De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 07:02

Ik had een tomatenplant, die was zo hoog en zwaar dat ie doormidden gebroken was.. Dus heb ik de afgebroken helft in de grond gestopt en water gegeven.. En daar zitten nu gewoon tomaten aan :') heel mini, maar gisteren was er wel al eentje rood :))

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:19

tomaten zijn net onkruid, de dieven kun je gewoon planten idd.
of breuk, dat wil ook soms lukken.

hier moet ik vandaag wel echt even de tuin door met een snoeischaar , iets met oa dieven idd , eens zien hoe dat lukt met krukken

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:51

Mijn aalbessenstruik wordt aangevallen door een horde rupsen die alle bladeren opeten -O-
Wat kan ik hieraan doen? En welke vlinder? wordt dit?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:11

Geen idee, hoe zien de rupsen eruit?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:09

ik zit zelfgemaakte bramenlimonade te drinken! *\o/*

Moet alleen de juiste verhoudingen nog zoeken wat betreft suiker, had er geen siroop oid van gekookt, maar gewoon een stuk of 10 bramen geperst/geplet onderin glas, water bijgeschoken, (grote) theelepel suiker erbij, overgeschonken in ander glas door theezeefje en mmmmmmmmmmmm
Hij is me alleen iets te zoet, dus volgende keer wat minder suiker

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:53

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:05

Als je googled kom je al een stuk verder, heb je toevallig kippen? Die lusten graag rupsen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:26

het is me gelukt, klein rondje tuin, een hoop dieven geplukt en nog wat geoogst.
ook nog water gegeven ...morgen weer een dag

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:19

anneliesdj schreef:
Als je googled kom je al een stuk verder, heb je toevallig kippen? Die lusten graag rupsen.

Ik wil graag kippen, maar mijn man denkt er helaas anders over...
Misschien is dit een reden voor hem om van mening te veranderen :j

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:37

Ik heb nu ook last van de rupsen. Ik wou gister spitskool invriezen maar de oogst viel nogal tegen omdat ze in ongeveer 4 dagen mijn halve oogst om zeep hebben geholpen. Uiteindelijk gister spitskool gegeten en 2 zakken ingevroren. Probleem is alleen dat ze, nu de spitskool weg is, in mijn rode kool zijn gaan zitten.
Ik heb wel kippen, maar als ik die loslaat in mijn tuin dan gaan ze eerder mijn bessen en frambozen opeten dan mijn rupsen vrees ik. :+

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:57

Ik heb door de rupsen daarom alle kolen weggehaald.

Maar gek, heb dit jaar zoveel rare dingen in de tuin.
Heb nu zelfs 2 sprinkhanen die in mijn tuin vertoeven.
Volgens mij vinden al die kleine beestjes het wel gezellig hier.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 13:08

Kippen vinden kool lekker hoor! Mijn broccoli en boerenkool hebben ze gepikt.
Nu kunnen ze er niet meer bij.

De basilicum heb ik voor t eerst in de volle grond, en wat doet die het goed zeg!!! Ik heb ook een aantal in potten en die doen het echt minder goed.

Vanavond ga ik weer lekker postelein eten, door de pasta. Jammie. En nu het minder warm, en vooral natter is, ga ik nog wat verplanten. De savooiekool en koolrabi staan erg dicht op elkaar.

En de kippen hebben de mesthoop goed omgewoeld, ik zag al losse aardappels liggen, die moet ik nodig rooien, haha.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:15

ik ben perongeluk zaad aan het oogsten van de minibassilicum :+
heel mijn vensterbank om de pot ligt vol lol

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:18

Dit schatje heb ik vanmiddag gevonden <3

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:21

Wat is dat voor een raar ding :P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:23

Dat is een pattison.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:26

Nou, dat verklaart wel een hoop (noooooooooit van gehoord) :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:28

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:29

pmarena schreef:
Hm, komt van een cougetteplant lees ik :? (waarom is het geen courgette dan :o )

https://www.bioaanhuis.nl/index2.php?cp=52
omdat courgettes in vele variaties zijn. Zo heb je ook ronde courgettes :j Pattison is er familie van.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:33

die wilde ik dit jaar ook nog zaaien...maar toen stond de tuin al vol :+

net een kilo of 3 courgette de vriezer i n gewerkt, en vanavond eten we boontjes uit de tuin

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:37

Hij staat op de mesthoop, net als alle courgettes en pompoenen.

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:51

Dan eten we vanavond hetzelfde Sonja :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:06

Pattison soep!! Jammie! Vroeger at ik wel eens bij iemand met moestuin.
Wij noemden ze altijd ufo's.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:24

pmarena schreef:
Tja als iemand het proeft en dan serieus naar de kraan moet rennen, lijkt het mij duidelijk dat het geen doorsnee paprika is zeg maar :P

Hier gisteren maar weer wat gezaaid, winterpostelein, nog wat krootjes en snijbiet, worteltjes, Chinese broccoli enzo... we zien wel of dat nog goed op gaat komen :)

Inmiddels is het zo. mijn schoonzus en ik hebben beide een paprika en mijn schoonmoeder een peper :') en waarschijnlijk ook een chili peper.. dit is niet expres gedaan al verdenken ze mij wel. heb een van mijn planten af gegeven. peper mocht ze houden :P

postelein? ik ken postelein alleen als 'onkruid' krootjes ken ik niet?

