de eetbare tuin vervolg

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:18

8nnemiek schreef:
Chubby, je plantjes lijken wel net iets te donker te staan, dan gaan ze lange, kromme steeltjes maken.


Thanks. Ze stonden in een praxiskratje op een zonnige vensterbank. Nu zonder kratje.

Zijn zaden normaal niet langer dan een jaar houdbaar?

RianneH

Berichten: 28300
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:22

Voorkiemen ging hier niet zo soepel, ik kreeg de sugarsnaps niet voorgekiemd. Uiteindelijk toch maar in de grond gestopt en nu komen ze op :=
Gok dat het wel aan mijn techniek ligt ;)

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:46

Vreekens zaden kiemen ook altijd erg goed is mijn ervaring.

Hier de tuinbonen en bonen (dwarf bean roquecourt) in de volle grond gezet. En nog knoflook bij gezaaid (al paar opgekomen), sla en spinazie. Ben benieuwd.. beetje vroeg, maar blijft voorlopig goed snachts.

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 07:37

De sugarsnaps, erwten en peultjes last ik in een bakje met vochtig keukenpapier ontspruiten en dan gaan ze hup de mm bak in. Gisteren mijn tomatenplantjes snel binnengehaald. In de kas is het iets te warm geworden, een groot deel lijkt te herstellen.

Ferera

Berichten: 457
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:31

Hallo allemaal,

Ik ben twee weken terug begonnen aan mijn moestuinavontuur. De moestuin buiten moet nog gemaakt worden maar ik ben al wel begonnen met voorzaaien in huis.

Ik heb inmiddels een teken van leven in mijn cherry tomaat, sla en broccoli-bakje. Dit was overigens zo'n minifarm kinderpakketje van de action :') maar ben wel heel blij dat er wat uitgekomen is.

Afgelopen zondag heb ik voorzaaivermiculiet gehaald en ben ik tomatenzaadjes en courgettezaadjes gaan zaaien alleen nu zie ik dat jullie ze soms al in volle grond zaaien dus nu vraag ik me af of ik het wel goed heb gedaan?

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:41

Tomaten en courgettes zou ik altijd voorzaaien. Die vinden het ('s nachts) nog veel te koud buiten, die zou ik pas buiten zetten na IJsheiligen en als het al flinke plantjes zijn.

Ferera

Berichten: 457
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:53

Oke dan gaat dat gelukkig goed. Hoe zaai jij voor? In voorzaaivermiculiet of gewoon in aarde?

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:53

Ferera schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben twee weken terug begonnen aan mijn moestuinavontuur. De moestuin buiten moet nog gemaakt worden maar ik ben al wel begonnen met voorzaaien in huis.

Ik heb inmiddels een teken van leven in mijn cherry tomaat, sla en broccoli-bakje. Dit was overigens zo'n minifarm kinderpakketje van de action :') maar ben wel heel blij dat er wat uitgekomen is.

Afgelopen zondag heb ik voorzaaivermiculiet gehaald en ben ik tomatenzaadjes en courgettezaadjes gaan zaaien alleen nu zie ik dat jullie ze soms al in volle grond zaaien dus nu vraag ik me af of ik het wel goed heb gedaan?

Ik begin met tomaat ook op de vermiculiet en daarna verplant ik ze in een beetje potgrond.

Danseresje

Berichten: 3460
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:54

ik zie wat komen in een van de bakjes van de tomaat!! *\o/*
duurt chilipeper/spaanse peper doorgaans lang om te ontkiemen?
basilicum doet het als een trein, ook de lavendel komt op, de tijm en zelfs bij de koriander zie ik wat gebeuren....knoflookbieslook komt ook wat opzetten en nog iets.....zo nog even kijken
Laatst bijgewerkt door Danseresje op 08-04-20 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:55

Ferera schreef:
Oke dan gaat dat gelukkig goed. Hoe zaai jij voor? In voorzaaivermiculiet of gewoon in aarde?


En combi, tomaten houden wel van voeding. Allen voorzaaigrond kan ook, maar dan moet je ze sneller verplanten.

