Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
anneliesdj schreef:Dat ligt eraan hoe de plant zich verder ontwikkeld, het eerste jaar moet je wel voorzichtig zijn met snoeien, hoewel dat normaal geen probleem moet zijn bij een wijnbes, aangezien ze groeien als braamstruiken.
Als het goed is heb je de plant gekregen met 1-3 houtachtige takken die op zo'n 40cm afgeknipt zijn, klopt dat? Zitten daar dan nu ook de vruchten aan?
anneliesdj schreef:Als het goed is maakt hij deze zomer jonge groene scheuten, daar komen volgend jaar de vruchten aan. Als dit er heel veel zijn, meer als 4 per halve meter moet je de besten uitzoeken en de rest zo kort mogelijk afknippen. Deze nieuwe scheuten bind je aan langs een raster of enkele draden die je hebt gespannen en knip je af boven de bovenste draad (ongeveer 2m maar kan lager als je wilt).
Als hij niet of nauwelijks nieuwe scheuten maakt kun je de oude takken laten staan zodat hij nog wat reserve heeft maar het is geen aanrader aangezien die ook voeding voor de jonge scheuten wegnemen, dus beter is om zodra je 2 jonge scheuten hebt de oude bij de grond af te knippen.
De overjarige takken dragen ook wel vruchten maar wel minder en ze maken dan ook veel zijtakken, vandaar dat wordt aangeraden die weg te knippen.
ranna schreef:anneliesdj schreef:Dat ligt eraan hoe de plant zich verder ontwikkeld, het eerste jaar moet je wel voorzichtig zijn met snoeien, hoewel dat normaal geen probleem moet zijn bij een wijnbes, aangezien ze groeien als braamstruiken.
Als het goed is heb je de plant gekregen met 1-3 houtachtige takken die op zo'n 40cm afgeknipt zijn, klopt dat? Zitten daar dan nu ook de vruchten aan?
Ja, klopt als een zwerende vinger![]()
Mist schreef:Tallie_Ho schreef:Aan mijn paprikaplanten zitten nu witte bloemen
Hoe groot zijn die van jou ? die van mij komen niet over de 40cm, lijken langzaam te groeien.....
anneliesdj schreef:Ranna; ik vind hem toch wat zieligjes![]()
De nieuwe scheuten die er bij mij aan komen groeien in twee maanden naar een hoogte van 1,5m met een dikte van bijna 2cm. Ik denk toch dat je de oude scheuten beter wat korter kunt knippen, dan wordt ie wat meer gestimuleerd om zijn best te doen.
Evelijn schreef:Hmm.. google vindt PERENROEST... dat klinkt niet zo mooi en coniferen in de buurt van een perenboom is dan niet een goed idee. Laat ik nou net een hele coniferen tuin hebben.
ranna schreef:Hij staat vanaf mei, vond het nog niet zo verkeerd gaan eigenlijk, haha. Had je hem moeten zien toen ik hem kreeg
Ik neem aan dat die van jou langer staat en dus ook al veel meer wortel heeft?
In 2 maanden tijd 1.5m groeien. Sjonge, das wel heftig.
Ik ben even eigenwijs, laat hem dit jaar ongemoeid staan. Mocht hij volgend jaar nog steeds zo 'zieligjes' zijn zal ik hem eens te pakken nemen
Bedankt voor je tip
dwaallicht schreef:Iemand tips voor een tuintje op een dakterras? Ik ben dan wel dochter van een hovenier maar heb er zelf erg weinig verstand vanik heb nu 2 mandjes met bloemen staan, een tomatenplant gezaaid in een potje (maar eens zien of die opkomt) 3 lavendelplanten en een watercacao (pachira aquatica)
Mijn dakterasje ligt meestal in de volle zon en er kan soms flinke wind staan. Ik zoek nog een klimplant die in een pot kan en omhoog groeit tegen de schutting. Alles moet wel in potten gezien ik geen grond heb op mijn dak. Wat denken jullie, zou ik druivenplanten in potten kunnen zetten, en hoe zit dat met bemesting enzo?
Tips zijn welkom