Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:47

MarliesV schreef:
Highwaykind, aarbeien in een bak, gaat dat goed? Of bv in een pot? Want ik hoorde dat je onder aardbeien anders stro moet leggen om te voorkomen dat ze rotten.

Volgens mij is stro bij aarbeien vooral tegen slakken. Die van mij zitten gewoon in een hangbak, zonder stro.

Scubadoo

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:58

Volgens mij is dat ook tegen het rotten hoor, als de aardbeien de grond raken. Ik heb mijn aardbeien achter een gemetseld keermuurtje, dan kunnen ze langs het muurtje naar beneden hangen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:09

Getver ik heb mijn erwten samen met tuinbonen geplant,volgens de lijst niet goed. Afwachten maar. Misschien als het op komt er alsnog tussenuit halen. Gaan de tuinbonen naar een andere plek.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:12

Stro, of hooi in mijn geval, is idd bedoelt tegen rotten. Zodra aardbeien op de grond hangen gaan ze heel snel schimmelen. Niet dat ze daar hier de kans voor krijgen by the way, maar bijkomend voordeel is dat bodembedekking warmte en vocht vasthoudt zodat de boel niet te snel uitdroogt.

Had zoveel plannen voor vandaag. Hoekje tuin schoonmaken, de moestuin helemaal inzaaien, met de paarden aan de slag... ben niet verder gekomen dan het hoekje. Had daar veel meer werk dan gedacht. Heb daar jarenterug eens bamboe gehad en die troep blijft terugkomen %)
Nu alles er zoveel mogelijk uitgespit en maar hopen dat ik nu alles er ook daadwerkelijk uit heb gekregen.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:12

Gaat wel goed - het is een aardig lange bloembak en ze zijn er als plantje ingekomen uit de tuin van mijn ouders.
Dat hangsysteem met regenpijp of zo moet ik ook maar eens onderzoeken, dan kunnen ze tegen de schutting aan volgend jaar :)

Heeft iemand hier ook sweet potato/zoete aardappel/ bataat in de tuin?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:17

Hi, mag ik me hier melden :o, heb net een uber schattige mini kasje aangeschaft en daarin heb ik een potje met aarbeien en een potje dille. Heeft iemand tips... Moeten ze trouwens voeding krijgen??? en er zit condens in m'n kasje maakt dat uit???

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:22

Als het warm wordt, té warm in het kasje en je lucht niet gaat de boel schimmelen. Condens is niet zo erg zolang je maar wel ventileert en denk er aan dat als de zon er opstaat je de temp niet te hoog laat worden zodat de boel verbrandt.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:23

heb wel tussendoor gelucht :j. Oke bedankt voor je info :D

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:45

highwaykind schreef:
Heeft iemand hier ook sweet potato/zoete aardappel/ bataat in de tuin?

Heb je ze wel eens gehad dan? Ik vond ze echt viesss en iedereen waar ik mee was ook. Echt heel zoet zijn ze... :') :=

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:16

Ja, vind ze lekker, vooral in een marokkaans gerecht met rozijnen en nog wat zooi :)

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:32

Ik vind bataat ook wel lekker, maar waar haal je het pootgoed?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:53

Jannepauli schreef:
Wij hebben een 'moestuin' van ongeveer 12 X 12 m ... die oppervlakte heb ik ooit ingedeeld in vakken, omzoomd door buxushaagjes. Net Paleis 't Loo :)

En toch droom ik van een kruidentuin met buxushaagjes :D

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:59

Pootgoed stond online te koop ergens (ik had even gegoogled, maar weet niet hoe wintervast die dingen zijn??)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:35

Buxus? Is goed winterhard.
Advies: koop 10 middelmaat planten, en stek ze. Hou ze in de schaduw, geef ze water, en laat ze vooral lekker staan. Niet te snel denken dat ze niet wortelen, kan een jaar duren.
Wintertje overhouden, wat dan geel is gooi je weg, wat groen is en geen wortels heeft laat je gewoon staan, dat komt alsnog wel, en de rest levert je jonge buxusjes voor minstens 20 meter haag...

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:48

Oh, sorry, ik had het nog over mijn sweet potato en of die in de winter overleven, of dat ik 1x poot en dan 1x aardappels heb (hoewel het meer wortel achtige dingen zijn..) ?

Ik weet eigenlijk ook niet hoe dat met normale aardappels werkt, maar ik dacht dat je die 1x poot en dan jaren later soms nog een verdwaalde aardappel terug vindt???

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:35

ranna schreef:
Stro, of hooi in mijn geval, is idd bedoelt tegen rotten. Zodra aardbeien op de grond hangen gaan ze heel snel schimmelen. Niet dat ze daar hier de kans voor krijgen by the way, maar bijkomend voordeel is dat bodembedekking warmte en vocht vasthoudt zodat de boel niet te snel uitdroogt.

Had zoveel plannen voor vandaag. Hoekje tuin schoonmaken, de moestuin helemaal inzaaien, met de paarden aan de slag... ben niet verder gekomen dan het hoekje. Had daar veel meer werk dan gedacht. Heb daar jarenterug eens bamboe gehad en die troep blijft terugkomen %)
Nu alles er zoveel mogelijk uitgespit en maar hopen dat ik nu alles er ook daadwerkelijk uit heb gekregen.

