Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:53

bleegghhhh kokos hahahaha, mijn vriend is er dol op

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:53

Vandaag een salade gemaakt....bah was niet lekker hahaha

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:01

Haha, ja soms mislukken sommige gerechten wel eens of vallen ze tegen. Kan gebeuren.

Ik had gister een heerlijke vegetarische ovenschotel/quiche met prei, courgette, ui, kruidenkaas en een mengsel van creme fraiche, ei, kerriepoeder. Echt lekker. :) Vanavond ga ik voor een zelfgemaakte lasagne, met verse producten. :) Heb ook een paar kiwi's en appels meegenomen voor de vitamintjes. :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:13

Ik ga vanavond aan de zuurkool stampot, lekkerrr. Vandaag voor het eerst bij de nieuwe jumbo geweest maar wauw wat een mooie winkel :) heb lekker radijsjes mee genomen o.a., vast lekker in salade. Ik ben vanochtend ook wat aan het experimenteren geweest en heb een superlekkere eipannekoek gemaakt van 2 eieren, tomaatjes, paprika en basilicum. Bestrooid met wat zout, paprikapoeder en kerrie. Was echt lekker en vullend!

Winegum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:20

Ik vind Spaanse tortilla ook erg lekker, maar dat is origineel met aardappel erin, maar zonder en met flink wat groenten erin is ook nog lekker vullend? Ga ik dat ook een keer proberen!

Heeft er iemand trouwens ervaring met het zuurdesembrood van Soezie (zo'n mix voor in de boordbakmachine)?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:00

Nee je proeft geen kokos smaak.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:29

Ik heb gister zo'n lekkere salade gemaakt! Was allemaal een beetje perongeluk en zonder plan, maar hij smaakte erg goed!
Ik had een zak slamelange (krulsla, lollo friso e.d.). Daar doorheen 300 gram gebakken champignons in olijfolie, 1 gebakken paprika in olijfolie in reepjes met wat zout. Vervolgens 3 tomaten (rauw) in blokjes gesneden en door de sla gedaan. Als dressing wat truffelolijfolie met wat peper,zout en provinciaalse kruiden. Errrug lekker!!

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:00

Klinkt goed Jasmijn! Ik heb zojuist geluncht met twee sneetjes zuurdesembrood met zelfgemaakte guacamole :Y)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:50

Dat klinkt inderdaad erg lekker jasmijn!

Ik heb trouwens heerlijke kant en klare honing mosterd dressing (fout ik weet het :+ ) heb niet altijd de zin om kant en klaar te maken, enniewee, nu dacht ik, zo'n plens dressing over je sla is ook niet goed, en ik wil gewoon dat smaakje een beetje hebben. Nu doe ik een bodempje water in een beker en een lepeltje dressing erin, goed schudden en dan heb je gewoon de 'waterige' 'mildere' variant, erg lekker ;-)

Ik maak vaak zo sla

rauwe spinazie goed gewassen
mozarella
rode ui
cherry tomaatjes
pijnboompitjes
italiaanse kruiden
olijfolie en water
pesto

lekker makkelijk ;-)

Of

Ijsbergsla melange
geraspte wortel
mais
augurk
paprika
rode ui
Honing mosterd

Of

Rucola melange
gerookte zalm
rode paprika
rode ui
pijnboompitjes
moster dille dressing

Of

Jonge bladsla melange
Peer
Kaascroutons (gemaakt van parmezaanse kaas)
Walnoten
Zelf gemaakte zoete mosterddressing

Mjaaammmmmmmm

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:33

Klinkt lekker :D Vanavond eten we op mijn werk één of ander ranzig wereldgerecht (waarbij de aanbevolen hoeveelheid groenten op het pak nog niet eens gehaald wordt vaak), dus ik ga vandaag eens een rauwe andijvie-salade proberen en die meenemen naar mijn werk! Wat ik erin ga gooien: gekookt eitje, beetje gebakken kip, tomaatje (of 2, weet ik nog niet) meebakken met de kip, pijnboompitjes en lijnzaad. En dan een dressing proberen te maken van magere yoghurt met verschillende kruiden (rozemarijn lijkt me wel oké). Benieuwd of het lekker is!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:41

Laat maar horen!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:42

waar werk je dan? Woon/leefgroep?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:49

Inderdaad, op een behandel/woongroep :) Meestal eet ik wel met de pot mee, maar die wereldgerechten gaan me steeds meer tegenstaan, heb dan het gevoel dat ik puur saus zit te eten.. :=

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:55

VogeltjeM, ik geef je groot gelijk hoor! Ik vond het eerder wel lekker maar ben me tegenwoordig wat meer bewust van de E-nummers e.d. dus nu staat het me niet geheel meer aan en maak ik alles liever zelf met kruiden :j
Wich reminds me, ik moet even zoeken naar een of ander rekje voor kruiden, want het hele plankje staat (bijna) vol en er is geen overzicht. :')

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:13

VogeltjeM schreef:
Klinkt lekker :D Vanavond eten we op mijn werk één of ander ranzig wereldgerecht (waarbij de aanbevolen hoeveelheid groenten op het pak nog niet eens gehaald wordt vaak), dus ik ga vandaag eens een rauwe andijvie-salade proberen en die meenemen naar mijn werk! Wat ik erin ga gooien: gekookt eitje, beetje gebakken kip, tomaatje (of 2, weet ik nog niet) meebakken met de kip, pijnboompitjes en lijnzaad. En dan een dressing proberen te maken van magere yoghurt met verschillende kruiden (rozemarijn lijkt me wel oké). Benieuwd of het lekker is!

