de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:33

Ik heb er een grondwaterput bij in de buurt, ideaal.

Vandaag snel voor de regen nog wat kunnen planten :D
Afbeelding
Afbeelding

Allemaal nog mini, maar er staat wat groens in :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:38

Het is natuurlijk super praktisch.. maar ik vind dat zwart toch altijd beetje zonde om te zien :o

Wij hebben de moestuin thuis de sproeier er snachts opstaan. Is grondwater. De volkstuin proberen we straks vanaf een klein dakje wat water op te vangen. Alle beetje helpen tenslotte. Want daar is enkel een kraan met drinkwater. En dat vind ik zonde om aan de plantjes te moeten geven. Daarom dat we daar enkel fruitstruiken planten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:44

Wauw wat een groot stuk annemiek :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:17

idinn schreef:
Het is natuurlijk super praktisch.. maar ik vind dat zwart toch altijd beetje zonde om te zien :o

Ik ook eigenlijk wel.. Maar ik heb het in de zomer vaak zo druk met mijn werk, soms werkweken van 70 uur, dat het onkruid wieden er in die periode niet meer van komt -O-
Dan maar zo, het werkt gelukkig fantastisch. In het begin veel werk, maar later hoef ik haast alleen nog te oogsten :D

Lieszje

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:21

Wij hebben een sloot pal naast de tuin :)
Wel een regenton gekocht een paar dagen geleden (oud whisky vat met zwengelpomp).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:11

Afbeelding
De 3 druiven die mee verhuisd zijn. :')
Afbeelding
Dahlia bolletjes in potten gedaan.
Afbeelding
Afbeelding
Heel veel gezaaid vandaag sla/andijvie/diverse soorten bloemen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Beginnende druiven trossen van de 2 kasdruiven die er al in stonden. <3

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:11

Lekker bezig Marcella! Jij bent daarmee grotendeels zelfvoorzienend, denk ik?

Ik geef met een emmer water uit de drinkbakken van de paarden. Daarna krijgen zij vers. Als de bakken in de zomer volstaan, wil ik nog wel eens de tuinslang er in gooien.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:36

Ik had er een hard hoofd in maar ineens komen mn aardappels dan toch allemaal tegelijk boven...helemaal blij.
Mn tomaten, puntpaprika, broccoli en pastinaak groeien allemaal goed in mn kasje.
De boontje wilde ik eerst voor laten kiemen maar er gebeurde niks. Toen zo maar in de grond gezet en die komen nu ook al boven.
Fijn dat je in deze tijd zo blij kan worden van een opkomend plantje..hihj

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 14:50

Ik kom weer eens even meelezen (in vorige topic ook gedaan.

3 jaar geleden heb ik een huis gekocht met een fatsoendelijke tuin. Ik heb de tuin een flink stuk lager gemaakt, een stuk gras erbij gezet en een border met hortensia's en lavendel. Ook hebben we vorig jaar de garage vernieuwd.

Het is een super zonnige tuin, waardoor we er vorig jaar achter kwamen dat de voliere eigenlijk op de verkeerde plaats staat. Er staat teveel zon op en de wind heeft er teveel vat op.
Dus de voliere gaat een slag draaien en tegen de garage aanstaan. Daardoor komt er een stuk van 4x2 meter vrij in de tuin.
Eerst wilde ik dat bij het gras trekken, maar ik heb besloten om er een moestuin te maken. Ik ben bijna elk jaar(behalve toen ik aan het verbouwen was) wel bezig met tomaten ofzo te planten, dus nu maar wat meer.

Afbeelding dit zijn wat cherrytomaten (action zaadjes :p) van dit jaar, 1 radijsplantje en flink wat zaailingen van een bloemiets dat mijn moeder graag wilde.

Afbeelding

Hier het stuk.
Ik wil gaan beginnen met 1 of 2 verhoogde bakken tegen de muur met de schutting aan.
Verhoogd omdat ik nu al veel last van rug en schouderklachten heb en het me dus makkelijk wil gaan maken.
De baakken wil ik zelf gaan maken van douglashout waarschijnlijk naar dit model:

https://www.moestuinforum.nl/topic/1872 ... 06120-bak/

Wel wil ik de wanden 2 planken hoog maken (20cm vind ik niet diep genoeg) en de poten eronder hoger zodat ik minder hoef te bukken. Kan ook zijn dat ik stapels stenen eronde plaats ipv poten, moet ik tegen die tijd kijken.

Wel jammer genoeg pas eind van het jaar/begin volgend jaar. Dit jaar moet de wand van de garage bekleed worden en de voliere verplaatst en de riolering vervangen. Dat is al werk en kosten genoeg.
Ik wil kijken of ik de bakken misschien in de winter kan maken. Ik kan in de garage of onder de overkapping werken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 07:34

Ik denk dat ik vandaag maar ga gokken als dag dat de stamslabonen ingezaaid kunnen worden :') sowieso deze week prachtig weer, kan me niet voorstellen dat het tussen nu en half mei gaat vriezen, je weet het natuurlijk nooit, maar omdat ze normaal tweede week van mei adviseren en het vooruitzicht zo goed is gok ik het er op.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:30

Was net bezig om de aanwezige heermoes uit te trekken, toen ik aan de buitenrand van mijn bak het volgende tegenkwam. Ik heb het eruit getrokken.... Denkende dat het onkruid was, maar nu begin ik te twijfelen.
Jullie enig idee wat dit is?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:27

moonsparkle schreef:
Ik denk dat ik vandaag maar ga gokken als dag dat de stamslabonen ingezaaid kunnen worden :') sowieso deze week prachtig weer, kan me niet voorstellen dat het tussen nu en half mei gaat vriezen, je weet het natuurlijk nooit, maar omdat ze normaal tweede week van mei adviseren en het vooruitzicht zo goed is gok ik het er op.

