de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:56

Afbeelding

Hier mijn knoflook, eind oktober volgens mij geplant. Het zijn drie teentjes van de supermarkt. Ze staan alleen dus waarschijnlijk nog wel tot mei /juni. Maar ik vond het juist leuk ook iets in de winter in de tuin te hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:03

Ik heb zelfs vorig voorjaar knoflook geplant, door de droogte gebeurde er niks, maar nu na een natte(re) winter en redelijke temperaturen komt er aardig wat van op. Je kan trouwens ook de groene stelen deels oogsten en gebruiken, op de bollen wachten is niet nodig als er maar genoeg groen over blijft om plant in leven te houden. En dat kan met de hele uienfamilie.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:40

Wat leuk om ieders voortgang te volgen!

Mijn tweede lichting bonen lijkt het veel beter te doen dan de smurrie die de eerste ronde werd...

Buiten is mijn eerste rijtje radijs ineens mooi aan het opkomen, fie heb ik vandaag 'gedund'.

De ene soort courgette is heel mooi aan het kiemen, en die mag binnenkort al in een grotere pot.

En verder baalde ik al een poos dat ik mijn groenafval eigenlijk niet kwijt kon.
De afgelopen weken ben ik dat in een speciekuip gaan gooien, maar dat was hem ook net niet.

Vandaag heb ik het eens wat grondiger aangepakt.
Een oude regenton die geen dienst deed, heb ik omgebouwd tot compostvat.
Een beetje behelpen, want ik mag de deur niet uit.
Dus met behulp van allerlei spul dat ik nog in de schuur had zwerven, heb ik wat gefabriceerd.
En ik ben eigenlijk heel tevreden over het eindresultaat :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 22:37

Afbeelding
2 Van de 3 delen staat (nog niet helemaal naar mijn zin). *\o/* Heb trouwens gewoon nieuwe stenen op bestand pad gelegd zodat hok gelijk wat hoger staat en water weg kan lopen naar sloot erachter.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Word tijd om aan de slag te gaan op nieuwe stek. Gelukkig bijna klaar met verhuizen. Hoofdzakelijk nog een partij stenen. :')

En dan nog alles opruimen op nieuwe tuin. :')

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 10:19

Wauw Marcella, dat ziet er goed uit!

Wat een goed gefabriceerd compostvat heb je gemaakt Femke. Knap bedacht zo!

Ik was wat gefrustreerd over onze nieuwe moestuin omdat er steeds maar water bleef staan en we voor mijn gevoel maar niet verder kwamen. Gelukkig is het afgelopen week gefreesd en ziet het er nu zoveel beter uit. We hebben van het weekend de koude kas in elkaar geknutseld en gisteren op de moestuin gezet en er spinazie, rucola en pluksla in gezaaid. Dit weekend willen we vier verhoogde bakken gaan plaatsen op het gedeelte dat steeds nat bleef zodat dat stuk wat hoger ligt en hopelijk niet al onze opgekweekte planten straks verzuipen na een regenbui.

Lieszje

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:41

Handig Femke :)

Lekker bezig Marcella!

Fijn dat het er nu beter uitziet liiza!
En dat gevoel herken ik wel, onze volkstuin heeft ook heel wat achterstallig onderhoud en was ook te nat om er wat mee te doen.
Grootste gedeelte is bij ons nu omgespit en de frees gaat er eerdaags overheen.
Kan ook echt niet wachten tot het gedaan is :P

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:01

Hoe doen jullie het trouwens met onkruid? Had alles naar mijn idee verwijdert voor ik begon met zaaien maar er zit nu alweer zoveel onkruid tussen, ik durf het ook niet zo goed weg te halen want het is bijna niet te onderscheiden wat nu onkruid is en wat de zaailingen :')

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:59

Ik laat het onkruid nu meestal inderdaad maar een beetje staan tot het wat duidelijker is wat wat is haha

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:12

Dat klinkt als een goede oplossing liiza! Hoop dat het zo werkt!
Moonsparkle ik haal het onkruid pas weg als er duidelijk onderscheid is. Dat is soms errg moeilijk haha.

Mijn zus en ik krijgen eindelijk een eigen tuin!! We helpen onze kennissen nu een jaar maar mijn zus was er helemaal klaar mee toen voor de zoveelste keer een zaaibed omgespit was. Het is maar 50m2 maar er is grote kans op doorschuiven. Maar voor nu erg tevreden. Hopelijk kunnen we snel kijken want we hebben 20 planten van de buurvrouw gekregen die de grond in moeten.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:03

Ik heb morgen 72 sedumplantjes en nog geen dak om ze op te planten. Ik voel met je mee qua omgekeerde volgorde _O-

Wel bouwplan voor een tuinkast gemaakt. Kost wat heb je ook wat zou je zeggen. Maar wij bezitten beide niet echt klushandigheid.. dus gaat nog leuk worden om te bouwen. En materiaal halen zonder auto is weer een ander dingetje. Maar als die dan ooit ook staat, kunnen ze daar bovenop.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:48