Die wereldgerechten heb ik ook echt een hekel aan... Huisgenoten van me eten dat zowat iedere dag. Bah :P Een zakje waar je dan water bij doet en dan is 't plop ineens hele dikke saus.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:16

Toess schreef:
Wich reminds me, ik moet even zoeken naar een of ander rekje voor kruiden, want het hele plankje staat (bijna) vol en er is geen overzicht. :')

Oh wil je het laten weten als je iets hebt gevonden? :D Zoiets lijkt mij ook wel handig! Ik heb al mn kruiden tussen de vijf-jaar-oude-half-vergane-kruiden van mn vriend staan := die niet weg mogen uiteraard..

_Tara_ schreef:
Die wereldgerechten heb ik ook echt een hekel aan... Huisgenoten van me eten dat zowat iedere dag. Bah :P Een zakje waar je dan water bij doet en dan is 't plop ineens hele dikke saus.

Whaha inderdaad, en dat dan in combinatie met ranzige sliertjes of zo. En dan laten ze de groente nog half weg :')
M'n moeder zegt trouwens dat ze wereldgerechten heeft gevonden zonder E-nummers. Geen idee welke hoor. Maar ik vind het dan nog niet lekker.. :P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:45

Dan hebben ze de E-nummers vast vervangen door namen zeg maar. Dat zie je heel vaak. Dan staat er geen E621 maar op maar gistextract. Krijg je dus alsnog E621 binnen...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:48

Aha, bedankt voor deze opmerking, want daar was ik me nog niet van bewust (had wel zo'n vermoeden :P ). Ik moet me dringend eens inlezen over E-nummers.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:29

Dat is inderdaad nieuw voor mij, wat een hufters eigenlijk he?

Goede informatie, thnx!

Ik eet heel soms wel eens een wereldgerecht hoor, omdat ik dan nog iets te lui ben, vind die spinazie lasagna lekker, maar ja, eigenlijk kan je dat makkelijk zelf maken, ben nu wel een receptenboek aan het maken zodat ik dingen sneller terug kan vinden

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:44

Ik vond wereldgerechten altijd al gewoon niet lekker... Maar soms maakt mijn vriend er wel eentje (als hij kookt), en dan ga ik het natuurlijk wel opeten :) Al heb ik hem geloof ik een beetje aangestoken met het 'alles vers'-motto :P

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:46

Bij Radar was er van de week ook een stukje over e nummers waarin verteld werd dat fabrikanten steeds vaker de naam ipv het nr op de verpakking zetten omdat de consumenten steeds bewuster kopen. Zo scheppen ze verwarring en koop je het per ongeluk toch(en om nauw al die namen uit je hoofd te leren ,stuk of 700?)
Ook werd er gezegd dat er nummers zijn die niet aan de eisen van nu voldoen maar omdat ze niet herkeurd worden gewoon gebruikt mogen worden, echt bizar.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:04

Wereldgerechten? Brrr :n Ik moet toegeven, heb ze 'vroeger' ook heel veel gegeten. Toen ik net op kamers zat en nog niet zo goed was met koken en er niet zo mee bezig was, leek zo'n pak wel handig. Maar op gegeven moment smaakt alles hetzelfde en die saus gaat inderdaad overheersen. Ik ging me meer verdiepen in koken en begon het steeds leuker te vinden en kwam erachter dat hetzelf maken helemaal niet zo moeilijk was. Het kost gewoon meer tijd, dat is het enige. Een burrito of lasagne is helemaal NIET moeilijk om zelf te maken het enige dat veel mensen tegen de borst stuit is dat ze er meer tijd aan kwijt zijn omdat ze meer zelf moeten doen. Het is geen kwestie meer van een zakje met poeder en wat water en hop je hebt een sausje. Nee, nu moet je tomaten toevoegen en veel groenten en zelf kruiden en dan een beetje laten inkoken zodat je een wat dikkere saus krijgt. En dat kost gewoon meer tijd. Ik eet af en toe nog wereldgerechten maar dat is dan op Clubavond waar andere vriendinnen dat klaarmaken. Eet het altijd maar keurig op maar zeg nooit dat het me smaakt want dat doet het me totaal niet. En zout dat die troep nog eens is!

Ik ga vanavond even 'makkelijk' eten, heb college tot 19 uur en heb dus geen zin om daarna nog een uur te moeten koken. Dus ik ga voor pannenkoeken! Dan kan ik het beslag vanmiddag alvast maken en dan is het vanavond puur een kwestie van in de pan gooien en opbakken. Ga een keertje iets van meergranenpannenkoeken proberen te maken, kijken of dat vullender is, iemand enig idee of het gezonder is? Het lijkt me wel aangezien het 'meergranen' is. Of misschien koop ik wel een pak boekweitmeel, want dat schijnt het hoofdsbestandsdeel van pannenkoeken te zijn. Ik ga nog wel even googlen. Er worden er in ieder geval een paar gebakken met appel en kaneel. :9

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:07

Ergens eerder in dit topic staat echt een superlekker recept voor boekweitpannenkoeken :D Ik heb het gemaakt met appel & kaneel in plaats van met banaan. Echt een aanrader hoor :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:07

Ja erg is dat he! Dan sterf je daarna van de dorst door al het zout in dat eten.

Pannekoeken maak ik zelf altijd met de helft volkorenmeel en de helft witmeel. Met alleen volkorenmeel kan ook maar dan worden ze erg machtig. Eitje en melk erbij en klaar :P

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:09

VogeltjeM schreef:
Ergens eerder in dit topic staat echt een superlekker recept voor boekweitpannenkoeken :D Ik heb het gemaakt met appel & kaneel in plaats van met banaan. Echt een aanrader hoor :)

Oja! Die had ik ook voorbij zien komen, eens eventjes opzoeken en dan naar de winkel. :D