de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:45

Wat leuk die bomen, blijven die dan klein?

Ik ben wel blij met hoe het tot nu toe gaat, bieten komen uit de grond, knoflook groeit lekker door (twijfel wanneer die eruit kan?),verder ui en peulen en stamslabonen gezaaid, courgette voorgezaaid, vier tomaten planten en vijf paprika. Nu wachten tot we kunnen eten :9

Weissjee

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:27

Daglichtlampen zijn het dacht ik. Van de ikea, wel al jaar op 5(?) terug gekocht en dit formaat hebben ze niet meer. Andere formaten wel als ik het goed heb. Ik kan de plantjes namelijk niet overal in huis voor de ramen zetten aangezien de katten hier ook tuinieren... Op deze foto kan je de lampen zien, foto is dus van een paar weken terug.
Afbeelding

De boompjes worden best groot als je ze koopt zijn ze vaak ongeveer 1 meter hoog en nu redden ze het dubbele wel. Ze zijn, dacht ik, wel op een speciale onderstam geënt waardoor ze langzamer groeien.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:55

Nu de plantjes aan het afharden zijn, zet je ze dan ook buiten op dagen dat het regent? Ik denk van wel, maar ik dacht ik check het even :') nog nooit eerder laten afharden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 23:31

Dat ziet er goed uit bij jou Weissje!

De aardbeien hier hadden een enkel bloempje en knopje. Maar heb ze vandaag uit m'n moestuinbakken gesloopt en in een border gezet. Dus vrees dat ik nog wat langer moet wachten op vrucht.

De moestuinbakken zijn weer onkruidvrij. Er staat nu nog rucola in de ene bak en in de andere bak staat citroenmelisse, dragon, rozemarijn, munt en krulpeterselie. Heb de bakken ook aangevuld met nieuwe moestuinmix. En de zaailingen van thuis meegenomen. Morgen maar eens overzetten.

Zou ik struikprinsessenbonen in de bakken kunnen zetten? Of beter in de volle grond?

Weet iemand hoe ik groei in rabarber krijg? De bladeren groeien wel wat, maar de stengel zelf doet (nog) niet veel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 00:20

Rabarber is volgens mij verzot op veel mest, maar weet dit niet zeker.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 06:18

Rabarber moet je de bloemen eruit halen als ie die heeft, dat scheelt al veel.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:07

Geen bloemen. Ze staat op een stikstofrijke plek, ik zal nog wat paardenmest bijgeven. Dank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:22

Hier deel rabarber met bloemen en deel eruit gehaald. En flink wat paardenmest erbij.

Tuin is klaar voor dit seizoen *\o/*
Afbeelding

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 15:58

Ik wil me ook melden. Ik heb ooit in het begin eens mee gedaan in het topic. Maar toen bleek planten kweken niet echt te lukken. Ik wil graag nog eens proberen.
Vorig jaar heb ik wel wat aardbei plantjes in een cementbak (weet even niet hoe ze heten) gedaan, paar aardbeien gekregen en in het najaar en winter niet meer naar omgekeken. En tot mijn verrassing beginnen ze het dit jaar weer te doen. Dus even het onkruid en dode materiaal er beetje uit gepluist en kijken wat ze dit jaar brengen.
Ik heb mijn moeder nog even naar de action gestuurd voor wat kweeksetjes, gewoon om even te proberen met mijn zoontje. Die krijg ik donderdag. Ze heeft mini komkommers, cherrytomaten en nog wat kruiden. Ik zie wel of het nog wat wordt, ben volgens mij wel wat laat met de komkommers en cherrytomaten.
Wat ik nog wel graag wil, ik heb nog twee grote bloembakken, net zo diep als de chementbak. Om daar nog wat kruiden zoals bieslook in te doen. Maar hoe doe ik dat? Grond, en dan de zaadjes er wat overheen strooien. Heb ooit eens eerder gedaan, kreeg toen enkele stengeltjes hier en daar verspreid. Ik wil nu graag proberen om een goede bos te krijgen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:54

Vraagje, ik ben nu binnen mijn tomaten aan het kweken. Na ijsheiligen mogen ze (als ze groot genoeg zijn) naar buiten in een kasje (gewoon van plastic).

Ik heb nog niets aan de grond gedaan waar ze komen te staan (zandgrond). Is het handig om daar nu paardenmest doorheen te spitten?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:59

Tomaten zijn zeer hongerige planten, zandgrond heeft flink hulp nodig om ze te voeden. Flink paardenmest/compost, etc. zal zeker helpen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 23:26

Dankjewel! Dan ga ik eens lekker spitten morgen. :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 23:27

Afbeelding
Afbeelding
Aardbeien bed en ja weet het plantjes staan te dicht op elkaar, maar mij kende zal er ook nog wel wat dood gaan. :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Conclusie heb eigenlijk nog steeds teveel bakken. :')
Afbeelding
De bakken die eigenlijk nu dus in het stukje staan wat bij de ren gaat komen.
Afbeelding
Rode aalbes vol met trosjes.
Afbeelding
Witte aalbes vol met trosjes. Dit is de reden ook waarom ik nu zo snel mogelijk opsluitbandjes erin wil hebben, want dan kan er een hekje omheen.
Afbeelding
Sorry niet eerst ramen gewassen. Vooraan bonen en erachter aardappelen.
Afbeelding
Mooie lucht en 2de schuur is mijn plekje (eerste schuur en kas zijn van de buren 2 verschillende mensen).