Wat gaaf, die sedumplanten! Waar heb je ze vandaan? Bij het tuincentrum hier in de buurt zijn ze belachelijk duur..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:00

Zal vanavond even googlen of ik het kan vinden! Het plantenasiel hier had een actie opgezet om een kweker te helpen. Totaal zijn er 7200 planten gered.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:40

Volgens mij ontkiemt er wat bij de chili *\o/* *\o/* *\o/*
Sowieso komt er ineens veel op momenteel, tzt naast kijken of er mensen in de buurt wat willen hebben.... Gaat denk ik niet allemaal in mijn tuin passen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:00

Hier ook opeens. Alle 4 mijn komkommers komen op. Alle 2 de courgetten maar 1 is beginnen rotten omdat de schelp over de kiem was gebleven. Mijn tomaten die al 3,5 weken zijn voorgezaaid en die ik had opgegeven, daarvan waren er ook opeens 2 opgekomen vandaag. Dus ik laat ze nog maar even staan :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:01

:')
Ik ben mijn plantjes vergeten water te geven.
Ze hangen er wat slapjes bij.
Hoop dat ik ze kan redden, anders begin ik gewoon weer op nieuw. :')

Voel me zelfs schuldig haha...

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:05

DeMolenhoek schreef:
Hier ook opeens. Alle 4 mijn komkommers komen op. Alle 2 de courgetten maar 1 is beginnen rotten omdat de schelp over de kiem was gebleven. Mijn tomaten die al 3,5 weken zijn voorgezaaid en die ik had opgegeven, daarvan waren er ook opeens 2 opgekomen vandaag. Dus ik laat ze nog maar even staan :D

De courgette heb ik als laatste voorgezaaid.... Maar daar lijkt ook al op één plekje wat te ontstaan. De vorige week gezaaide Chili geen beweging, maar de bosui vindt het leuk!
Zelfs bij de paprika komt er voorzichtig iets op.

Passiebloem wil helemaal niets doen (zo'n pakketje in een potje....)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 14:25

Er komt wat op in mijn bak buiten..... Maar precies tussen de wortel en ui...(tweede van links en tweede van rechts)
Afbeelding
Afbeelding
Iemand enig idee waar dit van is..... Volgens mij niet van wortel en ook niet van ui....

Kweekbak nog steeds niet binnen -O- ..... Wil sla gaan zaaien.... Kan ik over paar weken eigen sla eten :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 14:56

Dat is waarschijnlijk iets uit de koolfamilie. Maar kan ook radijs zijn, of rucola. Die hebben allemaal zo'n hart-vormige blaadjes.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 15:23

Daar heeft vorig jaar radijs en sla gestaan. Had niet alles opgegeten en heb een deel dus pas twee weken terug eruit getrokken. Kan het zichzelf uitgezaaid hebben?
Als het iets kool-achtigs is, baal ik wel.... Las dat uien die liever niet als buren hebben....

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 15:33

Het lijkt ook op onkruid wat bij mij tussen de zaailingen groeit :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 15:52

Als er radijs heeft gestaan dan is het waarschijnlijk radijs :j Als er eentje van vorig jaar in bloei is geschoten dan heeft die zichzelf uitgezaaid inderdaad.
Ik ken geen onkruid met deze vorm blaadjes, al zal die vast wel bestaan.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 15:59

moonsparkle schreef:
Het lijkt ook op onkruid wat bij mij tussen de zaailingen groeit :o

Vind het nou niet echt onkruidachtig ogen..... Maar heb er niet veel verstand van :')

8nnemiek schreef:
Als er radijs heeft gestaan dan is het waarschijnlijk radijs :j Als er eentje van vorig jaar in bloei is geschoten dan heeft die zichzelf uitgezaaid inderdaad.
Ik ken geen onkruid met deze vorm blaadjes, al zal die vast wel bestaan.

Uh.... Ja.... Er heeft radijs gebloeid. Maar heb alles er dus uit getrokken en daarna flink geschoffeld...... Dus dan kan het door de hele bak zitten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:38

In de bak.. naast de bak.. overal :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:16

Radijs inderdaad.
Hier ook ineens opkomst van zaad wat vorig jaar niet meer opgekomen was in de herfst.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 21:35

8nnemiek schreef:
In de bak.. naast de bak.. overal :')

Door mijn schoffelen of doordat zaad op meer plekken terecht gekomen kan zijn?
JudithO schreef:
Radijs inderdaad.
Hier ook ineens opkomst van zaad wat vorig jaar niet meer opgekomen was in de herfst.

Gelukkig vind ik radijs lekker :')
Toevallig gister pas mijn zaadlint in de grond gelegd..... Dus heb ik alvast twee vroegertjes *\o/*