Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:35

Tja Kay, je bepaalt zelf hoeveel van die worstjes je eet...
Ik kan met andere dingen in dezelfde tijd makkelijk nog meer Kcal wegwerken. :D

Een kankerverwekkend, tja, ik zou zeggen, geniet gewoon en neem alles met mate. :)
Bepaalde dingen kan je toch niet voorkomen en daarnaast zit je vaak ook nog met aanleg en erfelijkheid.
Dood gaan we toch...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:42

Of inderdaad 3 liter water in een half uur. Of 5 kilo aardappelen (ga je ook dood aan). Tja... inderdaad, de dosis is alles. Hetzelfde geldt voor geneesmiddelen. Verkeerde dosis en je hebt een heel groot probleem. Juiste dosis en het is heilzaam. Daarom mijn mantra 'teveel is nooit goed'. :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 08:45

Century: voornamelijk in niets afvallen ondanks supergezond eten, aankomen van een appel bij wijze van spreken. En ik heb best nog flink wat overgewicht.

Ik wist niet dat 5 kilo aardappels dodelijk was, bedankt voor de tip _O- Heb ooit wel eens zulke dorst gehad dat ik twee liter water heb gedronken in een kwartier, toen moest ik superhard overgeven haha. Doe ik dus ook nooit meer :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:07

Ik denk dat vijf kilo eten uberhaupt dodelijk is _O-

Rood vlees wordt vaak getest met zeer bewerkt vlees (denk a la hotdogs). Volgens mij kan iedereen wel bedenken dat die ongezonder zijn dan een mooi biefstukje.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:47

zelf eet ik volgens de voedselzandloper, maar niet strikt alleen wat daarin staat.

Het heeft me geholpen om gezonder te eten (veel meer groenten en fruit) en veel gewoontes die ik gewijzigd heb adhv de zandloper hebben mij meer energie gegeven. Ik merkte onlangs (na een broodontbijt) weer dat ik van brood echt ontzettend moe wordt. Van kwark word ik niet moe en van havermout krijg ik echt energie.

Ik heb ook door het wijzigen van mijn eetgewoontes zeer zelden nog behoefte heb aan ongezonde meuk zoals chips, koek of snoep en daar ben ik erg blij mee. Dat haal ik gewoon nooit meer in huis.

edit: ja, een hele hoop voeding is kankerverwekkend, maar daar hebben wij zelf grote invloed op gehad volgens mij door alles te gaan bewerken. Kanker is geloof ik doodsoorzaak nummer 2 dus ik neem dat wel serieus. Ik probeer kankerverwekkende voeding toch zo veel mogelijk te mijden.

Bhriseis

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:09

Phor, ik heb twee vraagjes! Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat de vragen meer op sport en voeding gerelateerd zijn. Zo ja, dan stel ik ze in het vervolg wel in een pb :) maar ik dacht dat sommigen het hier wel interessant zouden vinden.

Net had ik 2.30 uur heel intensieve balletles, en we waren maar met twee, dus ik moest echt nonstop al mijn spieren gebruiken en mocht niet eventjes slabakken. Ik had nadien zo'n extreme dorst in fanta en fruitsap, niet normaal! Na intensieve KT in de sportschool had ik dat ook. Wil dat zeggen dat mijn spieren eventjes leeg getraind waren van glucose etc?

Ik probeer sinds gisteren weer via de volgende verhouding te eten, gewoon omdat dat goed bij me paste en ik een maand geen lijstjes bijhield: 45 g vet, ong 100 g proteïne en de rest koolhydraten. Vandaag verbrand ik + 2600 kcal, en hoe meer ik verbrand, hoe moeilijker de verhoudingen worden, aangezien in brood etc ook vet zit. Hoe 'erg' is het om daar op zo een dag van af te wijken?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:20

Ik weet helemaal niets van ballet, maar ik kan me heel goed voorstellen dat zo lang balletten een enorme aanslag is op de glycogeen voorraden van je spieren. Ik adviseer dan ook om inderdaad wat suiker te nuttigen om je voorraad zo efficiënt mogelijk aan te vullen en je resultaten te maximaliseren.

