Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:02

De vegan bitterballen van de vegetarische slager zijn nu trouwens 2+1 gratis bij AH :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:23

Murthul schreef:
Kaasstengels maken van stokbrood? Half stokbrood in plakjes, laagje kruidenkaas erop (ik gebruik soyananda) en dan strooikaas erop. 10 min in de oven en dan nog in 3/4en snijden.

Geroosterde paprika, gevulde champignons (ook met kruidenkaas!) toastjes met beleg (pesto, groentespread, tapenade), chips?

ik denk dat t meeste niet echt vegan is, paprika klinkt wel lekker!

Murthul

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:14

Jawel, alles is vegan (te maken) soyananda is vegan kruidenkaas, je hebt ook vegan strooikaas, pesto is ook vegan te krijgen. Stokbrood, tapenade en groentespread is ook vegan. Voor kruidenkaas, strooikaas en pesto gewoon even een bezoekje aan de ekoplaza brengen. :)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:39

-O- Er zit geen Ekoplaza in Weert en heb geen tijd om morgen even ergens naar toe te rijden.
Dan maar zelf nog wat puzzelen, zag al meer lekkere dingen langskomen!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:01

Murthul schreef:
Jawel, alles is vegan (te maken) soyananda is vegan kruidenkaas, je hebt ook vegan strooikaas, pesto is ook vegan te krijgen. Stokbrood, tapenade en groentespread is ook vegan. Voor kruidenkaas, strooikaas en pesto gewoon even een bezoekje aan de ekoplaza brengen. :)

Ah je hebt ook gelijk, ik zat weer lekker in een hokje te denken :+

Wat zijn jullie favo recepten voor vegan burgers?
Ik heb een mooie foodprocessor en hamburger pers staan maar nog nooit gebruikt, zo zonde!
Wil dit weekend wat experimenteren :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:43

Ik maak heerlijke linzenburgers met sojasaus en wortel. Er moet wil een beetje bindmiddel bij.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:45

Sheran schreef:
Ik maak heerlijke linzenburgers met sojasaus en wortel. Er moet wil een beetje bindmiddel bij.

receptje :D?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:57

Hebben jullie trouwens, voor de mensen die nog niet zo heel lang vega zijn, een veel betere huid? Ik eet sinds maar geen vlees meer en mijn huid heeft haast geen onzuiverheden meer.. Af en toe een puistje, maar that's it.. En dat na jaren vechten tegen een roerige huid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 06:24

Ik merk dat pas zodra ik geen melk en eieren meer eet, maar ik ben dan ook allergisch voor koemelk en kippenei :+
Ik was 12 toen ik stopte met vlees eten, dus geen idee of het voor mij nog verschil maakte, maar bij mijn vriend zie ik het wel. Die had vroeger op zijn rug veel puistjes totdat hij geen vlees meer at.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:54

Ik wel, mede omdat ik ook geen zuivel meer drink denk ik.
Ik heb een super egale huid en ontzettend veel energie.
Ik kwam eerder echt mijn bed niet uit ‘s morgens en nu sta ik te stuiteren om een rondje te sporten :+

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:13

Hm ik ga wat actiever hier meelezen denk ik, heb hem al een tijdje aangestipt.

Ik ben al zolang ik weet vegetariër, maar ik gebruik nog wel kaas (met microbieel stremsel) en ei. Eigenlijk wil ik hier ook wel graag van af, maar ik heb het idee dat je dan echt niets meer kan eten.. ik ben nogal een kaasgek eigenlijk, maar ik heb wel last van die onzuivere huid dus ik hoop dat dit wel gaat helpen dan, en natuurlijk het welzijn van de beestjes (1) :)

Qua pizza, daar zit natuurlijk altijd kaas op.. eten jullie nog iets van pizza of zo of helemaal niet? en hoe doen jullie dat in restaurants oid? op vakantie heb ik nu al dat ik uitzonderingen moet maken voor het microbiële stremsel omdat dit niet te doen is...

