De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:35

Sjolvir schreef:
Dat is nog eens een leuke plant! Eentje met puppy's.

Iemand enig idee hoe je pruimen poot?
Overbuurman heeft boom met de meest vreslijk afgrijselijk zalige pruimen.
Heb er vanavond 5 onder het hek door van de grond geraapt.
1 opgesnoept, de rest was ahum.. door de val en rijpheid niet echt meer voor consumptie geschikt.
Maar ik wil zelf een boompje met die zalige dingen.
Hoe doe ik dat?
Heb dus paar pruimen.

Ik vond dit:
Laat de stenen die uit de vruchten komen NIET uitdrogen, maar bewaar ze
tijdelijk in een pot met licht vochtige potgrond (of tuingrond).
Het uitzaaien van de stenen kan je best deze maand doen.
Leg de stenen ca 4 cm diep in losgemaakte tuingrond (volle grond). Meestal
komen de zaailingen pas volgend jaar boven.
Binnen 8 tot 12 jaar mag je dan vruchten verwachten aan de zaailingen.
De zaailingen zijn ook te gebruiken als sterkgroeiende onderstam om halfstam
of hoogstambomen van te maken (oculeren, enten).

En het geeft dus geen garantie dat het dezelfde pruim is vanwege de bestuiving/bevruchting en ik moet veeeeeel
geduld hebben, maar ga het wel proberen.

Ik kan goed enten en heb ook wel onderstammen en alle materiaal.

Maar kan de buurman je niet vertellen hoe het ras heet? Of misschien heb je een paar fotos voor me, dan kan ik het je ws wel vertellen,

als je de pit van de pruim plant, krijg je nooit helemaal hetzelfde ras terug, en je moet erg lang wachten op de eerste pruimen, en de boom kan wel 7 meter hoog en breed worden, afhankelijk van t ras

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:00

Wat maken jullie van tomaten? Ik kom niet veel verder dan tomatensoep en tomatensaus voor de pasta en pizza :Y)
En hebben jullie nog goede recepten? Ik verwacht de komende weken echt kilo's tomaten!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:08

Hmm, ik gebruik wel regelmatig tomaat in van alles. Dat zijn dan wel meestal soepen en sauzen maar wel veel. Overigens gaat het daar meestal om gepelde tomaten of tomatenpuree, dus misschien moet je ze inmaken op een of andere manier dat ze sterker worden?

Naast italiaans kun je bv denken aan:
- Marokkaanse tajines (met kip of aubergine bv)
- linzensoep
- chili con carne
- taco's
- plakjes met mozzarella grillen, met verse basilicum
- gevulde tomaat
- indonesisch (sajoer boontjes geloof ik) kun je ook prima aanvullen met gebakken tomaat
- griekse salade: feta, olijven, komkommer, tomaat
- en tot slot past het ook nog eens goed bij de boerenkool! (Dat is nog geen seizoen, dat snap ik.)

Kortom: je kunt best een tijdje vooruit met vrij gevarieerde maaltijden :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:11

ik maak van alle tomaten die ik niet direct gebruik bij het eten een basis saus, oftewel, in stukken in ene pan en dna koken tot prut, door een zeef heen en invriezen... dan kan ik ze later gebruiken voor soepen en sauzen etc
wil bij een volgende flinke oogst ontvellen, blokjes snijden en invriezen.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:46

Ik was wat dingen aan het opzoeken op het net en ik kwam er net achter dat de vermoedelijke rucola plant die ik tegenkwam in de 'wildernis' inderdaad een wilde rucola is ook wel genaamd zandkool. En inderdaad groeit hij op het zand/zandbergen die op die kavel gestort zijn om de grond op te hogen, dit is vorig jaar gedaan en het moet nog minimaal een jaar inklinken dus het is nu 1 grote wildernis daar.

Verder ben ik erg happy want mijn courgette kan ik vermoedelijk zeer snel gaan plukken, hij is nu 12-15cm en ong. 3 cm dik :)
En heb ik de eerste inieminie groene vruchtjes aan de cherrytomatenplant gespot.
Kwam er echter achter tijdens het lezen op het net dat dit een struiktomaat is en deze niet gedieft hoeven te worden.
Omdat jullie het allemaal over dieven hadden heb ik dat dus ook actief gedaan lol

Verder vroeg ik me af waar jullie jullie zaden hebben gekocht?
Ervaring met bepaalde webwinkels?

