:32

Haha Arabesk, dan heb jij er één meer dan ik :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:39

Arabesk... _O- Je moet ook lief zijn voor je plantjes ...ik zeg iets meer NM :D

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:44

Dan is dat vast 1 heule grote tomaat, of niet? :+

Ik heb gisteren een bakje bier in de tuin gezet, met oog op de slakken..
Zo en er zaten vanochtend toch veel slakken in! Niet normaal!!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:48

Zuipschuiten die slakken... "hips" :D

Afbeelding

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:50

Ik lees hier even mee, we hebben een zorgboerderij en ik wil in de toekomst ook graag een eetbare tuin beginnen hier! :)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:55

Tinky12 schreef:
Zuipschuiten die slakken... "hips" :D

[ Afbeelding ]

Haha inderdaad!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:43

Arabesk schreef:
Mijn tomatenplant heeft........

*tromgeroffel*

één tomaten.......

^)

:(:)

je mag er wel een paar van mij hebben, mijn oogst van gister en vandaag

Afbeelding

ze lijken wat rimpelig, maar hebben vanacht buiten gelegen, dus zijn gewoon nat ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 11:56

Loulou, mooie tomaatjes, welk ras is dit? Kan ik die op de lijst voor volgend jaar noteren!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:20

Die tommetjes zijn lekkerrrrrrrr. :9

Mijn rode en witte kool wil niet. Heb veel blad en steel, maar geen bol. :( Peterselie is ook pleitos. O ja en mijn knolselderij ....... doet ook weinig. Wel blad, geen knol. :? Ik heb toch bemest net als alle jaren daarvoor toen ging het wel goed. Snap er niks van.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:49

Misschien te nat geweest??

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:57

Heul goed mogelijk. Veel water gevallen hier deze "zomer" :) Heb al gekeken naar knolvoet, maar heb dat niet gevonden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:04

Knolvoet is weggewandeld...hield niet van natte voeten :D Zit er ook over te denken om een stukje als sawah te gaan gebruiken...iemand ervaring met het kweken van Basmatirijst :P

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:07

Meld me hier ook. Interessant topic en leuk om te lezen wat jullie allemaal verbouwen en vooral ook aan recepten posten!

Hier in Portugal gaat het tuinieren eigenlijk het hele jaar door. Hier in de Alentejo, en wij zitten op bijna 300 m. hoogte, vriest het vrijwel nooit.
Kan weleens heel vroeg in de ochtenduren -1 of -2 zijn, maar dat is maar eventjes. Zodra de zon opkomt is de vorst weer verdwenen.
Alle fruitsoorten doen het geweldig, onderstaand een foto van 'n banaan die we ruim vier jaar geleden geplant hebben.
Toen was het 'n zielig sprietje.... en kijk nu eens wat ie doet?

Afbeelding

Afbeelding

Verder is tuinieren hier niet simpel, het is een stenige rode leemgrond. Zwarte aarde is hier niet. Vruchtbare grond moet je eigenlijk zelf maken.
De rode leem stenenvrij maken, vrij veel omspitten en vermengen met paardenmest en grof strandzand. Zo hebben wij dat gedaan.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:09

Nog een heerlijk receptje voor een overvloed aan tomaatjes ;-))
Snij ze in kleine stukjes, voeg peper/zout naar smaak toe, beetje suiker en 'n beetje azijn, een goede spijsolie, fijngehakt teentje verse knoflook...... en snipper er verse koriander over. Yum....... Eet smakelijk!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:14

Hmmmmm...bananen uit eigen tuin :9 Zijn het eetbananen of Bak-bananen :9

Ik weet niet of jullie veel met hout stoken maar de as is ook goed he,net als eierschalen en koffie/thee prut ;)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:16

Hi Tinky, eetbare banaantjes. Ze worden niet groot, maar zitten bomvol smaak. Lijkt wel wat op Madeira banaantjes. Ja, we stoken op hout en dit was ik idd. vergeten.... alle as wordt ook in de moestuin verwerkt.
Verder is er 'n grote compostbak, waar alles ingaat. Je ziet de grond ook met het jaar beter worden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:21

Oooohh...die minibanaanjes :~ :9 die zijn werkelijk geweldig lekker.Heb ze in Azië veel gegeten.Hier in Nederland zijn ze er wel een enkele keer maar lang zo lekker niet.Gerijpt aan de boom is toch het lekkerst.