Nouja, ik lees jullie lekkere recepten mee voor inspiratie!!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:16

Een pizza kan ook gewoon zonder kaas hoor. Hoewel dat ook een beetje gek voor mij was in het begin snap ik nu niet dat er mensen genieten van een pizza waarin groenten en vleesstukjes drijven in een vettige kaassoep :r

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:31

Goed ik ga het toch maar proberen dan!
Ik zag toch wel lekkere dingen op veganchallenge voorbijkomen zeg! mjummie!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 20:24

Ik merk bij mezelf dat kaas toch echt een verslaving is, dat je het in het begin erg mist, maar je het na een tijdje helemaal niet meer mist en het zelfs minder lekker smaakt.
Ik maak zelf ook nog zo nu en dan een uitzondering, inderdaad wanneer je gaat uiteten enzo en er gewoon geen andere keus op het menu staat, en als we bij vrienden en familie gaan eten, maar qua smaak mis ik het nauwelijks nog.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:06

Mag ik jullie hulp inschakelen?

Met een groepje vriendinnen gaan we altijd uit eten. Een van deze meiden was altijd vegetariër, maar heeft ook de diagnose lactose intolerantie gekregen jaren terug en zij is vanuit praktisch oogpunt dan maar vegan gaan leven. Uit eten is voor haar eigenlijk een bezoeking; in reguliere restaurants is het lastig echt lekker eten voor haar en de 2 veganrestaurants daar waren een aantal niet echt over te spreken ( waarvan ik er 1 van was, absoluut smakeloos en kleurloos). Dus heb ik aangeboden om de volgende keer zelf te koken (ik hou wel van een uitdaging) voor de meiden in de hoop dat iedereen het lekker vind en gezellig vindt. Het voorgerecht heb ik al gecoverd, maar wat is nu een lekker Italiaans vegan hoofdgerecht? Kunnen jullie mij helpen?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:25

Lief dat je aangeboden hebt om te koken! Ik ben zelf dol op pasta, maar ik eet vegetarisch en niet vegan. Ik heb wel een aantal pasta's die als je de juiste ingredienten kiest vegan zijn.

Pasta met aubergine, cherry tomaatjes en rode pesto in tomatensaus met pijnboompitjes bijvoorbeeld. Ik bak aubergine, doe er ui en knoflook bij en wat cherry tomaatjes, dit blus ik af met rode wijn, dan doe ik er gezeefde tomaat door met rode pesto en soms nog wat balsamico siroop, maar dat is optioneel. Dan doe ik er op mijn bord nog gebakken pijnboompitjes en parmezaanse kaas over, maar dat is niet vegan.

Of pasta met zongedroogde tomaat en dan hetzelfde als hierboven, maar dan is het zonder groente, daar moet je van houden. Ik maak er dan wel altijd sla bij.

Wat ook lekker is: pastasalade, deze kan zowel warm of koud. Dan hoef je alleen fussili te koken (ik doe altijd drie kleuren), als het gaar is roer ik er rode pesto doorheen, gebakken/gegrilde courgette, zongedroogde tomaatjes of gegrilde tomaat, olijven, pijnboompitjes en rucola sla. En ik doe dan zelf altijd nog parmezaanse kaas bij, maar dat is dus niet vegan.

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 01:19

Ik heb een vraagje. Ik heb een dicht pak Alpro mild & creamy staan welke 2 dagen over datum is. Nou snap ik best dat dat te doen is, maar is er iets waaraan je duidelijk kan merken wanneer het niet meer goed is? (Ik bedoel bijvoorbeeld bij melk wordt het zuur) Morgen maak ik het pak open, hoe snel zal ik het dan op moeten maken? :Y)

Maaikemuis: bij Italiaans denk ik inderdaad snel aan pasta.
Zelf heb ik eens een heerlijke vegan lasagne gemaakt, gewoon met lekkere tomatensaus en dan Alpro soja ipv iets van melk/creme fraiche voor er tussen. Viel goed in de smaak bij mijn omnivore vrienden :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 02:36

Wij maken wel eens een vegan calzone. Gevuld met paddenstoelen, spinazie en noten of pijnboompitten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 03:26

Italiaans en vegan is eindeloos. Vegan cacio e pepe is hier groot favoriet of Arrabiata.