Ik heb een deel van mijn voorgezaaide stamsla- en wasbonen buiten gezet vandaag. Ze waren erg goed aan het groeien, voor de wortels werd het tijd dat ze de echte grond in gingen. En de vooruitzichten zijn inderdaad hartstikke mooi.

Ik had er vrij veel, een deeltje heb ik nog zelf achter de hand, voor als het toch onverhoopt mocht gaan vriezen, en twee 'buren' waarvan ik weet dat ze ook wat groenten hebben staan, heb ik ook ieder een stuk of 12 plantjes gegeven.

Ik zal binnenkort weer eens een stel fotos maken, er begint best veel best leuk te groeien inmiddels.

Het enige dat echt niet lijkt te willen zijn de twee soorten stokbonen die ik heb voorgezaaid. Er staat nu nog een poging, en anders probeer ik ze wel gewoon in de volle grond. Bij 1 staak heb ik zelfs al 4 boontjes in de grond gestopt, eens zien wat die gaan doen.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:16

Vanmiddag is mn kasje omgewaaid |( alle plantjes en zaailingen op zn kop op de grond...
Geprobeerd te redden wat er te redden viel. Meteen maar van de gelegenheid om wat zaailingen te verspenen ook al was het misschien iets te vroeg.
De prei heb ik maar in de volle grond gezet kijken of ze het daar gaan redden alsook de pastinaak.
We gaan het zien..was toch wel beetje triest gezicht al die plantjes op de grond

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:24

Onee wat ontzettend zonde :(:)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:04

Soms dat kasje van de lidl.

Ga duimen dat het meeval.

Ik had mijn grote kas zo gezekerd. Door in te graven en ook nog spanbanden buitenom overheen. ;)
Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:34

Ik heb een vraag over het bewaren van groenten....

Op welke manieren bewaren jullie groenten wanneer jullie echt veel hebben? Vriezen, drogen, wecken, fermenteren?????
Van al die zaken geen verstand, ofwel: dat wordt nog even snel studeren voordat ik kan (hopelijk) oogsten :-D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:39

Afhankelijk van wat bonen blancheren en dan invriezen. Bloemkool vries ik zo in. Mais/erwten/wortels blancheren ik ook. Zelfs aardappelen kan je blancheren om daarna in te vriezen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:12

Ik heb een vrieskist gekocht van 220 liter, ideaal!
Sperziebonen vind ik lekkerder om te wecken, erwtjes met jonge worteltjes ook, fruit zoals de perziken maak ik ook graag in, en dit jaar wil ik eens aardappelen gaan wecken. Die bewaar ik momenteel allemaal in de koelkast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:16

Ik zoek ook nog de tip voor bloemkool. Deze hadden wij nu ingevroren maar is er flink taai uitgekomen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:56

Apart nergens last van en zo direct uit de vriezer in de pan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:37

Zou bloemkool vanuit de vriezer nog lekker zijn in de oven? Iemand dat ook al eens geprobeerd? Ik kook het nooit.. ja in de curry saus. Verder altijd uit de oven.

Al zal ik wel ook moeten gaan wecken, want onze vriezer is inimini. En geen plek voor een grote -O- Maar invriezen gaat altijd lekker makkelijk..

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:45

Anders misschien bloemkoolsoep van maken? Schijnt ook erg lekker te zijn.

Hier beginnen de little gem sla en raapsteeltjes lekker te groeien! De tomaten en komkommer doen het super op de vensterbank. Ook heb ik dit jaar voor het eerst (welgeteld 2) plantjes uit de peperzaden *\o/* na 3 jaar proberen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:46

Vriezerruimte genoeg gelukkig. O:)

Oven nog nooit geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:56

idinn schreef:
Zou bloemkool vanuit de vriezer nog lekker zijn in de oven? Iemand dat ook al eens geprobeerd? Ik kook het nooit.. ja in de curry saus. Verder altijd uit de oven.

Al zal ik wel ook moeten gaan wecken, want onze vriezer is inimini. En geen plek voor een grote -O- Maar invriezen gaat altijd lekker makkelijk..

Ja dat hadden wij dus gedaan en zelfs kauwgom is zo taai niet :')

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:04

Dat is goed om te weten, hier hebben de bloemkoolplanten de winter overleefd en verwacht over een tijdje daarom 6 bloemkolen, misschien kunnen we er een of twee invriezen :)

Oh, zie nu de aanvulling, bloemkoolkauwgom klinkt niet zo aantrekkelijk :=

De slakken hebben alle buiten gezaaide bieten hier opgegeten dus die hebben we thuis maar weer voorgezaaid. Verder wordt de vensterbank gezellig vol, maar met de slakken moeten we even goed plannen wat we wel en niet buiten uitzaaiden. De rest maar op het balkon denk ik.

Heeft er iemand ervaring met mieren en rabarber? Mijn plant werd de hele tijd aangevreten, heb die nu ook uit de moestuin gehaald en op het balkon gezet, maar weet niet hoe leuk ie dat blijft vinden..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding