Wie gaat er mee op dieet???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FlairS

Re: Wie gaat er mee op dieet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:03

FlairS schreef:
Ik heb,en dat weten de mensen die mij kennen in real life,geen anorexia.Daarvoor houd ik te veel van lekker eten en drinken.Had alleen een paar dagen geen honger.Dat kan toch?Zit nu weer lekker aan een bruin pistoletje met gerookte zalm

En een bak Optimel vanillekwark met perzik(moet me inhouden niet de hele bak leeg te maken) en Optimel drink.

ukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:40

Wat ik vandaag heb gegeten:
O: muslie met magere yoghurt
L: omelet (1ei) met 1 bruine boterham
T: plakje ontbijtkoek

Ik eet vanavond rijst (zilvervlies rijst) met spercibonen.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:45

Jamy schreef:
Misschien niet goed dat ik het zeg, maar dat herken ik best wel erg in mezelf. Bang om aan tekomen en gewoon eigenlijk perse wat af willen vallen (dat heb ik denk al anderhalf jaar). Nu denk ik persoonlijk niet dat ik anorexia oid heb (nouja, ik wil het ook niet denken), maar ja zo als het hier staat kinkt het toch wel beetje eng

Dat is zeker wel goed dat je het zegt, dat je er over nadenkt al.
Ik zal nog een paar kenmerken geven van hoe mensen met anorexia vaak met eten omgaan. Het is dus niet zo dat je altijd al aan deze dingen moet voldoen, maar deze opvattingen komen vaak voor, en kan dus ook bij mensen die een eetstoornis ontwikkelen, of licht anorectisch zijn. Ik bedoel dat je niet meteen ernstig eetgestoord hoeft te zijn.

- weinig durven eten uit angst om dik te worden. Vaak steeds minder durven eten en steeds meer voedingsmiddelen op 'de verboden lijst zetten.'

- ook het streefgewicht steeds verlagen. Als een streefgewicht is bereikt is dat super, maar het zou nóg mooier zijn als je nog 2 kilo lichter was enz.

- het eten gaat steeds meer tijd kosten. Je bent veel bezig met het berekenen van hoeveel calorieen je nog mag hebben, en waarop je misschien nog zou kunnen bezuinigen. Om met het bedenken van smoesjes om onder een maaltijd uit te komen.

- je durft bijna niet af te wijken van je eigen eetpatroon. Je eet volgens jouw veilige lijst, en elke afwijking daarvan wordt zoveel mogelijk vermeden, zoals feestjes en etentjes. Je wilt vantevoren weten wat je wanneer gaat eten, en dit mag niet verstoord worden. Zo gaat het eten je leven besheersen, want je past je hele dag en de dingen die je moet aan aan op je eetpatroon. Je bent dus veel met het eten bezig.

- je baalt enorm als je bent aangekomen/niet bent afgevallen/te weinig bent afgevallen. Je zelfbeeld hangt deels af van je gewicht en je dieet, dus als dat niet gaat zoals je wilt, voel je je minderwaardig.
Als het wel gaat zoals je wilt, meestal betekend dit dus dat je bent afgevallen, voel je jezelf wel goed. Dit zorgt er voor dat je zo graag wilt blijven afvallen, hierdoor voel je goed.

- bewegingsdrang: na het eten drang hebben om te bewegen omdat je anders niet het idee hebt dat je eten genoeg wordt verbrand.

- een hekel hebben een vol gevoel in je maag, en graag honger hebben, omdat dit veilig voelt.

Dit zijn een paar dingen die me zo te binnen schieten, op www.sabn.nl staan meer psychische en lichamelijke kenmerken.

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 14:10

Lindy schreef:
Jamy schreef:
- je durft bijna niet af te wijken van je eigen eetpatroon. Je eet volgens jouw veilige lijst, en elke afwijking daarvan wordt zoveel mogelijk vermeden, zoals feestjes en etentjes. Je wilt vantevoren weten wat je wanneer gaat eten, en dit mag niet verstoord worden. Zo gaat het eten je leven besheersen, want je past je hele dag en de dingen die je moet aan aan op je eetpatroon. Je bent dus veel met het eten bezig.

