De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:16

Sjolvir schreef:
Sonja, je tomaten al rood? Hier nog knalgroen!

Ik heb er al 3 kunnen oogsten. :') De rest, de grotere tomaten, zijn ook allemaal nog groen. ERgens gelukkig, ik dacht dat ik de enige was. Maar ze zijn dus ook best windgevoelig dan Sonja? Mijne staan niet echt heel erg beschut, wel onder de mysterieboom dus geen volle bak wind erop, maar wij hebben een draaiwind achter.

anneliesdj

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:22

Mijn tomaten zijn ook allemaal nog groen, heb zelfs nog bloemen in de planten zitten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:39

Breghje, ik denk dat de wind vooral meespeelt in een stukje warmte in de tuin, de achtertuin is hier als de zon er op staat zoals de afgelopen dagen, gewoon niet te harden ... echt ziekelijk heet gewoon :=
en doordat ze zo beschut staan gaan ze eigenlijk een beetje in kastempo ipv buitentempo.
ik heb hier buiten trossen groene tot rijpe tomaten ook nog trossen bloemen hangen, helaas ook soorten die echt als een volslagen idioot dieven produceren, ik kan om de dag complete planten er uit gaan staan knippen,
dan doe ik het vandaag en overmorgen groeien er zelfs op de uiteindes van de trossen tomaten weer dieven aan ,
dus volgend jaar heb ik ook echt een paar soorten die ik maar met mate zal zaaien en andere wat meer...
coeur de boeuff mag volgend jaar wel weer, pineapple fog en orange russian ook, hazel gold moet ik nog eens goed over nadenken, extreem veel dieven die er in blijven komen, hele grillige tomaten, tomaten die aan elkaar groeien die makkelijk barsten en ook makkelijk schimmelen . niet phyto, maar gewoon dat ze rijp zijn en dan een minuut later zwaar overrijp .
moneymaker is trouwens wel een goeie, flinke trossen mooie tomaatjes.
black prince(een zwarte kerstomaat) doet het ook weer leuk en tigerella en green zebra blijven ook leuk.
wil wel volgend jaar een andere roma proberen, heb er nu 1 die nu al voor het tweede jaar op rij vrij kleine tomaten geeft , wil eigenlijk grotere, dat verwerkt wat makkelijker.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:18

Hier staan ze ook in afgeschermde tuin echt niet te harden, maar rood... nee...

Paar verdwaalde in voortuin gezet, had achter geen plek meer.
Deze zijn half zo hoog, maar tomaatjes zat!
Afbeelding

Achtertuin, overdosis tomaten plant.
Afbeelding

Close up.
Afbeelding

En Jippie!! Ik heb paprika's!
Afbeelding

Nu voor het eerst vrouwelijke bloem in mijn courgette gehad, mannelijke bloem eroverheen gepoetst, nu duimen voor 1 courgettetje!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:20

ik ben ook idioot vroeg begonnen hoor... in januari ging het eerste spul de grond in, dat doe ik dit jaar ook een maandje later, alleen hele late tomaten en pepers gaan vroeg, de rest in februari/maart pas.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:25

Maar hoe kon je die zo vroeg de grond in doen, toen stonden ze hier op de vensterbank en nog maanden gingen ze van binnen naar buiten en 's avonds weer naar binnen ivm de vorst.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:00

ik ben begonnen in kweekbakken in de vensterbank, daarna in potjes overgeplant in de vensterbank beneden aan de achterzijde + boven in kantoor aan de achterijze...en uiteindelijk om dat het voorjaar zo idioot koud was, heb ik mijn eettafel van 2 bij 1 volgezet met planten toen ze vensterbank uitgroeiden, en boven stond toen ook de vensterbank nog vol + een krat en een keukentrapje vol met potten :+
daarom volgend jaar dus toch geduld proberen te hebben

