Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:47

Ik ben helemaal gek op én frambozen én bramen, dus dat moet goed gaan komen!
Ik zie me al lekker oogsten met mijn dochter!
Hahahaha, nu gaat ze vooral veel oogsten bij opa, heerlijk al die aardbeien, rode bessen, fambozen e.d. die in de mond belanden, heerlijk rode handjes, glimlach van oor tot oor.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:39

anneliesdj schreef:
Dat ligt eraan hoe de plant zich verder ontwikkeld, het eerste jaar moet je wel voorzichtig zijn met snoeien, hoewel dat normaal geen probleem moet zijn bij een wijnbes, aangezien ze groeien als braamstruiken.
Als het goed is heb je de plant gekregen met 1-3 houtachtige takken die op zo'n 40cm afgeknipt zijn, klopt dat? Zitten daar dan nu ook de vruchten aan?

Ja, klopt als een zwerende vinger :D

anneliesdj schreef:
Als het goed is maakt hij deze zomer jonge groene scheuten, daar komen volgend jaar de vruchten aan. Als dit er heel veel zijn, meer als 4 per halve meter moet je de besten uitzoeken en de rest zo kort mogelijk afknippen. Deze nieuwe scheuten bind je aan langs een raster of enkele draden die je hebt gespannen en knip je af boven de bovenste draad (ongeveer 2m maar kan lager als je wilt).

Als hij niet of nauwelijks nieuwe scheuten maakt kun je de oude takken laten staan zodat hij nog wat reserve heeft maar het is geen aanrader aangezien die ook voeding voor de jonge scheuten wegnemen, dus beter is om zodra je 2 jonge scheuten hebt de oude bij de grond af te knippen.

De overjarige takken dragen ook wel vruchten maar wel minder en ze maken dan ook veel zijtakken, vandaar dat wordt aangeraden die weg te knippen.

We gaan ons best doen.
Trouwens, als het maar half op een braam lijkt ben ik nu al verknocht.
Lamakome die vruchten, ik ben er klaar voor :Y)

Tallie1979

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:16

Aan mijn paprikaplanten zitten nu witte bloemen :P

Mijn tomaten zijn mooie ronde groene reuzeknikkers en aan mijn andere tomatenplant zit 1 grote langwerpige tomaat ( de rest moet nog verder groeien :D )

Mijn aardbei blijft bloemetjes krijgen en rode aardbeien geven, ze zijn heerlijk!! :D

Al met al gaat het goed :):) Ik vind dit ontzettend leuk :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:38

Yeeeaaahhhhh *\o/* Het is bewolkt weer dus ik kan lekker in de tuin aan het werk.
Ga direct beginnen *\o/*

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:52

ranna schreef:
anneliesdj schreef:
Dat ligt eraan hoe de plant zich verder ontwikkeld, het eerste jaar moet je wel voorzichtig zijn met snoeien, hoewel dat normaal geen probleem moet zijn bij een wijnbes, aangezien ze groeien als braamstruiken.
Als het goed is heb je de plant gekregen met 1-3 houtachtige takken die op zo'n 40cm afgeknipt zijn, klopt dat? Zitten daar dan nu ook de vruchten aan?

Ja, klopt als een zwerende vinger :D

Als je nu alleen nog maar die paar korte takjes hebt en nog geen jonge scheuten kun je die het beste nog een stuk korter knippen om de aanmaak van die jonge scheuten te stimuleren. Dan knip je bv 2 bij de grond af en één laat je staan, of je halveert ze in lengte. Je kunt er wel mee wachten tot je de vruchten kunt oogsten maar als hij daarna nog nieuwe scheuten moet maken dan is dat wel behoorlijk laat dus kun je beter die paar vruchtjes opofferen. Maar ik gok dat je vast al wel 1 of 2 jonge takken hebt toch?

Mijn paprika gaat als een trein, ik heb er nu 4 vruchtjes van zo'n 5cm aan hangen en een stuk of 6 vruchtjes in worden en dan nog zo'n 10 bloemen en nog minstens 10 knoppen :oo Dat wordt paprika's eten straks :j

Mijn aardbeien doen het matigjes, ik heb er 4 in een grote bloembak aan de voorkant en nog 3 in een hanging basket achter het huis. Die aan de voorkant hebben al een paar vruchten gegeven maar die waren klein en vrij hard/weinig sappig. Die achter het huis hebben wel bloemen maar daar heb ik nog geen vruchten gezien.

