Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:23

Erdoorheen. Had de mix klaar, en daar m&m's in gedaan, nog even geroerd en toen in de vorm gegoten.

Chocola deed ik in een pannetje, had het gas idd eerst erg hoog staan omdat het mij niet snel genoeg ging...

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:00

Voortaan gas dus laag :P
En niet direct in de pan verwarmen maar aubairmarie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:13

Okee, thanks voor de tip :)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:23

Wie kan mij helpen met de perfecte cupcakes bakken? Ik heb al verschillende recepten uitgeprobeerd, vaak met toegevoegde ingrediënten, maar elke keer worden ze niet hoog of zakken ze later in.
Nou wil ik gaan experimenteren met een basisrecept voor cupcakes, totdat ze perfect zijn! Ik bak in een heteluchtoven, die vaak op een lagere temperatuur kan dan in recepten staat aangegeven.
Dus, welke recepten gebruiken jullie? In wat voor oven? En hoe kijken jullie of ze gaar zijn? Hoe lang, hoe heet etc.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:54

Ik gebruik dit als basis recept
Deeg (6 stuks)
• 60 g roomboter
• 60 g suiker
• 60 g zelfrijzend bakmeel
• 1 eieren
• 1 el melk
• 1 tl kruiden (bv cacoa, speculaaskruiden, kaneel)

Dan de oven op 170 graden en dan 20-25 min in de oven. Bij een hgere temperatuur minder lang in de oven.

Gebruik ik bv 1 tl rum essence ipv kruiden dan doe ik 1 tl melk.
Anders wordt het deeg te vochtig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:07

Cupcakes heb ik eigenlijk nog geen ervaring mee, vind ze niet lekker, mijn pleegmams bakt ze wel eens, maar vind het net 1 grote deegklont... :(

We hebben laatst ook sachertorte gebakken, ipv abrikozenspul hebben we er kersenjam tussen gedaan, hmm was erg lekker!

Dan heb ik ook nog even een vraagje aan jullie. Wij hebben echt een irritante oven. Als ik wat wil bakken, zoals cake, is de bovenkant bijna aangebrand en de onderkant niet gaar. Had ik laatst ook met brownies, erg zonde.
Ik doe er bakpapier overheen, soms zelfs 3 dubbel, maar nog lijkt het niets te helpen. De bovenkant verbrand en de onderkant word niet gaar. Heb wel eens geprobeerd de cake uit het blik te halen en op de kop in een ander blik te stoppen, zodat de onderkant zeg maar aan de bovenkant zit. Maar dan blijft de helft plakken aan het blik...

Iemand tips hiervoor? Want wil vd week weer wat bakkenn :9

Saskiaa_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:21

Ik doe er altijd aluminium folie overheen als iets aanbrand. Dat werkt vaak wel goed. :j

Heb ook ergens een recept voor cupcakes dat ik altijd gebruik, onwijs lekker en ze zijn bij mij nog nooit mislukt. Even kijken of ik dat nog ergens op de computer heb, anders kan ik er niet bij nu..

Edit, gevonden!
Voor ongeveer 12 cupcakes.

45 gram boter op kamertemperatuur
150 gram fijne suiker
50 ml arachideolie
1 ei
5 gram bakpoeder
150 gram bloem
Snuf zout
1,5 eetlepel melk
Helft zelfgemaakte vanille essence (ipv van dit doe ik ook wel 140ml melk en een scheutje vanille aroma, werkt net zo goed)

Bereiden

1. Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius.
2. Meng de boter, suiker, olie en eieren op kamertemperatuur in een beslagkom. Mix tot een egale massa.
3. Zeef de patentbloem met het bakpoeder en het zout en voeg aan het boter/eiermengsel toe. Mix rustig door elkaar.
4. Doe de zelfgemaakte vanille essence in het beslag en mix alles ruim 5 minuten mooi luchtig.
5. Vul de cakevormpjes voor 2/3de en plaats ze in het midden van de voorverwarmde oven gedurende 18 minuten. Laat de cakejes vervolgens afkoelen.

Vanille essence
Ingrediënten
140 ml melk
125 gram room
1 vanille stokje

Bereiden
1. Doe de melk en room in een pan, voeg het vanillestokje toe.
2. Laat het geheel op laag vuur warm worden maar breng het niet aan de kook. Het doel is dat het vanillestokje zijn smaak afgeeft, niet dat het vocht inkookt.
3. Haal de pan van het vuur en haal vervolgens het vanillestokje eruit.
4. Schraap het vanillestokje van binnenschoon en voeg dit toe aan de melk/room.
5. Laat het geheel op kamertemperatuur komen voordat je het ergens in verwerkt. De ingrediënten kunnen ook in een afgedekte kom in de magnetron op de laagste stand verhit worden.
Laatst bijgewerkt door Saskiaa_ op 28-04-14 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:27

Misschien de oven lager in temperatuur? heb je em op hetelucht staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:39

Yup, op hetelucht. Zet hem altijd al wat lager dan op verpakking staat.
Mn ouders zeggen dat het komt doordat het een combi oven is en al meer dan 20 jaar oud is, maar weet niet, wat zou dat uit maken..