Fijn dat je ziet dat de grond vooruit gaat,des te meer opbrengst heb je.
Heb je nog meer fruit :D

Vroegâh in spanje aten we vaak abrikoos en sinaasappels zo van de boom :9

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:35

Nog meer fruit?? Heb je even? ;-))
Abrikozen, perziken, nectarines, appels, peren, pruimen, kersen, diro spiro (sharonfruit), granaatappels, Nispero (mispel), sinaasappels waaronder 'n paar bloedsinaasappels, citroen en rode grapefruit, en dan nog een amoreiras (bramenboom) en 'n hazelnoot. Ook aardbeien, rode en gele frambozen, rode bessen...
Hihi.. ben vast nog wat vergeten. De meeste boompjes zijn nu zo'n beetje vijf jaar oud, maar sommigen, zoals de abrikozen, groeien echt als waanzinnig. De opbrengst dit jaar was niet vóór te eten, gelukkig blijken paarden ze ook te lusten, en anders hebben we nog een ren vol met nederlandse sabelpootkrielen. Die weten er ook wel raad mee.

edit: druiven!

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 19:35

Ik heb sinds kort een broccoli, boerenkool en aardbei plant. Deze zijn ondertussen geteisterd door 1 giantass slak die tussen mijn hek zit.(meer heb ik er nog niet kunnen ontdekken).
Heb ondertussen een bakkie met bier neergezet. Verder nog tips? Wil het wel zo niet giftig mogelijk houden zeg maar.

Ideeën.?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 19:59

amai contrygirl!!! ik verhuis ook! ik ben zot van fuit..

Hier ook tomaten op mijn teras. de cherrytomaten zijn heel lekker. Heb ook nog "bruine tomaten" en die zijn niet lekker. zijn er nu wel juist veel!!!

Verder heb ik mooie grote pompoenen (als mijn ouders ze niet kappotlopen of uittrekken). En ik heb ook spruitjes gezet. Maar de kolen moeten nog groeien dus nog even geduld hebben. bij de boeren die hier spruiten kweken zijn ze ook belange niet goed.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:22

Ik krijg ook pompoentjes *\o/*

Jammer genoeg rotten m'n courgetjes al aan de plant weg voordat ze 5 cm lang zijn. Er komen er genoeg aan, maar ze raken niet volgroeid. Boontjes hebben we hier al gegeten, ze schijnen lekker te zijn geweest. En de broccoli wordt wss ook voor 1 persoon :+

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:57

Hier begint de tomatenoogst (roma tomaten) ook goed op gang te komen. Weet alleen nog niet wat ik er mee ga doen, vind ze namelijk niet super lekker.
De aardbeienplanten blijven ook nog steeds oogst afgeven en de sla is inmiddels al 3 cm.
Worden paprika's altijd groen- geel - rood of hangt dat van het soort af? Ik heb namelijk de 1e groen op, nu blijken de andere geel te kleuren? En ik dacht eigenlijk dat ik rode gekocht had...

Van het weekend de tuin omspitten zodat ze in de volle grond kunnen en dan ook gelijk maar eens de uitlopers ban de aardbeien afhalen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 03:07

Countrygirl....hmmm :9 ...lekker zo'n grote fruitmand,kom ik aanzetten met mijn 1,5 appelboom :P Kipjes zijn idd dankbare eters :D

Esther...paprika begint groen (onrijp) en veranderd daarna van kleur,je hebt dus geen rode maar gele paprika's :D

Brom....http://www.plantaardig.com/groenteninfo ... kommermoza�ekvirus (1) (komkommer, courgette)
Heb je hier iets aan?

Charlot...spruitjes oogsten,ligt eraan werke soort je hebt.Vroege soort is in de maand augustus,late soort kan geloof ik wel tot maart duren....geduld dus :P

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 05:11

Hallo ik ben nadia en ik wil ook graag beginnen met een stukje tuin. Ik heb tot nu toe pompoen,baby mais en bonen staan. Ik wil het beter gaan aanpakken maar ben voorlopig afhankelijk van potten etc omdat mijn ouders alleen maar stenen in de tuin hebben.:p wanneet ik in de nabije toekomst mijn eigen tuin heb dan is het tijd om het wat groter aan te pakken. Wie heeft er ideeen om te beginnen met grote potten etc?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:48

Eydis schreef:
Hallo ik ben nadia en ik wil ook graag beginnen met een stukje tuin. Ik heb tot nu toe pompoen,baby mais en bonen staan. Ik wil het beter gaan aanpakken maar ben voorlopig afhankelijk van potten etc omdat mijn ouders alleen maar stenen in de tuin hebben.:p wanneet ik in de nabije toekomst mijn eigen tuin heb dan is het tijd om het wat groter aan te pakken. Wie heeft er ideeen om te beginnen met grote potten etc?

Hoi Nadia! Ikzelf heb van die grote zwarte specie bakken (die ronde). Paar gaten in de onderkant boren en je hebt een prima moestuin bak. Als je een paar verschillende maten neemt staan ze ook nog eens gezellig op het terras (als de planten een leuk formaat hebben) Pompoen en courgette doen het hier prima in. Tomatenplanten groeien ook als kool maar ik heb ze zelf waarschijnlijk te laat geplant.