De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:12

Ent er maar meteen een paar voor je medebokkers hier anders :9

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:20

pmarena schreef:
Ent er maar meteen een paar voor je medebokkers hier anders :9

:)) *\%/* Doe ik mijn mysterieboom enten, doen we kruisbestuiving. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:26

Nou als ik moet kiezen tussen een heerlijke, zalige, sappige zoete pruimenboom of jouw mysterieboom met harde harige klonten.... :P

(maargoed, wie weet wat een juweeltjes er over een aantal jaren ineens vanaf gaan komen :') )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 23:12

Wou net zeggen, die pruim is gewoon jummie!!!
Die mysterie plant, tja...blijft een raadsel.

Ik ga het de overbuurman eens vragen, als ie ooit weer in het land is.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:12

pmarena schreef:
Nou als ik moet kiezen tussen een heerlijke, zalige, sappige zoete pruimenboom of jouw mysterieboom met harde harige klonten.... :P

(maargoed, wie weet wat een juweeltjes er over een aantal jaren ineens vanaf gaan komen :') )

_O- _O- _O- _O- _O-

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:00

Hoi! stille meelezer hier die nu eindelijk begonnen is met klaarmaken van een stukje grond om eens wat te gaan zaaien. Heb al wat flespompoenen staan die nu een paar bloemetjes vertonen, iemand enig idee of dat nog wat kan worden of dat ik die pas volgend jaar mag verwachten? En kun je nu bijvoorbeeld ook nog uien/sla/spinazie/worteltjes zaaien of ben ik nu echt te laat?

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:15

Girley_ schreef:
Hoi! stille meelezer hier die nu eindelijk begonnen is met klaarmaken van een stukje grond om eens wat te gaan zaaien. Heb al wat flespompoenen staan die nu een paar bloemetjes vertonen, iemand enig idee of dat nog wat kan worden of dat ik die pas volgend jaar mag verwachten? En kun je nu bijvoorbeeld ook nog uien/sla/spinazie/worteltjes zaaien of ben ik nu echt te laat?

Voor veel dingen is het nu te laat, maar er zijn nog wel wat mogelijkheden. Je kunt bij tuincentra vaak ook kleine slaplantjes kopen en allerlei soorten kolen, daarmee heb je wat meer zekerheid. Sommige soorten kun je nu ook nog wel zaaien.

Ik heb vanmiddag bv nog een aantal Oosterse groenten gezaaid, verwant aan de paksoi (die had ik al staan). Die schijnen goed tegen kou te kunnen en sommige zelfs tegen lichte vorst. Ik heb Amsoi, Choi Sum, Tatsoi en Mizuna gezaaid. Ook iets als rucola doet het nog prima nu, dat kun je nog tot in september zaaien. Van sommige groenten heb je ook soorten die je juist in het najaar moet zaaien/planten en dan in het voorjaar kunt eten. Er is bijvoorbeeld winterspinazie. Maar kijk wel goed welke soort je kiest dus.

Ik spam deze site nogmaals, echt mijn tuinierbijbel zo onderhand :D http://www.mooiemoestuin.nl/
Daar staat ook een kalender op met wat richtlijnen wanneer je welke soort kunt zaaien en planten. http://www.mooiemoestuin.nl/wp-content/ ... n-pdf1.pdf

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:35

Girley_ schreef:

sla lukt nog perfect. misschien kan je pluksla nemen, dat is sneller eetklaar en zo lang het nog groeit, kan je plukken he :D
spinazie zaai je ofwel in het voorjaar, ofwel in het najaar. gewoon niet op het heetste van de zomer. Dat kan nu dus stilaan.
uien en wortelen hebben een langere groeitijd. uien zou ik niet meer doen nu, maar als je een wortelsoort neemt die vanaf heel vroeg tot heel laat in het seizoen gezaaid kan worden, lukt dat nog net wel denk ik.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:40

ik heb vorige week nog radijsjes gezaaid. schieten al goed uit :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:45

rucola en veldsla gaat nu ook nog als een trein!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:17

Sjolvir schreef:
rucola en veldsla gaat nu ook nog als een trein!

Ja, binnen een paar dagen kwam t op 8-)

Wanneer oogst ik pompoenen? Ik heb er werkelijk zoveel!!! Heb er 2 geplukt en zie wel of ze goed zijn.
Loop ik net de courgettechutney gelukkig mis, moet ik weer over pompoenen nadenken. :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:36

op een gegeven moment lijkt het steeltje iets te verhouten, dan zijn ze echt klaar en ook vrij goed bewaarbaar, bij vroeger oogsten kunnen ze ook wel klaar zijn, maar minder bewaarbaar.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:55

Sonja_vR schreef:
op een gegeven moment lijkt het steeltje iets te verhouten, dan zijn ze echt klaar en ook vrij goed bewaarbaar, bij vroeger oogsten kunnen ze ook wel klaar zijn, maar minder bewaarbaar.

Ah, dat is een goede om op te letten! Dank je. Ik heb t op de gok gedaan, vorige week waren ze nog geel en nu al een tijdje oranje.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:29

Nog maar even foto's gemaakt nu alles nog groen is en groeit.

