De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:43

Met een beetje dik schillen kan het geen kwaad hoor, anders hadden wij allang "om" gelegen ;)

_CS_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:25

Hier zojuist de eerste 4 rode tomaten eraf gehaald, ben benieuwd hoe ze smaken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:08

wat leermomentjes op een rijtje :D

- tomaten hebben echt meer nodig dan een een bamboe stokje :+ volgend jaar eerst een stapeltje fruitboom palen halen bij de boomgaard op het dorp.
-pompoenen mogen volgend jaar lekker in rekken klimmen, dat gaat prima met niet idioot grote pompoenen en scheelt een hoop ruimte+ levert een hoop schaduw.
- de staken voor de spekbonen mogen veeeeeeeel langer zijn, ze klimmen weer de caravanstalling van mijn buurvrouw in
-iets later beginnen met voorzaaien van de tomaten , pepers etc want voor je het weet blijft het lang koud en is je huis bijna niet meer begaanbaar zonder machete :+ en toch nog strakker registreren wat wat is , heb nu weer een heel stel peperplanten waarvan ik moet afwachten wat welke is met aan mij de taak om voor te proeven, heb namelijk verschillende soorten die kwa vrucht op elkaar lijken, maar trust me they taste different :=
- grote bakken maken voor een aantal zaken en meer in de hoogte werken in het algemeen om ruimte te creëren :j

en meer variatie :D er kan niet genoeg variatie zijn *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:39

Sonja_vR schreef:
wat leermomentjes op een rijtje :D

- tomaten hebben echt meer nodig dan een een bamboe stokje :+ volgend jaar eerst een stapeltje fruitboom palen halen bij de boomgaard op het dorp.
-pompoenen mogen volgend jaar lekker in rekken klimmen, dat gaat prima met niet idioot grote pompoenen en scheelt een hoop ruimte+ levert een hoop schaduw.
- de staken voor de spekbonen mogen veeeeeeeel langer zijn, ze klimmen weer de caravanstalling van mijn buurvrouw in
-iets later beginnen met voorzaaien van de tomaten , pepers etc want voor je het weet blijft het lang koud en is je huis bijna niet meer begaanbaar zonder machete :+ en toch nog strakker registreren wat wat is , heb nu weer een heel stel peperplanten waarvan ik moet afwachten wat welke is met aan mij de taak om voor te proeven, heb namelijk verschillende soorten die kwa vrucht op elkaar lijken, maar trust me they taste different :=
- grote bakken maken voor een aantal zaken en meer in de hoogte werken in het algemeen om ruimte te creëren :j

en meer variatie :D er kan niet genoeg variatie zijn *\o/*

Tomaatjes bij jou ook neergestort?
Hier was reddings actie op tijd.

Cindeeh schreef:
Sjolvir, zijn dat nou lente uitjes, of gewone uien? Want de mijne lijken op de jouwe, maar het waren volgens mij gtoch echt lente uitjes, maar die van jou lijken meer op gewone ui haha. Ik ben nog nieuw op dat gebied ;p

Zakje erbij gepakt, uche.. het zijn lente uien, blijkbaar.. ras Baretta, kortom, geloof dat ik ze uit de grond kan halen :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:40

Tomaten werken het handigst gewoon aan een touwtje vind ik :j

Hier allerlei rijpe cherry-tomaatjes maar ik hou niet van tomaat :P

Probeer ze morgen wel aan oma te slijten O:)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:53

touwtje werkt niet in de buitenlucht, hier gaan ze volgend jaar aan appel en kersenboom palen , gewoon vastbinden en gaan :D werkt lekker makkelijk en de wind heeft vrijwel geen vat op de planten op die manier :)

ik heb trouwens niet echt omval acties gehad, wel afzak acties :+
de orange russian geeft zulke zware tomaten dat de planten van de paal afzakken :roll: nu heb je op een truttig bamboestokje ook niet echt veel grip met je binddraad, dat scheelt ene hoop als je een beetje een zinvolle paal hebt staan :j

wel een struiktomaatje wat omviel, maar dat had ik niets bij staan, daar staan nu een stuk of 6 stokkies bij.
is trouwens wel een heel leuk ras
balkonzauber :j geeft heel veel handformaat tomaatjes die ook nog eens lekker volle smaak hebben .
word een halve meter hoog struikje. die wil ik volgend jaar meer opkweken in wat grote potten :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:01

Ik heb bij de tomaten 1 grote dikke bamboestok staan waar ze aan gebonden zijn.
Blijven prima staan overigens.
Nu worden ze best vol met al die tomaten en heb ik voor de zekerheid de paal met een touwtje aan de schutting vast gebonden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:32

Ik ga volgend jaar voor minder tomaat, maar vond het nu zo zonde om de plantjes weg te gooien.
Heb ze dus zelfs in de voortuin staan.. (tot grote verbazing van buren, maar ja.. moeste er ergens mee heen.)