Mijn bonen willen maar niet komen, ik heb ze half mei gezaaid en er zijn er maar 2 of 3 opgekomen :( Dus heb ik ze 2 weken geleden nieuwe ingezaaid maar ook die doen niks dus heb ik ze bonen in een eierbak in de vensterbank gezet zodat ik ze daar kan opkweken en ze dan in de tuin kan zetten. Iemand een idee waarom het niet wil lukken?
Vorig jaar ging het super en heb ik heel veel bonen gegeten, nu uiteraard wel op een andere plek geplant maar wel bijgemest enz.
Ze staan wel in de halfschaduw maar dat moet toch niet een groot probleem zijn lijkt me?
Volgens mij zijn mieren de boosdoeners, het is namelijk vergeven van de mieren daar en ik heb het idee dat die ze uitgraven ofzo, kan dat?

Edit; weet je wat ik gister zag?? (helemaal offtopic maar ja.)
Als we naar mijn ouders rijden komen we altijd langs een weitje waar zo'n dikbilstier staat, zo'n huge monster van 700-800 kilo, gister reden we erlangs en toen ging hij even zijn rug krabben!
Ofwel; hij was aan het rollen! Ziet er echt niet uit, heel moeizaam, pootjes steken heel hulpeloos omhoog, echt maf. Ik vroeg me al af of ik even moest stoppen om te kijken of het wel goed ging maar toen we later terug gingen lag hij gewoon rechtop te slapen dus niks aan de hand. Maar erg vreemd, ik wist niet dat ze dat uberhaupt probeerden met zo'n lijf :=

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:00

Annelies, ik zit nu op m'n werk maar zal vanavond even een foto maken van m'n JW. Er zijn al wel nieuwe scheuten hoor, hij heeft het goed naar z'n zin als ik het vergelijk met hoe hij er uit zag toen ik hem plantte afgelopen mei.

Idd, helemaal off-topic maar kan me voorstellen dat je raar stond te kijken - haha.
Die arme beesten, zo ongelooflijk 'aangepast' aan onze grillen :r

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:35

Annelies: Had je moeten filmen :=

Het is echt bizar hoe snel alles met deze warmte groeit zeg :oo

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 20:07

Tallie_Ho schreef:

Hoe groot zijn die van jou ? die van mij komen niet over de 40cm, lijken langzaam te groeien.....

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:42

De paprikaplanten bij mij bloeien ook en zijn idd ook ca. 40cm.

Annelies: dit is mijn Japanse Wijnbes
Afbeelding

En dit zijn de coconnetjes
Afbeelding
Afbeelding

Jesketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:45

Wij hebben een mega moestuin gehad
om precies te zijn 300 m2.
We hadden tomaten, pmpoenen, leuke bloemen om (mini)boeketjes te maken, radijsjes, sla, bieten, bonen, aardbeien.
En we hebben hier ook bomen peren, pruimen, kersen, appels.
We zijn gestopt met de moestuin, want het onderhoud was te zwaar.
En de planten hebben echt veel water nodig :) Het is dat wee dicht bij de sloot ermee zitten.
maar anders..
poe.
Succes!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:10

Jeuj, mijn tomaatjes hebben hun eerste bloemen!

Ook komen de eerste pompoenen tevoorschijn:-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 01:10

Mist schreef:
Tallie_Ho schreef:

Hoe groot zijn die van jou ? die van mij komen niet over de 40cm, lijken langzaam te groeien.....

Die van mij zijn ook zoiets maar maken wel veel bloemen en vruchten dus ze zullen wel gewoon op d'r max zijn.

Ranna; ik vind hem toch wat zieligjes :=
De nieuwe scheuten die er bij mij aan komen groeien in twee maanden naar een hoogte van 1,5m met een dikte van bijna 2cm. Ik denk toch dat je de oude scheuten beter wat korter kunt knippen, dan wordt ie wat meer gestimuleerd om zijn best te doen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 06:41

Hmm leuk topic!
Ik heb gister een tomatenplant gekocht, en vroeg me af of iemand tips heeft?
Er zaten al wat rode aan dus die heb ik gisteravond geplukt en gegeten, ze zijn echt heerlijk!!
Verder hangen er nu zon 5 oranje aan en een stuk of 18-20 groenen.
Ik heb hem gewoon in een potje staan, kan dit gewoon? Ik heb nl geen tuin maar een balkon.

Bedankt alvast 8-)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 07:28

Sorry ik kom even binnenvallen:
Kun je ook kruiden in de vensterbank zetten ofzo, niet buiten dus? Ik heb geen tuin tot m'n beschikking en ben benieuwd wat daar de mogelijkheden voor zijn :)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 09:54

Ja hoor IMD, dat moet wel lukken :j Heeft mijn moeder ook namelijk.

