de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:33

moonsparkle schreef:
Lijkt veel :D is die courgette uit zichzelf zo gedraait? Haha

kom ik aan met vier paprika's en vier tomaten planten, maar de rest staat buiten, knoflook, bieten, wortels en straks stamslaboon, courgette en wat binnen staat naar buiten en dan is het vol.

Het is ook teveel voor mijn tuintje vrees ik :') :j
Maar vond het lastig.... Wilde niet op één of twee paarden wedden zullen we maar zeggen....

En ja, dit is eigen initiatief van de courgette _O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 23:35

Duur die van de lidl. :=

Afbeelding
Bak vol.
Afbeelding
Ook vol 3/4 deel vroege aardappelen en achteraan 3 rijen haricotverts bonen. :9
Afbeelding
Rest vroege aardappelen in de koude grond.

Macs

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:23

Dank voor de foto van de folder!
Hoezo duur Marcella? Ben wel benieuwd waar jij zo iets zou kopen? Ik heb geen verstand van de prijzen maar het lijkt mij prima :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:42

Ik vind de prijzen van de Lidl aanbiedingen ook wel mee vallen. Bij Action enzo heb je wel eens goedkoper spul, maar mijn ervaring is wel dat de lidl goede kwaliteit verkoopt.

Heerlijk al die foto’s!
Danseresje, zo te zien staan je paprika’s en tomaten wel wat donker en/of te warm, de steeltjes zijn erg lang en slap. Beetje meer zon en lekker diep oppotten bij het verpotten, en dat komt ook weer goed :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:51

Ik zit zo te twijfelen om al stamslabonen en courgette buiten te zaaien :') kan me niet voorstellen dat het nog gaat vriezen, maar ja ook zonde als toch te vroeg was... Misschien zaai ik de courgette nog vast voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:58

Hier vroor het deze nacht :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:01

DeMolenhoek schreef:
Hier vroor het deze nacht :')

Echt? Haha _O- nou dan maar de courgette voorzaaien, heb niet genoeg ruimte om stamslabonen allemaal te verpotten dus daar moet ik wel mee wachten tot ze buiten kunnen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:12

Macs schreef:
Dank voor de foto van de folder!
Hoezo duur Marcella? Ben wel benieuwd waar jij zo iets zou kopen? Ik heb geen verstand van de prijzen maar het lijkt mij prima :')

Had voor die prijs een paar jaar terug een grote van 2 meter breed en 3 meter lang. ;)

Bonen is het nog te koud voor buiten, maar zou wel al in een lage kweekbak of plastic tunnel kunnen zaaien. Met beide eerst grond laten opwarmen erin en dan pas zaaien.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:09

Afbeelding

Zo de sterkste even lekker naar buiten. Vanaf wanneer heeft een tomaat eigenijk een stok nodig? Ze groeien aardig maar ik dacht pas met stokken aan de slag te gaan als ik ze in de tuin zet.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:27

Ik kom me hier ook melden, tuin van een huurwoning maar ik wil graag dingen planten. :D Paar jaar geleden op een balkon hadden we een leuke winst van courgette, cherrytomaten en stamslabonen dus ik wil het nu iets groter aanpakken. Dezelfde (makkelijke) planten maar iets groter/meer. In de tuin staat al een zwarte bessenstruik en herfstframbozen. Ook hebben we bramen maar die zijn misschien te enthousiast gesnoeid afgelopen najaar.

Ik heb voor deze zomer tomatenstekjes, twee kleuren cherrytomaten, twee kleuren stokslabonen, groene en gele courgette en pompoen. De tomatenstekjes heb ik gekregen, de rest wil ik vanavond gaan zaaien - ik denk nog even binnen voor de zekerheid.

Ook hebben we minstens een vierkante meter rozemarijn in de tuin, beetje buiten proportie maar hij bloeit nu zo mooi en snoeien vind ik zielig voor de bijtjes. :D Als ik hem bijsnoei in het formaat dat ik wil vrees ik dat er ook weinig overblijft. Ook heb ik wat kruiden geplant (salie, tijm en koriander) en ben ik wat bieslook, peterselie, basilicum en oregano binnen aan het kweken.

Mijn grootste probleem is onkruid wieden: onze tuin is een prachtig ecosysteem waar ik van het grootste deel niet weet wat het is. -O- Bij elk kleine plantje vind ik het zielig om hem weg te halen omdat ik benieuwd ben wat het wel is. Resultaat: ik wied amper tot niet (wat ik fijn vind ik een goed ecosysteem), maar hierdoor maak ik ook geen beslissingen welke planten ik waar wil groeien. :Y)

moonsparkle schreef:
Ik zit zo te twijfelen om al stamslabonen en courgette buiten te zaaien :') kan me niet voorstellen dat het nog gaat vriezen, maar ja ook zonde als toch te vroeg was... Misschien zaai ik de courgette nog vast voor.