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 18:19

Mooie tomaten zie ik voorbij komen! Ik heb ze lang binnen gehad, deden geen bal en nu gaan ze vruchten maken, zijn nog knalgroen hoor.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:59

hier ook begonnen in januari en ook al een hele tijd tomaten aan het eten, zowel van in de serre als buiten. (buiten hebben ze wel eerste een hele tijd onder zelf gemaakt serretje gestaan!). Ook de augurk gaat veel te snel, heb teveel vruchten, zoek eigenlijk nog het ideale inmaakrecept. dus tips zijn welkom!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 22:21

Ik heb van 't voorjaar een puntpaprika gekocht bij de lidl, nu komen er vruchten in en het lijkt er toch verdacht op dat ik wéér een peper heb. Net als vorig jaar en het jaar ervoor de paprikaplant die ik van de Aldi had. |o _-:(

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 22:22

Mijn paprika plant stond bij de lidl op het zakje zaadjes, pepers.
Maar op het plaatje stonden paprika's dus ik ga me ook nog laten verrassen,
voor nu lijkt het toch een paprika te gaan worden.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 22:35

Hier vanavond een rupsenwoede gehad, heb alle koolsoorten uit de tuin getrokken en met rups en al in de container gekieperd.
En toen was de tuin ineens heel leeg, gewoon sneu, dus voor de sier maar de aardbeienplanten in de grond gestopt, die deden het in de hangbakjes jammer genoeg niet optimaal, dus nu dienen ze als versiering in de tuin.

Enige wat ik nu nog heb zijn tomaten, wat paprikaplantjes in volle grond en een bonenveldje.
Courgette en komkommer in pot.

De eerste komkommer waarschijnlijk te vroeg geoogst of het is het ras, maar smaakte best bitter.
De volgende laat ik er dus langer aanhangen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:07

Ik haal mijn zaad ook alleen bij een tuincentrum. Niet in een supermarkt. Op werk enkele action bakken gezaaid. Leuk om met de mensen te doen hoor (werk Met dementerenden ouderen ) maar kwaliteit levert het haast niet.

Lees morgen even netjes bij. Nu feestje. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 07:33

Ik zag gisteren ook ineens een enkeling van de Cherry-tomaatjes die licht oranje begon te kleuren, en zelfs 1 al heel donker-oranje :)

Jeetje Sonja jij hebt wel echt veel soorten zeg, ben jij ook echt een liefhebber van tomaten om zo uit het vuistje te eten?

Had ik die Roma-zaadjes nou van jou...? :)

Ik vind het hele, héle rare planten die er uit gekomen zijn :P

Lijken wel een soort pruim-tomaten die er aan hangen en ze groeien gewoon heel erg raar :P

Maakt een rare kop aan, soms ineens geen kop meer en dan moet ik maar een dief laten staan, bladeren aan het uiteinde van een tros...heel erg maf :P

Maargoed, ik ken alleen kas-tomaten en dat zijn natuurlijk echte productie-soorten met een bepaalde groeiwijze.

Zo vind ik bij de cherry-tomatenplanten het weer zo bizar dat er zulke enorm trossen aan komen, die dan nog dubbel zijn ook :oo

Kruiden doen het ook als een tierelier maar staan door te schieten want ik doe er niks mee :P

Heb ze allemaal in 1 grote, lange bloembak gezet en ze doen het gewoon allemaal goed, maarja.

Willen er nog mensen zaden ruilen wellicht?

Ik heb dus voornamelijk allerlei kruidenzaden over en Orach Red Ruby, daar komt namelijk uit 1 zaadje een enorme plant met heel veel blaadjes die je door de sla kunt doen of als spinazie kunt klaarmaken :)

En ik heb een zakje vol biologische zaden, die krijg ik nooit op :P

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:18

Ik heb gisteren mijn eerste handje rijpe bramen geplukt! Zal vanaf volgende week wel superhard gaan want het hangt echt vol, ook al staat er ook nog een gedeelte in de bloesem. De dauwbramen zijn verder dan de gewone bramen, maar dauwbramen zijn wat lastiger te vinden in het onkruidgewas hier (verwilderde tuin/bouwkavels).