Nathalie, Bij mij staan ze ook in een soort pot. Gaat tot nu toe prima.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:01

anneliesdj schreef:
Ranna; ik vind hem toch wat zieligjes :=
De nieuwe scheuten die er bij mij aan komen groeien in twee maanden naar een hoogte van 1,5m met een dikte van bijna 2cm. Ik denk toch dat je de oude scheuten beter wat korter kunt knippen, dan wordt ie wat meer gestimuleerd om zijn best te doen.

Wat zieligjes? -O-
Ik vond hem al zo mooi bijgekomen ^)

Hij staat vanaf mei, vond het nog niet zo verkeerd gaan eigenlijk, haha. Had je hem moeten zien toen ik hem kreeg :)
Ik neem aan dat die van jou langer staat en dus ook al veel meer wortel heeft?
In 2 maanden tijd 1.5m groeien :oo. Sjonge, das wel heftig.

Ik ben even eigenwijs, laat hem dit jaar ongemoeid staan. Mocht hij volgend jaar nog steeds zo 'zieligjes' zijn zal ik hem eens te pakken nemen :j
Bedankt voor je tip *D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:11

Nou ik zag vandaag rare roestachtige plekjes om mijn nieuwe perenboompjes... dat is vast niet goed. Iemand die weet wat dat is en wat ik eraan kan doen?
De rest van mijn groenten/fruit gaat niet zo snel. De tomaten staan op niet zo'n goed plekje die krijgen volgens mij niet genoeg zon.

Hmm.. google vindt PERENROEST... dat klinkt niet zo mooi en coniferen in de buurt van een perenboom is dan niet een goed idee. Laat ik nou net een hele coniferen tuin hebben. :(

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:47

Bluh, m'n vlinderstruik heeft luis, en m'n sierkalebas ook :(... En de schilders hebben niet voorzichtig genoeg gedaan met m'n sierkalebas, want een aantal kalebasjes zijn eraf gevallen :(... Maarja, tis dan ook niet zo ideaal om sierkalebassen in een pot te hebben...

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:18

Evelijn schreef:
Hmm.. google vindt PERENROEST... dat klinkt niet zo mooi en coniferen in de buurt van een perenboom is dan niet een goed idee. Laat ik nou net een hele coniferen tuin hebben. :(

geen coniferen maar jeneverbes. Zelfs al staat er zo een paar honderd meter verderop, dan kan hij nog een perenboom besmetten. De boom kan er behoorlijk door verzwakken, behalve in de wijde omtrek de jeneverbessen weg te halen kun je er weinig aan doen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:29

ranna schreef:
Hij staat vanaf mei, vond het nog niet zo verkeerd gaan eigenlijk, haha. Had je hem moeten zien toen ik hem kreeg :)
Ik neem aan dat die van jou langer staat en dus ook al veel meer wortel heeft?
In 2 maanden tijd 1.5m groeien :oo. Sjonge, das wel heftig.

Ik ben even eigenwijs, laat hem dit jaar ongemoeid staan. Mocht hij volgend jaar nog steeds zo 'zieligjes' zijn zal ik hem eens te pakken nemen :j
Bedankt voor je tip *D

Die van mij heb ik vorig jaar geplant ook rond mei geloof ik. Hij heeft nu 3 dikke takken van 2m hoog die dus vorig jaar gemaakt zijn en waar vruchten aan zitten. Nu heeft hij al weer 3-4 jonge scheuten van 1,5m voor volgend jaar.

In het eerste jaar zullen ze niet zo hard groeien maar als hij sinds mei staat zou ik toch wel ietsje meer verwachten eigelijk. Maar misschien komt het nog, je zou het nog een maand aan kunnen kijken en zien wat ie dan doet.

Mijn kers heeft nu veel gele bladeren, zou dat komen door watergebrek of zou hij ziek zijn?
De grond waar hij in staat is wel vrij zanderig, heb bij het planten wel een flinke lading potgrond in het plantgat gegooid maar het lijkt niet veel geholpen te hebben. Gister had ik er 2 volle gieters over gegooid en vervolgens met een schepje een gat gemaakt, blijkt dat alleen de bovenste cm grond nat was! Dus nog maar 3 gieters erover gegooid, hopelijk was dat genoeg.
Zou hij daar last van hebben of kan ik het gewoon zo laten?