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:06

IK had destijds bij mijn ex ook een combi oven en had hetzelfde probleem.
Deze oven was toen nieuw aangeschaft.
Ik deed er ook altijd aluminium folie erover heen en dat werkte idd wel.

Heb nu gelukkig alleen een oventje en die doet zijn werk perfect,geen geklooi meer voor mij met combi's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 21:16

Okee, dan ga ik volgende keer aluminium folie gebruiken! Hopen dat het werkt, bedankt :)

Saskiaa_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:24

Wij hebben thuis ook een combioven, is nooit een probleem! :) De combimagnetron van een vriendinnetje daar in tegen.. Altijd drama.

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:41

Ik gebruik als basisrecept voor cupcake's van alles en nog wat, soms haalt mijn moeder gewoon cupcake mix in de winkel of ik zoek gewoon een receptje op internet :)

Wij hebben een hetelucht oven, gaat meestal wel goed ( op kaneelbroodjes na toen :') )

Gister had ik het idee om cupcakes te maken en daar appel, kaneel en rozijntjes door te doen. Nou, dat is gelukt! Mijn moeder had laatst allemaal pakken koopmans cupcake mix voor 50 cent gekocht die nog een paar maanden houdbaar zijn, dus heb gewoon zo'n standaard mix gebruikt. 1,5 appel, kaneel op gevoel en 2 handjes rozijnen. Had ik het beslag helemaal klaar, kwam ik erachter dat ik geen cupcake vormpjes meer had en de winkels dicht waren ;( Toen maar weer eens gebruik gemaakt van mijn grote cupcake bloemen vormen, de laatste 4 uitgerekte muffin vormpjes en een bodempje van een soort bakblik ding. Ze zijn heerlijk geworden!

Afbeelding

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:42

dat klinkt inderdaad heel lekker! en zien er nog leuk uit ook met je geïmproviseerde vormpjes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:28

Klinkt lekker! :9

Ik ga morgen proberen cake met stukjes banaan te maken, en daar over heen chocolade :)

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:12

Oh dat klinkt ook lekker!

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 08:05

amoj schreef:
Klinkt lekker! :9

Ik ga morgen proberen cake met stukjes banaan te maken, en daar over heen chocolade :)

Ik heb wel eens cake met gepureerde banaan en stukjes chocolade gemaakt. Heerlijk! Maar niet te lang bewaren, want dan worden ze echt heel smerig. Door de banaan is het niet zo lang houdbaar, maar gezien de smaak is dat meestal geen probleem :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:57

Oh ook lekker! Ben echt gek op chocola, 9 vd 10 keer als ik iets maak zit er ook chocola door... :D

Hihi dat had ik laatst ook een keer, kwarktaart met daarover heen bananenschijfjes... Maar was na 2 dagen toch wat minder lekker, zag er wat bruinig uit.. :(

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:03

vanaaf denk ik maar eens cupcakes bakken (maar 6 hoor). gewoon eens een ander recept om uit te proberen, wilde als topping poedersuiker met beetje water tot glazuur maken en beetje gesmolten chocolade er door heen.

mag nog 1 dag snoepen hihi, heb me net ingeschreven bij de sportschool voor 4 maanden en wil graag me buikje wat kleiner maken en meer conditie kweken voor mysteryland.

(me buik groeit vanwege me medicijnen en heb er voor nu echt genoeg van)

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:02

Ik had vanavond echt een lekker en super simpel chocolade cakje, binnen 3 min gaar in de magnetron:)

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:14

Hebben jullie instagram? Om lekkere recepten enzo te vinden??

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:18

Ik kom het topic zo even binnen gevallen, er wordt veel gebakken met spelt nu..

Bij ekoplaza etc heb je heerlijke spelt/haver koeken.. Op de verpakking staan wel de ingrediënten maar precieze % niet ..

Wie o wie weet/ kent deze verhouding? :)
Ik heb natuurlijk al flink lopen rond sneupen op internet...

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:42

Geaa schreef:
Ik kom het topic zo even binnen gevallen, er wordt veel gebakken met spelt nu..

Bij ekoplaza etc heb je heerlijke spelt/haver koeken.. Op de verpakking staan wel de ingrediënten maar precieze % niet ..

Wie o wie weet/ kent deze verhouding? :)
Ik heb natuurlijk al flink lopen rond sneupen op internet...

misschien vind je iets aan deze link: http://www.volrecepten.nl/z/speltkoekjes.html

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 23:01

ladyflame schreef:
Hebben jullie instagram? Om lekkere recepten enzo te vinden??

Ik volg op instagram wel wat food bloggers, maar als ik leuke recepten ideeën zoek kijk ik op welke.nl of op pinterest!

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 23:29

Ik zat idd te denken om of instagram of pinterest aan te maken. Welke raad je eerder aan?