RianneH

Berichten: 28300
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:06

Ik heb de tomaten voorgezaaid in voorzaaigrond en zodra ze te verspenen waren over gezet in aparte bakjes met potgrond. Was even lastig met water geven, maar nu ik dat in de vingers heb doen ze het enorm goed :)

Ferera

Berichten: 457
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:34

RianneH schreef:
Ik heb de tomaten voorgezaaid in voorzaaigrond en zodra ze te verspenen waren over gezet in aparte bakjes met potgrond. Was even lastig met water geven, maar nu ik dat in de vingers heb doen ze het enorm goed :)


Ik heb mijn eerste lading tomatenzaden flink verzopen, ik had ze toen gezaaid in aarde. Het was net een moeras :7 vandaar dat ik zondag dat voorzaaispul heb gehaald en opnieuw ben begonnen. Nu hopen dat het goed komt :D

Danseresje

Berichten: 3460
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:38

Mijn aardbeitjes en dille komen ook op. Chili die ik gelijk met de basilicum gezaaid heb, doet helaas (nog) niets.
Snack paprika heb ik ook, maar heb al overal gelezen dat die er lang over doet....
Van het weekend ook nog courgette gezaaid, die moet nog even de kans krijgen.
Bosui gaat ook al wat ontkiemen.

Me happy *\o/*

Cabelona

Berichten: 1704
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:35

Ik heb de pepers half februari voorgezaaid (eerst nacht laten weken in lauw/warm water, daarna in zaaigrond in een vensterbank kasje). Er is er gister één opgekomen zag ik. Duurt blijkbaar erg lang...

De keeltjes die ik gezaaid heb in de volle grond komen allemaal al naar boven. Lekker, kan niet wachten tot ik er een lekkere stamppot van kan maken met worst :9

Danseresje

Berichten: 3460
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:39

Is dat aan te raden bij pepers? Eerst voorweken?
Ga het wel zien.....
Dit jaar hoop ik dat de rozemarijn wat gaat doen.... Vorig jaar niet...

Hoe groot worden aardbeienplanten doorgaans? Weet niet meer precies wat voor aardbei ik heb.... Zo'n pakketje van tuincentrum met zo'n turftablet..... Moet ff gaan inplannen hoe ik alles buiten ga zetten om wasgoed wat ook nog opgehangen moet kunnen worden.....

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:53

Pepers zou ik altijd op een warme, zonnige plek voorkweken inderdaad. Die kiemen langzaam en vaak pas bij 24 tot 26 graden, dus dat duurt inderdaad best lang.

Danseresje

Berichten: 3460
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:56

Ze staan zeker warm en zonnig en met deksel kweekbak er nog bovenop.
Elho kweekbak voor buiten heeft vertraging.... Één moment geduld dus aub :')

RianneH

Berichten: 28300
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:20

Heb je speciale pepers gekocht of de zaadjes uit een rode peper gehaald. Laatste heb ik gedaan en dat werk heel goed. In maart gezaaid, duurde iets langer voordat ze opkwamen vergeleken met de tomaten, maar ze zijn inmiddels al aardige plantjes geworden :)
Dit waren ze denk ik twee weken terug:
Afbeelding

Danseresje

Berichten: 3460
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:23

Heb een zakje met zaadjes gekocht. Wordt het niets.... Dan kan ik altijd voor jouw optie gaan.... Werkt dat ook bij zaadjes uit pepers die in de vriezer liggen?

Marcella

Berichten: 37014
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:03

Heb tomaten oorlog en gisteren in kweekbak naar de kas verhuist. O wat ben ik zo blij met mijn kas nu. <3 <3

Danseresje

Berichten: 3460
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:27

Marcella schreef:
Heb tomaten oorlog en gisteren in kweekbak naar de kas verhuist. O wat ben ik zo blij met mijn kas nu. <3 <3

Tomaten oorlog?

Iemand die weet hoe je zelf knoflook kan kweken in je tuin? Dat vind ik namelijk ook erg interessant :j

moonsparkle
Berichten: 21855
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:33

Het kan misschien ook anders, maar ik heb in november teentjes knoflook in de grond gezet, nu wacht ik tot twee derde van het loof verdord is en dan zou er een nieuwe bol knoflook aan moeten zitten :)

RianneH

Berichten: 28300
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:34

Knoflook is heel simpel, gewoon één teentje in de grond stoppen. Ik heb alleen begrepen dat je dat in het najaar moet doen en dan na de zomer kan oogsten. Weet niet of je het nu ook kan doen.

Wij hebben in oktober 6 geplant en die moesten we verplanten in maart. We konden maar 3 terug vinden en daarvan heeft eentje de verplaatsing vol gehouden. In het najaar maar weer een poging doen :)

Marcella

Berichten: 37014
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:38

Teveel plantjes van de zaden van tomaten van vorig jaar. Resultaat is oorlog in bakje. :') _O-

Danseresje

Berichten: 3460
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:49

Ok. Najaar dus voor knoflook.... Gewoon een teentje van een supermarkt-bol? Klinkt idiotproof :').

Ik heb teveel voorgezaaid denk ik.... Misschien kan ik nog plantjes aan vrienden/kennissen geven indien alles het gaat doen..... Want dan red ik het niet qua ruimte in mijn tuintje