Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 17:38

Pfff soms blijf je je verbazen over producten waar iets dierlijks ingestopt zit. |o

Bij de ekoplaza én estafette hadden ze geen groene kruiden boullion zonder weipoeder, wel groenteboullion maar die wil ik niet voor de risotto. Heel schap vol boullion soorten en merken, en zoveel weipoeder. 8)7

Toen kwam ik er ook nog achter dat de Baba Ganoush van Maaza kippenei bevat! Zo suf, was er net als hummus van uit gegaan dat dit wel vegan is omdat er helemaal geen ei of melk in hoort. Toen maar opstandig zelf aubergines gekocht, sinds het toch redelijk simpel is om zelf te maken. :')

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 07:31

Hebben jullie ervaring met het invriezen van vegan kaasjes op basis van cashew/edelgist? Gaat dat een beetje?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 08:28

Ik heb em nooit ingevroren :n Geen idee of dat werkt

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 12:50

Ik ga het er gewoon op wagen. Wij hebben de 28e pas surprises en iemand vroeg vegan kaas. Had gisteren gemaakt, ook voor mezelf deze week, maar wilde dat voor hem niet enkele dagen in de koelkast hebben staan... ik zet het resultaat hier wel neer.

Iedereen die vandaag of morgen nog wat leuks gaat doen; veel plezier en smakelijk eten! :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:10

mar_fay schreef:
Hebben jullie ervaring met het invriezen van vegan kaasjes op basis van cashew/edelgist? Gaat dat een beetje?

Ik heb wel eens een tofukaasje ingevroren en dat gaat gewoon. Zou niet weten waarom niet. :) Zeker spreads gaat echt wel goed meestal

Fijne feestdagen allemaal! En smakelijk eten toegewenst. Het internet zit weer vol met idioten die heel graag heel hard willen roepen dat ze toch maar vooral vlees gaan eten en dat iedereen die dat niet doet meedoet aan een idiote hype. Leuk joh :') Gelukkig zijn er ook mensen die er anders over denken :)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:59

Magrathea schreef:
Fijne feestdagen allemaal! En smakelijk eten toegewenst. Het internet zit weer vol met idioten die heel graag heel hard willen roepen dat ze toch maar vooral vlees gaan eten en dat iedereen die dat niet doet meedoet aan een idiote hype. Leuk joh :') Gelukkig zijn er ook mensen die er anders over denken :)

Hoezo zou dat een idiote hype zijn als je dat de rest van het jaar ook doet of er gewoon rekening mee houdt? :')

Ons pap en ik hebben met verbazing bij de traiteur/poelier/slager unit in de stad staan kijken. Normaal gesproken vrijwel uitgestorven, nu bomvol. Want nu moet men ineens 'speciaal' vlees eten. Ons pap: 'nou, volgens mij hebben ze nog nooit een hert van dichtbij gezien, waarom nu dan ineens wel?'

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:58

haha goede opmerking!

Ik merk dat ik mij steeds meer stoor aan mensen die vlees of vis eten waar ik bij ben. Vroeger had ik zoiets van, doe lekker wat je zelf wilt, ik doe dit... Maar nu zou ik het liefst iedereen vegetarisch zien eten en stoor ik mij enorm aan mensen die het wel eten. Herkent iemand dit?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:40

Een beetje wel, maar vooral wanneer mensen het bewust doen....
Gisteren bij de schoonfamilie had een van de mannen een hele grote ham meegenomen, en hij zette deze ook echt vol in beeld (van de 10 waren er 6 minimaal vegetarisch) en begon er echt van te schransen....
dan gaan mijn nekharen wel overeind staan hoor, en dat terwijl ik zelf flexitarier ben...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:48

liespower94 schreef:
haha goede opmerking!

Ik merk dat ik mij steeds meer stoor aan mensen die vlees of vis eten waar ik bij ben. Vroeger had ik zoiets van, doe lekker wat je zelf wilt, ik doe dit... Maar nu zou ik het liefst iedereen vegetarisch zien eten en stoor ik mij enorm aan mensen die het wel eten. Herkent iemand dit?