- je baalt enorm als je bent aangekomen/niet bent afgevallen/te weinig bent afgevallen. Je zelfbeeld hangt deels af van je gewicht en je dieet, dus als dat niet gaat zoals je wilt, voel je je minderwaardig.
Als het wel gaat zoals je wilt, meestal betekend dit dus dat je bent afgevallen, voel je jezelf wel goed. Dit zorgt er voor dat je zo graag wilt blijven afvallen, hierdoor voel je goed.

- bewegingsdrang: na het eten drang hebben om te bewegen omdat je anders niet het idee hebt dat je eten genoeg wordt verbrand.

- een hekel hebben een vol gevoel in je maag, en graag honger hebben, omdat dit veilig voelt.

Dit zijn een paar dingen die me zo te binnen schieten, op www.sabn.nl staan meer psychische en lichamelijke kenmerken.

Dit heb ik dus heel erg
Ik eet het liefst elke dag precies hetzelfde, als je bv naar een pretpark gaat, of een dagje weg bent zit ik al helemaal te denken wanneer ik wat ga eten enzo. Ik heb nooit zoiets van ik zie wel hoe het loopt.

Dat tweede stukje klopt ook precies gewoon. Als ik volgens de weegschaal lichter ben, voel ik me super goed, vind ik mezelf ook een stuk minder dik (ook al zie je er mischien niks vanaf). Als ik zwaarder ben denk ik bij me eigen echt dat ik een mislukkeling ben, dik en vet ben en kan ik mezelf echt niet uit staan. Denk ik weer van, moest je ook weer zoveel eten of iets slechts nemen (terwijl ik helemaal niet veel eet eigenlijk en van een blokje chocola kom je echt niet aan imo)

Ik heb heel vaak dat ik na het eten graag nog wel wat wil doen. Het gebeurt meestal niet, maar voel me wel veel beter als het wel gebeurt, idd omdat ik dan denk dat het beter verbrand.

En dat honger gevoel klopt ook, dan heb ik het gevoel dat het goed gaat, al vind ik het wel moeilijk niet ff wat naar binnen te stoppen.

Vind het trouwens best wel moeilijk om dat hier neer te zetten aangezien er ook wat bekende op Bokt zitten enzo. Maar het is denk ik wel goed om in te zien dat dit dus niet echt goed is. Vroeger at ik gewoon als ik honger had, nam ik iets lekkers als ik daar zin in had enz. Nu ga ik dr van alles om heen plannen, dingen weglaten, extra bewegen. Maar het ergste vind ik dat ik niks afval wat ik ook doe, door wat te sporten ben ik misschien wel iets smaller geworden (ik zie het zelf niet, maar is mij gezegd dat je het wel een beetje zag). Maar ik ben zo geobsedeerd door die cijfertjes op de weegschaal, ik wil perse lichter zijn. Daarnaast vergelijk ik mezelf met iedereen, wordt er echt gek van.

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 16:59

En als Door nou een tijdje de weegschaal voor je verstopt? Dan kan je ook niet meer zo gefixeerd zijn op de cijfertjes (misschien een beetje simpel bedacht ).
Ik hoop niet dat je je vergelijkt met meiden van stal want die hebben een hele andere bouw .

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:13

Jamy ik heb het ook (gehad). Maar er is een verschil tussen bewust er mee bezig te zijn. Imo is het niet verkeerd om te bedenken wat je gaat eten op een dagje pretpark ipv je vol te vreten met friet enzo en niet af te vallen.

Daarnaast IS het gewoon een feit dat men zich beter voelt met een minder gevulde maag dan dat je propvol zit.... Tenminste ik heb dat altijd op welk gewicht dan ook.

Um ff denken wat stond er nog meer. Ja het veilige schema van jezelf....daarmee weet je dat je afvalt en als je onverwachts uit eten gaat dan heb je daar die dag geen rekening mee kunnen houden. Gek he als je fanatiek bent dat je dat vervelend vindt!! Ik wel althans, hahaha.

Ik denk dat het moeilijk is aan te geven wat nou het omslagpunt is van fanatiek zijn en anorexia.

Ik heb dan weer niet dat ik feestjes enzo ga overslaan, denk dat je dan echt al ver heen bent dan. Ik bedoel dat je zegt ik eet geen taart of chips vind ik geen anorexia gedrag.

Ach zoiets blijft moeilijk ........