Mijn interesse blijft uitgaan naar kweken in pot/bak (maar heb heel veel ruimte om bakken neer te zetten), want een echt moestuintje aanleggen is eigenlijk geen optie omdat het me en waarschijnlijk behoorlijk wat geld kost (grond prepareren... heb daar het gereedschap ook niet voor dus moet ook aangeschaft worden) en ik woon anti-kraak, op zich al extreem lang in dit pand (8 jaar) maar je blijft de onzekerheid houden of je er volgend jaar rond deze tijd nog steeds zit, dus de kosten van een moestuin aanleggen kan ik dan ook niet uitsmeren over meerdere jaren (ene jaar investeren en meerdere jaren plezier van hebben bedoel ik dan).

Verder zouden meerdere slasoorten, of dingen die ik in een salade kan gooien, of multifunctioneel gebruikt kunnen worden (rucola kan bijv. als salade maar is ook lekker in een stamppot) welkom zijn, of ideeën hierover. Vind het wel leuk om aparte dingen uit te proberen.
Soorten (niet alleen sla) die veel oogst opleveren of snel oogstbaar zijn (zodat ik nog binnen het seizoen een tweede ronde uit kan zetten) hebben mijn voorkeur.

Dingen die ik standaard altijd in de koelkast/vriezer heb liggen dus sowieso welkom zijn/genuttigd worden zijn courgette's, tomaten, uien (niet alleen de standaard ui), paprika's, spinazie (vriezer en gewoon zo'n blokpak >.<), boontjes.

Kruiden/smaakmakers zijn ook zeer welkom, daar eet ik nu al regelmatig van en weet ik nu al van dat ik ze volgend jaar breder moet uitzetten lol

En kan iemand mij het verschil uitleggen tussen pluksla en snijsla?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:32

Annemiek, heel veel wat je in een moestuin zet, kun je ook gewoon in potten en bakken kweken :j
ik heb momenteel pepers, tomaten, paprika's , ananasbessen, tomatillo's, kruiden en aardbeien in allerhande bakken en potten,
aardappels kun je ook in allerlei bak en potvormen kweken, geen wintervoorraad, maar wel grappig als je bijvoorbeeld een speciekuip gebruikt voor een paar maaltjes roseval aardappeltjes of zo.
bonen zijn zelfs ook in bak te kweken, maar ook als je een hoop ruimte om je heen hebt , pompoenen, courgettes en pattisons,
meer dan een flinke mep compost/mest heb je niet nodig en als je de ruimte hebt is het een mooi gezicht, die woekeraars.

ow, ik heb ook nog een kruisbes in een bak staan
het enige waar je op moet letten is dat je voldoende water geeft , potten drogen iets sneller uit dan volle grond :)

ander leuks in pot, grote speciekuip met aardperen , die wil je sowieso niet in de volle grond in een normale achtertuin, die dingen zaaien ontzettend uit ondergronds :+
heeft ook nog ene gezellige bloei(gele bloemen veelal)

als je toch een paar bedjes volle grond wil, das op zich niet eens zo idioot duur, je hebt alleen een goede spade, hak en een vork nodig en een lading compost
compost/mest de grond in spitten , brokken klein hakken en klaar (buiten het bemesten wat je in een pot ook zou moeten doen om.)
voor de rest ben je eigenlijk net zo veel geld kwijt als met bakken, je hebt met een bedje alleen niet de optie hem op te pakken en mee te nemen :+

ik heb dit jaar alles heel lang in bakken gehouden omdat we bezig waren met een huis aan het begin van het seizoen , had dta door gegaan , had ik in principe alles op kunnen pakken en mee kunnen nemen .
maar ook met potten kun je juist je tuin leuk aankleden, beetje hoogteverschillen enzo , verschillende groentes bij elkaar zetten, pot met kool, pot met wortels etc

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:43

ik heb de meeste zaden afgelopen jaar gekocht bij de Lidl. Waren heel goedkoop en kan tot nu toe zeggen dat ze het super doen.