Breghje schreef:
Weet iemand wat ik nu bv nog zou kunnen zaaien in een redelijk beschaduwde border? De rucola kwam daar (tot zoonlief zijn aktie) als een dolle op, dus an sich is er wel genoeg licht, maar ik heb totaal geen verstand van wintergroenten wanneer/wat/waar.

Enige wat me te binnen schiet is winterwortel. :')

boerenmoes? herstwortelen, sla en radijsjes kunnen nu ook nog volop.
snijbieten, winteruien en spinazie ?

pmarena schreef:
Tja als iemand het proeft en dan serieus naar de kraan moet rennen, lijkt het mij duidelijk dat het geen doorsnee paprika is zeg maar :P

Hier gisteren maar weer wat gezaaid, winterpostelein, nog wat krootjes en snijbiet, worteltjes, Chinese broccoli enzo... we zien wel of dat nog goed op gaat komen :)

Inmiddels is het zo. mijn schoonzus en ik hebben beide een paprika en mijn schoonmoeder een peper :') en waarschijnlijk ook een chili peper.. dit is niet expres gedaan al verdenken ze mij wel. heb een van mijn planten af gegeven. peper mocht ze houden :P

postelein? ik ken postelein alleen als 'onkruid' krootjes ken ik niet?

Breghje schreef:
Weet iemand wat ik nu bv nog zou kunnen zaaien in een redelijk beschaduwde border? De rucola kwam daar (tot zoonlief zijn aktie) als een dolle op, dus an sich is er wel genoeg licht, maar ik heb totaal geen verstand van wintergroenten wanneer/wat/waar.

Enige wat me te binnen schiet is winterwortel. :')

boerenmoes? herstwortelen, sla en radijsjes kunnen nu ook nog volop.
snijbieten, winteruien en spinazie ?

natas_joy schreef:
Ik heb eindelijk me net gevonden en vanmorgen over de frambozen struik gehangen! Werd helemaal gek van de vogels en hield geen framsboos meer over :( Hopelijk wordt dat nu beter!
Me komkommer groeit dit jaar als een tierelier! Heb denk ik nu al 40 kleine komkommertjes eraan zitten en vandaag weer twee geplukt!
Vorige jaar stelde me pompoen plant niet zoveel voor dus dacht die kan dit jaar wel weer in me moestuin maar hij kruipt inmiddels de hele tuin door, oeps haha!

Heb vanmorgen ook nog wat foto's gemaakt, kwaliteit is niet super want ze komen van me telefoon :)
Rode bietjes
[ Afbeelding ]
Tomaatjes
[ Afbeelding ]
Geschoten sla gooi ik niet weg maar eten onze alpaca's op, op de foto de kleine van 6 weken
[ Afbeelding ]
Lekker arrogant
[ Afbeelding ]
De Japanse wijnbes waarvan ik nu eindelijk zelf kan eten :)
[ Afbeelding ]
Komkommer plant
[ Afbeelding ]

alpaca's. die zou ik zo graag willen. vind ze zo gaaf en ontzettend mooie dieren. helaas toen ik de prijs hoorde gaf ik de moed op. overigs wil mijn vader dit ook niet. hij is bang dat het niet met de geiten gaat.

hier gaat de doorgesloten sla naar de geiten en kippen. en als de sla niet nat is een klein beetje naar de konijnen.

komkommer wil ik volgend jaar proberen. volle grond of pot? en woekeren ze veel?

anneliesdj schreef:
Jolandaa_ schreef:
weet iemand wat dit is?

op werk zijn er pepers en paprika's gezaaid en ik heb er enkele paprika's (punt)
mee genomen. heb er enkele verdeeld over bekenden en mijn schoonmoeder heeft er ook een. nu beweert vriendlief dat het een peper is.
ik ben zelf geen paprika fan (op soep na) en wil dus zelf niet proeven. zeker als hij zegt dat ze pittig zijn. ik vind hem ruiken naar paprika. hij is nog wel groen, maar vriendje moest rennen naar de kraan :=

http://img841.imageshack.us/img841/5764/quct.jpg

Dat is duidelijk een peper, zeker als je vriendje zegt dat hij scherp is.
Ik heb al 2 jaar achtereen een paprikaplant van de aldi gehaald wat later een peper bleek te zijn.
Duurt lang voor ze rood worden maar eens ze kleuren gaat het snel. Je kunt ze heel lang aan de plant laten hangen.

Het is gebruikelijk een tomaat te toppen na de 4e of 5e tros bloemen, dan heb je betere tomaten.
Ik heb vorige week een heel stel in de volle grond gezet, die hadden echt geen ruimte meer in de balkonbakken. Hopelijk kunnen ze nu lekker doorgroeien, ik heb alleen moeite om ze rechtop te houden, iemand een tip?

een stokje erbij? ik heb altijd een stokje bij staan :j
inmiddels blijkt dus dat m'n schoonmoeder een peper heeft en wij allemaal een paprika haha

Antheman schreef:
pmarena schreef:
Hm, komt van een cougetteplant lees ik :? (waarom is het geen courgette dan :o )

https://www.bioaanhuis.nl/index2.php?cp=52
omdat courgettes in vele variaties zijn. Zo heb je ook ronde courgettes :j Pattison is er familie van.

geen familie van de pompoen?

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:47

Pattison?! Nog nooit van gehoord, klinkt luxe hihih! Mooie vrucht!

Mijn knoflookstraatje is een beetje raar. De plantjes zijn bruin geworden maar ik ging even in de aarde spieken maar het was gewoon een bol geworden, leek op een bloemenbol... Wat moet ik nu doen???