Heeft iemand soms nog behoefte aan gele frambozen-stekjes? Ik heb hier 2 wildgroeiers die ik eruit ga trekken maar als iemand ze wil dan mag je ze komen halen.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:08

Iemand tips voor een tuintje op een dakterras? Ik ben dan wel dochter van een hovenier maar heb er zelf erg weinig verstand van :P ik heb nu 2 mandjes met bloemen staan, een tomatenplant gezaaid in een potje (maar eens zien of die opkomt) 3 lavendelplanten en een watercacao (pachira aquatica)

Mijn dakterasje ligt meestal in de volle zon en er kan soms flinke wind staan. Ik zoek nog een klimplant die in een pot kan en omhoog groeit tegen de schutting. Alles moet wel in potten gezien ik geen grond heb op mijn dak. Wat denken jullie, zou ik druivenplanten in potten kunnen zetten, en hoe zit dat met bemesting enzo?

Tips zijn welkom :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:42

Druiven kunnen wel in potten maar dan moet je wel echt grote potten nemen, wel minimaal 70x70cm. Als je zulke afmetingen neemt kun je daar vrijwel alles in zetten. Druiven kun je goed gebruiken als natuurlijke afscheiding hoewel je niet een volledig dichte haag zult krijgen.

Als je volle zon hebt kun je vrij veel doen natuurlijk, wel moet je oppassen voor de wind, dus een vrij dichte schutting is wel aan te raden.
Je zou bessenstruiken in potten kunnen doen, aalbessen, kruisbessen, wijnbessen, frambozen ed kunnen allemaal wel in potten, mits de pot groot genoeg is natuurlijk.
Je zou balkonbakken of hanging baskets kunnen ophangen met aardbeienplanten erin.
Paprika's, pepers, tomaten ed kunnen allemaal prima in potten.
Keukenkruiden kunnen ook heel goed in potten, denk aan marjolijn, munt, peterselie, bieslook, citroenmelisse enz.
Veel kruiden/vruchten zijn ook heel leuk te combineren met bloeiende planten.
Maar al het genoemde, eigelijk alles wat vruchten draagt, is gevoelig voor wind dus een stevige schutting is wel aan te raden.

Bemesten kun je op dezelfde manier doen als je in volle grond doet; mest rond de wortels strooien, korrels strooien of vloeibare meststof gieten.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:52

Dankjewel voor de tips anneliesdj :)

De druiven laat ik dan maar even overgaan, want ik denk dat mijn dak het niet aan kan als ik zulke grote potten erop zet.. ik kan ook maar een klein gedeelte gebruiken om te zitten, ivm draagkracht (het is gewoon een plat dak en nog niet officieel omgebouwd als terras)

hanging baskets zijn wel een heel goed idee! had ik nog niet aangedacht, maar ik kan natuurlijk van allerlei potten aan de schutting hangen met planten erin, ook hartstikke leuk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:32

Ow als het nog niet 'officieel' is kun je mss beter helemaal geen potten plaatsen, of iig alleen heel kleine potten.
Wil je bessenstruiken in potten dan moet je ook wel denken aan 50x50 dus dat zal dan wss ook niet kunnen.

Maar tomaten, paprika's, pepers ed hoeven niet zulke grote potten dus mss kan dat wel? En keukenkruiden kunnen natuurlijk ook.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:15

dwaallicht schreef:
Iemand tips voor een tuintje op een dakterras? Ik ben dan wel dochter van een hovenier maar heb er zelf erg weinig verstand van :P ik heb nu 2 mandjes met bloemen staan, een tomatenplant gezaaid in een potje (maar eens zien of die opkomt) 3 lavendelplanten en een watercacao (pachira aquatica)

Mijn dakterasje ligt meestal in de volle zon en er kan soms flinke wind staan. Ik zoek nog een klimplant die in een pot kan en omhoog groeit tegen de schutting. Alles moet wel in potten gezien ik geen grond heb op mijn dak. Wat denken jullie, zou ik druivenplanten in potten kunnen zetten, en hoe zit dat met bemesting enzo?

Tips zijn welkom :D

Pas je wel op met het gewicht van al die potten? Dak kan niet zo heel veel hebben. Wat de max. belasting is kan je het beste navragen voordat je begint. En je zit in elk geval vast aan kunststof potten en bakken, de aarde en al het water weegt ook flink wat.
Als je toch met potten moet werken kijk dan even terug in dit topic naar de link van de makkelijke moestuin, daar staan een hoop tips in voor tuinieren in containers.