Verschillende verhoudingen kun je voor verschillende doeleinden gebruiken. Als die verhouding niet meer klopt is het natuurlijk geen ramp, maar krijg je gewoon niet optimaal resultaat.
Kijk eens naar roggebrood, dat is zeer vetarm :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:26

Oh dankjewel Phor, hier kan ik weer mooi mee aan de slag :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 09:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 09:45

Good to know! Thanks.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:08

:)) arme avocado :+

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:11

_O-

Phor, hoe gaat het met gezond eten en je zwangerschap?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:10

Best lastig! Ik kom binnen kort weer in het lijstjes topic zodat ik een lijn kan ontdekken in m'n kleine probleem. Vorige week ging ik zowat tegen de vlakte 5 minuten na het eten van een Twizzl ( McFlurry idee met fruit en chocola). Dacht eerst dat m'n suiker veel te hoog was, maar wat ik voelde past beter bij een laag bloedsuiker gehalte.
Sindsdien komt het zomaar spontaan opzetten soms direct na het eten. Maar kan niet goed ontdekken wat nou problemen geeft. Het is een beetje all over the place :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:08

Jeetje zeg, zo goed als het eerst ging, zo moet je nu blijven zoeken :(:)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:14

Ik kom weer ff binnen vallen! Denk dat mijn bericht hier beter tussen past. Zat even te kijken voor bestelling bij body&fit shop. Ik probeer zo af en toe nieuwe dingen toe te voegen aan mijn dagelijks eetpatroon. Jullie nog tips? Ik zit nu nog te kijken naar de Smart bar voor af en toe wanneer ik laag in eiwit zit en zin heb om te snacken. palmsuiker als alternatief voor suiker, lijnzaadzolie (of is walnoot olielekkerder? ) en de pure salade mix italiaans.
(Ik gebruik trouwens nu cacao nibs, kokos snippers, kokos olie, lijnzaad, chia zaden, ongezouten notenmix, bio pindakaas).
Jullie nog tips/advies voor lekkere/handige dingen? Ik ben op dit moment nog niet echt bezig met afstemming van macro's maar wil nieuwe producten proberen voor mijn dagelijkse eetpatroon.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:30

Chantal, dat hangt er vanaf waar je naar op zoek bent. Meer eiwitten? Gezonde snacks? In lijnzaadolie zit veel omega 3, maar als je ook al gewoon lijnzaad gebruikt, is de olie eigenlijk overbodig. Walnootolie gebruik je meer om smaak toe te voegen aan gerechten en natuurlijk als gezonde vetbron. Maar het is geen onmisbaar product in je dieet - je vetten kun je ook uit andere producten halen. Ik zou dus eerst bedenken wat jij 'mist' in je eetpatroon en daarna gaan zoeken naar producten die daarbij passen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:37

Ja, het meeste kan je ook uit "normale" voeding halen, daar ben je die dure extra's echt niet voor nodig.
Ik heb ook wel dat soort dingen gekocht, maar alles wat op is vervang ik niet meer. Ik merk bijv geen verschil als ik nu wel of geen chia in m'n ontbijt heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:07

Ik ben inmiddels zover dat ik na vrijwel iedere maaltijd even heel erg misselijk ben. Moest laatst zelfs overgeven van mijn avondeten. Geen idee hoe het ineens komt, heb verder geen klachten (ook even een testje gedaan en niet zwanger :+ )

Iemand een idee?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:18

Ik heb dat vorig jaar in de zomer ook gehad, en na een week of drie (of misschien zelfs langer) ging dat gewoon weer over :n Snapte er verder helemaal niets van. Vooral met de lunch had ik last.

Overigens kan het, naast een virusje, ook een symptoom van een maagontsteking zijn. Ik ben maandenlang misselijk geweest zonder een harde, opgezette buik of maagkrampen. Heb je veel last van stress?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:31

Ik had al even zitten googelen en kwam idd ook maagontsteking als mogelijkheid tegen. Ik heb op zich niet heel veel stress, maar het is wel een spannende tijd met bedrijven opzetten etc. Ik ga het maar even in de gaten houden!

Thanks voor je reactie :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:42

Ik heb het zelf ook gehad met periodes, maar heb nooit echt een verklaring ervoor kunnen vinden. Hopelijk is het snel over bij jou.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:24

Als het een maagontsteking is, voel je je beter bij witte bolletjes en brood met wat jam ipv bij groenten, fruit en vk producten. Vla kan dan ook heel erg helpen.

Misselijk zijn is zo vervelend en sneu hè!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:53

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben en dat het vaak vanzelf weer over gaat. Het duurt steeds maar een minuut of zo, dus het is op zich niet zo erg maar ik vond het vooral vreemd.

Geen extra last van groenten, fruit en vk producten trouwens.

Dank voor het meedenken!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:01

Bij een ontsteking heb ik echt last tot het eten verteerd is. Wat vreemd zeg!