Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Colorado

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:06

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:13

Ik weet dat ze bij de bio veggie take out altijd 'gierst' op het menu zetten. En dat zijn inderdaad korreltjes te vergelijken met couscous en quinoa (doch wel wat groter) en bereid op een hartige wijze.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:14

Oh, het zou echt fijn zijn als het gewoon korreltjes blijven :D

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:16

Geen idee hoe ze het doen, maar het is gewoon heerlijk, nog lekkerder dan rijst en quinoa en boekweit :~

Gerstepap als ontbijt (bereid als havermout) vind ik dan weer niet lekker. Dus het ligt hem echt aan de bereiding veronderstel ik.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:23

Gierst is een pseudograan, dat blijft een korrel net als idd quinoa.. Gerstegries is heel wat ander, denk dat je daar wel bij kunt vergeten dat het een korrel blijft. Als je het heel dik maakt kun je het wel laten afkoelen in een plak, in stukken snijden en bakken

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:40

Colorado schreef:
Overigens wat geshopt voor gezonde snacks daarnet. Ik ga zo aan de slag om Chunky Chocolate Buckwheat Granola te maken, ik ben benieuwd!

Oeeh, hij is echt ontzettend lekker! :9 Ik heb overigens wel alle extra suikers weggelaten, die zijn ook absoluut niet nodig, ik vind hem zo al best wel zoet eigenlijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 17:00

ziet er wel goed uit, blog gelijk bij bloglovin ingevoerd, die ga ik eens beter bekijken
binnenkort (als ik er aan toe kom, vrees dat het iets voor na het verhuizen is lol ) eens die granola maken, maar ga ook wel de zoetstoffen er uit laten denk ik... vind dingen al snel te zoet maken

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 17:18

Colorado schreef:
Colorado schreef:
Overigens wat geshopt voor gezonde snacks daarnet. Ik ga zo aan de slag om Chunky Chocolate Buckwheat Granola te maken, ik ben benieuwd!

Oeeh, hij is echt ontzettend lekker! :9 Ik heb overigens wel alle extra suikers weggelaten, die zijn ook absoluut niet nodig, ik vind hem zo al best wel zoet eigenlijk.

Dat klinkt zo lekker :D Ik ga het binnenkort eens maken!

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:24

Heeel lekker inderdaad zelfgemaakte granola, ook gewoon om te snoepen :p
Ik heb nu lasagnette van courgette in de oven staan. Laagjes geschaafde plakken courgette, tomaat, een mengsel van champignons, tomatenpuree, allemaal kruiden en geitenkaas. Zin in!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:43

ik heb net een spiralizer besteld , op naar de groente spaghetti :P

en nee ik heb geen keukenapparaten en gadget fetisj :x O:)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:46

Kun je toch ook gewoon zelf maken met een kaasschaaf of een mes, of mis ik iets? :$

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:50

ik wil echt spaghetti :D en krullerige heule lange slierten :P
en daarnaast...ik kan echt wel errug leuk koken...maar ik ben ook nogal lomp, dus als ik met een dergelijke gadget het risico op een ritje HA of HA post kan voorkomen ...gaarne (been there...done that en gelijmde vingers zijn niet handig )
zelfkennis...heerlijk excuus voor keuken gadgets

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:52

Haha, als ik meer geld had gehad dan was mijn keuken ook tot de nok toe gevuld met apparaten hoor :') Ik wil vooral heel graag een ijsmachine, keukenmachine en broodmachine!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:03

ijsmachine heb ik staan van mijn moeder(gelukkig heeft die ook een zelfde tikje en gebruikt daarna een aantal dingen zo zelden, dat ze hier belanden :D )
blender en keuken machine heb ik voor mijn verjaardag gekregen (van ouders, schoonouder, vriendje etc bij elkaar en wat zelf bijleggen)
dat scheelt een hoop, anders had ik ook alleen de blender staan denk ik :=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:08

Vooral keukenmachines zijn zo duur! Helaas heb je zo'n ding best nogal eens nodig voor veel gezonde recepten.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:49