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:40

Jamy schreef:
Lindy schreef:
Zowel bij anorexia als boulimia hoef je niet perse over te geven.
Anorexia is vaak weinig eten, compenseergedrag en veel sporten, maar vooral de angst om dik te worden en de drang om af te vallen. Als iemand met anorexia weer normaal eet, zijn de ziekte en zieke gedachten niet automatisch ook weg.

Misschien niet goed dat ik het zeg, maar dat herken ik best wel erg in mezelf. Bang om aan tekomen en gewoon eigenlijk perse wat af willen vallen (dat heb ik denk al anderhalf jaar). Nu denk ik persoonlijk niet dat ik anorexia oid heb (nouja, ik wil het ook niet denken), maar ja zo als het hier staat kinkt het toch wel beetje eng

Ik snap het, ik herken het calorieentellen. Ik kan niet zo veel zeggen om je te helpen ( wat mij helpt, hoeft jou niet te helpen). Wat je niet hoeft te doen, maar wel kan doen: Een realistische boven- en ondergrens stellen wat betreft je gewicht, van dat mag/moet ik wegen. Zo heb ik bv. een "BMI-grens " tussen de 20 en 22 (al doe ik niet erg aan schommelen)
En neem 1x per week wat lekkers

FlairS, oeps, dat van de overgeefangst wist ik niet, sorry. Als ik je zo hoor over gisteren, klinkt het alsof je goed bezig bent. Geniet van je eten

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:42

Ik weet dat ik een paar maanden geleden wel continu aan het uitrekenen was of ik wel al m'n eten verbrandde door het sporten wat ik deed. Dus bijvoorbeeld, ik at voor 500kcal, dan moest ik ook minstens dat (en het liefst meer) verbranden door beweging.

Heb dit gegeten vandaag:

O: havermoutpap met muesli
T: Appel
L: 2 sneetjes volkorenbrood, 1 met een plakje jonge kaas en 1 met filet américain, en een glas limonade
T: 2 engelse toastjes met pindakaas en een handje hazelnoten

Ik ga vanavond bij m'n oma eten dus weet nog niet wat het wordt, ik hoop wat lekkers (en een beetje veel, want ik zit weer onder de 1000... *zucht*)

Pauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:49

ik wil ook heeel graag afvallen, iets van ongeveer ene kilo of 6, ik wil graag een goede aanpak, als iemand dat met mij samen wil doen of zo wil die mij dan mailen?? lijkt me leuk, kunne we mekaar gewoon mailen of het al n beetje is gelukt enz....

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:14

Zo, net terug van sporten 45 minuten cardio en 45 minuten krachttraining gedaan.

Vanavond eet ik kip madras geloof ik, huisgenootje kookt

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:21

Orionneke, de grens tussen het wel/niet hebben van een eetstoornis is inderdaad lang niet altijd duidelijk.
Maar ik vind het in Jamy's geval wel verstandig dat ze er in ieder geval op let, want het kan heel goed dat er langzaam een eetstoornis naar binnen sluipt.

Jamy, heb je ook op die site gekeken?

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:31

spokey schreef:
En als Door nou een tijdje de weegschaal voor je verstopt? Dan kan je ook niet meer zo gefixeerd zijn op de cijfertjes (misschien een beetje simpel bedacht ).
Ik hoop niet dat je je vergelijkt met meiden van stal want die hebben een hele andere bouw .

Nee dat doe ik iig niet, want ik weet wel dat er een paar gewoon heel slank gebouwd zijn.
Juist als de weegschaal weg gaat ben ik zo bang dat ik onwijs aankom als ik er weer op ga, dat wil ik gewoon echt niet.

Orionneke het probleem is juist dus dat ik ondanks dat best goede eetschema (vind ik zelf, ok het is niet superveel maar wel over het algemeen best gezond) ik niks afval, daarom wil ik perse niks ongezonds eten (en het dan evengoed toch doen ) omdat ik dan dus imo helemaal nooit wat zal bereiken maarja.