Dit weekeind pasta, met eigen gemaakte tomaten saus en ui erin.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 11:36

Meloen *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:39

Mijn tomaten zijn ook meerdere keren bijna ingestort en hangen nu omhoog aan van die tonkinstokken voor bonen, maar nog zijn ze te zwaar en met te dunne steel om zichzelf rechtop te houden. Maar het leeft allemaal nog wel en tomaten groeien door, so who cares.

Alleen zitten bij een aantal plantjes bovenin nog een trosje bloempjes, worden dat nog vruchtjes dit jaar, of kan ik ze beter afknippen om de andere tomaten meer kans te geven?

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:36

Antheman schreef:
Meloen *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

[ Afbeelding ]

Tof! Wil ik volgend jaar ook gaan proberen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:00

Leuk die meloentjes +:)+

Zo zachtjes aan zou ik de top wel uit de tomaten halen nu hoor, om de andere tomaten nog volop de kans te geven om rood te worden :)

Hier een busje vol druiventakken vol met meer dan 100 hartstikke mooie druiventrossen.... heb alles afgeknipt vanwege zeurende buurman -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:01

Aww wat zonde van je druiven! Kon je je buurman niet omkopen met wat druiventrosjes? :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:05

Waarom zeurde je buurman?

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:45

Wat jammer van die druiven!!!! Lastig als je buren vervelend doen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:31

Die meloen, jummie!!

Balen van die druiven....

Moet dus bovenin de bloemen eruit halen, oke..
Had ze al wel getopt.
Morgen dan maar, nu regent het.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:13

Zeuren over druiven??? Dat is toch gewoon afwachten tot ze rijp zijn en alles wat in zijn tuin hangt mag ie opeten.... mij zou je niet horen hoor als buur zijnde....

Die meloenen zien er goed uit!

Hier een omgeknakte tomaat die net zo vrolijk door blijft groeien, dus heb hem maar laten liggen.

De framboos heb ik gekortwiekt, heeel drastisch, en we zien wel wat ie volgend jaar wel of niet doet.

Alleen vergeet ik elke keer nieuw rucola zaad en een draadkooitje te maken en te halen, vandaag nog wel bij Intratuin geweest... :? :o?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 08:04

Ik heb een paar jaar geleden een druif geplant tegen de schutting bij het oude huis dat al 4 jaar te koop staat, en nu waren een paar takken bovenlangs aan het groeien.

Ontving ik ineens een mailtje met een CC naar het bedrijf dat de woning voor mij verhuurt, de gemeente en nog 1 of andere instantie, met een klaagverhaal erin dat "het vuil" over de schutting heen groeide en da als het niet binnen X dagen weggehaald zou worden hij iemand in zou huren op de kosten van het verhuurbedrijf -O-

Beetje jammer, buurman had mij gewoon kunnen bereiken, altijd prima contact mee gehad, en een meter van de schutting af heeft hij een afdak aansluitend op zijn huis gemaakt waar een enorm wilde druif op groeit die aan alle kanten er doorheen bulkt, verder ook best wat groen in de tuin...

Ik vind het nogal zeikerig dus.

Maargoed, het zal blijkbaar nogal geïrriteerd hebben :P

Heb geeneens zin om er over in discussie te gaan en heb hem op een paar blaadjes na aan de stam, helemaal afgeknipt. Echt minstens 100 mooie trossen eraan, wat een onzin jongens -O-

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 08:06

Wat een barbaar Pmarena

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 08:17

Ja het ontgaat mij ook een beetje hoor, maargoed :P

Hij wil de kersenboom ook omgekapt hebben.... maar dat gaat me echt te ver.

Daar mag een volgende eigenaar lekker over beslissen :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:04

O ik kan daar echt niet tegen, dat soort mensen! Dan krijg je toch de neiging om een fles roundup bij zijn eigen druiven en planten te gooien hè := Ik had dat dan ook echt niet gedaan. Druiven aan zijn kant van de schutting eraf, oké, ik had ze gewoon terug gebogen en aan jouw kant vastgebonden!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:12

Ik had er geen zin in, dan zitten er na 2 weken weer nieuwe takjes door de schutting natuurlijk en krijgen we het gezeik weer... ik ben gewoon zo klaar met dat huis, wil er liefst niets meer mee te maken hebben maarja.... maar weer duimen dat er nu eindelijk eens een koper voor komt.... we wonen al bijna 4 jaar in het nieuwe huis.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:57

Maar je had dan toch gewoon wat over de schutting steekt af kunnen knippen, daar hoeft de hele struik toch niet voor plat?
En als je van die kers af wilt... :j

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:01

ach zo typisch...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:09

Ja natuurlijk had ik dat kunnen doen..en dan elke 2 weken teruggaan naar het oude huis zeker om het weer te doen, ben gekke Henkie niet :P

Kers is zeker 4 meter hoog, als iemand hem wil hebben dan mag het van mij hoor, maar als hij zonder al te veel moeite uit te graven was had ik het zelf wel gedaan :P