Heb je al courgettes ingemaakt Antheman?

Ik heb van de week wel boontjes ingemaakt, zeer veel in de vriezer gedaan, jam gemaakt (bramen, aardbei en pompoen sinasappel) pompoen ingemaakt en chutney gemaakt.
Vind het best spannend want kan na 2-4 weken pas proeven of het gelukt is.

verder nog pompoenideeen? Heb nogal wat kilo's gezien ik een stuk of 5-6 gele reuzen pompoenen heb van een kilo of 15-20 (Nu)

Het enige wat niet echt wil is mijn bloemkool. Staat al een meter hoog maar bloeit nog niet. Gaat dat nog gebeuren of kan ik hem eruit mikken??

En doen jullie ook wat met de pompoen/ courgette bloemen? Ik had koekjes ervan gemaakt maar dat was niet echt een succes :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:26

het enige wat ik echt kan verzinnen is door beslag halen en frituren al dan niet gevuld.

pompoen, puree er van maken en wecken, blokjes in de vriezer etc

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:08

Vandaag al wat wortels en aardappels kunnen oogsten! De tuin weer netjes gemaakt etc.

Zijn aardbeiplanten eigenlijk winterhard?
En wanneer is de beste tijd om lavendel te snoeien(had hier mensen over gehoord) of moet ik ze gewoon laten zijn voor wat ze zijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 08:32

trisca schreef:

Nog niet, vorige week veel visite gehad en lekker kunnen wegggeven *\o/* En ik ben gaan kamperen, dus verder ook geen tijd gehad. Ik vrees wel dat ik er morgen aan moet. Mijn tante had nog recepten gestuurd en gaf aan dat ik beter chutneys kon maken, dat blijft langer goed. Ze had niet zulke goede resultaten met wecken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 08:33

Cindeeh schreef:
Vandaag al wat wortels en aardappels kunnen oogsten! De tuin weer netjes gemaakt etc.

Zijn aardbeiplanten eigenlijk winterhard?
En wanneer is de beste tijd om lavendel te snoeien(had hier mensen over gehoord) of moet ik ze gewoon laten zijn voor wat ze zijn.

Lavendel snoei je nu. Dus als ze uitgebloeid zijn.
Aardbeien zijn winterhard. Je kunt ze nu nog verplanten, dan kunnen ze nog goed aanslaan, voordat de winter ingevallen is.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:53

Antheman schreef:
trisca schreef:

Nog niet, vorige week veel visite gehad en lekker kunnen wegggeven *\o/* En ik ben gaan kamperen, dus verder ook geen tijd gehad. Ik vrees wel dat ik er morgen aan moet. Mijn tante had nog recepten gestuurd en gaf aan dat ik beter chutneys kon maken, dat blijft langer goed. Ze had niet zulke goede resultaten met wecken.

Heb je recepten???

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:28

Straks mijn moeder even vragen, die maakt een soort van relish van tomaten, is ook lekker.

Hier ook lekkere prinsessenboontjes, tomaten en komkommers, momenteel.
Andijvie ook nog, dus maar even wachten op een koude dag, want dat eten we het liefst als stamppot :D .
Verder beginnen de bramen langzaam en hebben we nog steeds aardbeien :') .

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:48

Ben ik weer, wat een heerlijke oogsverhalen weer.

Hier is nog één bloem gekomen in mijn courgette, die gaf het op, en nu is er weer één bloem. :') Iets zegt me dat ik dit jaar geen courgettes kan oogsten.

Maar mijn blauwe bes doet het goed, daar zijn al handenvol kleine heerlijk zoete blauwe besjes vanaf gekomen, de mysterie boom (ik ga steeds meer denken aan perzik, gezien het heerlijk zachte fluwelen perzikhuidje) zijn nu al een handjevol groot maar nog steeds moordwapenhard.

Mijn tomatenplantjes hebben dit jaar 6 hele tomaatjes gegeven. De eerste waren wat melig, en van dezelfde plant wat later rijp waren weer heel erg lekker. :?

Antheman, dus ook mijn vlinderlavendel kan ik het beste nu kortwieken dan? Is een heel jong plantje nog van dit jaar, dacht dat je er dan nog niet aan mocht frobelen?