Ik koester mijn ene courgette lol, hij is nu ongeveer 4 cm >.< en zie hem per dag groter en dikker worden, vooralsnog is het de enige die een bloem heeft gehad dus ik vraag me stiekum af hoe dat bevruchten nu zit? Er is nog geen mannelijke bloem aan mijn plant te bekennen, wel een hoop knoppen die bloem/bloesem moeten worden en kan volgens mij het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk wel zien.

Nav van het gepraat over dieven hier ben ik ook mijn tomatenplanten maar eens gaan bekijken en wat dingen weggehaald (nadat ik gekeken had op internet wat ik weg moest halen lol), nu zijn er een aantal dieven vlgs mij die ook bloemetjes aangemaakt hebben of op het punt staan om bloemetjes aan te maken, deze heb ik dus maar eraan gelaten.
Ik heb natuurlijk veel later gezaaid dan de meesten van jullie hier, dus mijn (cherry)tomatenplanten zijn nog niet zo groot, max 20-30 cm, maar ik heb geen flauw idee hoe hoog hij uiteindelijk gaat worden, hoelang duurt het ongeveer van bloem/bloesem totdat je vruchten gaat zien (groen dan bedoel ik)

Onderhand ben ik al wel veel (in mijn hoofd) bezig met hoe ik het 'volgend jaar' wil gaan doen, kwam er gisteren achter dat het volkstuinencomplex hier ook allerlei zaden verkoopt dus daar ga ik binnenkort eens langs om te kijken/informeren en vragen te stellen :)

Aan vliegverkeer hier geen gebrek trouwens, toen ik de wildernis achter mijn huis inliep om de bramen te bekijken ben ik uiteindelijk terug gelopen voor mijn fototoestel omdat ik dus zoveel zag... fotograveren bleek echter nog vrij lastig door de wind lmao (en ik heb maar een zeer simpel toestelletje die geheel automatisch is)
Afbeelding
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 11:53

Sjolvir schreef:
Mijn paprika plant stond bij de lidl op het zakje zaadjes, pepers.
Maar op het plaatje stonden paprika's dus ik ga me ook nog laten verrassen,
voor nu lijkt het toch een paprika te gaan worden.

Ja dat viel mij ook al op, maar ik heb een plantje gekocht en op het kaartje staat toch echt paprika, wel een puntpaprika op het plaatje maar evengoed.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:49

ie kan mij vertellen welke plant er op de foto van Annemiek80 staat? Die wil ik in de tuin namelijk. *\%/*

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:12

Koninginnekruid, wordt heel groot en zaait zichzelf uit, niet voor kleine tuintjes dus.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:47

Geen probleem! Tuin zat en ben dol op vlinders, hommels en bijen, dus probeer zoveel mogelijk geschikte planten te hebben. En bedankt voor je antwoord. natuurlijk.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:05

groot en hoog lol, ik moest naar boven toe fotograveren bij de meeste dus 2m-2.5m is geen uitzondering maar regel, maar inderdaad deze plant is momenteel zeer in trek bij de dagpauwogen, heb ook een foto waar 2 dagpauwogen en een hommel op dezelfde bloem zitten >.< maar die is niet scherp genoeg vind ik om te uploaden.

Ik heb alleen nog nooit zaad geoogst (ja... van mijn kat afgeplukt dat wel lol) dus kan je daar niet mee helpen, maar hier is het spontaan als onkruid opgekomen, deze foto is nl op het gerooide gedeelte(er stond eerst een bos'je' achter mijn huis, dat hebben ze alvast gerooid omdat er hier een woonwijk komt, verwilderde bouwkavels om ons huis heen dus)

Heb net er weer rondgesjouwt en een paar 100 gr bramen en dauwbramen geplukt, denk dat er vanaf volgende week kilo's af gaan komen