Wanneer doe je 't stro er dan onder? Al lang voordat je aardbeien hebt of pas als ze beginnen te rijpen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 00:47

Stekken van Buxus is supermakkelijk! Wij hebben langs de borders in de gewone tuin ook haagjes staan, zelf gestekt. Fluitje van een cent, net zoals Ibbel beschreef. Bij ons staan ze nu al een paar jaar en zijn zo'n 50 cm hoog, 30 cm breed.

Ik heb overigens ook nog een munt plant gescoord, en niet een gewone maar.. chocolademunt! Volgens het label ideaal voor chocolademelk. En ja, als je zo'n blaadje kauwt, is het net alsof je een After Eight chocolaatje oppeuzelt. Lekker! Wijs geworden heb ik 'm niet in de volle grond gezet maar in een grote pot - munt woekert als een gek!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 07:51

Jannepauli schreef:
Stekken van Buxus is supermakkelijk! Wij hebben langs de borders in de gewone tuin ook haagjes staan, zelf gestekt. Fluitje van een cent, net zoals Ibbel beschreef. Bij ons staan ze nu al een paar jaar en zijn zo'n 50 cm hoog, 30 cm breed.

Klopt, mijn vader stekt ze al 25 jaar.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 07:58

Die betonmat hadden wij ook al aan gedacht voor de framboos maar het idee om die aan paaltjes te knopen niet, goede tip.

Sweet potatoes hadden mijn ouders vroeger ook in de tuin. Net als gewone aardappels is het 1x poten en 1x rooien maar je vind altijd wel ergens na jaren er 1 zwerven of na een jaar komt er van een niet ontkiemde als nog een plantje.
Ik vind ze niet lekker dus bij ons komen ze er niet in.

Zal van het weekend als het lukt eens foto's maken van onze 'groentetuin' in wording. De tips die hier voorbij komen zijn echt top!

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:01

ik las een paar blzd terug over frambozenstekken....ooooh! Ik houd me aanbevolen, mochten ze verzenden overleven :)

Hier groeit alles goed...de tomaten en chili-pepers staan buiten, de pluksla en rucola tieren welig, en de pruimenboom heeft mini-vruchtjes, zo lief! :o

Voor het eerst radijsjes geplant. De eerste lichting kwam op, en ging neer :D Wij dachten dat dat dus niet goed ging, opnieuw geplant, plantjes komen op en hup, gaan liggen. Toen maar laten liggen en zie! nieuwe blaadjes komen op en groeien omhoog en worden groot! Yay! *\o/*
Iemand enig idee hoelang ze moeten groeien voor consumptie?

Wij hebben alles in bakken geplant, en ik heb nog geen slak gezien. Ja, slakken zat, maar niet op de groente +:)+

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:11

@ VanLotje: jij zit bij mij in de buurt (ik woon in Beverwijk) en de framboos tiert bij mij al te welig (gisteren alweer drie nieuwe plantjes uit mijn kasje getrokken, ik wil helemaal geen framboos in mijn kasje _-:( ). Je bent welkom om een plantje op te komen halen!

Ik heb trouwens ook radijsjes gepland en dat ziet er prima uit, maar ook ik heb geen idee hoe lang ze in de grond moeten blijven zitten. Anyone?

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:34

Nou wij hebben eens buxus geprobeerd te stekken... dat werd niets. Netjes speciale buxus grond gebruikt, speciale buxus mest. Stekpoeder.... wel 100 stekjes gemaakt in een kweekbak. Zijn allemaal dood gegaan.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:38

imd schreef:
Wanneer doe je 't stro er dan onder? Al lang voordat je aardbeien hebt of pas als ze beginnen te rijpen?

Ik houd het bed waar de aardbeien staan altijd bedekt met hooi/stro.
Je kunt het het makkelijkste doen als de plantjes beginnen uit te lopen aan het begin van het seizoen. Kan nu dus ook prima. Gewoon een laag tussen de planten leggen.
Als de planten groeien, groeien ze over de bodembedekking heen en blijven de vruchten er later mooi bovenop liggen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:11

Oe ik wil ook wel een frambozen stekje :)) Hoe wat waar?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:17

OldSkipper schreef:
Nou wij hebben eens buxus geprobeerd te stekken... dat werd niets. Netjes speciale buxus grond gebruikt, speciale buxus mest. Stekpoeder.... wel 100 stekjes gemaakt in een kweekbak. Zijn allemaal dood gegaan.

Snoeiafval onder een oog met scherp mes afsnijden, in de schaduw in de grond steken, water geven en niet meer naar kijken. Of korte zijtakjes afscheuren met een hieltje er aan en zó in de grond.
Geen speciale grond, geen stekpoeder, geen kasjes/kweekbakken, wordt veel te warm en/of droogt te snel uit; is allemaal niet nodig. Zolang ze groen blijven laten zitten. Alleen als ze duidelijk helemaal van boven tot onder droog en geel zijn mag je ze doodverklaren.