de eetbare tuin vervolg

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 12067
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:58

Niet buitengewoon lief voor de slakken, wel effectief is bakjes met bier neerzetten.

Dat is nog aantrekkelijker dan moestuin, en ze verzuipen massaal in het bier.
Jaren geleden heb ik dat zo wel aangepakt.

Is in ieder geval veilig voor huisdieren en egels enzo, en niet belastend voor het milieu.
Wel ranzig, zo'n bakje vol verzopen slakken ziet er goor uit.

Danseresje

Berichten: 3460
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:04

RianneH schreef:
Mooie koude bak :D Nu mis ik het hebben van een tuin wel..

Ik heb de Elho bak ook, maar gebruik hem op dit moment meer als kweekkamer met losse potjes. Straks als het naar buiten kan vul ik hem, dus ben benieuwd of die hydrokorrels aan te raden zijn of niet. Heb nog wel een zak staan.
Wij hebben pluksla in de volle grond gezaaid, dus ik denk dat het in die bak zeker wel direct naar buiten kan.

In de volle grond komen nu de stokbonen op, dat zijn al flinke stammen, leuk om zo te volgen. Ook die bieten beginnen op te piepen, ik hoop dat die de slakken overleven.
Over slakken gesproken, hebben jullie advies die uit de moestuin te houden? We hopen het een beetje diervriendelijk en ook mooi voor het oog te houden, zou houten vlechtwerk al iets helpen?


Dank je. Wat bedoel je precies met koude bak?
Heb hem vorig jaar van een vriendin gehad die er geen plek meer voor had. Echt met pijn in haar hart, haar vader heeft hem gemaakt.

Vorig jaar had ik paksoi in mijn tuin en dat vonden ze erg lekker..... Misschien dat toch weer in mijn tuin zetten als slakkenvoer (moet ik alleen aan zaadjes komen....). De rucola bleven ze toch netjes vanaf.....
Heb ook slakkenvallen van de Action, die moet ik ingraven en bier in doen..... Misschien niet het vriendelijkste.... Maar hier zitten véél, héél véél, slakken.....
Vriendin van mij gaf ook het advies om wat schelpjes rond de poten van de Elho bak te leggen.....

RianneH

Berichten: 28300
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:27

De biervallen ken ik inderdaad, maar zou het toch liever anders aanpakken. Ondanks dat een moestuin natuurlijk dé plek is waar ze heen willen := Maar hoop een balans daarin te vinden, zonder het aanschaffen van loopeenden :)

Heb nu eierschalen rond de radijzen liggen, dat gaat heel goed. Het gaat vooral om het begin van de plantjes, ik vind het niet zo erg als de onderste blaadjes aangevreten worden, maar als ze nog zo klein zijn gaat het te hard. Cacao doppen had ik in de planning, maar gezien we ook honden op stal hebben is dat weer niet zo handig. Misschien is grind een goede tussenoplossing die ze in elk geval vertraagd..

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 20:36

Ik zal wel een bruut zijn, maar met slakken heb ik niet zo heel veel medelijden. Ik had voordat ik begon met zaaien in mijn mm bakken een tijdje die slakkenvallen met bier gezet. Ziet er goor uit idd. Maar veilig voor mijn honden en vogels.

moonsparkle
Berichten: 21855
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:31

Kom ik weer met m'n tomatenplanten, ze doen het nu opeens heel erg goed, is het de bedoeling dat je de onderste bladeren of dan bedoel ik die aan de zijkant er af haalt zodat de middelste steel steviger word en de energie verder naar boven gaat?


Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:44

Ik haal er nooit blaadjes vanaf. Wel doe ik er later wat grond bij tot aan de kiemblaadjes. Tomatenplanten maken dan gewoon extra wortels aan de stam die onder de grond zit.

moonsparkle
Berichten: 21855
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:51

8nnemiek schreef:
Ik haal er nooit blaadjes vanaf. Wel doe ik er later wat grond bij tot aan de kiemblaadjes. Tomatenplanten maken dan gewoon extra wortels aan de stam die onder de grond zit.



Ah bedankt en verpot je ze nog een keer voor ze naar buiten gaan?

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:58

Dat ligt eraan hoe groot het potje is. Ik begin meestal heel klein, in perspotjes, en daarna plant ik ze over in een grotere pot (zo’n 10cm doorsnee), daar blijven ze in staan totdat ze naar buiten gaan.
Wel geef ik af en toe wat extra voeding als ze groter zijn. De blaadjes mogen niet geel worden, dan hebben ze voedingstekort.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6063
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:11

Wat een goede tip van het aanvullen tot de kiembladeren. Is dat ook een idee bij courgette planten? O:) :D

moonsparkle
Berichten: 21855
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:26

Ik heb de potjes met ook bijgevuld, bedankt annemiek. Nu nog in twijfel of ik ze overdag naar buiten zal verplaatsen. Binnen achter het glas in de zon verzet ik ze wel gauw naar de schaduw omdat het te heet word. Of zal het buiten ook te heet zijn?