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:36

Moet een oplossing bedenken want ze houden van vochtige grond en die heb ik niet!! Net een woestijn hier.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:03

Pmarena, volgens mij had ik jou geen tomaten gestuurd...maar weet ik ook niet helemaal zeker meer hoor.
ik heb hier in ieder geval een gele tomaat staan die is compleet schizofreen oid wat betreft dieven en vruchtvorming ,
de roma is vooral dat de tomaten zo klein blijven.
ik eet de cherries hier zo uit de plant op, die halen de keuken meestal niet ;)
de rest is , of in een salade, of saus oid, ik vries veel saus in, als ik straks nu een hele flinke oogst heb , dan wil ik saus pogen te wekken.
de roma's wilde ik eigenlijk drogen, maar ik weet niet of de soort die ik heb wel handig is(kleine trutdingen)
maar echt, er zijn gewoon te veel soorten en ik kan niet kiezen , dus heb ik geel, oranje , groen of geel gestreept, zwart etc etc en wat rode, puur omdat het kan :+

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:27

Mooie foto van die vlinder Annemiek!
En ik ben jaloers op je bramenoogst! Ik heb een hele mooie stek gehad van mijn opa (waarvan ik weet dat de bramen heeeel lekker en groot zijn) maar die is niet aangeslagen omdat opa zelf hem per ongeluk heeft begoten met benzine. :') Vraag maar niks.
Volgend jaar misschien weer een nieuwe stek, maar nu is hij helaas dood.

Citaat:
Onderhand ben ik al wel veel (in mijn hoofd) bezig met hoe ik het 'volgend jaar' wil gaan doen

Elk jaar leer je er weer meer bij :j Vorig jaar had ik van alles veeel te veel gezaaid. Zat ik ineens met 40 andijvieplanten en 40 rode bieten en bijna niks anders. Ik kan nu (tweede jaar) al veel beter uit de tuin eten en heb nu meer verschillende dingen in kleine hoeveelheden. Aan bepaalde dingen begin ik hier niet meer en van andere dingen weet ik al dat ze een succes zijn dus dat die volgend jaar weer komen. In de winter ga ik altijd pas echt denken over 'volgend jaar' want dan begint het te kriebelen en kan ik vanwege het slechte weer niks zaaien dus dan kan ik toch mijn moestuinkriebels een beetje stoppen. Gek genoeg heb ik in de winter altijd het meeste zin om dingen te zaaien. Net als het niet kan. :P

Ik heb wel goede bessen dit jaar! Zelfs iets te veel. Dus nu werk ik samen met mijn nichtje - ik pluk de bessen die ik kan missen en zij verkoopt ze. (Nouja, we doen ze in zakken en zetten ze aan de weg en hopen dat de mensen zo aardig zijn om ook echt voor de bessen te betalen :') )
En dat zijn ze - We zijn inmiddels 4 zakken kwijt. :j

PS. Mooie tomaten en afrikaantjes Sjolvir *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:31

Prachtig die vlinder.
Hier veel hommels, die hun best doen op de lavendel, afrikaantjes etc.
Ach.. zolang ze me niet steken, mogen ze blijven in het vogelhuisje.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 05:54

Hier begint mijn ijsbergsla door te schieten...vrees dat het rare weer parten speelt.Heb nog een biet die eerdaags geoogst gaat worden,moet nog beetje doorgroeien dan heb ik weer genoeg voor een portie :)

De Sugarbaby begint aardig te woekeren,hoop dat er eerdaags een bloempje aankomt.
Broccoli gaat nu ook hard.

Tomaten...bergen hangen eraan en de 1e snoeptomaatjes beginnen te kleuren :9 Ze woekeren aardig dus ik doe mijn best om dat een beetje in te perken.
Mijn ene snoeptomaat was afgebroken maar er groeide een diefje aan en dat wordt nu de nieuwe top :D
Vrees wel dat alles straks tegelijkertijd rijp gaat worden,dan moet er wel doorgegeten worden :=