Lindy ik heb op de site gekeken, daar heb ik wat vakjes aangekruisd enzo en dit kreeg ik dr dan uit zeg maar:
Citaat:
Evaluatie antwoorden
Uit je antwoorden blijkt dat je veel bezig bent met je eetgedrag. Het eten en gewicht kan je denken en leven gaan overheersen, en je moet dan altijd plannen wanneer je wat kan eten. Dit betekent ook dat er minder ruimte is voor de goede dingen in het leven (relatie, familie). Dit is bij eetstoornissen vaak het geval.
Je gevoelsleven wordt bepaald door hoe je met eten omgaat. Tevreden en sterk als je erin slaagt het te controleren, en (soms teveel) eten als het je niet lukt. Je zelfbeeld is zo gekoppeld aan wat je eet en wat er op de weegschaal staat. Dit is zo voor heel veel eetstoornis patiënten. Het heeft misschien te maken met het afschermen van invloeden op je gevoelsleven. In plaats van te zeggen wanneer iets je raakt, probeer je het gevoel misschien 'weg te eten'. Bij eetbuien is er vaak sprake van een soort trance, waarbij alles via vaste patronen en rituelen gebeurd. En doordat eten en gewicht zo overheersend is, is er geen ruimte in het hoofd voor andere problemen, problemen uit het verdere leven, of uit het verleden. Een van de eerste doelen bij een behandeling van eetstoornissen is vaak het eten en gewicht minder belangrijk te maken. Niet dat het in een keer allemaal over zal zijn: In de praktijk blijkt dat het wel een tijd kan duren voordat eten weer een normale plek krijgt in het denken.

Ondanks de schaamte over je gedrag, en dat je er maar niet mee kunt stoppen, kun je er maar beter over praten. Misschien zijn er mensen om je heen die negatief zullen reageren. Meestal is dat echter niet zo, en zullen ze proberen je te helpen.

Lichamelijke aspecten
Je eetgedrag kan een oorzaak zijn van lichamelijke problemen, die niet zonder gevaar zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:39

Is het ook niet zo dat je er niet mee kan stoppen? Bijv als je weet dat je bewust wat minder eet maar daar wel mee kan kappen is het toch ook anders?

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:55

Mijn eetschema was vandaag:

ochtend 3 stuk knackebrod lichtgewicht (wasa) 78.00 15.90 2.40 0.30
ochtend 1 stuk koffie met melk zonder suiker 28.00 0.00 0.00 0.00
ochtend 1 stuk tomaat 8.00 1.00 1.00 0.00
ochtend 1 beleg achterham 20.00 0.15 2.70 0.90
ochtend 2 beleg slankie 20+ tuinkruiden 68.00 0.40 8.60 3.40

middag 50 gram wiegertje (kruidkoek ketellapper) 157.00 36.00 1.30 0.85
middag 1 stuk knackebrod lichtgewicht (wasa) 26.00 5.30 0.80 0.10
middag 1 beleg achterham 20.00 0.15 2.70 0.90
middag 1 stuk tomaat 1/2 4.00 0.50 0.50 0.00
middag 1 stuk appel 1/2 30.00 7.00 0.50 0.00
middag 1 snee boterham bruin 79.00 15.00 3.00 1.00
middag 1 stuk appel 60.00 14.00 1.00 0.00
middag 1 beleg kipfilet 10.00 0.10 1.88 0.31

avond 1 stuk kip madras knorr 1/3 verpakking met halfvette creme fraise 610.00 90.30 37.20 10.00
avond 300 ml kippensoep (unox) 60.00 6.00 6.00 2.10
avond 10 ml creme fraiche (c1000) 29.20 0.24 0.25 3.00
avond 10 gram doritos nacho cheese 52.60 5.80 0.60 3.00

--------------------------------------------------------------------------------

Totalen op basis van de calorietabel: 1339.80 197.84 70.43 25.86
Omgerekende kilocalorieën: Wat is dit? 1305.82 791.36 281.72 232.74
Percentages: Wat is een goede verhouding? 100% 61% 22% 18%

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:04

Maar dat kan ik dus niet. Ik bedenk altijd bij welk eten dan ook of het slecht of goed voor je is, of ik er dus meer of minder van mag eten enz enz. Daarom zeg ik, ik ben er ook al zo lang mee bezig, ik kan er niet zomaar mee stoppen, omdat ik dan bang ben om voor mijn gevoel weer aan te komen.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:12

Ik zou er dan toch wel op gaan letten, Jamy.