Danseresje

Berichten: 3460
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:24

Fijn, al die tomaten tips. Ik heb ook tomaatjes voorgezaaid staan..... Hoop dat het gaat lukken

moonsparkle
Berichten: 21855
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:29

Ik zie de eerste wortel tekenen boven de grond uitkomen <3

Danseresje

Berichten: 3460
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:31

moonsparkle schreef:
Ik zie de eerste wortel tekenen boven de grond uitkomen <3

Cool *\o/*
Ik moet nog even geduld hebben..... Heb ze net pas zaterdag gezaaid.....

moonsparkle
Berichten: 21855
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:33

Danseresje schreef:
moonsparkle schreef:
Ik zie de eerste wortel tekenen boven de grond uitkomen <3

Cool *\o/*
Ik moet nog even geduld hebben..... Heb ze net pas zaterdag gezaaid.....


Hier al zo'n drie weken geleden

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:34

Mijn wortels laten nog ip zich wachten. Pluksla komt wel boven en in mn kasje gaat het nog prima met de tomaten , paprika s en komkommer. Ook mn pastinaak is boven gekomen. Overdag zijn ze lekker aan het zonnebaden buiten daarna weer naar binnen

Danseresje

Berichten: 3460
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:36

Ik hoop vandaag mijn kweekbak van Elho binnen te krijgen.... Dan kan ik ook sla gaan zaaien! Maar nog geen update van de bestellingsstatus..... Behalve dat ie gepickt wordt.

leeslampje

Berichten: 1136
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:37

Leuk Moonsparkle :D Hier de wortel pas afgelopen zondag gezaaid, dus ik moet nog even geduld hebben.

Mijn voorgezaaide tomaat, erwt en courgette worden ook rap grote plantjes. Zon en warmte doen ze duidelijk goed :)

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:39

Hier hebben de wortels, spinazie, komkommer, aubergine, maïs en bleekselderij er nog niet zo'n zin in. Dat zaad was waarschijnlijk te oud. Maar ik moet sowieso nog courgette zaad bestellen, dus kan ik meteen nog wat andere soorten mee bestellen.

leeslampje

Berichten: 1136
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:41

8nnemiek schreef:
Hier hebben de wortels, spinazie, komkommer, aubergine, maïs en bleekselderij er nog niet zo'n zin in. Dat zaad was waarschijnlijk te oud. Maar ik moet sowieso nog courgette zaad bestellen, dus kan ik meteen nog wat andere soorten mee bestellen.

Dit heb ik misschien met spinazie. Afgelopen zondag gezaaid met best oude zaadjes, dus ik weet niet of het wat gaat doen. Had misschien beter de kiemtest van tevoren kunnen doen. Maar afwachten en zien of er wat gebeurt heeft ook wel wat.

Danseresje

Berichten: 3460
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:42

8nnemiek schreef:
Hier hebben de wortels, spinazie, komkommer, aubergine, maïs en bleekselderij er nog niet zo'n zin in. Dat zaad was waarschijnlijk te oud. Maar ik moet sowieso nog courgette zaad bestellen, dus kan ik meteen nog wat andere soorten mee bestellen.

Waar bestel jij dan? Ik wil eigenlijk nog iets van paksoi... Maar liever niet naar het tuincentrum.....

moonsparkle
Berichten: 21855
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:44

Hoe doe je een kiemtest? M'n wortel en bieten zaden zijn ook van vorig jaar.

leeslampje

Berichten: 1136
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:45

moonsparkle schreef:
Hoe doe je een kiemtest? M'n wortel en bieten zaden zijn ook van vorig jaar.

Ik neem dan een paar zaadjes, leg ze op een vochtig keukenpapiertje in een bakje. Liefst nog vershoudfolie eroverheen. En dan kijken of ze nog kiemen of niet :) Het kan geloof ik ook met koffiefilters? Maar dat heb ik nog nooit geprobeerd

Hier staat er meer over:
https://www.makkelijkemoestuin.nl/wiki/ ... s-nog-goed

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:05

Oh die kiemtest is wel handig, ik stop het nu op goed geluk maar in de grond :Y)

Hier zijn de thuis voorgezaaide groenten hard bezig, dat gaat lekker. En op de moestuin gister de eerste tekenen van snijbiet *\o/* *\o/* *\o/*
De rest hebben we wat later gezaaid, dus ik verwacht voorlopig nog niet veel. Maar hier was ik errug blij mee :D

Lieszje
Berichten: 7193
Geregistreerd: 13-10-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:17

Zie hier nu drie tomatenplantjes tevoorschijn komen <3

Vanaf vrijdag lekker vier dagen op de volkstuin rommelen, zin in! :D

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:41

Danseresje schreef:
8nnemiek schreef:
Hier hebben de wortels, spinazie, komkommer, aubergine, maïs en bleekselderij er nog niet zo'n zin in. Dat zaad was waarschijnlijk te oud. Maar ik moet sowieso nog courgette zaad bestellen, dus kan ik meteen nog wat andere soorten mee bestellen.

Waar bestel jij dan? Ik wil eigenlijk nog iets van paksoi... Maar liever niet naar het tuincentrum.....

Ik heb erg goede ervaringen met de zaden van Bolster. Die zijn wel wat duurder, maar heel goede kiemkracht, blijven ook járen kiemkrachtig, en vooral allemaal erg goede soorten met een hoge productie en lekkere groentes.