Ik heb met oudjaar vegan toostjes gemaakt en niemand had het door :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 08:36

De Alpro mild & creamy blijf ik gewoon eten zo lang er geen schimmel in het pak staat :+ Mijn zelfgemaakte yoghurt net zo, die gaat pas weg als er bovenop wat schimmel groeit. Ik leef nog :))

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 10:41

8nnemiek schreef:
Ik merk bij mezelf dat kaas toch echt een verslaving is, dat je het in het begin erg mist, maar je het na een tijdje helemaal niet meer mist en het zelfs minder lekker smaakt.
Ik maak zelf ook nog zo nu en dan een uitzondering, inderdaad wanneer je gaat uiteten enzo en er gewoon geen andere keus op het menu staat, en als we bij vrienden en familie gaan eten, maar qua smaak mis ik het nauwelijks nog.

Ik eet zo nu en dan nog wel kaas, maar merk inderdaad dat ik het lang zo lekker niet meer vind.
Vroeger kon ik zo een paar plakken jong belegen kaas naar binnen werken, nu is een klein blokje oud wel ok maar meer wil ik niet. Schimmelkaas is overigens wel echt nog steeds lekker :+

Maar mis de kaas niet meer in de pasta oid, dus dat is super *\o/*

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:32

Ik lees al een tijdje mee maar ga me hier nu toch ook even voorstellen.

Ik ben vroeger vegetariër geweest maar na 8 jaar toch weer vlees gaan eten (mede voor het verhogen van m’n sportprestaties). Maar ik wil nu toch weer terug naar vega eten en met regelmaat Vegan. Wel met een kleine kanttekening dat ik wel alles eet wat we zelf slachten/ rapen/ maken. Ik ben namelijk niet tegen het slachten van dieren voor consumptie, maar wél tegen de bio-industrie.

Daarom heb ik ook kippen die meer ruimte hebben dan een gemiddeld paard en die eieren eet ik gewoon. Ook als de kippen iets mankeren belanden ze gewoon op m’n bord. Zo heb ik ook een vriendin die koeien houdt voor de lol (ossen geloof ik) en ook die gaan niet met pensioen maar worden geslacht. Prima leven en daarom voor mij geen moreel probleem.

Ik lees hier graag mee voor de tips. Zal toch wel even omschakelen zijn!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:37

Nooor_ schreef:
Ik heb een vraagje. Ik heb een dicht pak Alpro mild & creamy staan welke 2 dagen over datum is. Nou snap ik best dat dat te doen is, maar is er iets waaraan je duidelijk kan merken wanneer het niet meer goed is? (Ik bedoel bijvoorbeeld bij melk wordt het zuur) Morgen maak ik het pak open, hoe snel zal ik het dan op moeten maken? :Y)

Gewoon een klein beetje proeven en dan merk je het vanzelf. Als het niet raar proeft is het OK.
Sojamelk die over datum is wordt trouwens ook gewoon zuur en krijgt brokjes :j

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:16

Op de pizza eet ik Hummus, echt super lekker! (zelfs zo lekker dat mijn spellingcheck er een hoofdletter aan geeft ;) )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:16

Ik heb net de vegafitballetjes gegeten. Normaal ben ik niet zo van de vegaballen maar dit was echt lekker! Lekker malsig en goed gekruid. Ik at het in goulash :)
Was trouwens in dit recept: https://www.devegetarier.nl/recepten/aa ... ulash-time
Erg lekker maar je moet de aardappelen/krieltjes wel wat langer laten koken dan hier staat (tenzij het overgebleven gekookte aardappelen zijn)