Ik at vanavond bij m'n oma lekker gebakken aardappelschijfjes met wat mayo, en sla met tomaat, komkommer, uitjes, mayo en ei. En nog een paar knakworstjes.
Jumjum.
Ze had alleen maar gewone cola, dus daar een flesje van gehad.
Vanavond eet ik misschien nog een stukje dropzuurstok

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:17

orionneke, ga je de 'tussenstand' nog doorsturen ??

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:10

Jamy schreef:
spokey schreef:

Die hebben weer een heel ander probleem:Die vinden zichzelf te mager

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:13

[FlairS, oeps, dat van de overgeefangst wist ik niet, sorry. Als ik je zo hoor over gisteren, klinkt het alsof je goed bezig bent. Geniet van je eten
[/quote]

Geeft niks hoor!Als ik nou anorexia had was ik in ieder geval van die andere fobie af...... [/quote]

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 22:20

2 sinasappels met citroen uitgeperst
1 speltbroodje met roomboter
2 speltbroodjes met vegatarische leverpastei
groot bord macaroni
banaan met yoghurt
peer

Net voor de eerste keer naar yoga geweest. Lekker een uurtje ontspannen .

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 22:33

spokey schreef:
2 sinasappels met citroen uitgeperst
1 speltbroodje met roomboter
2 speltbroodjes met vegatarische leverpastei
groot bord macaroni
banaan met yoghurt
peer

Net voor de eerste keer naar yoga geweest. Lekker een uurtje ontspannen .

Vandaar dit late Bokttijdstip.Is helemaal niks voor jou!

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 07:13

Ik kwam net terug van de yoga vandaar en ik heb vakantie .

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:19

Maaltijd Voedingsmiddelen Porties KCal Vet

Ontbijt
2 x Volkorenbrood - 1 snee (35 g) 2 150 2 g
1 x Kaas 30+ - per snee (20 g) 1 60 4 g
0,5 x Leverpastei - per snee (15 g) 0.5 25 2 g
2 x Koffie, zwart - 1 kopje (125ml) 2 0 0 g
1 x Ontbijtkoek - 1 plak (20 g) 1 50 0 g
Totaal 285 8

Lunch
0,5 x Optimel - 1 glas (150ml) 0.5 22.5 0 g
1 x Pistolet (bruin) - 1 1 120 2 g
1 x Optimel - 1 glas (150ml) 1 45 0 g
7 x Zalm, gerookt - op toast (10 g) 7 140 7 g
10 x Kwark, mager - 1 eetlepel (15 g) 10 100 0 g
Totaal 427.5 9

Diner
0,25 x Olie, alle soorten - 1 eetlepel (10 ml) 0.25 22.5 2.5 g
0,5 x Roerei - 1 ei (65 g) 0.5 50 4 g
1 x Tomaat, gekookt - 1 stuks (55 g) 1 10 0 g
1 x Roerei - 1 ei (65 g) 1 100 8 g
2 x Bacon - 1 plak (15 g) 2 110 10 g
3 x Ui, gekookt - 1 groentel. (50 g) 3 30 0 g
3 x Champignons, gekookt - 1 groentel. (50 g) 3 45 0 g
1 x Volkorenbrood - 1 snee (35 g) 1 75 1 g
Totaal 442.5 25.5

Tussendoortjes
1 x Ontbijtkoek - 1 plak (20 g) 1 50 0 g
1 x Volkorenbrood - 1 snee (35 g) 1 75 1 g
3 x Zalm, gerookt - op toast (10 g) 3 60 3 g
1 x Optimel - 1 glas (150ml) 1 45 0 g
Totaal 230 4

Totaal 1385 46.5

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 11:25

Ik heb net ontbeten

drie wasa lichtgewicht krackers, 1 met kipfilet, 1 met achterham en 1 met smeerkaas 20+. Allen met tomaat

Voor vanmiddag heb ik nog een bruine boterham meegenomen met achterham en tomaat en een stuk ontbijtkoek.

Eind van de dag ga ik nog ff sporten, alleen cardio dit keer.

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:03

O: magere yoghurt met cornlfakes.
L: 2 volkorenbroodjes, 1 met kipfilet en boter 1 met appelstroop.
T: (tjah tussendoor of nog steeds lunch, was 1,5 uur drna ofzo) 2 stukjes stokbrood (dus ik denk 2 broodjes ofzo in totaal) met ham en kaas uit de oven.