Ik vind het inderdaad erg vervelend om te zien. Maar dat niet alleen, vorige week zaten er vrienden van mijn vriend hier en die gaan het dan vrolijk hebben over dat ze geen halal vlees willen eten want de keel doorsnijden is toch echt wel erger dan een stroomschok. En dan wil ik er eigenlijk over beginnen dat ik laatst onbedoeld op een filmpje stuitte (met geluid) van een varkensslachter in Frankrijk waar ze buiten aan het opnemen waren waar je echt het gegil van die dieren hoorde... En dat was een reguliere slachter hè, geen halal (varken is sowieso niet halal volgens mij maar goed). Dat mensen dus halal wel erg vinden maar normaal is dan weer okee... Ik snap het niet hoor. En ze noemen zichzelf allemaal dierenliefhebber. :P

Gelukkig was er gisteren nauwelijks niet-vegan, het enige wat er op tafel kwam was een restje kroepoek (met garnaal dus). Voor de rest alles vegan. Oja en roomijs als toetje, waar ik ijs had op basis van rijstmelk. Was erg lekker trouwens. :)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 13:25

Hm, ik snap ten dele wat je bedoelt. Ik eet zelf soms nog heel bewust vlees (eigen kip, aangereden wild, dergelijke) en vind het dan ook lekker. Dus met vlees eten an sich heb ik geen probleem, mits bewust. Wel stoor ik me aan de grote meute al dan niet dierenliefhebbers die hun portemonnee laten spreken en ondertussen de mond vol hebben van dierenwelzijn. Het is dus meer het bewustzijn wat ermee gepaard gaat wat me stoort, of inderdaad als ik ergens ben en mensen gaan drammen over dat zij 'het echt wel willen eten, dat ik ze niet tegen ga houden' (heb ik ooit gezegd dat ik dat ging doen dan? >;) ) of de categorie 'maar kijk dan hoe lekker, wil je het écht niet proberen? Je weet niet wat je mist!'. Ik weet heel goed wat ik mis, want hoe de meeste mensen hun 'fantástische vleesje' klaarmaken, vind ik het niet eens lekker. Ik mis dus helemaal niets :))

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 13:51

mar_fay schreef:
Het is dus meer het bewustzijn wat ermee gepaard gaat wat me stoort, of inderdaad als ik ergens ben en mensen gaan drammen over dat zij 'het echt wel willen eten, dat ik ze niet tegen ga houden' (heb ik ooit gezegd dat ik dat ging doen dan? >;) )

Ja precies := Zoveel mensen jammeren over drammerige vega's en ondertussen een heel vegathread op internet vol spammen met hun geroeptoeter over dat ze heus wel vlees gaan eten en dat niemand daar iets aan gaat doen.
Eerlijk, ik zie amper (zeg nooit nooit ;) ) vega's met echt zo'n dwingende insteek, eigenlijk alleen maar vleeseters die het leuk vinden om zo veel en hard mogelijk te roepen dat vlees zo lekker is. En als je daar dan op reageert met "ik heb een seitan worst gemaakt en dat was heel lekker" dan forceer je ineens je mening op iemand ofzo :o

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 14:44

Magrathea schreef:
mar_fay schreef:
Het is dus meer het bewustzijn wat ermee gepaard gaat wat me stoort, of inderdaad als ik ergens ben en mensen gaan drammen over dat zij 'het echt wel willen eten, dat ik ze niet tegen ga houden' (heb ik ooit gezegd dat ik dat ging doen dan? >;) )

Ja precies := Zoveel mensen jammeren over drammerige vega's en ondertussen een heel vegathread op internet vol spammen met hun geroeptoeter over dat ze heus wel vlees gaan eten en dat niemand daar iets aan gaat doen.
Eerlijk, ik zie amper (zeg nooit nooit ;) ) vega's met echt zo'n dwingende insteek, eigenlijk alleen maar vleeseters die het leuk vinden om zo veel en hard mogelijk te roepen dat vlees zo lekker is. En als je daar dan op reageert met "ik heb een seitan worst gemaakt en dat was heel lekker" dan forceer je ineens je mening op iemand ofzo :o

Dat inderdaad :P Doet me hieraan denken: https://speld.nl/2017/11/04/kippen-met-tofusmaak-gefokt-om-vegetariersmarkt-te-veroveren/

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:47

Herkenbaar idd!
Mijn vader vindt het soms nog wel eens leuk om grapjes te maken over vega(n)s. Ik merk echter ook dat ze gewoon heel veel niet weten. Ik eet zelf nauwelijks meer dierlijk, en als het dierlijk is, dan biologisch. Als mijn vader dan aankomt met de opmerking:' maar melk is toch niet zielig', begin ik al diep te zuchten en begin ik mijn betoog alweer.