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:00

tamary schreef:
Tomaten zijn zeer hongerige planten, zandgrond heeft flink hulp nodig om ze te voeden. Flink paardenmest/compost, etc. zal zeker helpen.

Ik zou dat zelf dan weer niet adviseren. Althans verse mest. Er zit eigenlijk weinig voeding in en het is vrij zuur. Bij jonge planten heb je kans op verbranding. Oude mest kan wel. Paardenmest is een goede bodemverbeteraar om in het najaar in je bodem te verwerken.
Wij hebben op ons nieuwe landje met gletsjergrond (heerlijk stuifzand..) zakken tuinaarde met compost door de grond gespit en daar wat mestkorrels bij gedaan voor de plantjes die dat nog extra nodig hebben.
Ieder zijn eigen aanpak hoor maar ik merk dat tomaten nogal kieskeurig zijn en snel het loodje leggen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:08

moonsparkle schreef:
Nu de plantjes aan het afharden zijn, zet je ze dan ook buiten op dagen dat het regent? Ik denk van wel, maar ik dacht ik check het even :') nog nooit eerder laten afharden.

Had iemand hier toevallig antwoord op :o

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:11

moonsparkle schreef:
moonsparkle schreef:

Had iemand hier toevallig antwoord op :o

Mijn tomaten gaan na 1 dag regen wel naar binnen denk ik. Die kunnen niet goed tegen nattigheid

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:18

Ir111 schreef:
Vraagje, ik ben nu binnen mijn tomaten aan het kweken. Na ijsheiligen mogen ze (als ze groot genoeg zijn) naar buiten in een kasje (gewoon van plastic).

Ik heb nog niets aan de grond gedaan waar ze komen te staan (zandgrond). Is het handig om daar nu paardenmest doorheen te spitten?

Afhankelijk van hoe lang deze mest al ligt.
Wat ik hier vorig jaar gedaan heb met het aanleggen van het bed (met arme grond) was:
- 2 spades diep eruit scheppen
- Koemestkorrels verspreiden in het gat en dan een laag compost
- laagje grond
- Koemestkorrels verspreiden en laag compost
- laagje grond
- Koemestkorrels verspreiden en laag compost.

Je krijgt hiermee een hele mulle laag dat goed gevoed is en vocht goed vasthoud. Het bed komt hierdoor wel in een "bult" te liggen. Maar klinkt na verloop van tijd weer iets in.

Gedurende het seizoen nog wat koemestkorrels bijgeven (licht verspreiden) over de grond van de planten. Goede tomatenopbrengst gehad met goed smakende tomaten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:20

Mijn planten zullen wel te verwend zijn, maar tomaten krijgen tomaten meststoffen en geen koeienmestkorrels. :=

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:01

Ik gooide voorheen alle keukenafval op de compost/mesthoop en daar groeiden spontaan heerlijke tomaten, pompoenen en zelfs meloenen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:45

Hier doen ze het ook prima op half gecomposteerde paardenmest.

Wij zitten ook op zandgrond, en ik heb de eerste jaren elke keer bij de gemeente een aanhangwagen vol compost gehaald om te mengen met het zand. Wat extra hummus houdt het water en de voeding beter vast.
De afgelopen jaren leg ik een composthoop aan met paardenmest die ik in de winter onderwerk in de moestuin.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:54

Onze gemeente geeft dit jaar helaas geen compost uit. Vorig jaar heb ik een flinke berg (eigenlijk iets teveel) half gecomposteerde koemest door de grond heen gewerkt. Dat was voor sommige groenten iets teveel van het goede qua voeding. Ik ben benieuwd of het dit jaar weer beter gaat. Er gaat nu eens in de zoveel maanden een paar handen koemestkorrel overheen. Rest van de tuin en het gazon doen het daar ook prima op.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:07

Misschien werkt het wel goed voor de groei, maar ik heb nog nooit iets toevoegd aan de aarde in de tuin, ja misschien eens wat potgrond, maar alles groeit tot nu toe wel :Y)

Merkten jullie veel verschil tussen met en zonder compost?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:28

Hier dit jaar ook geen gemeente compost, maar heb nu 2 ruime compostbakken. En moet eigenlijk nog 1 bak nakijken wat daarin zit met dat daarin bruikbare compost in zou kunnen zitten. En die is groot maar lastig voor mij als klein persoon. :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:32

Ik heb bij 2 verschillende gemeentes compost gehaald, ik haal het daar niet meer, rotzooi en glas erin, niet grappig om in te pakken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:47

Heb ooit eens zakken compost bij de Hornbach gekocht, maar is gewoon dezelfde kwaliteit als gemeente compost doe dan maar de gratis gemeente compost en ik ga gewoon een zeef maken voor op de kruiwagen om extra te kunnen zeven.