Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:45

Mwa, ik kan een hoop ongezondere dingen bedenken dan wat droge worst. Vaak is er zelfs weinig aan geknutseld. Ik vraag me dus oprecht af wat er zo slecht aan is, dat was geen retorische vraag.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:27

Dat weet ik ook niet.
Ik haal wel lekkere gedroogde geitenworstjes met grie bij de biologische geitenboer hier in de buurt en die eet ik zonder gene lekker op. :9

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:30

Apart, geiten worst! Ik vind geitenkaas erg lekker, maar heb nog nooit geitenvlees gegeten.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:33

GELUKKIGE VERJAARDAG PHORRETJEEE *\%/* *\%/* *\%/*
Ik hoop dat je een prachtige dag beleeft!

Over tarwegras is ook een en ander te vinden in het smoothies topic, als ik me goed herinner.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:52

Kikkererwten roosteren in de oven en bestrooien met kruidenpoeder (bv knoflook), is een prima snack. :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:09

Geitenvlees is best lekker, wel even wennen aan de smaak.
Maar er is ook maar weinig wat ik niet lust. :D

Ja dat is ook lekker, ik doe daar ook nog wat paprikapoeder en wat zeezout op.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:52

Haha, dankjewel bhris :*

Ik zie hier bij de Marokkaan ook zakken geroosterde kikkererwten liggen, breek je daar je tanden niet op?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:26

Die kikkererwten klinken wel leuk om eens uit te proberen.
Dan neem je waarschijnlijk niet die uit een blik of potje? :P

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:31

Ik gebruik kikkererwten uit blik, eerst even afspoelen en uit laten lekken.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:35

Ik had vandaag heel simpel maar lekker:

olijfolie, knoflook en citroenrasp verwarmen, en daar 1200gr witte bonen bij. Ook verwarmen, wordt een soort romige witte bonen puree. :9

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:42

KarinvdM schreef:
Ik gebruik kikkererwten uit blik, eerst even afspoelen en uit laten lekken.

dat dus :j. En eventueel nog droogwrijven in een keukenpapiertje, dan rol je alle witte vliesjes er zo af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 00:23

Phor hoop dat je een leuke dag hebt gehad!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:08

Gewoon uit blik :j
(maar ik vind die sowieso fijner dan uit pot)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:59

Ah ik dacht dat die misschien te nat waren. Dan ga ik dat binnenkort eens uitproberen :D !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:00

Als ik kikkererwten eet koop ik altijd gedroogde, avond van tevoren in een bakje water zetten en even laten weken en dan zijn ze de volgende dag klaar :) Anders koop ik ze idd altijd uit blik, net als tuinbonen. Hoewel die vers uit de tuin van m'n opa nog veel lekkerder zijn <3

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:03

Ik kook gedroogde bonen nog, en flink lang ook? Hoeft dat bij kikkererwten niet (heb ik nooit gedroogd)?

Verse tuinbonen < 3

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:04

ivm de gedroogde worst, waar natuurlijk weer reactie op komt... :-) Ik had overlaatst een heel pakje op (die zijn verpakt per 100g, waar ik normaal elke dag 1tje van eet) en ik las toevallig de achterkant en ik had eventjes op 5 min tijd 500 kcal naar binnen gespeeld. Vandaar dat ik het nu niet meteen als gezond zou bestempelen. Maar ach, dat beslist ieder voor zich, toch? :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:22

Als je geen reactie wil ben je aan het verkeerde adres op een forum :+

Kcal bepaald niet of iets gezond is of niet. Met noten zit je ook al snel op zoveel energie. Wmb kun je een heel stuk slechter snacken dan met proteïne en vet :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:42

worstjes beschouw ik toch niet als gezond. Lekker, dat zijn ze zeker maar er zitten vaak veel e-nummers in en het is natuurlijk rood vlees dus sowieso eigenlijk best slecht.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:01

Ik zou niet zeggen dat rood vlees per definitie ongezond is, eigenlijk. Of zit ik ernaast?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 22:13

Volgens onderzoeken die de voedselzandloper aanhaalt bevat rood vlees stoffen die sterk kankerverwekkend zijn en moeten we enkel wit vlees en vis eten. Dit wordt ook best aannemelijk en met verschillende goede onderzoeken onderbouwd. :)

Wel vraag ik me zo onderhand af wat niet kankerverwekkend is, kunnen we nog wel iets eten dat niet kankerverwekkend is? Groenten. Oh nee want die bevatten geen vitaminen en mineralen meer en bevatten kankerverwekkende stoffen ivm de grond waarin ze geteeld worden en de bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden :P Zelfde geldt voor o.a. vis, wit vlees, tarwe, spelt, rogge, fruit.. Je kan het niet goed doen. Is gewoon echt onmogelijk. Zeer verwarrend vind ik het.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 31-07-14 22:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:15

X tijd geleden was yoghurt ontzettend slecht. Eieren zijn dan weer goed, dan weer slecht. Ik vind dat altijd wat geroep in de woestijn. Er zit vast een kern van waarheid in, maar je moet oppassen niet met elke wind mee te waaien; mijn mening tenminste. In het algemeen houd ik aan 'teveel is nooit goed'. Dus rood vlees met mate (af en toe een biefstukje, is goed voor mijn ijzer :Y) ) zie ik niets verkeerds in :)
Maar misschien dat het toch minder gezond is dan ik dacht, dan moet ik mening bij stellen :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 22:18

Nou dat vind ik ook hoor.. Zelfde met de anti-koolhydratenhype :) volgens mij heb ik vnl mijn stofwisseling om zeep geholpen met het eten volgens de voedselzandloper.. Iig niets afgevallen, maar wel veel minder energie en altijd hongerig. Nu eet ik dus weer regelmatig crackers of brood. Wel zoveel mogelijk volkoren :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:22

Het is ook heel erg luisteren naar je lichaam. Iedereen is toch weer anders en reageert anders. Natuurlijk zijn er richtlijnen die je als basis kan gebruiken. In het algemeen werkt gevarieerd voedsel, regelmaat/ritme, kleine maaltijden en daarnaast voldoende beweging voor mij erg goed :)

Wat vervelend dat je stofwisseling zo aangetast is! Hoe uit zich dat? Krijg je het weer een beetje op de rails?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:27

Zoals ze in de toxicologie zeggen: alles is giftig, maar de dosis bepaalt hoe giftig. Drink maar eens 3 liter water in een half uur en dat kun je waarschijnlijk niet na vertellen.

Bij dit soort onderzoeken wordt er vaak wat vergeten te vertellen:
- Bij welke diersoorten hebben ze dit dan getest?
- Wat waren de geteste doseringen?
- Wat was de duur?
- Zijn deze resultaten qua dosis/duur te vergelijken met irl?
- Hoe hebben ze deze resultaten geëxtrapoleerd naar de mens?

Jaren terug bleek yoghurt slecht te zijn voor je. Getest met proefdieren waarbij dingen omgerekend waren enzovoorts. Daar bleek dat 5 liter op een dag slecht was voor je. Dan vraag ik mij wel welk gezond nadenkend mens 5 liter yoghurt op een dag eet... Dit soort berichten zorgen er dan wel voor dat een schaaltje yoghurt in verkeerd daglicht wordt gesteld.