1e kerstdag was ik bij mijn opa en oma, toen heb ik zelf maar wat meegenomen, want die mensen snappen er dus helemaal niks van. Wel vond ik het erg hinderlijk dat ze zeiden dat ik toch wel eens mocht zondigen..... ze snapten niet dat ik er helemaal achter sta.
2e kerstdag heb ik zelf een (simpel) vegan 3-gangen kerstdiner gekookt.

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:33

marinke182 schreef:
Herkenbaar idd!
Mijn vader vindt het soms nog wel eens leuk om grapjes te maken over vega(n)s. Ik merk echter ook dat ze gewoon heel veel niet weten. Ik eet zelf nauwelijks meer dierlijk, en als het dierlijk is, dan biologisch. Als mijn vader dan aankomt met de opmerking:' maar melk is toch niet zielig', begin ik al diep te zuchten en begin ik mijn betoog alweer.

1e kerstdag was ik bij mijn opa en oma, toen heb ik zelf maar wat meegenomen, want die mensen snappen er dus helemaal niks van. Wel vond ik het erg hinderlijk dat ze zeiden dat ik toch wel eens mocht zondigen..... ze snapten niet dat ik er helemaal achter sta.
2e kerstdag heb ik zelf een (simpel) vegan 3-gangen kerstdiner gekookt.

Inderdaad die mensen die zeggen dat het voor één keer niet erg is ofzo. Als ik het niet wil, waarom is dat dan zo moeilijk te begrijpen

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:41

Ik vind die opmerkingen ook wel eens vervelend, maar moet eerlijk zeggen dat ik er niet zoveel last van heb. Ik neem gewoon mijn eigen prakje mee, of bied aan om zelf te koken bij mensen die er weinig van snappen en maak er verder geen woorden aan vuil.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:53

Kleine aanrader: Bij Luthers in Arnhem! Zij hebben altijd veggy-wednesday maar hebben vanavond de gerechten aangepast tot veganistisch. Kon allemaal en ze wisten heel goed wat ze deden.
En het belangrijkste: :9 lekkerrrrr!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:59

Oh dat klinkt heel leuk! Arnhem is ook nog wel te doen :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 08:07

Nee echt! Tof, eindelijk iets in de buurt Vegan :)

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 09:14

Goede tip! Wij wonen sinds 2 weken in Arnhem,dus mooi excuus om uit eten te gaan :)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:43

Even een dag van tevoren bellen werd wel op prijs gesteld, zodat ze de gerechten ook konden aanpassen tot vegan. :) Maar heb tot nu toe weinig plekken gezien waar ze zo goed wisten wat ze deden m.b.t. veganisme. Ook lactose- en glutenvrij was geen probleem als dat nodig zou zijn. Heel tof dat zij zich daar zo in hebben verdiept.

Dus zeker een aanrader!

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:24

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:32

Hebben jullie nog tips voor lekkere vegan hapjes? Olijven en stokbrood komen lichtelijk mijn neus uit :+

Ik maak sowieso knoflookchampignons (met bieslook en soja-cuisine) en natuurlijk hebben we chips etc.
Maar kan wel wat meer inspiratie gebruiken.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:38

hummus met dipgroenten
vegan chocola
dadels met alpro soya go on (en eventueel agavesiroop)
tomaat, komkommer met agave dillesaus
mini falafel met sausje?

en die vegan pizzaaaass aanvallen *\%/*

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:43

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:00

Kaasstengels maken van stokbrood? Half stokbrood in plakjes, laagje kruidenkaas erop (ik gebruik soyananda) en dan strooikaas erop. 10 min in de oven en dan nog in 3/4en snijden.

Geroosterde paprika, gevulde champignons (ook met kruidenkaas!) toastjes met beleg (pesto, groentespread, tapenade), chips?