Judith_ schreef:Wat voor in de avond misschien een idee is om later nog een tussendoortje met eiwitten te nemen. Suikers kunnen voor een instabiele bloedsuikerspiegel zorgen, vandaar dat fruit met noten of yoghurt bijvoorbeeld voor minder schommelingen zorgt. Maar alleen suiker kan ook er voor zorgen dat je actiever wordt, misschien dat het bevorderlijker is voor je slaap als je groente (al dan niet met een dip/hummus/pindakaas), yoghurt/platte kaas, noten (met gedroogd fruit, maar beide zijn caloriebommen, niet teveel dus) eet?
Wat betreft je doelen, die lijken mij heel goed! Ik denk dat hoe langer je in het topic zit hoe meer kennis je op zult doen. De ene eet zo en de ander eet zus, uit eindelijk is het vooral belangrijk dat je eet op een manier die bij jou past. Het topic is ook heel handig om zelf je eetgedrag overzichtelijk te krijgen, zelf te kunnen reflecteren en om feedback te krijgen.
Is het een idee om elk doel afzonderlijk te doen? Gedragsverandering heeft tijd nodig en soms is de kans op terugval groter als je veel tegelijk wil doen. Dan zou je komende week bijvoorbeeld kunnen beginnen met het goede ontbijten, een week later voeg je daar het drinken van 1,5 liter water bij ( ik zelf heb een liter fles van spa die ik vul met water, tijdens het studeren, lezen e.d. is die fles zo leeg. Andere wennen zich zelf aan om bij elk eetmoment eerst een glas water te drinken e.d.) zo kun je door gaan tot je alle doelen hebt toegevoegd. Anderzijds zijn er natuurlijk ook mensen die het liefst alles over een andere boeg gooien en dat goed vol houden.
Vind ik echt een goede tip. Ik vond (ben er nog altijd niet zo goed in) het enorm overweldigend allemaal. Maar nu weet ik wel al dat mijn ontbijt altijd gezond is. Er was een tijd dat ik dan gewoon geen brood meer at, terwijl ik wel van een dagelijkse gewoonte van 2 x per dag boterhammen kwam. Nu probeer ik echt te denken: nooit honger hebben (of behalve net voor het eten), en snoepen met mate. Dat van het drinken is ook echt waar. Ik zet altijd en overal een fles water voor mijn neus. Ik kon vroeger nog geen glas drinken (drink niet veel in het algemeen) maar nu toch echt wel minstens een liter per dag.