Afbeelding
Herstprei, onlangs geplant, ik denk dat het te laat is, maarja ik had het nog staan en weggooien is ook zo zonde, we zien wel wat er van komt

Afbeelding
Eerder geplante herfstprei, ik denk dat de grond te arm is, ik had van te voren er niks opgedaan, tussentijds nog wel wat geprobeerd, les voor de volgende keer.

Afbeelding
Paksoiplantjes, wel wat last van rupsen helaas,

Afbeelding
Mijn jongste zaailingen, links paksoi, rechts sla en in het midden pas gezaaide Amsoi, Choi Sum, Tatsoi en Mizuna.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:28

kynshiri schreef:
Girley_ schreef:

sla lukt nog perfect. misschien kan je pluksla nemen, dat is sneller eetklaar en zo lang het nog groeit, kan je plukken he :D
spinazie zaai je ofwel in het voorjaar, ofwel in het najaar. gewoon niet op het heetste van de zomer. Dat kan nu dus stilaan.
uien en wortelen hebben een langere groeitijd. uien zou ik niet meer doen nu, maar als je een wortelsoort neemt die vanaf heel vroeg tot heel laat in het seizoen gezaaid kan worden, lukt dat nog net wel denk ik.

Dank je wel, hier kan ik ook heel veel mee! Ga morgen of vrijdag eens op snor naar pluksla en wortelen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:29

Leuke foto's Ayo, en een heel handig rekje over je preiplantjes. Als je het niet erg vind, denk ik dat ik het idee jat. :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 18:22

Zoooooooo lekker gegeten net!

Afbeelding
Gefrituurde venkelschermen en courgettebloemen. Nieuwe aardappeltjes en afgemaakt met dille, rozemarijn, basilicum en oregano. Beetje sla en postelein erbij.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:55

Antheman, jammie!!!!

En die preitjes hierboven, die wil ik volgend jaar ook.

Helemaal blij, ik heb 4 paprika's, 2 aan elke plant (en nog 4 planten zonder, maar die hadden onder de tomaten gestaan)
Afbeelding

En ja, echt waar, ze worden rood, maar heel gek, hier en daar 1 of 2 per trosje.
Afbeelding

Hetzelfde trosje achter mijn ook zelf gezaaide weet ik veel bloemetjes.
Afbeelding

Baal momentje van de week.. neergestorte tomaten....Uiteraard hele bende weer aan schutting vast gezet.
Afbeelding

Mijn gezaaide uitjes worden groot!
Afbeelding

Raar... in schilletje lijken 2 partjes of zo te zitten? Hoe weet ik dat ze eetbaar zijn?
Want ze zijn al best groot. (Ik denk... pasta dit weekeind met tomaat en ui uit eigen tuin :+ )
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:17

Mooie foto's!
En de rest van de tomaten kleurt later ook rood, dat komt nog :)
Mijn prei en uien hebben het allemaal niet overleefd. En mijn paprika's hebben bijna allemaal gaatjes, daar heeft een of ander beest in zitten knagen >;) maar de tomaten doen het uitstekend!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:36

Oei, nu heb je me bang gemaakt voor mijn paprika's!!

Uien hier zaten rupsen IN de bladeren, mateloos irritant, want die kon je er niet af halen, want ze zaten erin.

Balen van je prei en uien.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:19

Sjolvir, zijn dat nou lente uitjes, of gewone uien? Want de mijne lijken op de jouwe, maar het waren volgens mij gtoch echt lente uitjes, maar die van jou lijken meer op gewone ui haha. Ik ben nog nieuw op dat gebied ;p

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:09

Breghje schreef:
Leuke foto's Ayo, en een heel handig rekje over je preiplantjes. Als je het niet erg vind, denk ik dat ik het idee jat. :D

:D Ja het is meer uit nood geboren, er struinen hier nogal eens vechtende katten door de tuin en die letten niet zo op jonge plantjes helaas.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:07

ayo schreef:
Breghje schreef:

:D Ja het is meer uit nood geboren, er struinen hier nogal eens vechtende katten door de tuin en die letten niet zo op jonge plantjes helaas.

Ik heb dan geen vechtende katten, maar zoonlief is hier al bekend omdat ie met onkruid wieden ijskoud mijn jonge aanplant vermoord.... En met zo'n rekje hoop ik dat ie verschil ziet zeg maar.... :')

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:32

Antheman schreef:

Gefrituurde venkelschermen en courgettebloemen. Nieuwe aardappeltjes en afgemaakt met dille, rozemarijn, basilicum en oregano. Beetje sla en postelein erbij.

ziet er lekker uit!! Let wel op groene aardappels eten zijn giftig!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 13:52

Madeliefje schreef:
Antheman schreef:

ziet er lekker uit!! Let wel op groene aardappels eten zijn giftig!!

Het was er 1tje :j De kippen hadden ze omhoog gewoeld.

Sjolvir, ben jaloers op je rode tomaten. Bij mij wil t kleuren niet.