Ik heb alleen een blender, weet niet eens wat een keukenmachine echt doet :') Ik zit wel te azen op mijn moeders handblender (of hoe je dat noemt), dat is bij veel dingen toch wat handiger dan een blender :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:53

Many schreef:
Century, heb je wel eens overnight oats (ook wel tomorroats genoemd) geprobeerd? Die zet je de avond van tevoren klaar, dan hoef je ze 's ochtends alleen nog maar uit de koelkast te halen. En je kunt natuurlijk altijd je wekker tien minuten eerder zetten, dan heb je meer tijd voor een goed ontbijt.

Voor je lunch zou je eventueel kunnen gaan mealpreppen: in het weekend een grote hoeveelheid rijst/peulvruchten/groente/vlees klaarmaken en in de koelkast zetten. Dan hoef je de avond van tevoren alleen nog maar van alles een beetje in een bakje te doen, en klaar is je gezonde lunch. Of kook een extra portie avondeten en neem dat de volgende dag mee naar je werk.

Ik weet natuurlijk niet of je bepaalde doelen hebt (afvallen, aankomen, strakker worden), maar een gezond dieet bestaat naar mijn idee vooral uit verse producten. Veel groente, voldoende eiwitten en vetten, goede koolhydraatbronnen en geen (snelle) suikers. Kijk je wel eens in het lijstjestopic? Daar zitten veel meiden die gezond/clean eten. Misschien kun je daar wat inspiratie opdoen :)

Bedankt voor je adviezen! Ik heb nooit overnight oats geprobeerd, maar ik neem aan dat het zoiets wordt als havermoutpap? Dat vind ik best lekker, maar verveelde me heel snel.
Ik kan inderdaad eerder opstaan, maar dat lukt niet altijd. En ik ben ook wel een beetje klaar met een broodje 's ochtends, dus ik vind het leuk om iets anders uit te proberen!

Blijft zoiets de hele week goed? En extra avondeten, is dat niet gewoon echt teveel voedsel voor een dag? Ik ben bang dat ik dan teveel ga eten.

Ik wil graag zowel afvallen als iets strakker worden. Ik was mooi op gewicht totdat ik was afgestudeerd, ging werken en geen tijd/mogelijkheid meer had voor sporten en zelf niet meer kon koken (lange reistijd + aantal maanden in een B&B gezeten). Toen gingen de kilo's er weer aan helaas... ik wil ze weer kwijt :). Gewoon weer gaan sporten en gezond eten moet een heleboel doen, zo ben ik ook op mijn mooie gewicht gekomen.

In het lijstjetopic kijken is een goed idee! Ik kan wel wat inspiratie gebruiken.

@Colorado: een staafmixer bedoel je denk ik?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:30

Ja, die bedoel ik, dank je wel :D

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:34

Jaaa ik wil ook een spirelli!! Maar mijn mini keukentje in mijn studentenhuis ontploft nu al van al mijn kook en bak spullen, dus ik mag geen keukenapparaten meer aanschaffen voordat ik verhuisd ben. :D

Century, op pinterest staan echt heeel veel lekkere ideeën voor overnight oats.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:37

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:39

Wat ik echt super lekker vind is een receptje van Rens Kroes
http://www.renskroes.com/kickstart/

De substantie ziet er echt niet lekker uit, zo kleurloos, maar het smaakt echt geweldig lekker!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:40

Wat zijn rolled oats? Is dat gewoon havermout of een speciaal soort? Het klinkt interessant!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:41

@Century: Als je elke dag macaroni met dikke room en kaassaus extra gaat maken voor je lunch, dan zal het inderdaad teveel eten zijn voor een dag. Maar als je een gezonde maaltijd met veel groenten maakt en dat als lunch eet dan zul je waarschijnlijk zelfs afvallen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:41

Rolled oats is gewoon havermout :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 22:01

Gerst update: Het blijven gewoon korreltjes *\o/*

Ja, ik ben nu pas aan het koken :')