Wel iets offtopic maar toch vraag ik het even: ik heb een soort zaadpeulen (denk ik) van mijn pioenrozen afgehaald, en omdat ik geen idee had wat ik er verder mee moest ben ik ze maar gaan drogen. Is dat slim? Zo ja, dan heb ik volgend jaar pioenrozenzaad, rood, in de aanbieding. :D

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:55

Zijn er hier ook mensen met ananaskers? Bijna niemand kent dit en ik heb het in de tuin staan en ben wel benieuwd naar andermans plantjes.

Mijn "lampionetjes" beginnen nu te groeien Zo schattig om te zien.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:57

ik heb geen ananaskers maar ik verslind ze in restaurants.. 90% van mijn tafelgenoten legt ze aan de kant. geef ze me maar aan mij :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 13:00

Cindeeh schreef:
Zijn er hier ook mensen met ananaskers? Bijna niemand kent dit en ik heb het in de tuin staan en ben wel benieuwd naar andermans plantjes.

Mijn "lampionetjes" beginnen nu te groeien Zo schattig om te zien.

Ja, heb ik ook! Maar ik heb ze heel lang in een te klein potje gehad, ze groeien dan ook ienemienie. Maar ik heb ook lampionnetjes.
Breghje schreef:
Mijn tomatenplantjes hebben dit jaar 6 hele tomaatjes gegeven. De eerste waren wat melig, en van dezelfde plant wat later rijp waren weer heel erg lekker. :?

Antheman, dus ook mijn vlinderlavendel kan ik het beste nu kortwieken dan? Is een heel jong plantje nog van dit jaar, dacht dat je er dan nog niet aan mocht frobelen?
Sorry, ik heb nog nooit gehoord van een vlinderlavendel. Maar je knipt hem terug wanneer hij is uitgebloeid.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:56

Antheman: wat ging er niet goed bij het wecken dan precies? (bibberbibber) ik heb nl erg veel groentensoep (courgette en pompoen) geweckt! tot nu toe blijven alle deksels toch mooi vast zitten en blijven ze er ok uitzien?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:08

Thanks Antheman, dan ga ik als ie zover is gewoon kappertje spelen. :) Ze noemen het vlinderlavendel omdat de bloemetjes iets groter zijn, of iets anders open staan dan gewone. Pcies weet ik het ook niet, het kwam langs bij de Lidl en zag er leuk uit en ruikt lekker. :D

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:13

Hoi kan iemand me helpen :)

Ik heb een habanero plantje en deze staat vol bloemen. Alleen is geen enkele bloem bevrucht en vallen deze er dus af. Onder de plant is het bezaaid met dode bloemen, doe ik iets fout of hoe kan ik mijn plant helpen vruchten te geven ?

Hij staat uit de wind op een half zon/schaduw plek in een ruim voldoende pot met een gat in vanonder. overigens krijgt hij elke 2à3 dagen een scheutje water.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:33

missnynke, de overbuurman woont blijkbaar in Belgie en komt af en toe even langs, heb hem nog maar 2 x gezien in het jaar dat ik hier woon.
Boom is inderdaad reuze groot, zoiets past echt niet in mijn tuin.

Maar het rook ook zo lekker bij die boom in de buurt, echt om van te watertanden.
Ondertussen liggen de meeste pruimen op de grond weg te rotten, maar feesten er wel wespen en vlinders van het lekkers.

Bedankt voor je aanbod, maar hi.. 7 meter.. hmmm, die van hem is denk ik meter of 5 hoog, dat is ook al veels te groot.
Of kan je zo'n boom ook in een kuip plaatsen, toch vruchten krijgen en hem klein houden?
Soort bonzai boom idee.

Wat is een habenero plant Morrow_Les?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:43

Een chilipeper plant :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:45

Oh!!!!! is dat het!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:48

Ja dat is het !! :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:08

Sjolvir : als je een takje ent op een goede onderstam kun je heel wat beinvloeden, ook de hoogte , kan zijn dat die overheerlijke pruim, als je hem op een goeie onderstam ent, een heel beschaafd formaat kan hebben :j