Ik twijfel er ook over, maar dan met mijn stokslabonen. Doe het denk ik toch maar voor de zekerheid, dan kan ik ook beter plannen hoe ik ze verspreid dan wanneer ik ze buiten zaai.

En ik geef tomaat meestal pas een stok als ze anders om beginnen te vallen. :o

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:27

Het is me vanmorgen gelukt bij de LIDL.
Ik heb mijn kweekkas. Vanmiddag nog even proberen in elkaar te zetten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:37

Mochten er nog mensen een paar poot aardappelen willen proberen heb nog wat mozart en nicola over. Een nadeel doe niet aan opsturen dus wel ophalen (Alblasserdam). :o

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:34

Ik heb de courgette en stambonen al buiten staan := Als het echt nog koud wordt, gaat er een vliesdoek overheen. Dat moet dan maar voldoende zijn :P

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:16

Ha, courgette net voorgezaaid (nog steeds een goed idee omdat ik hem ergens wil planten met andere planten in de buurt), maar de stokslabonen zaai ik dit weekend maar meteen in de volle grond. :P Het kan waarschijnlijk prima inderdaad, maar omdat ik zo'n beginner ben, heb ik de neiging om precies te doen wat er op het zakje staat. :=

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:27

Ik wacht veilig af met de stamslaboon, courgette heb ik net voorgezaaid

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:21

Grote kans dat de grond nog te koud is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:44

Hier staat merendeel al in de grond. Worden ze hard van :')

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:33

Wat is het verschil tussen officiële pootaardappelen en 'gewone kleintjes die in de zak al uitlopen'?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:49

Goede vraag, maar gebruik altijd pootaardappelen aangezien ze toch betaald worden voor mij.

Met gewone aardappelen wel opletten dat ze niet gepoeierd zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 06:18

Ik gebruik bijna altijd gewone aardappeltjes uit de winkel, meestal Nicola. Ik ben nog nooit een aardappel tegen gekomen die niet wil kiemen. Als je het zeker wil weten moet je bio aardappelen kopen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 07:35

Ik heb om te proberen drie kriel aardappels die ik over had in de grond gestopt, zitten nu blaadjes aan.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:40

Hoi allemaal, de laatste tijd ben ik niet meer zo actief meer. Hopelijk gaat alles goed met jullie gezondheid en de gezondheid van jullie moestuintjes. Verzorg elkaar en de plantjes goed!
Hier gaat de vrije tijd die ik heb naar paardlief en de tuin, maar ik wou toch even zien of het goed gaat met iedereen.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:50

Hoe doen jullie het met water geven?
Werkt het water geven vanuit een regenton, of is deze vaker leeg dan gevuld?
Ik zou de mogelijkheid hebben om 3 tonnen neer te kunnen zetten.
Nu haal ik met een gieter nog water uit de sloot, die op 25 meter afstand ligt,
en met 7 bakken is het nu nog wel te doen.
Maar volgende week komt er nog en bak bij van 4 meter lang en 1 meter breed.
En er komt nog een kleine kas bij.
We willen toch ons grasveld nog laten vlakken en opnieuw inzaaien,
en zouden dan meteen een grondkabel en waterslang
Kunnen ingraven. Zodat we wat kunnen geven met een pomp.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:06

Water via ibc vat en lieve buurman, ja het werkt. Hoe meer werk het water geven is, hoe liever je verlies van vocht via verdamping door wind en zon wil voorkomen. Kale grond afdekken (minder onkruid en verdamping) en mulch tussen je zaailingen doen. Dat betekent ook voorzaaien waar mogelijk, nu zou ik dat zeker doen als je met bakken werkt, het maakt je productie een stuk hoger en minder kans op onkruid omdat je zaailingen een voorsprong hebben op het onkruid dat nog moet kiemen.
Reden ook voor mij om veel richting permacultuur en meerjarige/vaste planten te kijken voor groentes. Scheelt gewoon veel werk al is het wat meer geduld om het op gang te krijgen. Ook minder zorgen qua zaden, stekken is simpeler (als het mislukt is de oude plant er nog om het opnieuw te proberen) en veelal is de oogst ook je nieuwe planten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:16

Ik heb een tuinslang :Y) maar ja heb de moestuin in de achtertuin. Ik had er zo'n zin in dat ik net de lavendel eruit heb gehaald := (toch wel jammer dat ik nergens anders nog plek ervoor had het rook wel zo lekker) maar daar heb ik net peulen ingezaaid :D